Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Just nu skriver jag ett manus som jag kommer regissera med ett par klasskamrater. (Om jag hade fått välja genre skulle det verkligen vara något jag känner mig specialiserad inom; Drama/Thriller/Psychedelic. Men i detta fall blev jag utröstad och är nu tvungen att skriva en Thriller/Horror). Storyn är att ett par ungdomar åker ner till ett hus för att övernatta (hmmm, var har man sett det förrut tro) men under nattens gång så blir alla (förrutom protagonisten) mördade. Filmens struktur är dock inte samma som alla andra ruttna Amerikanska skräckisar, utan denna film har en episk berättarform. Där protagonisten redan blivit haffad och sitter framför en kriminalassistent och återberättar händelsen. Denna berättarform är viktig eftersom det inte är protagonistens historia som är viktig utan kriminalassistentens utvecklande för att kunna förstå protagonisten och bedömma vare sig han ljuger eller ej med dom bevis han får ut av protagonistens berättelse.

 

Hursomhelst! Nu har jag skrivit mig in en bit men jag har fastnat. Vanligtvis brukar jag inte skriva såna här sorters manus så jag vet inte riktigt hur jag ska få personerna att dö i en rätt form. Har ni några förslag? Våran budget är inte skyhög, men vi har så det räcker för fakeblod, lösa plast kroppsdelar osv. Det viktiga är att vi inte vill att personerna ska dö på ett så uppmärksamt sätt. Vi vill inte göra denna film till en typisk splatter, utan vi vill kunna ha kvar mystiken. Vi vill att tittarna ska få problem med att kunna förstå vem (eller rättare sagt; vad) som dödar dessa ungdomar.

 

Ett exempel är: Det hörs skrik. Dom springer till ett rum och taket faller. Dom ser blod rinna ner för väggarna. Som sagt, hellre något oerhört otrevligt och _mystiskt_ än att vi ser offren fysiskt bli halshuggna osv.

 

Tack på förhand!

Postad

ett kul sett är ju att om man är i en koridor/ på en väg. så kommer karaktären springande och ser inte en tråd som är spänd i halshöjd. huvudet flyger av och kroppen ramlar fram.:) hoppas det går bra med filmen

MVH Simon

Postad
Som sagt, hellre något oerhört otrevligt och _mystiskt_ än att vi ser offren fysiskt bli halshuggna osv.

 

ett kul sett är ju att om man är i en koridor/ på en väg. så kommer karaktären springande och ser inte en tråd som är spänd i halshöjd. huvudet flyger av och kroppen ramlar fram.

 

Hohoho.

Postad
ett kul sett är ju att om man är i en koridor/ på en väg. så kommer karaktären springande och ser inte en tråd som är spänd i halshöjd. huvudet flyger av och kroppen ramlar fram.:)

 

En klassiker :D även om vår budget inte är så himlans hög antar jag att det borde kunna fixas till i redigeringen. Jag ska dock höra med dom andra först. Tack för förslaget. Keep 'em coming!

Postad

Jag vet inte hur långt ni har tänkt ut i handlingen, men kan det inte bara vara så att dom hittar människor som bara ligger helt stela, och när dom känner pulsen på dem så märker dom att dom är döda?

Och sen att alla dör på samma sätt?

Postad

Så länge kroppen inte visas blir det svårt att dödförklara nån (finns lagar om sånt). Sen är det väl spännande med upphittade kroppsdelar, kläder, meddelanden etc. Om man nu måste veta att folk har dött utan att se dem kan ju någon form av kontakt med det/den som dödar göra att man förstår det av sammanhanget. Svårt dock att skapa spänning. Bra skådespelare är ett sätt.

  • 2 veckor senare...
Postad

Det låter ju som ett solklart fall av förgiftning.

Mördaren använder olika "cocktails" av otäcka änmen. De ger lite olika effekter varje gång.

Blod en gång, psykotiska självmord nästa gång osv, du kan göra som du vill.

 

Mördaren kan t.o.m gå på en drog själv. Polisen kan vara drogad.

