Gå till innehåll

3D Modell för Kortfilmsproduktion


Danrozen

Recommended Posts

Okay, för någon vecka sen la jag upp en blogg där man kan följa steg för steg vad som händer i produktionen och den senaste milstolpen är att 3D elementen börjar ta form.

 

Ville dela med mig av några senare screens - Hoppas länkarna fungerar.

 

http://s638.photobucket.com/albums/uu101/Danrozen/?action=view&current=ship080609-1529front.jpg

http://s638.photobucket.com/albums/uu101/Danrozen/?action=view&current=ship080609-1529back.jpg

http://s638.photobucket.com/albums/uu101/Danrozen/?action=view&current=ship080609-1447wh.jpg

http://s638.photobucket.com/albums/uu101/Danrozen/?action=view&current=ship080609-1508door.jpg

 

Kika gärna in på freighter221.blogspot.com för fler bilder och information!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu skall jag inte stjäla all ära, vi är 4 stycken som aktivt sammarbetar, den mer 3D kunniga av oss har suttit ihop modellen efter vår vision.

 

Filmen utspelar sig cirka 100 år från nu, så tanken var att ta något bekant (I Det här fallet planet Lockheed Hercules C-130) och samtidigt ge den något futuristiskt. Motorerna är inspirerade av Hunter Killer från Terminator.

 

Glad att du gillade den! Håll utkik, börjar filma i helgen så får vi se den animerad och klar för första gången! :)

 

Med Vänlig Hälsning,

 

Dan

Länk till kommentar
Share on other sites

Sure, kan slänga upp en Wireframebild sedan tidigare, har inte Dennis alla lagrade utrenderingar på denna burk, denna är ifrån i Tisdags, han har sedan dess arbetat lite till, skall checka med han imorgon. Men, i alla fall, här är den:

 

http://s638.photobucket.com/albums/uu101/Danrozen/?action=view&current=ship110609-1557-Wireframe.jpg

 

Sådär, hoppas den säger dig något!

 

Och er andra också =P

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu börjar vi närmas oss en "Final" render. Jag slängde ihop en kort komposition med farkosten flygandes bland ett par moln.

 

Än saknas rätt ljus och refkletivitet, men se detta som en liten tease!

 

Tillgänglig i HD:

 

Feedback är välkommen!

 

Kul att responsen hittills varit god :)

 

Känns motiverande eftersom det är mer eller mindre det första kortfilmsprojekt jag arbetat med!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu börjar vi närmas oss en "Final" render. Jag slängde ihop en kort komposition med farkosten flygandes bland ett par moln.

 

Än saknas rätt ljus och refkletivitet, men se detta som en liten tease!

 

Tillgänglig i HD:

 

Feedback är välkommen!

 

Kul att responsen hittills varit god :)

 

Känns motiverande eftersom det är mer eller mindre det första kortfilmsprojekt jag arbetat med!

 

Ja lite jobb med ljuset så ska de nog göra susen! :) GW!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tråkiga med molnen är att det är ett faktiskt klipp (Stock footage), men vad kan jag göra med de menar ni? Lite bättre colorcorrection/Nivåer?

 

Fortsätt gärna peka mig i rätt riktning!

 

Det jag syftade på var inte just molnen i klippet, utan snarare de som inte var där. Bara tunna "dim" moln som skeppet flyger igenom. Just nu ser det ju bara väldigt platt ut med molnen i bakgrunden- Skapa bara lite förgrund också som slukar upp skeppet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset!

 

Vi alla (olika nivå) har 3DS Max/Blender bakgrund men har själv börjat kika på Maya och Fluids just, inte fått riktig kläm på det än. Vet hur det fungerar och vilka parametrar som styr vad men, än finns det lite tid kvar, filmen blir klar under Juli, tidigt Augusti, så det finns tid att slipa på det hela!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset!

 

Vi alla (olika nivå) har 3DS Max/Blender bakgrund men har själv börjat kika på Maya och Fluids just, inte fått riktig kläm på det än. Vet hur det fungerar och vilka parametrar som styr vad men, än finns det lite tid kvar, filmen blir klar under Juli, tidigt Augusti, så det finns tid att slipa på det hela!

 

För vissa saker så är Maya-fluids mycket bra, Dock på explosioner, rök osv så är FumeFX till max mycket bättre, Eller iaf mycket mer användarvänligt och lättförståligt! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag trivs med Maya interfacen dock, Dennis som är mer insatt i 3DS Max har bättre koll på Fume. Men får se, skall nog kunna ge mig ann det också framöver men, jag studerar till programmerare just nu och Maya är det program som jag kommit i kontakt med mest med utomstående 3D Designers för CGI Film och Spel.

 

Men det varierar väl!

 

Skall se vad vi kan få ut av FumeFX och/eller Fluids!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag trivs med Maya interfacen dock, Dennis som är mer insatt i 3DS Max har bättre koll på Fume. Men får se, skall nog kunna ge mig ann det också framöver men, jag studerar till programmerare just nu och Maya är det program som jag kommit i kontakt med mest med utomstående 3D Designers för CGI Film och Spel.

 

Men det varierar väl!

 

Skall se vad vi kan få ut av FumeFX och/eller Fluids!

 

Ah nej, jag tycker om maya mycket bättre använder endast 3ds Max för att leka lite med FumeFx, gör de mesta i maya går Ganska bra att skicka mellan programen med FBX också så :). Men prova de filer som följer med maya där har du runt 5-6 olika moln som du kan tweaka därefter. De ser ganska bra ut redan från början

Länk till kommentar
Share on other sites

Det skall jag absolut göra, idag har det dock inte funnits tid tråkigt nog. Knyter samman lite trådar inför lång filmningsdag imorgon! =P Förhoppningsvis går allt bra.

 

Men du Megawatti, hur länge har du pysslat med 3D? Dig låter det som att man kan ta till sig ett och annat ifrån! Alltid bra med bollplank.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du är mer eller mindre självlärd då (utgår jag ifrån), jag programmerar mest så försöker också sätta mig in i Maya/3DS Max/Zbrush på Fritiden så gott det går. Dock inte haft möjlighet att göra det så länge tråkigt nog!

 

Igår var vi ute och filmade och skall slänga in skeppet i diverse vinklar under veckan nu!

 

Uppdatering imminent!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips är att inte använda er av Fume eller liknande, ni kommer nog ha tillräckligt mycket problem med att få skeppet att se realistiskt ut. Om ni nu inte lyckas bra med en gång och inte har något emot lååånga renderingstider.

Mega99s råd var bra.

Tänk på att compa så bra som möjligt, anpassa inte bara färger och ljus utan lägg även på LITE "bloom", så skeppet faktiskt påverkar din himmel på något sätt.

 

Jag gillade animationen, dock fick den skeppet att se väldigt litet ut. Ett stort och tungt skepp som flyger lär inte röra på sig så mycket. Kankse skulle tona ner den en aning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Skeppet är i verkligheten inte tänkt vara överdrivet stort heller, men, du har rätt med turbulensen, att den påverkar planet för mycket. Den far höger och vänster alldelles för mycket, men det är redan adresserat för vi insåg det själva också. Det svänger ruskigt och molnen tycks inte alls påverkade =P

 

Tack för feedbacken ! Bloom skall det bli!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...