kalle112 Postad 13 maj 2009 Postad 13 maj 2009 Hej! Jag har en fråga till er som filmar med canon xm-2. När ni spelar in era filmer - hur gör ni då med själva ljudet? Säg att två personer samtalar i en film och ni vill filma dessa två och även spela in det dom säger. Använder ni då xm-2:ans inbyggda mikrofon eller går ni tillväga på annat sätt? Sen undrar jag också om det skulle vara möjligt att överföra film från en XM-2 till en bioduk och i så fall hur pass bra/dålig bildkvalitén skulle bli? Tacksam för svar! 0 Citera
kalle112 Postad 14 maj 2009 Författare Postad 14 maj 2009 vet inte om jag va otydlig...men är det någon som har något svar? vet att många i det här forumet använder sig av just den här kameran...tacksam för er hjälp =) 0 Citera
jbergman Postad 15 maj 2009 Postad 15 maj 2009 När ni spelar in era filmer - hur gör ni då med själva ljudet? Säg att två personer samtalar i en film och ni vill filma dessa två och även spela in det dom säger. Använder ni då xm-2:ans inbyggda mikrofon eller går ni tillväga på annat sätt? Det spelar ju ingen större roll vilken kamera man använder; man vill alltid ha en bättre mick än den inbyggda. Sen undrar jag också om det skulle vara möjligt att överföra film från en XM-2 till en bioduk och i så fall hur pass bra/dålig bildkvalitén skulle bli? Det är klart att det går, det är bara att rikta en projektor mot duken. Huruvida man väljer att kalla kvalitén bra eller dålig beror ju däremot helt på vad man jämför med. Menar du jämfört med andra dv-kameror, hdv-kameror eller vad? /Jakob 0 Citera
kalle112 Postad 15 maj 2009 Författare Postad 15 maj 2009 ang. bioduken...det ska vara en stor bild (precis som bio - vet inte hur stora dom är) och kvalitén ska ju inte vara så dålig att man ser en massa pixlar och annat skit... 0 Citera
plf66 Postad 16 maj 2009 Postad 16 maj 2009 Detta med bioduk beror väl lite på vad du menar? Lite svårt att förstå dig. Vill du spela upp inspelningar från XM2 stort? Utkopierat på 35mm-film eller med videoprojektor? Är materialet inte inspelat än, så är det nog synnerligen vettigt att välja en annan kamera om du vill kopiera det till 35 mm-film för biovisning. XM2 har ju iofs skarpt och bra objektiv, men det är väl enbart en 4:3-kamera? Vill du då ha 16:9 så blir det en hel del kvalitetsförlust. 0 Citera
kalle112 Postad 16 maj 2009 Författare Postad 16 maj 2009 Alltså det jag undrar är om man kan spela in film med en XM-2:a och sedan använda filmen för biovisning och ändå få bra kvalité? Sen blir följdfrågan; om XM-2:an inte duger pga att den visar 4:3 - vilken kamera ska man annars använda sig av i ungefär samma prisklass? 0 Citera
j3n5 Postad 17 maj 2009 Postad 17 maj 2009 På en bioduk använder man 35mm analog rullfilm. Har du inte råd med en dyrare kamera än XM-2 har du inte råd att att kopiera digital film till analog. Vill du däremot spela upp DV-material via en SD-projektor på bioduk är XM-2 ett bra val av kamera. 0 Citera
kalle112 Postad 17 maj 2009 Författare Postad 17 maj 2009 Okey! Tack för svaret! 35mm kameror kostar antagligen väldigt mycket (?) och jag tänkte köpa en XM-2 begagnad... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.