ahdw Postad 27 februari 2010 Postad 27 februari 2010 Hej! Jag har lite material på VHS (4:3) som jag skulle vilja använda i mitt HDV (16:9) projekt. Vad är absolut bästa sättet att få in det i så hög upplösning som möjligt? Beskär gärna det gamla 4:3 materialet i 16:9 och vill helst undvika sån här letterbox. Vad tror ni? Scanna lät som att man inte får det i så hög kvalité… så… filma av en projektion med kameran…? Tips? 0 Citera
Kimster Postad 27 februari 2010 Postad 27 februari 2010 Köp en liten grunka som gör om analog till digital. Billigt och funkar bra i flesta fall. Svårt att få ut någon större kvalité från VHS ändå. 0 Citera
beta75 Postad 28 februari 2010 Postad 28 februari 2010 Om du har en kamera (t.ex HV20) som har en composite ingång så kan du spela in på kameran direkt från VHS bandspelaren. Sen importerar du materialet som vanligt (DV upplösning) och lägger allt detta material i en egen timeline. där kan du beskära efter önskemål, ta bort brus och korrigera bilden, och sen exportera som HDV, så skalas materialet upp till önskat format. Du kommer ju aldrig få mer information än vad det finns på VHS-bandet så och det är inte mycket. ;) /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.