elon Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 Hejsan alla, jag är i stort behov av hjälp om i ämnet film. Fick detta tilldelat i skolan att hålla föredrag om och jag skulle vilja snacka lite om viktiga personer och brytningspunkter i filmens historia. Problemet är bara att det finns väldigt lite om detta på google osv, men ni kanske skulle kunna hjälp mig. Jag har skrivit om Coppola, Tarantino, Kubrick och Scorsese, vilka mer? Och snälla, brytningspunkter i filmhistorien!! Tack allihopa!! 0 Citera
StenR Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 D.W. Griffith, Eisenstein, The jazz singer (första ljudfilmen), Borta med vinden (färgfilm), The Big Sleep/Tredje mannen (film noir), Neorealismen (Cykeltjuven), Franska nya vågen (Till sista andetaget), rod movies (Easy rider) 0 Citera
jmalmsten Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 japanska shonen sentai serier!... (kunde inte låta bli;)) 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 Tysk expressionism!! och då men han filmer som "Nosferatu" (1922) och regisörer som Fritz Lang som gjorde "M" som blev en av de första ljudfilmer i Tyskland om inte den första. 0 Citera
High1ander Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 D.W. Griffith, Eisenstein, The jazz singer (första ljudfilmen), Borta med vinden (färgfilm), The Big Sleep/Tredje mannen (film noir), Neorealismen (Cykeltjuven), Franska nya vågen (Till sista andetaget), rod movies (Easy rider) Jazz Singer e forsta sync sound. Innan dess fanns Don Juan som hade soundtrack utan orkester. Efter Jazz Singer kom steamboat willie som hade hela soundet fixat i post... Glom inte Porter som skapade "parallel lines of action" cross-cutting. Sen inte glomma de 5 olika lander som pastat sig ha uppfunnit kameran, bl.a. Frankrike och USA. 0 Citera
jmalmsten Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 skämt åsido för mitt förra inlägg... läs David A. Cook's A History of Narrative Film... Jag gissar på att om man klämmer sig igenom den så har man gått halva vägen till filmhistoriker-examen... är själv på sida 313 (ja, som kalle ankas reg-nr) och har bara kommit till 30talet och Passion of Jeanne d'Arc... 0 Citera
High1ander Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 och då men han filmer som "Nosferatu" (1922) och regisörer som Fritz Lang som gjorde "M" som blev en av de första ljudfilmer i Tyskland om inte den första. M gjordes 31 och var efter expressionsmen som tog slut runt 26-27 (M ar dock fortfarande expressionsistisk). 0 Citera
Mats Findell Postad 4 april 2008 Postad 4 april 2008 Alfred Hitchcock en av filmens stora. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Bleckert Postad 4 april 2008 Postad 4 april 2008 Absolut grundläggande måste ändå bröderna, Auguste och Louis Lumière, som kom på att man kan spela in på film, http://sv.wikipedia.org/wiki/Auguste_och_Louis_Lumi%C3%A8re 0 Citera
jmalmsten Postad 4 april 2008 Postad 4 april 2008 grundläggande? kan det bli mer grundläggande än Muybridges Bullet-time-experiment, över hundra år innan matrix? ;) http://en.wikipedia.org/wiki/Eadweard_Muybridge 0 Citera
Christian van Caine Postad 4 april 2008 Postad 4 april 2008 Pier Paolo Passolini (egensinnighet), Dario Argento (formspråk), Peter Jackson (innovationer), David Lynch (surrealistiskt geni), David Cronenberg (åsså surrealistiskt geni), Salvador Dalì (Den Andalusiska Hunden, über-gud av alla surrealistiska genier!), Kevin Costner (Hollywoods största stolpskott både som skådis & på regi...), George Lucas (Indian-Jonas & Star Wars, skapa barnfilm för alla åldrar), Peter Jackson igen (Första helt ocensurerade splatterfilm visad på bio i Sverige på en helvetes massa år - Braindead!), Sergio Leone (Once Upon A Time In The West, skapade med ljud & känsla en långsam film man inte kan släppa), John Carpenter (lågbudget geni) 0 Citera
per720 Postad 4 april 2008 Postad 4 april 2008 Att Thomas Edison försökte ta patent på att spela in film kan ju vara intressant. http://www.cobbles.com/simpp_archive/edison_trust.htm 0 Citera
High1ander Postad 4 april 2008 Postad 4 april 2008 Att Thomas Edison försökte ta patent på att spela in film kan ju vara intressant. http://www.cobbles.com/simpp_archive/edison_trust.htm Sen att det var hans lilla slav Dickinson som faktiskt kom pa/utveckla kameran. 0 Citera
