Gå till innehåll

stewallin

Medlemmar
  • Inlägg

    16
  • Blev medlem

Personlig information

  • Ort
    Uppsala
  • Yrke/titel
    Film- och litteraturstuderande
  • Namn
    Stefan Wallin

Filmskapande

  • Influenser
    Satoshi Kon, Andrei Tarkovsky, Ingmar Bergman, Ethan & Joel Coen, Peter Jackson, Sergio Leone, Joon-ho Bong, Lars Von Trier, Nicolas Winding Refn, Werner Herzog, Akira Kurosawa
  • Utrustning
    Sony PD 150 & Panasonic Mini DV
  • Intressen
    Film, Filmmanus, Litteratur

Utmärkelser för stewallin

Lärling

Lärling (3/14)

  • Första inlägget
  • Medhjälpare
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare

Senaste emblem

10

Anseende

  1. Det kan bli ganska svårt att göra en långfilm, eller en film av något slag om minst halva gruppen inte är ambitiösa och saknar viljan och prestandan att film seriöst och ordentligt. Hursomhelst, ett bra sätt att skriva manus på, som jag oftast brukar göra när jag saknar fantasi, är att jag först väljer en genre. Thriller/Drama/Sci-fi (brukar dock ibland hoppa över detta ibland eftersom det kommer efter sin egna tid). Sen väljer jag att skapa karaktärerna. Hur dom är som personer, vilka unika drag dom har osv. Sedan kommer miljöplaceringen, var dom befinner sig. Sen funderar jag på vilka konflikter dom har och vad dom strävar efter. När man kommit så långt så kommer budskapet och berättelsen automatiskt. När det är klart behövs bara lite struktur, som tex vändningar och händelser som är viktiga för att uppmärksamma antingen budskapet, karaktärerna och deras utveckling eller både och. Sen är musik också en VÄLDIGT stark komponent. Att lyssna till tex, lugn eller intensiv musik har hjälpt mig väldigt mycket när jag brainstormar eller skriver händelser i manuset. Var dock noga med att välja rätt musik till kategorin. Jag skulle tex inte komma någonvart om jag lyssnade till Techno och skrev en Drama. Märk också att vissa personer är väldigt känsliga för att skriva/läsa saker, så att jag skulle rekommendera att när du skriver och/eller lyssnar till musik så gör du det i ett lugnt och ensamt ställe där du kan ha det fritt fram till att "leva" dig in i berättelsen. Än en gång, musiken har hjälpt mig väldigt mycket md att göra detta. Det finns i alla fall tusentals olika sätt till att komma med idéer och skriva manus. Att skriva är något man gör personligen, efter sin egna känsla. Detta var bara ett vanligt sätt jag brukar gå efter när jag skriver manus, och det har visats sig vara ganska effektivt för min del. En annan viktig sak är att också konsultera med dina vänner och få deras synpunkter och idéer, detta kanske låter oproffsigt, men det kan ibland visa sig vara väldigt effektivt. Jag gjorde det tex när jag skulle skriva manus till en skräckis, vilket jag verkligen inte var bra på med tanke på att Skräckis är inte precis mitt ämne och inget jag funnit intressant. Hoppas det går bra med filmen. Lycka till!
  2. Väldigt bra manus tycker jag. Den hade en lugn och snygg struktur. Slutet stod vackert ut från dom vanliga filmer. Frågar du mig så tycker jag att det var enastående! Väldigt likt det sätt jag föredrar att skriva manus på. Länge sen jag läste ett manus till kortfilm jag verkligen gillat. You made my day ;)
  3. Jag läser igenom det nu (skrivit ut manuset jag skrivit till alla skådisar till kortfilmen så jag hade knappt något annat att göra :D). Ett par felstavelser. "qalqulations" ska egentligen skrivas "calculations", "steppes" ska vara "steps", "proffesor" ska vara "professor" (eng), "führer" ska nog egentligen skrivas med versal "Führer" (men detta är nog i princip ganska oviktigt, "arrives at" ska nog skrivas "arrives to", "exhalted" ska vara "exalted", "could'nt" ska vara "couldn't", detta kan vara en typo med "quikly" ska vara "quickly", "founds" ska vara "finds" ("found" och andra dåtids uttrycksätt används sällan i manus), "hiding point" ska vara "hiding place". I andra meningar: "He wears a" skulle nog se bättre ut med "He is wearing a" eller "He's wearing a". När vi hör eller ser något skriver man inte "you hear" utan "we hear" eftersom det är vi som är åskådarna. När vi hör något skrivs alltid ljudet i versaler för att markera att det är något man inte bör missa under filmningen, ex; "We hear a GUN RELOADING. Then we hear the gun FIRE". Ord som innehåller två olika objekt osv skrivs separat, ex; Radiotransmitter ska vara Radio transmitter (I svenskan ska dock orden sitta ihop). "He don't die" kan nog utvecklas mer, annars ska det vara "He doesn't die, though". Det finns ett par fler typos/felstavningar och grammatikfel. Med detta var det jag hunnit ta upp. Manuset ser ganska intressant ut, verkar kräva en del material och bra skådespelare ifall du planerat att göra film utav det :D. Inte min favoritstil dock, men själv skriver jag också en del sci-fi krigsmanus :D Skriv mer! Ser bra ut så långt om man bortser från alla småfel.