Postad

Först måste du ju bestämma VAD exakt det är som händer. Är det helt övernaturliga mord? Vad är den ytliga förklaringen osv.? Själv tycker jag mer om psykiska, psykologiska dödsorsaker än ren splatter. Just nu kommer jag inte på någon bra film där alla dör på bra sätt. Förutom möjligtvis Twin Peaks. Så länge historien på ytan verkar övernaturlig men under allt så är det bara en tragiskt mänsklig historia som utspelar sig i psyket.

Postad

Karaktären kommer och går i en korridor och får syn på en man i svart kostym. Mannen har upp en ljudämpad pistol och skjuter ett skott i huvudet och går där ifrån. Simpelt och bra.

Postad

Ett sätt för att behålla mystiken är att protagonisten inte heller vet om han mördat sina kamrater. Då undrar man som tittare om han ljuger för att slingra sig ur det hela. För att behålla vår iver att få veta sanningen, så kan handlingen ta en oväntad vändning där det framkommer att det faktiskt var protagonisten som anmälde sig själv fast polisen börjar luta åt att det inte var han som mördade sina kamrater.

Postad

Hur skulle det funka om man inte såg själva mordet/dödsorsaken utan istället hittade de resterande karraktärerna kropparna på olika skumma ställen? T.ex. Intryckt i ett litet skåp, upphängd i taket, inne i en vägg eller något liknande?

Postad

Jag har läst eller sett på film, minns inte men det var i alla fall 6 man i ett sportflygplan som kastade ut en flaska som naturligtvis träffade en vacker kvinna i huvudet så hon dog. Hennes man blev riktigt arg och elak och hämnades. I det ena fallet som är det enda jag minns hade han smort någon slags avföring på en spik som stack ut från en dörrpost där offret skulle igenom flera gånger och naturligtvis river sig på spiken. Bara ett ytligt litet sår som utvecklas till blodförgiftning och besvärande död.

Kommer nån ihåg filmen så meddela gärna titeln för jag vill minnas att den var sevärd alternativt läsvärd om det var en bok. Nej det måsta ha varit film eller så har jag tänkt mig in i boken i svartvitt, knappast troligt. Dom andra morden var också välplanerade och sofistikerade om jag minns rätt.

 

Music

Postad
I det ena fallet som är det enda jag minns hade han smort någon slags avföring på en spik som stack ut från en dörrpost där offret skulle igenom flera gånger och naturligtvis river sig på spiken. Bara ett ytligt litet sår som utvecklas till blodförgiftning och besvärande död.

 

Music

 

 

Det var 100 år sedan jag såg den, men vill oxå minnas att den var riktigt bra ( då ialla fall ),

men tror det var allergichock, så om någon vet vad den heter är jag oxå intresserad. :)

Postad

Enligt Alfred Hitchcook ska man ju se allt från mördarens egna perspektiv, tex när han ska döda någon. Man ska alltså se genom mördarens ögon att han ser offret och närmar sig. Få tittaren att känna sig som mördaren! På så sätt kommer man ju inte heller se direkt vem det är som är mördaren, eftersom man sedvänligen inte ser sig själv :p

Postad
Just nu skriver jag ett manus som jag kommer regissera med ett par klasskamrater. (Om jag hade fått välja genre skulle det verkligen vara något jag känner mig specialiserad inom; Drama/Thriller/Psychedelic. Men i detta fall blev jag utröstad och är nu tvungen att skriva en Thriller/Horror). Storyn är att ett par ungdomar åker ner till ett hus för att övernatta (hmmm, var har man sett det förrut tro) men under nattens gång så blir alla (förrutom protagonisten) mördade. Filmens struktur är dock inte samma som alla andra ruttna Amerikanska skräckisar, utan denna film har en episk berättarform. Där protagonisten redan blivit haffad och sitter framför en kriminalassistent och återberättar händelsen. Denna berättarform är viktig eftersom det inte är protagonistens historia som är viktig utan kriminalassistentens utvecklande för att kunna förstå protagonisten och bedömma vare sig han ljuger eller ej med dom bevis han får ut av protagonistens berättelse.

 

Hursomhelst! Nu har jag skrivit mig in en bit men jag har fastnat. Vanligtvis brukar jag inte skriva såna här sorters manus så jag vet inte riktigt hur jag ska få personerna att dö i en rätt form. Har ni några förslag? Våran budget är inte skyhög, men vi har så det räcker för fakeblod, lösa plast kroppsdelar osv. Det viktiga är att vi inte vill att personerna ska dö på ett så uppmärksamt sätt. Vi vill inte göra denna film till en typisk splatter, utan vi vill kunna ha kvar mystiken. Vi vill att tittarna ska få problem med att kunna förstå vem (eller rättare sagt; vad) som dödar dessa ungdomar.

