Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Står verkligen inför ett problem här... Jag funderar på att hoppa av gymnasiet. Det är inte det att jag är skoltrött eller har en dålig klass... Jag känner bara att jag inte utvecklas någonting.

Och om man vill jobba inom film är gymnsaieutbildning ett krav...

Är det någon som har några egna erfarenheter ???

Skulle bli så hemskt tacksam för svar... Kom bara inte med dom här `` Då Får Du Inget Jobb´´ kommentarena är så trött på dom...

Tack

Postad

Ta det lugnt ett tag och skriva mycket... Börja praktisera så att jag får någon inkomst även om den inte är stor... Försöka att föra fram mig själv lite... Få tid... Tiden har varit ett problem för mig. Jag skulle även vilja prova på olika saker. Amatörteater och revyer skulle jag vilja göra jätte mycket...

Jag skulle även vilja prova på att starta något eget...

WinsaPro, din fråga fick mig även att fundera på vad jag skulle göra om jag ändå tog studenten.

Och då hade jag gjort i princip samma sak...

Postad

Som förälder till barn som har passerat gymnasiet, och till barn som skall börja gymnasiet; Finns det något enda bra skäl till att hoppa av gymnasiet? Allvarligt talat, så utan utbildning av någon sort står man allra längst ner på samhällsstegen. Alltså, ta ut examen eller byt utbildning. Blev det inte bra, så kan man komplettera eller göra om. Men att hoppa av är som att stanna på perrongen om man vill ut och resa men inte vet vart man skall. Dvs man blir kvar på samma fläck som alltid.

Postad

Du kan skriva, praktisera och så vidare även om du är kvar i skolan (vilket jag hoppas). Tycker att det är en bra idé att försöka hitta något, tex en praktikplats och gå i skolan, det går säker att fixa. Skolan är en ganska bra plats att hitta idéer och inspiration, man kan bara lyssna på alla idioter som sitter och pratar tex. Hitta något utanför skolan att fokusera på och sedan ”stå ut”.

Hoppade själv av gymnasiet och jag måste erkänna att jag önskar att jag kämpat mig igenom det. Visst det suger och man känner sig ganska omotiverad, lärarna är lita trötta och uttråkade som eleverna och man har knappt råd med böcker… men det är bra att få det undanstökat medans man är ung.

Postad

Känns tiden jobbig kan du ju hoppa av enstaka kurser om du inte känner att du behöver dem. Fixar du godkänt i allt och de obligatoriska ämnerna så att du får ut fullt gymnasiebetyg så har du klarat det ändå.

Postad

Finns ingen bra anledning att hoppa av gymnasiet. Det är 3 år av ditt liv som kan ha en enorm betydelse för framtiden, eller ingen alls. Det är upp till dig men om du går ut gymnasiet med bra betyg har du definitivt bättre förutsättningar för att komma dit du vill.

Postad

Jag kom på en sak till, i detta ämne, som jag brukar tjata på mina egna ungar.

Alla olater och dåliga vanor man skaffar sig mellan 15 till 18 år får man lida för hela livet. Som att dricka för mycket, börja röka, vara sen och alla andra dåliga vanor. Det beror på att en tonåring har svårt att se risker och konsekvenser av sitt handlande, har svårt att planera för framtiden och att ha överblick, samt är oerhört påverkbar av yttre intryck.

Å andra sidan, det man sår under samma tid kan man också få skörda under hela sin livstid. Mina barn får inga pengar för varje MVG. Jag säger att det är er framtid, inte min. Men jag kan lova att ni kommer att få mycket pengar för varje MVG, i framtiden.

Postad

Hur du än gör så kommer de tre åren som du ny ser som en evighet te sig som en blinkning när du ser tillbaka på ditt liv. De tre åren kommer tyvärr vara de som krävs för att du ska kunna ta nästa steg i utbildningsväsendet. Även om du inte vill det nu så kanske du vill det om ett par åt och det suger att gå komvux. Har du ett bra jobb som väntar om du hoppar av eller en chans att förverkliga en dröm då är det väl ett alternativ men annars är det crazy.

Människor är de jobb de har och vilken utbildning. Har man inget/ingen är man ingen. Så hårt är det.

/KN

Postad

(Detta kanske redan nämnts)

När du i framtiden söker arbete kommer troligtvis arbetsgivaren att titta på din meritförteckning. Om denne ser att du hoppat av gymnasiet så är det knappast till fördel för dig. Arbetsgivaren kan lätt tolka in saker i din person i och med avhoppet: Du har svårt att engagera dig; du har svårt för att genomföra tuffa uppgifter; du är en som ger upp; du är lat. Självklart är inte allt detta sant (hoppas jag), men något som en arbetsgivare kan tänkas tänka.

