Jump to content

ahdw

Members
  • Content Count

    41
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Filmskapande

  • Gear
    MacBook Pro 2 GB SDRAM, PP & AE CS4, WD My Book Studio Edition 2x1TB Raid 1, HV30, Raynox 5500 Pro, Sennheiser trådlös mygga, Sennheiser riktmic
  1. Mmm mitt projekt är stupid simple. All video ligger numera på en "kanal", ljudet är nermixat till en kanal.
  2. Hur funkar det med EDL, vad för inställningar gäller? Har inte gjort det förr.
  3. Premier Pro kan inte exportera Prores dessvärre. Vad bör jag exportera i som inte komprimerar för att sen konvertera? Tips? MAX?
  4. Hej! Jag ska exportera min film och fixa en EDL att lämna till grading. Har fått tipset att exportera ut filmen i så hög kvalité "som möjligt" och sen importera den, lägga upp klippen igen och exportera EDL därpå ihop med den filen. Jag har filmat med en HV30-kamera (MPEG2) och blandat upp med en del super8-material (QT Prores) Vore även praktiskt om jag sen kan konvertera filen, utan att förlora nåt, i t.ex. mepg stream clip, till QT Prores. 1. Vilken H264 preset bör man använda? 2. Förlorar man något på konverteringen?
  5. Jag copy/paste:ade allt. Det var inte så jobbigt som jag föreställde mig, men problemet är ju att det kan va lite jobbigt att få allt att klaffa perfekt och jobbigt att flytta stora tjok (stavning?) av klipp tillsammans med ljud osv och vara säker på att allt blir rätt. Jag hade även flera olika sequences i dessa sequences och hade klippt runt lite oortodoxt med uppklippta sequences jag använde som klipp… note to self: gör inte så igen. Nu verkar det vara under kontroll igen. TACK!
  6. Hej! Jag har arbetat ett tag med ett projekt i vilket jag arbetat med sequences i sequences. Exempelvis har jag gjort en sekvens som vi kan kalla "A" som är minut lång. När jag varit färdig med den har jag lagt den i en större "master sequence", ihop med andra sequences, som bildar hela filmen. Nu har jag stött på problem när jag ska göra OMF export eftersom man i OMF-en endast får upp en ljudkanal (i mastern). Finns det något enkelt knep att lösa det på? Typ "lösa upp sekvenserna"? Se bifogad fil.
  7. Räcker det inte med att jag fortsätter klippa i nuvarande format och exporterar ut i 720p?
  8. Alltid lika tacksam för dina svar! Jag har filmat på en HV30 i 25p, så det bör väl vara progressive. Jag kör för övrigt på en macbook pro. Men Prores materialet är faktiskt i 50p. 1. Är det med andra ord OK att blanda filformat? 2. Exakt vad menar du med du "ett kort test genom hela flödet"? 3. Jag skulle helst vilja att 4:3 materialet beskars i 16:9, men eftersom formatet dels är mindre och att 4:3 har en mindre bredd än 16:9 innebär det att jag måste upp i närmare 200%. Hur påverkar det resultatet? Finns det några knep för detta? Eller räcker det att bara förstora? Man kanske
  9. Hej! Jag arbetar i ett projekt där jag klippt HDV (mpeg2) 1440x810. Nu har jag scannat en del super8-material som jag skulle vilja ta med, de filerna är 1280x720 i QT Prores. Vad bör man tänka på när man blandar material? Bör jag konvertera QT till MPEG2? Eller är det bara att köra? PPCS4 MBP
  10. Och om man kör på plan b, wav, stänger man av varje kanal då manuellt och exporterar flera gånger? Finns det nån praxis? liksom nollställ allt ökad volymnivå osv? av med alla effekter antar jag?
  11. Hej! Jag har ett projekt i PPCS4 som jag skulle vilja få ut ljudet på i olika kanaler (som de är gjord i projektet) så att någon med lite mer kunskap kan mixa det bra. Min fråga lyder: Hur gör man?
  12. Hej! Jag har lite material på VHS (4:3) som jag skulle vilja använda i mitt HDV (16:9) projekt. Vad är absolut bästa sättet att få in det i så hög upplösning som möjligt? Beskär gärna det gamla 4:3 materialet i 16:9 och vill helst undvika sån här letterbox. Vad tror ni? Scanna lät som att man inte får det i så hög kvalité… så… filma av en projektion med kameran…? Tips?
  13. Jag har faktiskt testat den där tutorialn förut på ett material som var färdigklippt, det fungerade SÅDÄR tyckte jag. Det stora "problemet" är just att man konverterar materialet EFTER att man klippt det, jag skulle gärna konvertera råmaterialet. När jag gjorde det, var materialet såpass uppklippt att slutresultatet blev ganska skevt och konstigt. Någon som känner till något om förkonverterade filer? Lite i stil med det jag misstänker är syndicate-workflowet.
  14. Hej! Jag ska importera material från en MARK II som som känt än så länge spelar in i 30 fps. Vad är det smidigaste/bästa sättet att konvertera materialet till 25fps? Läste den här artikeln på syndicates hemsida (http://www.syndicate.se/Default.aspx?Id=230) där de snackar om sin lösning på problemet, men det framgår naturligtvis inte exakt hur de går till väga. Har någon tips? PS. Någon sa att det bara var att köra en 25fps sequence och klippa i den, men räcker det verkligen? DS.
  15. http://philipbloom.co.uk/2009/05/30/how-to-convert-canon-5dmk2-footage-from-30p-to-24p/ Fattar dock inte varför filerna blir så stora…
×
×
  • Create New...