 

Ett exempel är: Det hörs skrik. Dom springer till ett rum och taket faller. Dom ser blod rinna ner för väggarna. Som sagt, hellre något oerhört otrevligt och _mystiskt_ än att vi ser offren fysiskt bli halshuggna osv.

 

Tack på förhand!

 

Hej Stewallin,

 

Jag har gjort en kortfilm med väldigt liknande uppbyggnad och har faktiskt erfarenhet av det du talar om.

Först tycker jag att det är en god idé att skriva manuset bakifrån, dvs att eftersom den här typen av uppbyggnad är så pass vanlig och innehåller en uppenbar fälla, att vi redan får se den misstänkte från början dödar vi mycket av mystiken för publiken som du gärna vill ska spela in.

Med bakifrån tänker jag att du funderar ut en bra twist på slutet, den är ju det centrala i den här berättelseformen och vad dina tittare kommer att bära med sig efteråt.

 

Dina funderingar runt specialeffekter,

Du berättar att du inte vill visa splatter i bild, nämner en låg budget, samt det fallande/krossande taket som exempel på det du vill göra.

Jag resonerar gärna så här,

1/ Varför överhuvudtaget köpa lösa kroppsdelar etc ifall du inte vill visa upp dessa? Skriv manus, rita ett detaljerat storyboard, var snål som satan (jag menar köp inte en knappnål du inte behöver, det kommer ändå att dra iväg duktigt när du börjar) analysera och skriv ned det du aaabsoooluuut behöver för att filma och stryk allt du bara kan undvara, låna eller annat.

2/ Om du inte har väääldigt duktiga skådespelare så är det bättre att låta dem agera istället för att prata (dialog är värsta fällan, och många går vi i svengelska dagdrömmar som inte bättrar saken) och framför allt gör b i l l i g a effekter där du tar kål på dem i bild som backup. Det är mycket bättre att ha material som inte behövs än att upptäcka att filmen inte fungerar och behöva material man inte har...

3/ Att ta kål på sina skådisar,

först och främst undrar jag hur du med låg budget har tänkt dig lösa saker som fallande tak som krossar folk? Låter som du antingen tänker bygga ett dyyyrt studiobygge eller att du har ett team med totalkoll på 3D studio och filmteknologi plus en förutseende fotograf?

Ett realistiskt förslag skulle kanske vara att bygga upp spänningen genom ditt storyboard, rita upp eländet och filma bild för bild, lägg ihop dessa, dubba över och skapa dig själv en bild av hur dina tankar funkar,

det obligatoriska här, med det menar jag spänningsuppbyggande, [sUBJEKTIV] mördare (dvs ur mördarens synvinkel.

Du kan smyga dig upp på folk med kameran, sen variera dig själv lite beroende på hur du själv vill ha det, kolla först dina miljöer och se vad du har att arbeta med - hittar du ett "skjutfönster" så kan du lyfta det och lura ett offer att kika ut och sen visar du själva fönstret trilla ned (ge ett bra skäl, att offret tittar ut för att det hör något), hittar du inget fönster så kanske det finns en gammal mysko eldstad i ditt övergivna hus/stugan du planerar att filma i, gör så att någon kryper in och kikar upp i skorstenen.

Nu kan du antingen göra så att nåt skit trillar ned på dom, eller så kan du ta ett rör som är svart invändigt och filma genom detta - matcha med att lägga ut tegelstenar på golvet och lägg på aska (utbränd eld, detta gör du naturligtvis på en plats som inte är ömtålig) be skådisen titta upp i röret och filma snabbt mot hans ansikte.

Glöm för guds skull inte att inkludera reaktionsbilderna, offren måste se skraja ut - som fan! Speciellt om du inte vill visa "splatter".

