Gå till innehåll

Redemption Teaser 2


Morre

Recommended Posts

Är det bara jag eller utspelar sig alla starwars fanfilms mestadels i skogen? xD Jag skulle gärna sett lite greenscreen och 3d material.

 

Skådespelet var väl inte att klaga på, men det kändes som om dialogen var något ansträngd.

 

Nice job :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte bara du Mega99 de flesta fanfilms utspelar sig faktiskt i skogen. Jag tror det har någonting att göra med att Jedi är friluftsmänniskor och trivs ut i naturen....jo...det lät bra...så måste det vara *nickar för sig själv*

 

Vi har försökt variera oss lite när det kommer till skog. Den ena är det lite mer vegetation i än den andra men dock är det skog båda två kanske inte märks så mycket i själva teasern.

 

Tack för kritiken Mega. Jag måste erkänna att spela in röst är bland det svåraste jag har gjort. Blev ändå rätt nöjd över att jag inte låter allt för mycket som en svensk som försöker tala engelska. Tyvärr finns det alltid plats för förbättringar.

 

Tack å bock!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle aldrig gett dig mitt login : )

 

Men Mega har rätt, 99% av alla SW fanfilms utspelar sig i skogen, och nästan alla skulle vilja se något annat. Men vad ska man göra? Det är gratis att vara i skogen, det finns överallt.

Jag tror jag skulle kunna döda för att få greenscreen och 3D effekter i en film.

Själv är jag bara så stolt att vi har kommit igång och filmat överhuvud taget...så jag tror vi kommer ha snygga 3D effekter och greenscreen snart i våra filmer : )

 

Vi får aldrig glömma att detta forum också är till för oss som precis har börjat filma.

 

 

P.S Tror vi kommer ha snygga kulisser också.

 

Gott nytt år på er.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte bara du Mega99 de flesta fanfilms utspelar sig faktiskt i skogen. Jag tror det har någonting att göra med att Jedi är friluftsmänniskor och trivs ut i naturen....jo...det lät bra...så måste det vara *nickar för sig själv*

 

 

Eller så görs fanfilmerna i skogen för att det är billigare och ser snyggare ut än om ni springer nere på Grännas gator och kastar polkastänger på varandra.

 

 

Jag såg trailern och tycker att ni borde fixa ljus. Det är väldigt mörkt och då blir det irriterande för ögat att titta på det. Det ser ut som om du lagt ett mörkgrönt filter på filmen och jag säger att det är rätt gjort! Men när du gör en film så spela alltid in filmen så du vill att den ska se ut. Gör den alltid ljusare för du kan alltid göra den mörkare i klippnings-programmet. Så se till och fixa ljus.

 

Ljudet lät väldigt data-aktigt, eller som om han är inne i någon teknisk-box och ljudet kommer inte ut, dock så har skådespelaren som pratar en otroligt grym röst, nästintill perfekt röst för trailers. Hade jag gjort en film hade jag velat ha honom i filmen eller åtminstone trailern.

 

Blev imponerad av ljussvärdet. Det var dock lite tjockt, du kunde gjort det smalare, men jag är själv ingen expert på specialeffekts-program, så jag måste ge dig hög credit. Skådespelarna kändes också trovärdiga i de korta ögonblicken man såg dem. Sedan i slutet när man såg han där killen med luvan över och hålla i ljussvärdet... det var häftigt.

 

Lyd mina råd så kommer det gå ännu bättre i slutändan. Skicka mig ett PM när filmen är gjord och upplagd på youtube så ska jag ge dig en riktigt lång analys som du garanterat kommer att lära dig utav:-). Jag tror att du kommer behöva lära dig mycket när filmen är färdig, men jag tror också att denna filmen kommer bli riktigt underhållande att se på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Polkastänger...låter helt underbart faktiskt.

 

Ljus är något vi är medvetna om att vi måste börja jobba med. Än så länge har vi inte haft en tanke på det men det kommer.

