Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Jag använder PPCS4. När jag capturar med min HV30 får jag bara in det som mpeg2. Går det att få in som mov, eller?

Du får in det som HDV (=mpeg2). Exportera ut det som .mov med Adobe Media Encoder.

Postad

Men är det rätt format att få in dem i? Är det så PP jobbar (mpeg2)?

Mina kompisar som använder FCP tyckte det här verkade konstigt och verkade säkra på att man ska importera i "mov".

Postad

Då kan du informera dina kompisar om följande :) :

FCP jobbar också i MPEG2 men "bakar in" MPEG2-filen i en .MOV-fil eftersom FCP inte läser rena M2t-filer (som är det egentliga formatet på bandet). Detta ger tyvärr effekten att den endast kan öppnas i en Mac med FCP installerat. Men det ger också fördelen av att filen kan öppnas av alla (på den datorn) installerade program som kan läsa Quicktime. Troligen (min teori) gör Apple på detta sätt för att komma undan licensavgifter för MPEG-formatet till MPEG LA. FCP kan också spara HDV-filerna som andra format - Apple Intermediate Codec eller ProRES 422 tex - men det kräver transkodning.

PPro sparar filen som en MPEG-fil istället eftersom M2T-filer inte tillåter att man lägger till metadata (Adobe licensierar en MPEG-encoder/decoder från MainConcept/DivX Networks).

Adobe OnLocation som också kan ta in HDV, spara filen som M2t och all metadata i en separat XML-fil.

//Max

Postad

Stort tack för svar!

Då gör jag med andra ord inget "fel".

Vad är grejen med att PP inte kan previewa HDV på skärmen och inte heller göra

scene capture då? Jag kör Mac kan tilläggas.

Postad

Preview:a HDV är en begränsning i Quicktime (och innan nån hinner säga att FCP kan göra preview så använder inte Adobe och Apple samma API för capture)

Scene Detection är en trist men sann begränsning.

/Max

Postad

Grymt. Det hela börjar, såklart, med ett större problem.…

Jag har ett projekt som jag har en del material i som ja börjat klippa. Mappen väger ca 20 gb. Jag har haft lite problem med att på senaste när jag öppnat projektet så har den stannat på kanske 90% (när den laddar) och sen stått så en bra stund. Till slut har jag kommit in… men det har tagit lite VÄL lång tid.

Häromdagen tog jag med hela mappen för att sätta mig på en bättre dator med massor av mer utrymme. När jag öppnade projektet fick jag samma grej, den tog lång tid på sig. När jag kom in började den indexera alla filer, som jag förstår att den ska göra när det är en ny maskin. Preview rutan blev gul och det stod "media pending" (om jag inte minns fel?) och av vad jag förstår ska det stå så tills den indexerat färdigt.

Hur som helst indexerade den inte färdigt, som jag förstod det, utan den stoppade indexeringen. Det verkade som att någon av mpeg-filerna jag har innehåller något fel. Lite dumt att jag inte antecknat exakt vad det stod (jag har för mig att den sa nåt om 29 fps, men jag har inte importerat i NTFS…).

Jag har försökt öppna den här problemfilen i förhandsvisning och just den går inte att öppna. (men de fungerar konstigt nog på min gamla dator, i PP). Känner någon igen? Vad kan det vara? Vad bör man göra, importera in det på nytt?

Postad

Jag ber om ursäkt att jag är petig, men:

(jag har för mig att den sa nåt om 29 fps, men jag har inte importerat i NTFS…).

NTFS är standardfilsystemet för Windows medans

NTSC är beteckningen på det videoformat man använder i bl.a USA och Kanada (som är 29.97 fps, eller slarvigt 30 fps) och också den beteckning du är ute efter :P

Postad

Ja, det konstiga är att de fungerar i PP på den "gamla" datorn, men jag kan inte öppna dem i något annat program (som jag kan med de andra filerna). Jaja - jag får importera på nytt. Jag tänkte att de här problemfilerna hade ett samband med att det tar sån himla tid att öppna projektet.

