Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej allihopa, det är så att jag tänkte formatera Datorn, men vill helst spara alla program så jag slipper sitta och installera om program i fem dagar ;) någon som har tips på hur det går smidigt? har extern hårddisk.

Postad
Vad är syftet med formateringen? Om datorn går segt kanske du ska börja rensa bort sånt du inte behöver manuellt och sedan defragmentera istället.

Dels så går den segt, men också för att jag har en del konstiga buggar som inte vill försvinna hur jag än gör, trots virus-scanningar, registerrensningar etc. bla. så fungerar ett spel som fungerade felfritt förrut inte längre, och ett spel som jag köpt fungerar inte alls, och så har jag en errorgrej som ploppar upp direkt jag högerklickar på ett objekt.

Postad
Det finns inget sätt att formatera en systemdisk och behålla alla program "installerade" till nästa Windows-installation.

Okej, jag har hört att det ska gå, men isåfall får jag väl ta mig tid och installera om alla program antar jag.

Postad

Du får överleva med dina 5 dagar. Sen har du lärt dig och gör en Ghost eller Image eller liknande av den nyinstallerade rena burken som du kan återgå till när allt havererar igen.

/Max

Postad
Hej allihopa, det är så att jag tänkte formatera Datorn, men vill helst spara alla program så jag slipper sitta och installera om program i fem dagar ;) någon som har tips på hur det går smidigt? har extern hårddisk.

Så här är det. Det gå att spegla burken medans den är pigg med exempelvis ghost. Har den börjat tröttna är det för sent. Gör du en kopia i det stadiet så får du endast tillbaka allt skräp som redan fanns där. Jag personligen är så van att köra installationen från grunden, det som tar djävulsk tid är CS3 men annar kör jag in codecs etc allteftersom jag behöver dem.

När win och CS3 är installerat är det bara att köra. Du kommer till en sida som kräver Flash, 5 sekuner installation och sedan ser du filmen.

Eller så kan man göra som mig med alla codecs och spara dem på ett USB-minne-

Postad

Inte sant.

Men har din dator blivit rootad är det en bra princip att anta att operativsystemet som helhet blivit komprometterat och installera om från scratch eller förberedd image. Samt byta alla lösenord, kryptonycklar och annat känsligt som kan tänkas ha kommits åt.

Postad
Inte sant.

Men har din dator blivit rootad är det en bra princip att anta att operativsystemet som helhet blivit komprometterat och installera om från scratch eller förberedd image. Samt byta alla lösenord, kryptonycklar och annat känsligt som kan tänkas ha kommits åt.

Nu ska jag ju iallafall byta dator om fyra dagar, vi har länge tänkt på en ny dator till mig som jag skulle få på obestämd tid, vi kom nu fram till att min dator är alldeles för seg och gammal, behöver en ny till alla spel och program som finns nu, min processor är vääldigt dålig.

Postad

Det finns en minimal chans att detta fungerar men jag kör det innan jag ger upp och typ 1 på 5 funkar det. Avinstallera allt som du aldrig eller väldigt sällan använder. Kör in Boot-CDn och välj reparera det funkar sällan men är alltid värt att testa.

Postad
Det finns en minimal chans att detta fungerar men jag kör det innan jag ger upp och typ 1 på 5 funkar det. Avinstallera allt som du aldrig eller väldigt sällan använder. Kör in Boot-CDn och välj reparera det funkar sällan men är alltid värt att testa.

För sent nu, men tack för tipset :)

Postad
Man kan inte bli av med ett virus när man väl fått det. Man måste formatera datorn. Även fast man ghostar så kan problemen kvarstå som sagts tidigare.

När man lägger in en ghost så formaterar man ju och lägger in ghosten doh? Är ju en Image av hela hårdisken från de statide du väljer?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...