Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Dumpa all jävla DRM, sälj film online BILLIGARE än den fysiska produkten och låt folk få den i ett vettigt format som går att spara. Då jävlar kommer det blir fart på det. Men att som bolag satsa miljarder på nya jävla DRM skydd som fuckar med ens system är helt jäkla galet. Lägg dom pengarna på att ta fram en bra online tjänst med vettiga priser i stället så är problemet löst.

Har inget emot att betala för mig, men all påtvingad DRM och annan dynga som gör att jag inte ens kan göra en backup på mina skivor får mig att lacka ur.

Känns som helt fel väg att gå, gå åt andra hållet i stället, gör det enklare och mer tillgängligt.

Piratbiten kommer man aldrig bli av med. Det har ju pågått sen man var liten och kopierade LP-skivor till kassettband, kopierade spel till sin C-64 osv. Men om man kan erbjuda kraftfulla tjänster utan skit till attraktiva priser så är jag övertygad om att man kan bli av med slentriannedladdandet.

Postad
Du har rätt. Jag bara tänkte fritt.

Jag trodde att det faktum att jag framförde mina tankar som undringar, frågeställningar, skulle innebära att folk förstod att jag inte fullt stod bakom detta, utan bara "kastade ut några idéer", lite brainstorming sådär.

Jag anade det. Vi är nog överens i stort.

Angående musik. Ponera att nedladdning gör att skivbranschen till slut totalkapsejsar - skulle det innebära att folk skulle sluta göra musik? Knappast. Och dessutom vet vi ju nu att det inte krävs ett skivbolag i ryggen för att göra en okej musikproduktion).

Hur skulle ett liknande scenario kunna se ut för film? (Ja, jag drar det till sin spets)

;)

Det är en jätteintressant fråga. Jag gillar amatörnivå inom många kreativa områden, som musik och teater. För min del skulle det vara jätteintressant om musik som stor kommersiell produkt försvann och övergick till att vara mer något folk gör enbart på hobbynivå. Jag är inte helt säker på att jag skulle gilla det till 100%, men intressant skulle det vara.

Men till skillnad från musik och teater tycker jag att när det gäller film så är tyvärr de stora kommersiella produkterna ofta intressantare än de som görs på amatörnivå, så jag hoppas att storfilmer kommer att finnas kvar. Däremot vore det kul om amatörfilm på allvar kunde börja konkurrera med kommersiell film. Tyvärr tror jag att piratkopieringen motverkar det. Det går ju knappast att få folk att se amatörfilm med argumentet att det är gratis när I am Legend är precis lika gratis.

Jag skrev just ett blogginlägg om denna problematik. (Det handlar främst om mjukvaruindustrin eftersom det var enklare för mig att få fram min poäng när jag pratar om piratkopierad mjukvara än piratkopierade filmer och musik.) Inlägget är lite långt, men extremt intressant! :-)

Postad
Radiohead var det. Och några betalade. Men bara några tior typ...

Där "några" är 1,2 miljoner personer. Och trots att skivan låg ute helt gratis för laglig nedladdning sålde albumet tillräckligt bra för att gå upp på förstaplatsen både i USA och i England.

/Jakob

Postad

Hur va det nu igen? När tv kom så fick väl biofilmen det lite svårt, nya lösningar till att locka folk togs fram, om jag inte minns fel så va det väl cinemascope eller va det kanske färgfilm? Skitsamma, vad man kan dra lärdom av här är att nya tekniker kräver nya lösningar. Det är inte alls lika självklart att bio är rätt sätt att se på film, kanske vill folk titta i mobilen eller i bilen. Man vet inte, men man ska inte skita i sin publik var och hur dom vill se film.