Om vi talar om försvinnanden så kan du ju låta din "protagonist" (gud vad jag tänker på Scream liknande slut) hitta spår, så spännande du kan komma på, efter dina offer. Dels blod sen kanske något som ger fantasifulla vinkar om de du är intresserad av att antyda (ligger bakom)

Alla filmer är redan gjorda i en tappning eller annan, kolla på filmer som är uppbyggda som det du vill göra, studera hur de löste dessa icke splattereffekter och tänk ut hur du själv skulle vilja göra din tolkning.

4/ Du vill inte att dina personer dör på ett så uppmärksamt sätt, fel.

Jag tror dom behöver göra precis det, väääldigt uppmärksamt, ÄVEN om det inte visas på ett grafiskt BLODIGT sätt. Filmer blir tyvärr aldrig mer spännande än man gör dem, bättre att satsa på overkill än lägga ribban lågt. Det kanske bara är min personliga erfarenhet efter diverse kortisar o annat, men ett resonemang som man tjänar på är Friskt vågat - hälften vunnet.

5/Tyder det som så att det här är ett av dina första projekt så ett par tips ifall du vill ha fler:

Jag har inget emot amatörskådespelare, tvärtom, men tyvärr är sällan agerande deras starka sida. Om du kan visa dem i handling istället för dialog undviker du en elak fälla.

Förbered så du kan filma så mycket, så fort som möjligt, den andra fällan är att folk mycket sällan ställer upp i det omfång de vitt o brett lovat före.

Filma en skådis åt gången, gör henne/honom färdiga på en dag, greja så det finns mat (catering är viktigt, annars får du bryta o skicka bort folk som kanske inte kommer tillbaka) gör allt klart som du behöver (f/x, tänk på att du kan förstöra kläder så be dina skådisar stå för kläderna själva OCH se till att de själva kommer ihåg vad de hade, helst sparar dem i en speciell påse, så du inte får klädbyten mitt i filmen, etc du förstår själv)

Personligen lämnar jag ALDRIG ut manuset när jag använder amatörskådisar, det är bara anti-produktivt. Dels kan de aldrig hålla flera linor i skallen (generellt) och det låter bara som de läser från ett papper, jag matar dem med ett par linor/dialogmeningar åt gången istället och skickar ut alla ur teamet för att amatörer agerar naturligast om de inte är under torgskräck. Om du lämnar manuset till dem (lätt att bli sugen på respons) så är det lättast att skrämma bort dem när de ser omfånget av det de ska göra, (speciellt efter en dags erfarenhet, då de ser hur mycket som är kvar skiter de allra helst i att dyka upp) eller så sitter de o lär sig allt utantill, vilket de senare kommer att rabbla som mattetabellen på plats *för evigt fastetsat till din fasa dessutom* och då börjar de gärna vilja ha betalt för att de känner att de utför ett hårt arbete.

Det kan låta negativt, men det är inte menat så, kanske min erfarenhet kan hålla dig borta från fällorna jag själv trillat ned i.

 

Greja två lampor, garagelampor och några bakplåtspapper (200 w kanske) nån frigolitskiva. Belys det du filmar, allt handlar om ljus - dvs allt som fångas på film är ljus. Smäll upp en lampa snett från sidan (kan avskärma med aluminiumfolie, finns styvare varianter för ugn) sätt den andra som lättnadsljus snett bakom eller under.

Klas ohlson har en batteriladdad lampa (den som lyser svagt men länge) kanske 2-300 spänn, greja en sådan och frosta den med bakplåtspapper. finjustera med denna, se till att få "gläns" i ögonen på din skådis. (mycket fint och jävligt mycket trevligare resultat) eller gör det spännande o håll under hakan (ur bild förståss) o få lite underliga skuggor.

 

Nu ska jag hålla klaffen, hoppas nåt av det här var till lite hjälp.

 

Lycka till,

 

/Silverbullit

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...
Postad

Ett roligt senarium är att mördaren blir upptäckt av offret först det ger tittaren hopp. sen springer offret eller om det handlar om en tuff person kanske slåss. tillslut kanske mördaren kommer åt något vassst och trycker upp det i ögat på offret:D

  • 3 veckor senare...
Postad

Jag skulle ha kollat upp vanliga dödsorsaker som man inte så ofta använder sig av i film.

ex. blyertspennan i halsen efter att ha somnat vid skrivbordet eller missbedömt avståndet med armbågen.

 

Googla, det finns säker några roligare man kan använda sig av

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...