Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag ska bara dö först - En generation i 8 bitar

Hej,

Vi är mitt uppe i produktionen av en dokumentärfilm om tv-spel. I filmen går vi tillbaka till tiden då tv-spel var lika med NES. Det blir en dokumentation av en era och generationen som upplevde den.

Nu behöver vi din hjälp!

Till filmen söker vi just dina historier från den här tiden. Spelen, gemenskapen, jakten på high-score och tjatet från föräldrarna. Du kanske samlar på spel, målar Mega Man tavlor eller gör bit-pop? Har du kanske foton eller till och med hemvideo från timmarna framför teven?

Vi kommer intervjua kända och okända för att få en helhetsbild och försöka gå till botten med nostalgin.

Ta chansen att få just din historia, samling eller intresse berättad och dokumenterad.

Se vår teaser på:

För mer info kontakta:

Tord Danielsson

MiTV

tord.danielsson@medieinstitutet.se

Posted

Om det hade handlat om Atari 2600 så hade jag kunnat komma med nåt kanske. Men NES är mer min lillebrors generation. Men all lycka med projektet, ska bli spännande att se resultatet. 8 bitar är alltid coolt. :)

Posted

Hehe det där lät som en intressant dokumentär och jag kan väl inte säga att jag är den som växte upp just under NES eran, men man spenderade otaliga dagar och kolla på när brorsan spelade tvspelet. Brorsan vann också en lokal tvspelstävling 1997 :P Nördigt, men i mina ögon är han en hjälte ;)

Posted

Kul idé och ska bli spännande att se framöver.

Var själv inne på tidigare att göra en liknande dokumentär. "The Betamax generation" som just skulle handla om den "första konsument underhållningstekniken" som gick att skaffa utan att ha miljoner på banken, och jämföra dessa som växta upp då mot dagensteknik/ungdomar... jaja ska inte dravla mer om detta, håll oss gärna uppdaterade om detta projekt här :D

Posted

Kul att se att du lever och skapar TDA.

Riktigt intressant dokumentär, NES-perioden är en riktig pärla i mitt livs historia, men det var ändå SNES-perioden som är den starkaste. Så jag skulle vilja se en "En generation i 16 bitar" sen också :)

Posted

Mycket spännande! Själv sitter jag och snickrar lite egna NSFs. 2a03 är underbar. Hoppas på att ni tar med mycket nykomponerad musik. Om du inte har så stor koll på scenen idag så kan jag ge dig lite heta tips :D

Posted
jag är uppfödd med Sega tyvärr ^^

Men ifall ni får för er att ha med det också så är jag gärna villig o hjälpa till.

Jag hatade sega när jag var liten, hehe, kommer ihåg att man brukade rita teckningar där Mario och de andra dödade Sonic på alla möjliga sätt.

Posted

sjukt intressant. känner igen jättemycket. Nes tiden var den bästa. Satt uppe länge på nätterna spelade super mario, duck hunt och zelda :)

Ice climber var ja sjukt bra på.

Har Nes konsolen kvar med mina 15 spel fortfarande, spelar ibland.. men jag har den mest uppe för att visa folk att jag är en Nintendo person ;)

Posted

Kul att höra att ni gillar idéen! Överlag har responsen varit grym, med över 700 träffar på youtube sen den las upp för några dagar sen. Folk saknar sina gamla NES. :) Nu i veckan blir det att jobba vidare med att få upp budgeten.

Nemo:

Tackar! Har knappt hunnit vara online på ett halvår. Pluggar tv-produktion i Sthlm (Medieinstitutet) och driver andra projekt vid sidan av. Bl a en dokumentär som delvis finansieras av SVT. Så det är fullt upp.

Du råkar inte ha några av de där teckningarna kvar? Det låter ju helt fantastiskt. Annars var det ju en hel del spetsad Mario i tidningen Sega Force. :)

Anhool:

Alla tips är välkomna. Hör av dig!

Tomtebo:

Intressant. Du har inga bra storys från tiden som du vill dela med dig av? Vår tanke är att fånga en generation och hur människorna i den hamnat i alla skikt av samhället, men ändå har NES som gemensam nämnare. Så berätta gärna mer om dig själv och dina spelminnen.