Subwar Postad 16 juni 2008 Postad 16 juni 2008 Hej på er! Jag kör med Premiere Pro Cs3, men många säger till mig att jag borde köra med Final Cut istället, att det är ett bättre program......någon som kan berätta varför man ev skall byta till FC?:q 0 Citera
pld Postad 16 juni 2008 Postad 16 juni 2008 Jag har aldrig testat FCP men det känns som om det är dem som är först på att fungera med nya format. Bland annat kan man ju använda FCP och klippa material från REDkamera och jag har inte hört att något annat program kan klippa det i själva programet. /Jesper 0 Citera
Max_H Postad 16 juni 2008 Postad 16 juni 2008 Bland annat kan man ju använda FCP och klippa material från REDkamera och jag har inte hört att något annat program kan klippa det i själva programet. /Jesper Vilket, så vitt jag vet, beror på ett avtal mellan RED och Apple (som för övrigt går ut i höst)... /Max 0 Citera
plf66 Postad 16 juni 2008 Postad 16 juni 2008 Titta på Sony Vegas om du vill ha ett program som är smidigt, inte kräver speciellt häftig maskin, och kan ta in de flesta videoformat problemfritt. 0 Citera
DDeridex Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 Bara formatkrig. Använd det som faller dig i smaken. FC var bäst med betoning på VAR. Använd helt enkelt det program som funkar för dig. Premiere funkar för mig men kanske inte för dig. 0 Citera
landen Postad 18 juni 2008 Postad 18 juni 2008 Jag kör OSX och upplever FCP som grymt mycket snabbare än Premiere. Har använt båda för lite för att säga något om funtioner. En aspekt är ju att Premiere fungerar både på PC och Mac om du vill kunna arbeta vid båda. 0 Citera
ChrisSFP Postad 18 juni 2008 Postad 18 juni 2008 Stabilare plattform ger ofta ett stabilare program, så det är väl en fördel sen är det bara ringa så kan jag förklara allt. Vill inte reta Max allt för mkt för då slår han mig på nästa konferens men generellt sett så ses FCP som en mer proffersionell programvara än Premier som är mer av ett instegsprogram i redigeringsvärlden där tyvärr Avid fortfarande anses som den mest "proffersionella" mjukvara. Dock sett till omvärlden, utveckling mm så väljer allt fler större studios, produktionsbolag mm FCP, ta bara Deutche bank med sina 200 suiter ;) Med nya Final Cut Server så ligger dessutom Final Cut studios ljusår före i mediaflödeshantering och RED native codec är fortfarande exclusivt för Apple. RED´s avtal går dock ut i höst med Apple, men det är inget sagt om att det inte kommer förlängas. Jag säger som alltid, är du osäker, kitta en mac, slit hem en "ful-version" av FCP och prova det, gillar du det (vilket de flesta gör) så kitta en laglig version och börja göra film som ett proffs.. Apple vill i första hand sälja hårdvara och när vi pratade sist om antal suiter så finns det +1mille LAGLIGA suiter ute nu men mörkertalet är enormt mkt större då detta syns på downloads av uppdates, FCP går stadigt uppåt i antal. Hoppas det hjälpe något och är det mer funderingar bara PM:a 0 Citera
Max_H Postad 18 juni 2008 Postad 18 juni 2008 Vill inte reta Max allt för mkt för då slår han mig på nästa konferens men generellt sett så ses FCP som en mer proffersionell programvara än Premier som är mer av ett instegsprogram i redigeringsvärlden där tyvärr Avid fortfarande anses som den mest "proffersionella" mjukvara. Muhahahahah.... se dig om över axeln nästa gång vi ses. ...ta bara Deutche bank med sina 200 suiter... Ta bara BBC (världens, så vitt jag vet, största "produktionshus") med 1200 licenser (eller så) av Production Premium... ;) Seriöst så är bägge bra, på sitt sätt. Det går att nämna 100 fördelar för den ena eller den andra. /Max 0 Citera
Max_H Postad 18 juni 2008 Postad 18 juni 2008 Och för att ytterligare förtydliga (och nu får man väl sparken, men jag är trött på "kasta skit på andra tjafset"): Jag tror att FCP, Avid, Edius, Vegas och Premiere gör ungefär 80% av vad de ALLRA flesta behöver. Behövar man mer eller nån specifik feature så väljer man det ena eller det andra eller bägge (vilket fler och fler gör). /Max 0 Citera
roppe Postad 29 oktober 2008 Postad 29 oktober 2008 Och för att ytterligare förtydliga (och nu får man väl sparken, men jag är trött på "kasta skit på andra tjafset"): Jag tror att FCP, Avid, Edius, Vegas och Premiere gör ungefär 80% av vad de ALLRA flesta behöver. Behövar man mer eller nån specifik feature så väljer man det ena eller det andra eller bägge (vilket fler och fler gör). /Max Hej! Max Roligt att läsa Dina/Era inlägg. Har just nu en del funderingar, kanske ni kan lösa dessa funderingar för mig? Jag har fått ett erbjudande från ett Stockholmsföretag att köpa ett pkt FCP Studio 2 för en överkomlig summa. Jag själv jobbar i Premiere, men vill ha tillgång till FCP oxå. Jag har både PC och Mac. När jag frågade varför man säljer pkt. så sades det att att pkt. inte gick bra ihop med "AVID" alla gånger, därför säljer de mig Pkt. Nu kommer min fråga: För att få över mjukvaran till mig så vill man att jag betalar via postförskott. Vidare sägs det, att när jag hämtat ut pkt. då avregistrerar de sig och då skall jag registrera pkt på mig efteråt. Vi får hålla kontakten och fixa detta, är deras sista instruktioner. Är detta en bra eller möjlig utväg? Finns här någon fallgrop? Jag menar med detta; är det så man går tillväga i andrahands inköp? mvh \\ Roppe 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.