Postad

Att underhålla folk är ingen mänsklig rättighet. Man kan inte tvinga folk att skratta åt ens skämt lika lite som man kan tvinga folk att se ens filmer, läsa ens böcker elelr lyssna på ens musik. Man ska va glad om nån över huvud taget bryr sej om just ens egna grejer i mediabruset. Kan man tjäna pengar på det man gör så ska man skatta sej lycklig, då vet man att man gjort nåt bra som folk gillar och vill se, höra elelr läsa. Om folk vill se filmer kommer filmer alltid att finnas, vill folk inte se dom så kommer dom dö ut, precis som med allt annat. Hockeyfrillan dog ut för att ingen ville ha den längre(förutom ett fåtal rednecks) hårdrocken dog för att folk(läs tjejer) vill dansa och då funkar inte rockmusik. Man kan inte sitta som rockmusiker och grina över detta utan istället börja göra svängiga danshits.

Postad

men det kmr ju att bli sperar i operativ system i framtiden så att Windows har koll på vad du gör och Telia (din internet leverantör) kmr även att se vad du möjligtvis håller på med. Det är ng det ända sättet.

Postad

Oknäckbara kopieringsskydd brukar vara knäckta ett par timmar efter att dom släppts på marknaden.

Windows Vista skulle vara omöjligt att köra piratkopierat. Det låg ute fullt fungerande piratkopior på nätet av det operativet samma dag det släpptes.

Nej, jag tror inte på kopieringsskydd. Det har aldrig funkat.

Jag tror på att det ska vara enklare och bekvämare att köpa sin underhållning än att sno den (vilket är fullt möjligt).

Och så tror jag på anarkistisk stridsföring av independetfilmare som måste visa att även svaga kan slå tillbaka mot tjuvar. Envisast vinner. Och independentfilmare kan vara jävligt envisa.

Postad

Om man finansierar filmen med product placement så att filmen inte behöver säjas för att gå runt ekonomiskt så kan man skriva avtal med de vars produkter är med där de betalar mer ju mer filmen laddas ner och "produkterna" exponeras.

Inga distrubutionskostnader och inget krångel.

Generellt finns det för lite risk-kapial i konstvärlden...

/KN

Postad
Oknäckbara kopieringsskydd brukar vara knäckta ett par timmar efter att dom släppts på marknaden.

Windows Vista skulle vara omöjligt att köra piratkopierat. Det låg ute fullt fungerande piratkopior på nätet av det operativet samma dag det släpptes.

Nej, jag tror inte på kopieringsskydd. Det har aldrig funkat.

Jag tror på att det ska vara enklare och bekvämare att köpa sin underhållning än att sno den (vilket är fullt möjligt).

Och så tror jag på anarkistisk stridsföring av independetfilmare som måste visa att även svaga kan slå tillbaka mot tjuvar. Envisast vinner. Och independentfilmare kan vara jävligt envisa.

Problemet är ju dock att det inte fungerar om en ensam indyfilmar gör som du säger, med torrenter osv (tidigare inlägg), om det inte är så att filmen är sjukt bra då. Jag menar varför betala för att se en indyfilm, när man kan se en storfilm gratis. Men däremot om alla gjorde som du säger, kanske det skulle funka. Dock så är många torrentsidor svåra att komma in på, utan inbjudan. Att då ha tillgång till många av dessa kan vara svårt. De som fildelar mkt, använder sig just av sådana sidor. Blir lite som slutna sällskap.

Men det e klart, de som vill irritera fildelarna kan ju också ha tillgång till de sidorna, men man blir ju utslängd om man skickar upp skit. Sen lägger ngn annan upp den riktiga varan.

Jag tror att om man vill tjäna pengar på försäljning av film, så är det inte motverka de som snor, utan göra det enklare att vara laglig. Kan ju erkänna att man ibland/ganska ofta "snor" saker via torrenter, ofta då TV program, då jag inte har en susning var man kan köpa dem, eller om det ens går.

Apple är nog på rätt väg, där det kostar mellan 2 - 4 dollar (tror jag) att hyra en film via deras nya apple TV. Då får man ha filmen i 30 dagar om man inte tittar på den, och sen när man börjat titta på den får man ha den i 24h, sen raderas filmen.

Mer sådana tjänster, tror jag på, och där vem som helst kan lägga upp sin film som de gjort, och sälja/hyra ut för ett pris man tycker passar.