gorse Postad 5 april 2008 Postad 5 april 2008 och då men han filmer som "Nosferatu" (1922) och regisörer som Fritz Lang som gjorde "M" som blev en av de första ljudfilmer i Tyskland om inte den första. Jag hade The Cabinet of Dr. Caligari i åtanke. 0 Citera
High1ander Postad 7 april 2008 Postad 7 april 2008 Jag hade The Cabinet of Dr. Caligari i åtanke. I second that! 0 Citera
Simon W Postad 7 april 2008 Postad 7 april 2008 En milstolpe tycker jag var när cgi flev ett filmiskt verktyg. Trollkvinnans förvandling i Willow, vattententakeln i the Abyss, T1000 i T2, Jurassic Park, osv. Bara fantasin sätter gränserna numera. (Nej, all cgi i alla sammanhang är inte bra.) 0 Citera
daarco Postad 30 april 2008 Postad 30 april 2008 Glöm inte George Lucas. Mannen som visade att overkligt kunde vara seriöst (försök se på sci-fi från tiden före Star wars) 0 Citera
jmalmsten Postad 1 maj 2008 Postad 1 maj 2008 Glöm inte George Lucas. Mannen som visade att overkligt kunde vara seriöst (försök se på sci-fi från tiden före Star wars) Metropolis, Things to Come, etc?;) Nä... jag vet vad du menar... det är svårt att ta Soilet Green, Logans Run etc på allvar när man ser dom nu. 0 Citera
daarco Postad 1 maj 2008 Postad 1 maj 2008 Metropolis....det är en snygg visning av att overkligt kunde vara seriöst innan "Hollywood" tog patent på drömmaskinen he he. Men ser har vi ju filmvärldens böldpest som vi också borde prata mer om.... nämligen Uwe Boll. Svårt att prata seriös filmfakta utan att ta upp baksidan av det hela. 0 Citera
Munthe Postad 1 maj 2008 Postad 1 maj 2008 Glöm inte George Lucas. Mannen som visade att overkligt kunde vara seriöst (försök se på sci-fi från tiden före Star wars) Finns massor av bra och minst lika seriös scifi före Lucas. Lucas stora förebildsfilm 2001 till exempel. Andra exempel är som nämnts Metropolis. Jag skulle tvärtom vilja påstå att Lucas är till ganska stor del ansvarig för att ha infantiliserat science fiction-genren. Varför är det svårt att prata seriös filmfakta utan att ta upp "baksidan"? Ska vi ta upp filmer och filmmakare vi inte gillar blir det ju tio tusentals namn i den här tråden under filmens historia. Jag kan ju börja med de första hatnamnen; Bröderna Lumiére för att dom aldrig trodde på att film skulle bli nåt att ha och för att dom vägrade sälja en kamera till George Méliès för att dom tyckte att han hade så dumma idéer. Två bakåtsträvare med tekniskt intresse. Vem blir nästa på hatlistan? 0 Citera
jmalmsten Postad 1 maj 2008 Postad 1 maj 2008 Finns massor av bra och minst lika seriös scifi före Lucas. Lucas stora förebildsfilm 2001 till exempel. Andra exempel är som nämnts Metropolis. Jag skulle tvärtom vilja påstå att Lucas är till ganska stor del ansvarig för att ha infantiliserat science fiction-genren. Varför är det svårt att prata seriös filmfakta utan att ta upp "baksidan"? Ska vi ta upp filmer och filmmakare vi inte gillar blir det ju tio tusentals namn i den här tråden under filmens historia. Jag kan ju börja med de första hatnamnen; Bröderna Lumiére för att dom aldrig trodde på att film skulle bli nåt att ha och för att dom vägrade sälja en kamera till George Méliès för att dom tyckte att han hade så dumma idéer. Två bakåtsträvare med tekniskt intresse. Vem blir nästa på hatlistan? nästa? Att Edison piratkopierade Le Voyage Dans La Lune så att Melies inte tjänade ett rött cent på vad som kom att bli hans mest kända film. Många är ju övertygade om att filmreformen slog ut den lilla potential som fanns till en filmindustri i sverige. En annan baksida. Albert Pyun är bra mycket sämre på filmarhantverket än Boll. som munthe säger... this can go on and on... 0 Citera
16kolon9 Postad 1 maj 2008 Postad 1 maj 2008 "och så kommer det ett tåg..." som första film Det finns en del sparat om den första filmkyssen: http://www.archive.org/details/Irwin-RiceKiss av edison men dock ej med edison hexa-exponeringen i Körkarlen, stumfilm på svenska Fantasin har flödat fritt i böcker och bildkonst. Men det har behövts teknisk utveckling för att ge berättarverktygen till regisörernas visioner. Så ibland blir det första filmverket med en ny teknisk lösning banbrytande. Det verkar som om du har fått en lite för stor uppgift låst runt foten... Berättandet är nära kopplat till teknisk utveckling. Jag ser ljuset i tunneln och hoppas att det inte är ett tåg... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.