  4. Har börjat skriva manus sen förra året. Hittils har jag skrivit 1 långfilm på cirka 146 sidor och flertal kortfilmer. Jag siktar på ett yrke som Regissör eller Manusförfattare. Så därför valde jag att gå media eftersom det är en bra start för mig anser jag. Får lära mig mer om dramaturgi, filmkunskap och hur man hanterar kameror (just nu är det dock bara Mini DV's och Sony PD 150. Men man börjar ju alltid nånstans). Jag är ju i princip oerhört säker på vad jag vill hålla på med. Så att om jag hade valt natur eller något liknande skulle jag nog bara trötta ut mig själv. Det beror på faktiskt. Är man så oerhört engagerad att göra film, dvs något som du verkligen tror på och är säker på kan ha nån sorts inflytande på Svensk film, bör man satsa. Om du dock är osäker på hur du vill ha det är natur eller någon annan utbildningar som har bredare utformning något för dig, eftersom då har du en fast bakgrundsutbildning att fall mot. Själv är jag helt nöjd med mitt val. Har grubblat på denna i ett helt år nu, men jag har insett det positiva. Jag satsar hellre och lär mig så mycket man bara kan om film osv än tar den mer försiktiga vägen. Det är en riskabel väg, ja :D, men jag tror helt enkelt inte jag skulle vilja arbeta som något annat, även om det var bra lön. Jag anser att arbete är en viktig sak i livet, men allt jag brinner för är film. Angående kontakter så tror jag inte du finner så många inom media eftersom dom flesta där är mer inriktade på att få en slapp utbildning och ett vanligt jobb flertal meter ifrån kameran. Men vad jag hört så kan det vara en merit om du skulle söka till en filmskola. Dramatiska Institutet har det skrivet på sin hemsida, om jag minns rätt. Sist men inte minst. När det kommer till filmskolor så är utbildningen där ganska bra. Där får du i alla fall kontakter eftersom du arbetar med människor som har samma intressen som dig själv. Tillsammans med dom gör du helt enkelt film med massor av användbart material. Dessa kortfilmer som du gör (har jag fått fram när jag pratade med en lärare från DI) kommer bli din merit/CV för när du ska söka vidare filmutbildning eller jobb eftersom du kommer behöva en Showreel. Denna showreel är i pincip bara ett exempel på vad du har gjort, så att dom som anställer sig vet precis vem dom anställer. Det är i alla fall vad jag fått fram ur mina forskningar. Dessa kan vara inkorrekt fakta. Men det är ju bra om andra vet mer som kan rätta mig, och lära mig något nytt angående utbildningens olika faser.
  5. Lockande titel måste jag säga :P Ska skriva ut och läsa sen när jag har tid. Ser fram emot att läsa lite manus igen. Vart en stund sen senast. :)
  6. En klassiker :D även om vår budget inte är så himlans hög antar jag att det borde kunna fixas till i redigeringen. Jag ska dock höra med dom andra först. Tack för förslaget. Keep 'em coming!
  7. Sant att det inte är en berättarteknik som är så snygg eller bra. Ursäkta att jag glömde säga detta. Men i denna scen så ska det se ganska amatöraktigt ut eftersom skådespelaren filmar med "sin egna kamera". Och därmed ser vi filmen från hans perspektiv i dålig kvalité. Jag skrev på samma sätt som vilcans beskrev det innan han svarade, så jag håller mig nog till det. Tack för svaren.
  8. Jag skrev det sådär igår kväll. Men som du beskriver det som så är det nästan att man klipper mellan två scenerna. Vad jag undrar är om man följer efter en person mellan två olika scener heter? Eller var det det du syftade på?
  9. Sitter och skriver ett manus just nu så fastnade jag på en sak. Jag vill att karaktärerna ska transportera sig från INT. ÖVERVÅNING till INT. FÖRSTA VÅNING. Hur skriver man hoppet mellan dessa två scener? Tänk er att det är detsamma med en transportering mellan INT. och EXT. Finns det nåt namn till "hoppet" eller ska man skriva det på något annat sätt?
  10. stewallin