Finns ju för musik, konstigt att det dröjer så för alla andra medier.

Postad
Problemet är ju dock att det inte fungerar om en ensam indyfilmar gör som du säger, med torrenter osv (tidigare inlägg), om det inte är så att filmen är sjukt bra då. Jag menar varför betala för att se en indyfilm, när man kan se en storfilm gratis.

Jag tror att man ska vara väldigt försiktig med att inte förutsätta att alla jordens konsumenter lyssnar på Madonna och kollar på Lord of the Rings. Med "indiefilmare" menar jag inte "amatörfilmare". Dario Argento är en indiefilmare.

Men däremot om alla gjorde som du säger, kanske det skulle funka. Dock så är många torrentsidor svåra att komma in på, utan inbjudan. Att då ha tillgång till många av dessa kan vara svårt. De som fildelar mkt, använder sig just av sådana sidor. Blir lite som slutna sällskap.

Jag vet precis vilka torrentportaler du syftar på och dom som är så selektiva som dom du tänker på är för små för att infiltrera. "Slutna sällskap" är helt ointressanta att jobba med. Dom gör ingen större skada. Nu är det iofs inget problem att dra undan mattan under fötterna även på dom slutna siterna. Det viktiga är att förstå målet; att få nya användare att tröttna på att ladda ned för att det är så struligt och kräver så mycket att hitta rätt filer. Jag har en gammal släkting som ledde en sabotage och infiltrationgrupp med 15 000 medlemmar över europa under andra världskriget och det är rätt intressant att nästan samtliga standardtekniker och grepp är överförbara på internet. Jag tror inte att det finns en chans för Piratebay och dom andra att värja sig om man organiserar motståndet tillräckligt noga och konsekvent genomför en välstrukturerad plan.

ag tror att om man vill tjäna pengar på försäljning av film, så är det inte motverka de som snor, utan göra det enklare att vara laglig.

För majors ja. För indies krävs en kombo. Men jag håller med dig. Enkelt att handla är prio ett över allt annat. Jag tror inte att kampen mot folk som stjäl sin underhållning (eller program, grannens cykel, folks plånböcker på stan) egentligen handlar om dom jätterika storföretagens kamp mot pirater utan den kommer till slut att handla om oss vanliga människor. Om jag lever på att göra film och jag gör det utan att ha Warner i ryggen och du snor mina filmer kommer jag att behöva stoppa dig. jag vill nämligen att independentvärlden ska fortleva och vara stå stark som möjligt för det tristaste som finns är konglomeratsproducerad kultur.

Postad

jag tror det viktigaste är att göra det så lätt som möjligt att få tag på det lagligt via samma media som man får det olagligt, till ett pris som är anständigt för konsumenten.

Jag menar, sitta och tanka en film, tar flera timmar att få ner den, dagar kanske, så är den ändå inte i vidare kvalle. Kan man då betala 30kr för att få titta på samma film, i full HD och man kanske måste vänta fem min innan man kan börja kika pån. Då är ju bara tjänsten värd 30 kr, för alla med en inkomst. Helt klart värt 30kr. Stora, stora filmer, får man ju alltid tag på och i bra kvalle. Men så fort de blir lite mer udda, blir det svårt och krongligt. Är det då ngn som dessutom sätter käppar i hjulen som Munthe vill, då efter 3 dagars väntan på att få ner filmen, är det bara skit. Helt klar 30 kr. Men skulle man börja ta en hundring eller mer, då har man satt grepen i foten.

Som sagt, superenkelt och till rätt pris.

Sen kan man också se det så här, vilket jag gör, till viss del.

Om man har som nu, att det är olagligt men inte gör så mkt mer åt det än säger fy, och kanske sätter dit ngn vartannat år, men annars låter man det vara, och gnäller mest.

Dvs man kan inte göra en hel ungdomsgeneration kriminell och jaga den med eldgaffeln (typ så säger även Reinfeld, sen va moderaterna verkar vilja göra, det e ju en annan sak).

