Rabies Postad 7 november 2008 Postad 7 november 2008 Har det kommit? Vad är förbättrat? Buggar? Vem har kört? Vad kostar uppgradering? 0 Citera
Martin Öberg Postad 7 november 2008 Postad 7 november 2008 http://www.adobe.com/se/products/ Har inte testat det själv så jag utgår från det som står på Adobe's produktsidor. Jag vet inte riktigt om det har kommit ut då det står "Förbeställ" när man ska köpa det. 0 Citera
Rogge Postad 7 november 2008 Postad 7 november 2008 Har det kommit? Vad är förbättrat? Buggar? Vem har kört? Vad kostar uppgradering? Ja, det har kommit och jag tycker att PPro CS4 har verkligt många riktigt bra nyheter. Många av nyheterna är småförbättringar som gör att det hela arbetsflödet flyter på mycket smidigare. Man kan tex lägga till transitions på flera klipp samtidigt, ändra längd/hastighet på flera klipp samtidigt, ta bort alla effekter på en hel Timeline, eller på valda klipp även det samtidigt. Du kan även spara Effect Presets med fler än en effekt. Du kan kopiera Keyframes mellan klipp. Man slipper alltså sitta och peta med klipp för klipp. Den riktigt stora nyheten tycker jag är att *all* export numer sker via Adobe Media Encoder som nu är en helt fristående applikation. Du kan alltså exportera en Timeline och medans den exporterar fortsätta redigera. Du kan också exportera ut tex tio Timelines på en gång utan att behöva exportera en och en som man gjorde förr i PPro. Man kan tom exportera utan att öht starta PPro. Att köa upp renderingar ala AE är ett riktigt stort lyft i Pro CS4. Metadata är en annan stor nyhet. Du lägger till metadata till klipen, tex var du filmade det, vad det är, om klipet är bra eller dåligt, mm, mm, mm och det du skriver in "bränns" in i klippet. Dvs, om du tar klippet från din dator och flyttar det till en dator i Kina så följer *all* metadata med då den finns inbäddad i det fysiska klippet. Du kan även söka efter klipp som du lagt in metadata för, tex söka upp alla klipp du märkt med Behåll. Du kan i ett och samma projekt ha flera *olika* Timelines, tex en DV PAL 16:9, en DVCPro HD, en DV NTSC 4:3. Det är en stor fördel att man kan göra detta i PPro CS4. Helt nytt sätt att välja vilket spår du lägger video och ljud på vilket påminner om hur FCP/Avid fungerar och ger dig större kontroll över hur och var du lägger klipp eller tar bort klipp. Du kan tex välja tio klipp på din Timeline och med ett musklick skicka över dom klippen via Dynamic Link till AE. Du kan även välja ett antal klipp och Nesta dom på en gång, precis som Pre-Compose i AE fungerar. Dynamic Link går numer mellan PPro > AE + AE > PPro + PPro > Encore samt Soundbooth > PPro (eller om det var PPro till Soundbooth, eller åt båda hållen.) Hursomhelst, mer flexibelt än förr. (Dynamic Link till/från AE kräver Production Premium eller Master Collection.) Samt *massor* med andra småförbättringar som PPro CS4 innehåller och som jag nu inte kommer på på rak arm. Ja, jag har Production Premium CS4 och därmed kört hela paketet och är riktigt nöjd. Enbart PPro är värt hela uppgraderingen tycker jag. PPro CS4 är certifierat för att köra på Vista 64-bitars som hanterar minnet bättre än XP vilket är en fröjd för den med mycket minne i datorn. Mindre "Out Of Memory"-erros samt bättre prestanda, under förutsättning att man petar i RAM i datorn förstås. Detsamma gäller Production Premium samt Master Collection som tom innehåler en 64-bitsversion av Photoshop Extended CS4. Det känns som att jag glömt att ta upp flera nya och förbättrade saker i PPro CS4. Priser finns hos alla återförsäljare. 0 Citera
MovieMaker Postad 8 november 2008 Postad 8 november 2008 Ja, det har kommit och jag tycker att PPro CS4 har verkligt många riktigt bra nyheter. Många av nyheterna är småförbättringar som gör att det hela arbetsflödet flyter på mycket smidigare. Man kan tex lägga till transitions på flera klipp samtidigt, ändra längd/hastighet på flera klipp samtidigt, ta bort alla effekter på en hel Timeline, eller på valda klipp även det samtidigt. Du kan även spara Effect Presets med fler än en effekt. Du kan kopiera Keyframes mellan klipp. Man slipper alltså sitta och peta med klipp för klipp. Den riktigt stora nyheten tycker jag är att *all* export numer sker via Adobe Media Encoder som nu är en helt fristående applikation. Du kan alltså exportera en Timeline och medans den exporterar fortsätta redigera. Du kan också exportera ut tex tio Timelines på en gång utan att behöva exportera en och en som man gjorde förr i PPro. Man kan tom exportera utan att öht starta PPro. Att köa upp renderingar ala AE är ett riktigt