Jag för min del läste helt fel ämne i gymnasiet (el-teleteknisk), men den studentexamen jag fick var förmodligen bra att ha i meritförteckningen, om än den inte hade ett jota att göra med vissa av de jobb jag sökt under min tid som arbetslös... och just därför kan man förmoda att en examen från en mediautbildning är en ganska fin fjäder i just din hatt, då det ju är film som du verkar vilja syssla med.

... Men om du startar eget och blir din egen arbetsgivare kan du glömma det jag skrev. ;)

Postad

Har du klarat dig igenom grundskolan så klarar du väl dig igenom gymnasiet också, You can do it! jag är fortfarande kvar i ett halvår till i grundskolan, ska bli betydligt bättre med gymnasium tycker jag.

Postad
Men jag kan lova att ni kommer att få mycket pengar för varje MVG, i framtiden.

Det är lite relativt. Det finns de som hade toppbetyg när de gick ut skolan och inte vet något om sig själv, vilket leder till total avsaknad av mål. Så de gör inget av det det har

Däremot så kan jag säga såhär, jag önskar fanimig att jag kunde göra om gymnasiet. Inställningen och motivationen kanske är svår att hitta. Försök dock att se vilken tillgång det är.

För det första har du helt subventionerad tillgång till studiehjälp, även om du inte känner att du behöver det. Säg till dina lärare att utmana dig i dina ämnen så att du känner att du faktiskt utvecklas. I bästa fall har du lärare som gör detta för dig eftersom de vill utvecklas lite själva.

För det andra, om jag inte läste fel, så går du en medieinriktad linje. Utnyttja allt de har för att samla på dig en "portfolio" tills du lämnar gymnasiet. Det är faktiskt så att man kan ta sådan initiativ själv. Skolor uppskattar ambitiösa elever, det ger skolan en bättre image. Så jag tror inte de skulle säga nej till att du använder mediegrejerna lite extra.

För det tredje. Egentligen finns inte någon tredje, men trilogier verkur alltid roligare än bara en del ett och del två. Det blir vad du gör det till. Se inte hindret, se möjligheten.

Postad
Det är lite relativt. Det finns de som hade toppbetyg när de gick ut skolan och inte vet något om sig själv, vilket leder till total avsaknad av mål.

Det är möjligt. Naturligtvis generaliserade jag grovt. Men en person med dåliga betyg och avsaknad av mål kommer vara helt chanslös gämfört med en person med bra betyg och avsaknad av mål. Min erfarenhet att det ofta finns ett samband mellan bra betyg och lite mål i livet. Visst finns det undagtag, helt klart. Man kanske kan bli världens bästa mopedreparatör även om man inte klarar svenska b i gymnasiet. Det var inte så jag menade.

Men den som tappar orken i livet redan på högstadiet kommer aldrig att få upp farten igen som vuxen. Jag lovar.

Postad

Jag går sista året på film & musikgymnasiet i norrköping. Jag har också problemet att det inte känns som man utvecklas. Men som tur har jag väldigt slappt i skolane eftersom man redan kan det mesta vi gör. Därför kan jag lägga mycket krut på film vid sidan om och bara få ett gymnasiebetyg som fallskärm. Jag startar ett eget företag till våren nu, och ibland kan det vara tufft att lägga tid på skolan när man behöver jobba med det, när man ständigt hör i bakhuvudet "Du kommer inte behöva dina betyg, du kommer aldrig ha nytta av dem" Men som sagt, det är bra med en fallskärm... Skulle nog inte hoppa av skolan o missa den. Kanska bara få lite sämre betyg... ;)

Postad

Det är ju inom det kommunala och statliga man lusläser betyg för anställning. Om du ska bli kontorsråtta ett eller två eller ingengör af första graden..

Ska du in inom annat vill arbetsgivaren se helheten. Vad har du gjort i ditt liv, lumpen t.e.x om du är kille "ordning och reda-passa tider" Utlandsstudier ligger högt i kurs. Rest, språk mm, "du är engagerad, inte lat"

Har du gjort filmer. Lovar att det slår högre än betyg. Arbetsgivaren vill veta om du knarkar, super eller stjäl.

så är det i verkliga livet..skit i betygen. Om du inte ska in på högskola och kunkurrera med andra om platser, så klart.

/nils

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...