Dessa laddar ner och använder sig av kulturen extremt mkt, men betalar extremt lite för den. Men de får sättet att använda kulturen som i blodet. Dvs mkt och mest hela tiden använder de sig av den.

När dessa sedan blir stora, och har jobb, kan de betala för sig, inser då att det heltklart är värt att lägga pengar på att få bättre kvalle på ett mkt smidigare vis. För en 15åring är 30 kr mkt för en film, men när samma person blivit 25 är det som ingenting mot vad personen i fråga får tillbaka.

Får ungdomarna hålla på, är de som "beroende" och måste ha kulturen, och vill ha den, och kommer att betala för den när de har råd.

Blir lite som hur Dagens Industri gör, såg på skolan att de ger 70% studentrabbat på sin tidning. Inte tjänar de ngt på studenterna inte, blir nog mest vad det kostar att trycka upp tidningen och skicka den på lådan. Men sen när dessa studenter är färdigutbildade så har de insett vad de får av tidningen, och en prenumeration för fullpris tycks vara helt klar värt det.

Såklart är väll alla olika och funkar olika, men jag tror inte jag e så fel ute med min teori, om att iaf rätt många funkar sådär. Jag vet iaf att jag gör det. Från att tankat det mesta jag velat ha, så är jag nu i ett mellanstadie, betalar för en del, som jag verkligen tycker är värt det. Men jag e ju student och har inte så mkt cash, när jag börjar jobba kommer jag med största sannolikhet bli helt laglig. Helt enligt min teori, sen vet jag inte om det beror på att jag vill bevisa min teori eller inte, hoppas inte det iaf.

Sen du Munthe, jag vet precis vad du menar med Indyfilm, har lyssnat på podcasten där du diskuterar det http://www.gerillafilm.se/podcast/ förövrigt många andra intressanta diskussioner. Har du om möjligt mer sådana tips?

Postad

iTunes har ju verkligen slagit igenom i musikmarknaden och jag kan inte fatta varför de väntar med att lägga upp filmer och serier i europa. I Sverige finns ju ingenting förutom ett par pixarkortisar. Jag diggar fortfarande att köpa cdskivor, gamla vanor sitter i, men tex just filmmusik brukar jag köpa direkt från iTunes. Mycket för att jag inte lyssnar på filmmusik på stereon utan i iPoden när jag springer eller på datorn när jag skriver manus.

Filmindustrin har gnällt hur länge som helst över fildelning. Men gör något åt det då..!!! Även för oss oberoende aktörer är det otroligt viktigt att det börjar fungera. Små filmer skulle få en enorm draghjälp av de stora i ett fungerande system. Många skulle nog lättare köpa en billig film genom tex iTunes än att de skulle välja den i en affär. iTunes är liksom som gjord för spontaninköp.

Naturligtvis får ett företag bestämma själv hur deras egna produkter ska säljas men det är fan idiotiskt att inte lägga upp nyaste avsnittet av tex Heroes på iTunes samma dag det sänds i USA. Det finns ute som torrent direkt iaf. Minst hälften av alla som krånglar med torrents skulle hellre klicka fram en film eller ett avsnitt med en fjärrkontroll på en appleTV eller liknande. Sen har vi en stor massa som aldrig ens orkat bry sig om torrents och liknande som lätt skulle börja konsumera om det fanns en enkel och bra tjänst.

För jag tror inte det är förbudet som får de flesta av de som inte fildelar att låta bli, det är för att det är krångligt och drygt. Och med skiftande kvalitet. Regionkoder och liknande känns inte speciellt 2008. Iom internet är alla sådana system utspelade liksom.

Off topic: Nu är det kanske lika olagligt och omoraliskt som att ladda ner från torrents och liknande enligt vissa. Men det skiter jag i. Är det någon som testat att starta en amerikansk användare på iTunes. Borde fungera om man inhandlar en sån amerikansk iTunes Voucher card på ebay. Ska fan testa det, fungerar det bra så köper jag en appleTV snart nog och börjar streama hem 1080pmaterial för några dollars.