En annan grej – jag har varit sugen på att importera ett helt band, men eftersom scene capture inte finns tillgänligt blir det ju en väldigt stor mpeg-fil. Finns det något sätt att gå runt det? Är loggning och batch capture enda lösningen?

Postad

Se till att ta bort ALLA gamla cachefiler innan import.

Många använder gratisprogrammet HDVSplit (googla) som kan göra scenedetection för HDV.

/Max

Postad

Finns det nån vedertagen förklaring varför man inte kan scene detecta…?

Jag finner inget HDVSplit för Mac. Finns det nåt liknande?

Postad

Aha... mac. Vet inte om det finns någon motsvarighet, tyvärr.

Vedertagen förklaring....hmm.... Det närmaste jag kommer är: Ingen har haft tid att programmera funktionen ännu.

Men som en workaround kan du ju göra capture först, på kanske 15-20 minuters klipp, och sen göra subclips av de olika scenerna.

/Max

Postad
Aha... mac. Vet inte om det finns någon motsvarighet, tyvärr.

Vedertagen förklaring....hmm.... Det närmaste jag kommer är: Ingen har haft tid att programmera funktionen ännu.

Men som en workaround kan du ju göra capture först, på kanske 15-20 minuters klipp, och sen göra subclips av de olika scenerna.

/Max

OK!

Så det är alltså en bra lösning och belastar inte mer än nödvändigt?

Subclips innebär alltså att jag klipper upp filen i flera delar, som jag förstår det. Jag läste i en gammal tråd där du skrev om subclips

som att man sätter in och ut punkt och drar ner markeringen till timelinen. Att dra ner hela filen och klippa upp den borde väl innebära samma sak, right?

Postad

Tja i princip...fast inte riktigt. Ett subclip är en "extraherad del" av ett långt klipp som du kan återställa till sin vanliga längd.

Du kan ta ett långt klipp som består av till exempel tre olika "delar" i filmen.

Exempelvis:

En intervju med Kalle som berättar om sin båt

En massa inklipp på båten på land

En tredje del när båteländet sjunker under sjösättningen

Du kan sätta snabba in/out's och dra dom till binen istället (och hålla in...hmm...på PC är det CTRL) och på så sätt skapa ett subclip som endast "innehåller" den del du valt plus att du får ge det ett nytt namn som också är sökbart i projektet. Detta går också att göra från timeline om du vill.

Alla de små klippen är en del av det stora klippet men visas i projektet som korta klipp och du kan inte "dra ut" klippets in-/utpunkt utan att välja "Edit Subclip" först.

/Max

Postad

Alright, men drar dessa begränsade klipp lika mycket kraft som om jag bara klipper upp dem? (eftersom båda hänvisar till samma stora fil)

Det finns alltså ingen möjlighet att dela upp filen i flera filer i efterhand verkar det?

Postad

I nån version av CS3 fanns det en bugg som gjorde att det blev sirap i maskineriet med Sub-clips. Inga problem så vitt jag vet i CS4.

Men jag brukar i alla fall köra in filerna i runt 15 minuters klipp eller så. Blir det något fel på klippet (korrupt fil eller liknande) är det inte lika långa filer att göra re-capture på.

/Max

• 4 månader senare...
Postad

Hej!

Jag har läst igenom denna tråd och tror att det är här jag borde skriva min fråga. Jag är också nybörjare inom området film och kommer inte till klarhet med capture. Jag tror mig ha urläst lite av svar här i tråden, men för säkerhets skulle skriver jag hela min process och de problem som dyker upp.

- Filmar med min HV-30 med miniDV band (enda alternativet att spela in på va?)

- För över med en Fire-wire kabel till min PC och använder mig av antingen Windows movie maker eller Adobe PP CS4.