stort lyft i Pro CS4. Metadata är en annan stor nyhet. Du lägger till metadata till klipen, tex var du filmade det, vad det är, om klipet är bra eller dåligt, mm, mm, mm och det du skriver in "bränns" in i klippet. Dvs, om du tar klippet från din dator och flyttar det till en dator i Kina så följer *all* metadata med då den finns inbäddad i det fysiska klippet. Du kan även söka efter klipp som du lagt in metadata för, tex söka upp alla klipp du märkt med Behåll. Du kan i ett och samma projekt ha flera *olika* Timelines, tex en DV PAL 16:9, en DVCPro HD, en DV NTSC 4:3. Det är en stor fördel att man kan göra detta i PPro CS4. Helt nytt sätt att välja vilket spår du lägger video och ljud på vilket påminner om hur FCP/Avid fungerar och ger dig större kontroll över hur och var du lägger klipp eller tar bort klipp. Du kan tex välja tio klipp på din Timeline och med ett musklick skicka över dom klippen via Dynamic Link till AE. Du kan även välja ett antal klipp och Nesta dom på en gång, precis som Pre-Compose i AE fungerar. Dynamic Link går numer mellan PPro > AE + AE > PPro + PPro > Encore samt Soundbooth > PPro (eller om det var PPro till Soundbooth, eller åt båda hållen.) Hursomhelst, mer flexibelt än förr. (Dynamic Link till/från AE kräver Production Premium eller Master Collection.) Samt *massor* med andra småförbättringar som PPro CS4 innehåller och som jag nu inte kommer på på rak arm. Ja, jag har Production Premium CS4 och därmed kört hela paketet och är riktigt nöjd. Enbart PPro är värt hela uppgraderingen tycker jag. PPro CS4 är certifierat för att köra på Vista 64-bitars som hanterar minnet bättre än XP vilket är en fröjd för den med mycket minne i datorn. Mindre "Out Of Memory"-erros samt bättre prestanda, under förutsättning att man petar i RAM i datorn förstås. Detsamma gäller Production Premium samt Master Collection som tom innehåler en 64-bitsversion av Photoshop Extended CS4. Det känns som att jag glömt att ta upp flera nya och förbättrade saker i PPro CS4. Priser finns hos alla återförsäljare. De vattnas i munnen.. 0 Citera
Rabies Postad 8 november 2008 Författare Postad 8 november 2008 Bra info! Tack för den! Hur är det med ljudexporten om man vill jobba med ljudet i cubase, kan man exportera alla kanaler samtidigt? 0 Citera
Rogge Postad 8 november 2008 Postad 8 november 2008 Bra info! Tack för den! Hur är det med ljudexporten om man vill jobba med ljudet i cubase, kan man exportera alla kanaler samtidigt? OMF-export skall vara på väg i den första uppdateringen läste jag tidigare på Adobes PPro-forum. Jag kan för tillfället för lite om OMF för att kunna säga om separata kanaler kan exporteras samtidigt, men det är väl just det som händer, fast då inte som fysiska .wav-filer. OMF-filen importerar man sedan in i ljudprogrammet man jobbar med. Mer info om PPro CS4: PPro CS4 - All Features 0 Citera
megawatti Postad 8 november 2008 Postad 8 november 2008 så de går att redera nu ?. Helvete vilka problem jag hade med cs3... Klippte på ca 5 timmar. 10 timmar buggletande! 0 Citera
Rogge Postad 8 november 2008 Postad 8 november 2008 så de går att redera nu ?. Helvete vilka problem jag hade med cs3... Klippte på ca 5 timmar. 10 timmar buggletande! Ja, och det gick alldeles utmärkt att rendera i CS3 också. Vad var det du hade problem med som gör att det inte går att rendera med PPro CS3? Vad är det för buggar som stoppade renderingen? :) 0 Citera
Danell Postad 8 november 2008 Postad 8 november 2008 Får hem Master Collection CS4 i veckan och ska köra det på våra pumpade Mac Pro. Ska bli väldigt spännande att se hur AE, PPro och PS fungerar nu till skillnad från CS3! 0 Citera
Headphone Postad 10 november 2008 Postad 10 november 2008 hmm hur får ni dem? det står juh förbeställ. 0 Citera
Danell Postad 10 november 2008 Postad 10 november 2008 Men det går att köpa i handeln nu. Köpte mina på Misco.se 0 Citera
Headphone Postad 11 november 2008 Postad 11 november 2008 tack danell. någon som vet var jag kan hitta production premium student license cs4? 0 Citera
Max_H Postad 11 november 2008 Postad 11 november 2008 De flesta ÅF kan ta hem den (Dustin, Misco, etc). /Max 0 Citera
Zootsuit Postad 11 november 2008 Postad 11 november 2008 Funderar på om jag ska installera det i kväll... 0 Citera
simergy Postad 11 november 2008 Postad 11 november 2008 Många goa nyheter som får en att börja fundera på ett inköp! 0 Citera
Zootsuit Postad 12 november 2008 Postad 12 november 2008 Gillar att man kan plocka in bara en timeline från ett annat projekt... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.