Postad

Finns det ingen som HYR filmer längre? Jag kan gå till min lokala Konsum-butik och hyra en film för 19 spänn, d.v.s. 11 kronor billigare än Octavianus förslag på pris för att ladda ner en film. Jag kan stoppa in en hyrd film i DVD-spelaren och se den direkt på min TV. Inget strul med dator, codecs och nedladdning.

Postad

Tänk dig det då med alla filmer som gjorts, i en databas där det kostar 19 pix att hyra. 1280x720p .mp4 h264.

Då får man se den film man vill se inte en av de filmerna som någon annan tyckte verkade bra att ha i din konsumbutik.

/KN

Postad
Tänk dig det då med alla filmer som gjorts, i en databas där det kostar 19 pix att hyra. 1280x720p .mp4 h264.

Då får man se den film man vill se inte en av de filmerna som någon annan tyckte verkade bra att ha i din konsumbutik.

/KN

Ja, det vore grymt (om än med codecs och strul).

Jag ville bara poängtera att det finns alternativ både till att ladda ner film och att se den på bio. Det verkar som folk totalt har glömt bort att filmuthyrning existerar.

Postad

Jag ville bara poängtera att det finns alternativ både till att ladda ner film och att se den på bio. Det verkar som folk totalt har glömt bort att filmuthyrning existerar.

Det faller dock på om det är värt det eller inte. Inte värt att krångla med det det minsta.

Ska som sagt vara bäde smidigt och billigt.

Bio är en helt annan sak, då ser man inte bara en film, man får lite utav en annan upplevelse osv.

Postad

KF HAR Faktastiskt utbud.

Går man till konsum så betalat man 29 kr för en repig dvd med fodral.

24h senare har du inget kvar. Du hyrde alltså förpackningen fär 29 pix.

Gå du in på internet och laddar ner filmen så får INTERNET leverantörerna sin del av kakan med abonemanget. och det kostade ingenting.

Men du har ingen aning av vad som kommer hem i din torrent.

Eftersom distrobutionen av film har stått still på samma ställe sedan 80-talet så börjar filmitresserade hitta andra grejor att lägga sina sjantar på. Plasma-tv högtalare. bygga egen bio.

Och vill man då få hem en HD-rulle medand Blueray och HD-DvD bråkar så får man ju tanka hem en 720p av det man vill se. Eftersom det inte finns på den lokala biografen eller i affären så finns ju bara internet.

catch 22

Postad

Kan vara intressant att tänka på att branschen betraktar fysisk filmuthyrning som död. Någon som varit inne i en Buylando eller Videomix-butik i någon av storstäderna den senaste tiden? 90% av butiken är köpfilm. Den pyttelilla hyr-hyllan står i ett hörn och skäms.

När det gäller fysisk film så föredrar flertalet filmkonsumenter numera att antingen köpa sin film från t ex Discshop eller köpa den i reabacken på Willys (2 filmer för 99 kr) eller i någon annan typ av köphylla.

Postad
Kan vara intressant att tänka på att branschen betraktar fysisk filmuthyrning som död. Någon som varit inne i en Buylando eller Videomix-butik i någon av storstäderna den senaste tiden? 90% av butiken är köpfilm. Den pyttelilla hyr-hyllan står i ett hörn och skäms.

När det gäller fysisk film så föredrar flertalet filmkonsumenter numera att antingen köpa sin film från t ex Discshop eller köpa den i reabacken på Willys (2 filmer för 99 kr) eller i någon annan typ av köphylla.

Alltså, skulle t ex dina filmer säljas online, som nedladdning, för säg 50-90 pix. Utan DRM och skit, utan endast en ISO-image. Då tror jag att folk gladeligen skulle dega det, för jag tror dom flesta vill vara lagliga. Dessutom slipper du en massa kostnader på den bite. Sen ska man självklart kunna köpa en fysisk kopia i butik också, för den som önskar. Men som ett alternativ. DRM och annat skräp ställer dock till det med alla idag existerande nedladdningstjänster, även om Amazon verkar ändra på det när det gäller musik i alla fall.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...