Vädret vi hade under våra inspelningsdagar var fruktansvärt dåligt. Ena sekunden skitsnyggt solljus som filtrerades genom de fluffiga vita molnen. Nästa sekund stampade ett mörkt argt moln in och kastade vatten på oss...men men sånt som händer.

 

Fotot i själva filmen är ljusare än det är i Teasern. När jag satte mig ner och gjorde Colour Grading på Teaser så mörkade jag ner bilden lite för att skapa en känsla av mystik...det kan hända att jag tog i för mycket :) Detta är trots allt min första film.

 

Ljudet i Teasern är inspelat på min dator och däri finns det en lite fläkt som tyckte att den skulle krydda inspelningen med sin egen lilla krydda.

I mitt försök att filtrera bort fläktljudet så blev det lite burkigt...*snyft*

 

Måste även ta och tacka för komplimangen. Rösten som talar är min egen som jag pitchat ner lite lite lite.

 

Ljussablarna är gjorda av kvastskaft införskaffade på K-Rauta och de tenderar att se lite väl tjocka ut på vissa bilder men men. Hade egentligen velat ha kolfiberstavar men de kostar inte direkt gratis så det fick bli kvastskaft :)

När vi sedan lägger på ljussabeleffekten så måste vi täcka hela kvastskaftet annars kommer det att synas att en pinner sticker fram bakom effekten och det ser inte direkt häftigt ut :)

 

Det finns en bättre version av själva ljussabeleffekten på Vimeo. Vet inte om jag kan länka den sidan i denna tråd eller om jag måste skapa en ny tråd. Annars är det bara att söka på "Redemption Teaser 2" i Vimeo så borde den dyka upp.

 

Skådisarna är jag väldigt nöjd med faktiskt. För vissa av de är det också första gången de står framför kameran så jag är mäkta imponerad av deras prestationer. Jag hoppas jag inte får ett hjärnsläpp och klipper sönder deras skådespel totalt :)

 

Tack för kritiken Insaniac jag uppskattar den verkligen. Jag ser fram emot din analys av det färdiga projeket.

 

Ha D Gött

 

/Morre

 

P.S.

 

*Sitter och diggar till Redemption Song*

Länk till kommentar
Share on other sites

Skådisarna är jag väldigt nöjd med faktiskt. För vissa av de är det också första gången de står framför kameran så jag är mäkta imponerad av deras prestationer. Jag hoppas jag inte får ett hjärnsläpp och klipper sönder deras skådespel totalt :)

 

Om du vill så klipper jag gärna filmen till dig, lägger på filter och lite annat. Jag gör det såklart gratis för i och med att det är ett Star Wars fan-film projekt så antar jag att budgeten är 0. Jag är väldigt bra på att klippa och hade gärna behövt ett litet projekt att förbättra mina redigeringsskills på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är väldigt bra på att klippa och hade gärna behövt ett litet projekt att förbättra mina redigeringsskills på.

 

Om du är väldigt bra på klippning redan vad är det du vill förbättra då? Eller vill du vara väldigt bäst på klippning?

Vill gärna se ett prov på dina skills. Du kanske redan lagt upp en film här, du kan väl länka till den i så fall.

 

Edit: Har såklart inget med denna film att göra, men blir såklart nyfiken när en person uttrycker sig på det viset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du är väldigt bra på klippning redan vad är det du vill förbättra då? Eller vill du vara väldigt bäst på klippning?

Vill gärna se ett prov på dina skills. Du kanske redan lagt upp en film här, du kan väl länka till den i så fall.

 

Edit: Har såklart inget med denna film att göra, men blir såklart nyfiken när en person uttrycker sig på det viset.

 

Man kan alltid bli bättre. Både redigeringsmässigt, författar-mässigt m.m.

 

Om man är som jag så blir man aldrig nöjd och att aldrig bli nöjd med sitt arbete är väldigt viktigt inom filmskapande. För då slutar du utvecklas. En annan sak jag förbättrar med att klippa mer material är hur mycket bättre jag lär mig programmet jag använder (Final Cut Pro).

