RuNe Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Hej Det är så att jag vill spränga underdelen av ett torn, och sen ska resten av tornet välta ner på marken. Det jag undrar är hur man kan göra detta, utan att animera allt för hand, snarare använda sig av typ Deflector och Gravity eller likande... hoppas ni fattar vad jag menar :P Är inte så sjukt bra på 3Ds max (som är vad jag använder mig av) så försök gärna förklara relativt enkelt. Lite luddigt förklarat så jag hoppas bilderna kanske förtydligar det hela något. 0 Quote
Jonis Film Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Du kan göra det ganska basic kanske, men lägg på textures på tornet och så, sen kan du lägga på lite rök ovanpå sen. Om du typ tar ett klipp på rök, och lägger det ovanpå i något annat effektprogram, så behöver du inte ha det så hemskt detaljerad. Sen kan du lägga på som en liten rök puff eller rökbildning precis där tornet bryts av, så att man inte riktigt ser hur det ser ut där, man bara ser att det faller omkull...Jag vet inte om det skulle funka, men men... MvH, Jonis Film 0 Quote
megawatti Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 Kolla in RayFire Tool Varför ska allt kosta? Du behöver inte dyra plugins för allt. Iaf Ifall du har en 32 bitars vertion, lite kunskaper om partiklar kan du sätta up något liknande gratis :) Kan bara maya men detta bör fungera precis lika smidigt i max. Följ dessa steg så är du bullet-prof :) 1: Dela upp din modell i molekyler, nä men de delar du vill ska gå sönder osv. Detta kan du antingen göra förhand, brukar jag göra de större delarna sen kör du något script för resten. I maya kallas de inbyggda "Shatter" Har även ett script som jag skrivit själv som gör jobbet mycket bättre, pm:a mig så ska jag finna de till dig. 2: Antingen använder du Rigedbody som kommer med max eller maya, ganska långsamt men de är precist. Har du över 30 delar så avråder jag dig! Då ska du tanka detta :) http://news.developer.nvidia.com/2008/12/physx-plugins-for-max-and-maya-released.html 100 frames @ 1000 bitar ungefär 100.000 poly på ca 10-15 min på min Singelcore 4000+ processor.. Inte illa, samma scen avbröt jag efter 3 timmar med mayas egna, då hade de gått 4 frames... :D 3: Retutcha allt med lite pariklar, rök eller liknande så är du. Gl Hf! :D Edit1: här är ett test jag gjort: Dock denna gång med Realflow, men rigedbody från Nvidia skulle nog vart mycket snabbare tror jag :) Edit2: Håller på att installera maya 32bitars på min burk, kan modellera av göra delar av din mesh så har du något att leka med :) ifall du vill Edit3: Rayfire är ett som ett script som bygger på Nvidia Pysix känns lite overklill att börja med, men senare så är de väl bra att införskaffa ifall du vill fortsätta med detta :) Men som sagt, börja billigt :) 0 Quote
RuNe Posted May 31, 2009 Author Posted May 31, 2009 Tack för alla svaren :) Mega99: Verkade jävligt schysst den där plug-inen, får kolla på det där. megawatti: Har inte läst ditt svar så noggrant, mest skummat igenom det, men det låter lovande, ska se vad jag kan göra :) 0 Quote
megawatti Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Tack för alla svaren :) Mega99: Verkade jävligt schysst den där plug-inen, får kolla på det där. megawatti: Har inte läst ditt svar så noggrant, mest skummat igenom det, men det låter lovande, ska se vad jag kan göra :) Här är ett test jag gjortde tog 5 min inklusive rendering och modelering ;) 0 Quote
Mega99 Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Här är ett test jag gjortde tog 5 min inklusive rendering och modelering ;) I'm not buying 5 minuter, men snyggt ser det ju ut. Helt klart bättre än att lägga pengar på plug-ins. 0 Quote
