Gå till innehåll

After Effects bokstäver genomskinliga


glödhet

Recommended Posts

Jag försöker göra bokstäver genomskinliga så att man kan se bara bakgrunden i bokstäverna. Helt enkelt vill jag att bokstäverna ska fungera som maskar.

 

 

Om ni inte förstod - Jag vill ha en text som istället av färg består av ett videolager under.

 

Har rotat runt på creative cow och det verkar som man ska använda sig av track matte nåt. Men jag FÖÖÖÖÖRSTÅÅÅÅÅR ändå inte alls hur man gör.

 

Mycket mycket tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag förstod rätt kan du göra såhär:

 

TEXTLAGRET överst.

Under textlagret lägger du VIDEOLAGRET du vill ska synas genom texten.

Längst ner resterande BAKGRUND, solid svart eller vad du nu ska ha.

Ändra VIDEOLAGRETs trackmatte till AlphaMatte "text"

 

Hoppas de hjälper..

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag fick svaret av dig testade jag direkt på en dator som hade senaste versionen av AE istallerat och där fanns trackmatte funktion synlig. Men i AE som jag jobbar i (7.0) där jag har mitt projekt. Hittar jag inte den nånstans. Jag har workspace - all panels. Hm.. i timelinen står det bara Layer name, parent etc. Hur får jag så jag kan välja trk matte där..

 

tackelitack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Högerklicka på den "list" där Source/Layer name står och välj "Columns". Alt klicka på de små knapparna längst ner till vänster i "Timline panelen".

 

Det går också och utnyttna "Set Matte" effekten för ändamålet (dvs för att låta ett lager utnyttja formen av ett annat lager för transparens).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...