 

När jag har orken att koppla över internet-sladden till min laptop så lägger jag upp nån av mina kortfilmer på youtube så ni får se. Jag tänker inte spendera 24 timmar på att lägga upp en quicktime fil på 600 mb. Jag har otroligt segt internet på denna datorn, men sen är den ju också 5 år gammal, har mycket material i sig och andra orsaker.

 

 

 

"Har såklart inget med denna film att göra, men blir såklart nyfiken när en person uttrycker sig på det viset."

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är kul att höra att det finns entusiaster här, och jag betvivlar ingens förmåga att göra film.

Men jag anser att få göra filmen som är det roliga. Att ge bort sitt kära material till någon annan är helt otänkbart. Dessutom tror jag det är nästan omöjligt, vet inte hur många datorer vi har fyllt med matrial.

 

Sedan är det som Morre har sagt, vi har inte filmat speciellt länge, det här är vår "filmskola". Allt som andra gör på filmutbildningar gör vi på fritiden.

 

Men att filma och göra film handlar också om att skaffa kontakter för framtiden, så detta kan bli riktigt intressant : )

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitsnyggt, men som sagt, starwars i skogen?! och dessutom är jag inte så överförtjust i fanmovies, coolare med folk med helt egna idéer, i övrigt kändes det som det skulle kunna vara material till en grym fantasyfilm, om man tar bort ljussablarna då...

Länk till kommentar
Share on other sites

"inte så överförtjust i fanmovies"!

 

Hur menar du? Det är ju perfekt att träna på. Dessutom så är det ju svårare att göra en fanfilm, än något eget.

Vi har egna projekt på gång också, men vi vill göra Star Wars just nu.....för alla inblandade är Star Wars fans : ) Samt att det är ett bra sätt att lära sig göra kläder, rekvisita, effekter, dataprogram och träffa roliga filmmänniskor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fanfilms är ju i en helt annan liga än originella filmer, och de går inte precis att jämföra.

I fanfilms behöver du inte sitta och tänka ut hela universumet utan kan mer eller mindre gå direkt på filmens outline. Det är som ett smart sätt att få field experience.

 

Att välja just Star Wars kanske inte är det mest glädjande dock, då det, även i fanfilmsällskapet blivit uttjatat. Skulle hellre sett någon "Firefly" fanfilm eller liknande- Men hela grejen med fanfilms är att skapa något för sig själv och fansen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan alltid bli bättre. Både redigeringsmässigt, författar-mässigt m.m.

 

Om man är som jag så blir man aldrig nöjd och att aldrig bli nöjd med sitt arbete är väldigt viktigt inom filmskapande. För då slutar du utvecklas. En annan sak jag förbättrar med att klippa mer material är hur mycket bättre jag lär mig programmet jag använder (Final Cut Pro).

 

Självklart ska man hålla igång med de intressen man har. Men när det kommer till tex klippning, så tycker jag personligen att man når en gräns inom programmet. Eftersom till slut kan du alla funktioner och har ett effektivt flöde när du redigerar. Däremot så ligger det mer känsla i hur du klipper i det material du arbetar med. Där är där (för mig) kreativiteten spelar in. Det är där du utvecklas. Använder inte Final Cut, men kan inte tänka mig att det skiljer sig så mycket från andra redigeringsprogram.

 

När jag har orken att koppla över internet-sladden till min laptop så lägger jag upp nån av mina kortfilmer på youtube så ni får se. Jag tänker inte spendera 24 timmar på att lägga upp en quicktime fil på 600 mb. Jag har otroligt segt internet på denna datorn, men sen är den ju också 5 år gammal, har mycket material i sig och andra orsaker.

 

Ja, en ex. *.mp4 fil borde gå snabbt att lägga upp, även med seg lina.

 

"Har såklart inget med denna film att göra, men blir såklart nyfiken när en person uttrycker sig på det viset."