* Movie maker har bara .mpeg HDV som alternativ för capture som skall resultera i ca 11GB per timme

*Adobe PPCS4 samma där, samt att jag kan INTE öppna HDV capture settings utan dialogboxen försvinner i samma stund den kommer fram.

Vad jag har förstått så skall jag egentligen få 1GB per minut okomprimerat material, men jag får 110MB per minut, och alltså cirka 88% kvalitet går förlorat och allt ser ut som skit.

Måste jag få tag i en MAC och köra capture till final cut för att inte behöva tvingas till kvalitetsförlust, eller kan jag på något sätt lyckas att med min PC importera filmat material okomprimerat? Jag blir galen av allt detta och har kollat runt på nätet som en tok i en vecka nu utan att hitta en lösning. Varför kan inte min PC ge mig alternativet att importera materialet såsom det ser ut utan istället tvinga mig till det enda alternativet som är att importera i 12% av originalkvalitén?

Mvh Jonatan

Postad

PPro CS4 trial versionen har inte stöd för MPEG (om det är trialversionen du kör).

HDV (som är inspelat som MPEG2) ger som du säger ca 11GB / timme.

Okomprimerad 1080i HD är minst 100GB / timme och kräver minst 3-4 diskar i RAID 0 för att orka spela in/upp under en längre tid.

Premiere Pro, Premiere Elements, Vegas, Final Cut mfl gör bara en kopia av det som finns på bandet. That's it. Sen kan vissa program koda om till en annan codec (antingen under eller efter capture) för att göra det mer lättredigerat.

Ser det skit ut kanske Movie Maker har gjort capture som Wmv-filer istället... (om den kan det från HDV).

//Max

Postad

Okej, tack för ert engagemang!

Det här med Capture var mitt en jäkla röra! Jag installerade HDV split 0.77 beta, verkade inte finnas något nyare, stämmer det? Helt klart skönt att få allt i splittade scener istället för Premieres idiotfjamseri.

Dock återstår detta:

"Okomprimerad 1080i HD är minst 100GB / timme och kräver minst 3-4 diskar i RAID 0 för att orka spela in/upp under en längre tid."

Det här är vad jag vill göra, inget mer. Hur gör jag? Är det något jag kan/bör ställa in på min kamera eller måste jag till HDV-split installera något tillägg för att kunna göra Capture utan komprimering? Både och?

Jag installerade ffdshow och följde anvisningarna för att använda libavcodec som decoding för .mpeg2. Är jag ute och cyklar? Innan jag förvirrat för mycket vill jag bara ännu en gång säga - ALLT jag vill är att göra capture i okomprimerad form. Hur bör jag gå till väga?

Om det har med saken att göra så sitter jag på 8gb, 3,4 dual core pentium samt 1*300gb + 1*2Tb hårdiskar 10000rpm (en för program en för lagring) samt ett 512mb geeforcekort.

Postad

Och vad skulle du uppnå med detta? Kvaliteten ökar inte i alla fall... Filmen är redan "förstörd" av MPEG-kompressionen på bandet. Jämför med en JPEG-fil som sparas om som som en PSD/TIFF/TGA-fil - det ökar inte kvaliteten.

Du KAN dock skaffa ett HDMI-kort och göra capture direkt till disk (signalen tas från HDMI-porten på kameran) - då undviker du kompressionen.

Men du kan konvertera filerna till exempelvis Quicktime Animation (som är i det närmast okomprimerat) om du skaffar Quicktime Pro eller liknande program.

/Max

Postad

Teoretiskt sker alltid en försämring när du för över material till datorn. Precis som det sker en teoretisk försämring när datan skrivs till magnetspåret...

Vet inte vad det är du vill uppnå riktigt, men hdvsplit bör fylla dina behov. Självklart kan du sätta upp raid osv om behovet finns men det finns inga "dolda egenskaper" i din HV30 som kan leverera RED One bildkvalitét, nej. HV30 spelar in i HDV, det är verkligen inget proffsformat från första början.

edit: max hann före

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...