    Kusamanov (03:33)

    Det här är ett mycket bra exempel på berättarteknik tycker jag! Inte så mycket till budskap men oerhört bra kvalite, redigering osv. Man ser att du verkligen satsat på att få ihop en sådan film på bara 3 minuter! Med såna satsningar lär du nå långt i livet som regissör/producent. Om du haft några planer för sånt.
  11. Just nu skriver jag ett manus som jag kommer regissera med ett par klasskamrater. (Om jag hade fått välja genre skulle det verkligen vara något jag känner mig specialiserad inom; Drama/Thriller/Psychedelic. Men i detta fall blev jag utröstad och är nu tvungen att skriva en Thriller/Horror). Storyn är att ett par ungdomar åker ner till ett hus för att övernatta (hmmm, var har man sett det förrut tro) men under nattens gång så blir alla (förrutom protagonisten) mördade. Filmens struktur är dock inte samma som alla andra ruttna Amerikanska skräckisar, utan denna film har en episk berättarform. Där protagonisten redan blivit haffad och sitter framför en kriminalassistent och återberättar händelsen. Denna berättarform är viktig eftersom det inte är protagonistens historia som är viktig utan kriminalassistentens utvecklande för att kunna förstå protagonisten och bedömma vare sig han ljuger eller ej med dom bevis han får ut av protagonistens berättelse. Hursomhelst! Nu har jag skrivit mig in en bit men jag har fastnat. Vanligtvis brukar jag inte skriva såna här sorters manus så jag vet inte riktigt hur jag ska få personerna att dö i en rätt form. Har ni några förslag? Våran budget är inte skyhög, men vi har så det räcker för fakeblod, lösa plast kroppsdelar osv. Det viktiga är att vi inte vill att personerna ska dö på ett så uppmärksamt sätt. Vi vill inte göra denna film till en typisk splatter, utan vi vill kunna ha kvar mystiken. Vi vill att tittarna ska få problem med att kunna förstå vem (eller rättare sagt; vad) som dödar dessa ungdomar. Ett exempel är: Det hörs skrik. Dom springer till ett rum och taket faller. Dom ser blod rinna ner för väggarna. Som sagt, hellre något oerhört otrevligt och _mystiskt_ än att vi ser offren fysiskt bli halshuggna osv. Tack på förhand!
  12. Jag läste en riktigt ruskig novell på några sidor nyligen. Den kallas för "Elda Telefonkataloger", hittade den i Färd Lektyr 2007. Går nog förhoppningsvis att finna via google dock.
  13. stewallin

    Klurig fråga...

    Aj då! Mitt manus heter fan också "Skogen". Om man nu översätter det från engelska förståss. Handlar om två vänner i en värld förstörd av krig. Mer kan jag tyvärr inte avslöja, men du borde kolla upp några av Tarkovskys filmer. Där är i princip miljöerna ganska avgörande för handlingen. Och mycket skog där förståss. Kolla lite på dom och få inspiration. Det är alltid dom mest bisarra eller konstigaste anledningarna som leder till en mycket mer intressant handling. Just nu har jag dock svårt att trycka fram något själv. Men hursomhelst, Tarkovsky = inspiration = success.
  14. Tackar Jag lyckades dock testa mig fram till en alternativ lösning nu imorse efter en jobbig natt av arbete :P
  15. Tja. Final Draft har funkat helt prima för mig. Men när jag ska skriva in titel, namn osv. i Title Page så sparas det aldrig. Jag vet inte om det finns många som använder Final Draft här. Men om det finns någon som har det och stött på samma problem och löst det på nåt sätt, let me know. Skulle verkligen behöva hjälp med detta. Och ja, jag har googlat som fan men inte hittat något om detta.
×
×
  • Skapa nytt...