TDA Posted January 30, 2008 Posted January 30, 2008 Jag ska bara dö först - En generation i 8 bitar Hej, Vi är mitt uppe i produktionen av en dokumentärfilm om tv-spel. I filmen går vi tillbaka till tiden då tv-spel var lika med NES. Det blir en dokumentation av en era och generationen som upplevde den. Nu behöver vi din hjälp! Till filmen söker vi just dina historier från den här tiden. Spelen, gemenskapen, jakten på high-score och tjatet från föräldrarna. Du kanske samlar på spel, målar Mega Man tavlor eller gör bit-pop? Har du kanske foton eller till och med hemvideo från timmarna framför teven? Vi kommer intervjua kända och okända för att få en helhetsbild och försöka gå till botten med nostalgin. Ta chansen att få just din historia, samling eller intresse berättad och dokumenterad. Se vår teaser på: För mer info kontakta: Tord Danielsson MiTV tord.danielsson@medieinstitutet.se 0 Quote
EvilElvis Posted January 30, 2008 Posted January 30, 2008 Om det hade handlat om Atari 2600 så hade jag kunnat komma med nåt kanske. Men NES är mer min lillebrors generation. Men all lycka med projektet, ska bli spännande att se resultatet. 8 bitar är alltid coolt. :) 0 Quote
Andreas Sjoeberg Posted January 30, 2008 Posted January 30, 2008 Hehe det där lät som en intressant dokumentär och jag kan väl inte säga att jag är den som växte upp just under NES eran, men man spenderade otaliga dagar och kolla på när brorsan spelade tvspelet. Brorsan vann också en lokal tvspelstävling 1997 :P Nördigt, men i mina ögon är han en hjälte ;) 0 Quote
cladam Posted January 31, 2008 Posted January 31, 2008 Kul idé och ska bli spännande att se framöver. Var själv inne på tidigare att göra en liknande dokumentär. "The Betamax generation" som just skulle handla om den "första konsument underhållningstekniken" som gick att skaffa utan att ha miljoner på banken, och jämföra dessa som växta upp då mot dagensteknik/ungdomar... jaja ska inte dravla mer om detta, håll oss gärna uppdaterade om detta projekt här :D 0 Quote
beta75 Posted January 31, 2008 Posted January 31, 2008 Shit va coolt. Jag vill se mer, mer, MER NU! Saknar mitt gamla nintendo :( /KN 0 Quote
_nemo_ Posted January 31, 2008 Posted January 31, 2008 Kul att se att du lever och skapar TDA. Riktigt intressant dokumentär, NES-perioden är en riktig pärla i mitt livs historia, men det var ändå SNES-perioden som är den starkaste. Så jag skulle vilja se en "En generation i 16 bitar" sen också :) 0 Quote
Anhool Posted January 31, 2008 Posted January 31, 2008 Mycket spännande! Själv sitter jag och snickrar lite egna NSFs. 2a03 är underbar. Hoppas på att ni tar med mycket nykomponerad musik. Om du inte har så stor koll på scenen idag så kan jag ge dig lite heta tips :D 0 Quote
Sommarkatze Posted January 31, 2008 Posted January 31, 2008 jag är uppfödd med Sega tyvärr ^^ Men ifall ni får för er att ha med det också så är jag gärna villig o hjälpa till. 0 Quote
_nemo_ Posted January 31, 2008 Posted January 31, 2008 jag är uppfödd med Sega tyvärr ^^ Men ifall ni får för er att ha med det också så är jag gärna villig o hjälpa till. Jag hatade sega när jag var liten, hehe, kommer ihåg att man brukade rita teckningar där Mario och de andra dödade Sonic på alla möjliga sätt. 0 Quote
Tomtebo Posted January 31, 2008 Posted January 31, 2008 sjukt intressant. känner igen jättemycket. Nes tiden var den bästa. Satt uppe länge på nätterna spelade super mario, duck hunt och zelda :) Ice climber var ja sjukt bra på. Har Nes konsolen kvar med mina 15 spel fortfarande, spelar ibland.. men jag har den mest uppe för att visa folk att jag är en Nintendo person ;) 0 Quote
TDA Posted February 2, 2008 Author Posted February 2, 2008 Kul att höra att ni gillar idéen! Överlag har responsen varit grym, med över 700 träffar på youtube sen den las upp för några dagar sen. Folk saknar sina gamla NES. :) Nu i veckan blir det att jobba vidare med att få upp budgeten. Nemo: Tackar! Har knappt hunnit vara online på ett halvår. Pluggar tv-produktion i Sthlm (Medieinstitutet) och driver andra projekt vid sidan av. Bl a en dokumentär som delvis finansieras av SVT. Så det är fullt upp. Du råkar inte ha några av de där teckningarna kvar? Det låter ju helt fantastiskt. Annars var det ju en hel del spetsad Mario i tidningen Sega Force. :) Anhool: Alla tips är välkomna. Hör av dig! Tomtebo: Intressant. Du har inga bra storys från tiden som du vill dela med dig av? Vår tanke är att fånga en generation och hur människorna i den hamnat i alla skikt av samhället, men ändå har NES som gemensam nämnare. Så berätta gärna mer om dig själv och dina spelminnen. 0 Quote
Nicke_92 Posted February 2, 2008 Posted February 2, 2008 Jag är uppfödd med N64, så jag har inte mycket att komma med, game boy color möjligtvis :P 0 Quote
metroo Posted February 2, 2008 Posted February 2, 2008 Awesome! Jag minns när jag var liten! Somnade med nappen i munnen framför mitt NES. Spelade det jämt, började när jag var 2-3 typ :D 0 Quote
Recommended Posts