SweHanzon Postad 27 augusti 2008 Postad 27 augusti 2008 Jag har en lite crazy idé. Jag håller på att köpa komponenter till en dator som jag ska bygga ihop. Grafikkortet har blivit ganska kämpigt för mig att välja. Jag ska använda datorn i min enskilda firma för redigering/compositing/fotoarbete osv. Enligt detta gör jag bäst i att köpa ett Quadro-kort Fast samtidigt gillar jag vissa spel väldigt mycket och vill kunna lira PC-titlarna jag älskar med snygg grafik osv. Enligt detta gör jag bäst i att köpa ett GeForce-kort Jag har haft svårt att besluta mig för vilket jag skall ta. Så kom jag på följande: Varför inte köpa båda, och använda dem växelvis? Alltså, om jag ska jobba sitter Quadro-kortet i. Sen om jag vill spela några timmar på kvällen eller helgen kan jag skruva loss det kortet och sätta i GeForcaren. Lite omständigt men det blir en kaka som man kan tugga på länge utan att behöva svälja. Min fråga då: Går detta för sig? Att växla kort såhär. Kan någon del i datorn ta skada eller så, eller finns det någon nackdel som jag har missat? 0 Citera
ODDNAME Postad 27 augusti 2008 Postad 27 augusti 2008 Glöm inte att du måste installera om drivrutinerna varje gång med. 0 Citera
SweHanzon Postad 28 augusti 2008 Författare Postad 28 augusti 2008 Glöm inte att du måste installera om drivrutinerna varje gång med. Det är så alltså. Vad innebär det konkret? Måste det gamla kortet först avinstalleras också? Bara det inte tar alltför lång tid och är alltför krångligt så känns det ju som en groovy lösning, men jag är inte tillräckligt datorkunnig (än) för att avgöra. 0 Citera
Fredrik Blom Postad 28 augusti 2008 Postad 28 augusti 2008 Har ingen aning om hur det skulle funka för spel, men ett moderkort med två grafikkortsplatser kanske kan vara en lösning? Jag kör dubbla grafikkort i min musikdator för att kunna ha tre eller fler skärmar till den, och det funkar bra (kör t.o.m. ett AGP och ett PCIe kort i den). Har dock inte spelat spel sedan C64-tiden så om det funkar att köra spel på det ena grafikkortet och andra applikationer på det andra vet jag inte?!? /Rico 0 Citera
ODDNAME Postad 28 augusti 2008 Postad 28 augusti 2008 Jag hade absolut inte gjort så i alla fall :) 0 Citera
SweHanzon Postad 28 augusti 2008 Författare Postad 28 augusti 2008 Näe alltså, det moderkortet jag köper har ju två platser för grafikkort (ämnat för ATI:s crossfire) men jag tror inte att jag skulle våga sätta i ett GeForce 9800gtx+ och ett Quadro samtidigt =P Hur pass krångligt är det att installera/avinstallera drivrutiner till ett grafikkort? ...och påverkar det datorn i övrigt på något sätt? 0 Citera
High1ander Postad 28 augusti 2008 Postad 28 augusti 2008 Jag har en lite crazy idé. Jag håller på att köpa komponenter till en dator som jag ska bygga ihop. Grafikkortet har blivit ganska kämpigt för mig att välja. Jag ska använda datorn i min enskilda firma för redigering/compositing/fotoarbete osv. Enligt detta gör jag bäst i att köpa ett Quadro-kort Fast samtidigt gillar jag vissa spel väldigt mycket och vill kunna lira PC-titlarna jag älskar med snygg grafik osv. Enligt detta gör jag bäst i att köpa ett GeForce-kort Jag har haft svårt att besluta mig för vilket jag skall ta. Så kom jag på följande: Varför inte köpa båda, och använda dem växelvis? Alltså, om jag ska jobba sitter Quadro-kortet i. Sen om jag vill spela några timmar på kvällen eller helgen kan jag skruva loss det kortet och sätta i GeForcaren. Lite omständigt men det blir en kaka som man kan tugga på länge utan att behöva svälja. Min fråga då: Går detta för sig? Att växla kort såhär. Kan någon del i datorn ta skada eller så, eller finns det någon nackdel som jag har missat? Kor bara tva olika opertivsystem. 0 Citera
Kimster Postad 29 augusti 2008 Postad 29 augusti 2008 Som att äta kakan och sedan behålla den... Jag hade nog köpt det kort som betyder mest, och sedan levt med en mindre hastighet för det andra (nöjet) eller vad som nu betyder mest för dig. 0 Citera
Arclight Postad 30 augusti 2008 Postad 30 augusti 2008 Bökigt, köp ett snabbt Geforce kort så klarar du dig bra på de även i redigeringssyfte. 0 Citera
High1ander Postad 31 augusti 2008 Postad 31 augusti 2008 Som att äta kakan och sedan behålla den... Jag hade nog köpt det kort som betyder mest, och sedan levt med en mindre hastighet för det andra (nöjet) eller vad som nu betyder mest för dig. Personligen sa installera tva versioner av XP eller Vista eller vaxla. Det ar anda bra att ha jobb skilt fran noje. Jag skulle iaf gora sa, slipper man ha massa onodiga program pa "jobb-operativet", och man slipper oroa sig for det man installerar pa "spel-operativet" ska sabba jobb-grejen. 0 Citera
SweHanzon Postad 6 september 2008 Författare Postad 6 september 2008 Jag har ändrat mig och håller med Arclight. Det känns för bökigt. Jag tog asus 9800gtx+ och nöjer mig nog med det ett tag. 0 Citera
megawatti Postad 10 september 2008 Postad 10 september 2008 Frågan är hur stor skillnad de är, Spelkorten PRESSAS i pris, Det gör inte Quad-korten eftersom marknaden är minimal om man gämför.. Så tror att du får ut samma prestanda för pengarna ungefär om jag ska vara ärlig! 0 Citera
Tomtebo Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 köp ett gefroce kort och gör den till ett qaudro kort och tvärtom detta går ju likadan som byta ut korten varjegång fast du slipper byta kortet.. 0 Citera
SweHanzon Postad 1 november 2008 Författare Postad 1 november 2008 köp ett gefroce kort och gör den till ett qaudro kort och tvärtom detta går ju likadan som byta ut korten varjegång fast du slipper byta kortet.. Hehe det låter ju som en fin lösning :) Hur gör man detta? 0 Citera
Tomtebo Postad 4 november 2008 Postad 4 november 2008 finns program och dyl som gör så att man "låser" upp funktionerna som gör att kortet blir " ett quadro" kort. Dock vet jag inte var man tankar ner det. (hittar man säkert efter lite lurkande) och det går ju som sagt inte med alla grafikort. Det finns lister på vilka som fungera. Hela principen varför detta funkar är för att både quadro kortet och de vanliga spelkorten som det gäller ha samma funktioner, men vissa funktioner är låsta. Så om man har tex 6600GT så kan man ändra den till Quadro FX540. Ska kolla upp mer info om detta om folk är intresserade. (man sparar ju sjukt mycket pengar på det iallafall) 0 Citera
SweHanzon Postad 6 november 2008 Författare Postad 6 november 2008 sjukt mycket pengar indeed, samtidigt som man kan lira lite spel emellanåt. Det bästa från två världar :) Posta gärna om du hittar nåt! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.