megawatti Posted June 2, 2009 Posted June 2, 2009 I'm not buying 5 minuter, men snyggt ser det ju ut. Helt klart bättre än att lägga pengar på plug-ins. Sådär spelade in allt nu, blev på nästan precis 30minuter :-) Ljudet blev lite lågt. Var helt oförberedd. Screenprogramet gjorde så jag fick grafikbuggar varannan sekund. Men ja, Ifall ni tycker om den så kan jag göra någon lite mer avancerad som verkligen beskriver. Ge mig gärna tips på vad jag kan förbättra osv! //Simon Länken såklart: Ifall någon har lust att tanka hem den och hosta den på en mirror eller något vore de grymmt, så den nu inte försvinner. http://developer.nvidia.com/object/physx_dcc_plugins.html Här är scriptet. Inte mitt Spears { // Cut it up string $sel[] = `ls -sl`; string $pObj = $sel[0]; float $bb[] = `polyEvaluate -boundingBox ($pObj)`; int $i; for ($i = 0; $i float $px = rand(($bb[0]*0.95),($bb[1]*0.95)); float $py = rand(($bb[2]*0.95),($bb[3]*0.95)); float $pz = rand(($bb[4]*0.95),($bb[5]*0.95)); float $rx = rand(0,180); float $ry = rand(0,180); float $rz = rand(0,180); polyCut -pc ($px) ($py) ($pz) -ro ($rx) ($ry) ($rz) -ef 1 -eo 0 0 0 ($pObj); polyCloseBorder ($pObj); } select -r ($pObj); polySeparate ($pObj); } Håller på att tanka upp nu så kommer nog snart 0 Quote
megawatti Posted June 2, 2009 Posted June 2, 2009 Här har du.. :) Säg vad ni tycker: http://data.fuskbugg.se/skalman01/Tutorial1_watti.rar 0 Quote
RuNe Posted July 5, 2009 Author Posted July 5, 2009 Fan va coolt megawatti, drog hem din tutorial och kollade på den nyss, men har inte försökt mig på nåt än. Skulle gärna se mer grejer du gjort om det skulle va så :) 0 Quote
mawi Posted July 5, 2009 Posted July 5, 2009 Gjorde om scriptet lite åt er. Nu funkar det på flera object samtidigt, samt att man kan göra en random/objekt på hur många cuts man vill ha. if ( `window -exists cutUI` == 1 ) { deleteUI cutUI; } window -maximizeButton 0 -resizeToFitChildren on -title "cut this" -iconName "cut this" -menuBar false -menuBarVisible false cutUI; columnLayout -adjustableColumn 0; text "min nr of cuts"; intFieldGrp -numberOfFields 1 -width 50 intFieldMin; text "max nr of cuts"; intFieldGrp -numberOfFields 1 -width 50 intFieldMax; text "Delete history"; checkBoxGrp -numberOfCheckBoxes 1 chkBox; button -label "Do It" -width 150 -c doit; text "random cuts min-max"; text "on all selected objects"; showWindow cutUI; global proc doit () { string $sel[] = `ls -sl`; for ($each in $sel) { float $bb[] = `polyEvaluate -boundingBox ($each)`; //minimum cuts per object. int $min = `intFieldGrp -query -value1 intFieldMin`; //maximum cuts per object int $max = `intFieldGrp -query -value1 intFieldMax`; int $ranCuts = rand($min,$max); int $i; for ($i = 0; $i float $px = rand(($bb[0]*0.95),($bb[1]*0.95)); float $py = rand(($bb[2]*0.95),($bb[3]*0.95)); float $pz = rand(($bb[4]*0.95),($bb[5]*0.95)); float $rx = rand(0,180); float $ry = rand(0,180); float $rz = rand(0,180); polyCut -pc ($px) ($py) ($pz) -ro ($rx) ($ry) ($rz) -ef 1 -eo 0 0 0 ($each); polyCloseBorder ($each); } select -r ($each); polySeparate ($each); int $chk = `checkBoxGrp -query -value1 chkBox`; if ($chk == 1) { DeleteHistory; } } } 0 Quote
megawatti Posted July 9, 2009 Posted July 9, 2009 Oh tack Mawi, grymt ska testa direkt när jag kommer hem. Men du kanske har tips på andra bra Shatter-script? Menar mayas in byggda är ju så bäst... :) Edit: fungerade perfekt Mawi! Dock undrar jag ifall de finns något script som kan göra "kantiga" bitar, just nu gör den ju ett ok jobb men alla bitar blir ju raka linjer om du förstår. Skulle vilja ha som ett nois pattern där nästan 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.