 

Det jag menar är att jag kommer inte bedöma din klippning så du kan få det material du efterfrågat för eget bruk. Men jag blir ju nyfiken när du säger att du är väldigt bra på klippning. Att du antar att du är bättre än mig betvivlar jag inte en sekund på, kommer heller inte ens försöka argumentera emot ditt påstående. Självförtroende är viktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att du antar att du är bättre än mig betvivlar jag inte en sekund på, kommer heller inte ens försöka argumentera emot ditt påstående. Självförtroende är viktigt.

 

Det med att jag skrev att jag antagligen är bättre än dig skrev jag bara för att bita tillbaks på ett diplomatiskt sätt (som politiker gör)

 

Men jag kan ju inte säga att jag är dålig när jag fått MVG på alla 11 uppgifter vi fått utom 2 för där fick jag VG, men det skyller jag på att jag kom i samma grupp med den killen i gruppen som är latast (tar rökpauser var 20e minut) och han sinkar alla grupper han är med i för han har ingen diciplin, arbetsmoral eller lust över att göra något överhuvudtaget. En sådan typisk människa som vill glida på bananskal igenom livet även om det kommer bli svårt för honom om han ska bli något inom film.

 

Därav anser jag mig vara bra på att redigera. Redigera, manus och regi är också de tre favoritjobben jag gillar att arbeta med inom film. Jag har en god vän som är otroligt bra som kameraman när det gäller vinklar för shots och det tekniska. Jag jobbar fortfarande på att lära mig hur en kamera fungerar (jag vet hur man zoomar, bandar in materialet i datorn och det mer basic inom kameran) men jag vill såklart bli bättre på det också. Jag har alltid varit lite sämre inom att tekniken, men jag lär mig snabbt och det jag tappar i tekniken tar jag upp i den konstnärliga biten av filmandet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej hopp vad det tog fart här då.

 

Hmm...var ska jag börja?

Nu vet jag!

 

Jag kommer inte att ge ifrån mig materialet till nån annan för redigering. Behöver själv all erfarenhet jag kan få inom området, plus att det är löjligt roligt att hålla på med.

 

Jag måste hålla med bassbucket om att det är bra att ha självförtroende inom det här området vi kallar "filmskapande". Utan det så skulle det inte bli mycket till film gjort varken bra eller dåligt. ;)

 

Insaniac det skulle vara kul att se något av det du har gjort om du har lust att visa upp det för allmän beskådan :)

 

Det återkommande temat verkar vara...fanfilms...och varför?

Som svar måste jag nog ge...varför inte?

Hade det varit så att jag tänkte lägga ner nästa 30 år på att förfina min teknik i att göra fanfilms så hade det varit ganska sorgligt men nu är det ju inte så.

Som Daarco skrev är detta är våran filmskola. Vi lär oss filmens alla, eller åtminstone några, skrymslen och vrår och förhoppningsvis blir vi bättre på det under tiden.

Vi har hur mycket originella ideér som helst som bara ligger och väntar på att användas när vi känner att vi kan göra dessa historier rättvisa.

 

Jag kommer säkert på mer att skriva när jag har mer tid på mig men nu måste jag springa iväg och jobba

 

Ha D Gött

 

/Morre

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

”Jag kommer inte att ge ifrån mig materialet till nån annan för redigering. Behöver själv all erfarenhet jag kan få inom området, plus att det är löjligt roligt att hålla på med.”

 

Helt rätt Morre, jag tror att du har en bra känsla för hur du vill att filmen ska klippas.

 

Sen håller jag inte riktigt med Insaniac om att ljuset är något problem. Det känns som om du har fångat en mystik som känns rätt för mig. Men jag håller med om att rösten är asfet.

 

Och skog, ja jisses, det skulle vara coolt med lite öken och andra skumma landskap men det är det lite snålt med i det här landet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

26 November är det premiär för Star Wars - Redemption en fanfilm som ni kanske förstår.

Har jobbat på den nu i över 2 år och äntligen har alla bitar fallit på plats.

 

Finns en teaser att kolla på i början av tråden.

 

Mycket nöje!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...