Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Den måste brinna. Annars infinner inte den riktiga julstämningen sig.

Det dummaste Gävle kan göra är att säkra den så pass att det inte finns någon risk att den brinner. Då försviner en pr-grej.

Postad

Den brann ju inte förra året, undrar om de kör med samma impregnering i år..

Vore jäkligt kul att dra ett gäng och bränna ned den utklädda till tomtar eller grinchar. Funkar inte vanliga eldpilar får man väl köra med termitplasma eller liknande. Brinner bara på en temperatur av upp till 2500 grader celsius.

Frågan är hur pass olagligt det är.. Är det böter på 500 eller allvarligare saker?

Postad

Vore jäkligt kul att dra ett gäng och bränna ned den utklädda till tomtar eller grinchar. Funkar inte vanliga eldpilar får man väl köra med termitplasma eller liknande. Brinner bara på en temperatur av upp till 2500 grader celsius.

Frågan är hur pass olagligt det är.. Är det böter på 500 eller allvarligare saker?

Slåss för julstämningen ;)

Postad

Det verkar som det, har för mig att jag läste det i den lokala tidningen också.

Har för mig att någon tidigare har blivit dömd för mordbrand. Men inte säker...

Postad
Har för mig att någon tidigare har blivit dömd för mordbrand. Men inte säker...

Men då måste ju någon dö på köpet och det vore ju lite klantigt, nu säger ju polismästaren själv att nästan enda sättet att förstöra den är att spränga den. Kul att han hintar lite.. :)

Klart man kan få halmen att brinna oavsett impregnering, problemet är väl att få elden att sprida sig till hela bocken när man samtidigt ska undvika att bli upptäckt. :h

Kanske skall prova att spraya "Profeten Muhammed" på den. Då lär det bli en jäkla brasa. :birp

Postad

Kanske skall prova att spraya "Profeten Muhammed" på den. Då lär det bli en jäkla brasa. :birp

Ja, då brinner hela Sverige.

Postad
Men då måste ju någon dö på köpet och det vore ju lite klantigt, nu säger ju polismästaren själv att nästan enda sättet att förstöra den är att spränga den. Kul att han hintar lite.. :)

Om jag minns rätt så behöver ingen ens vara i närheten av branden för att det ska klassas som MORDbrand

Lagen.nu säger: http://lagen.nu/1962:700#K13

13 kap. Om allmänfarliga brott

Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.

Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).

---

Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grov mordbrand dömas till fängelse på viss tid, lägst sex och högst tio år, eller på livstid.

Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om branden anlagts i tättbebyggt samhälle, där den lätt kunde sprida sig, eller eljest inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydenhet.

---

12§

För försök, förberedelse eller stämpling till mordbrand, grov mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse, sabotage, grovt sabotage, kapning, sjö- eller luftfartssabotage, flygplatssabotage eller spridande av gift eller smitta eller till förgöring, så ock för underlåtenhet att avslöja sådant brott dömes till ansvar enligt vad i 23 kap. stadgas. Lag (1990:416).

---

öhhhh så jag ska väl inte uppmuntra eller nått... men lite kul måste jag ju erkänna att det vore om man fick se den brinna...

pyromaner är vi allihopa, allihopa, allihopa...!

Klart man kan få halmen att brinna oavsett impregnering, problemet är väl att få elden att sprida sig till hela bocken när man samtidigt ska undvika att bli upptäckt. :h

Kanske ska ta å anlita dessa ;)

http://www.theonion.com/content/video/ninja_parade_slips_through_town

Om inte brasa så blir det säkerligen rabalder :e

EDIT:

men vad är det med hornen på bocken just nu? Den verkar jävligt överexponerad redan nu...

Postad

I år ska den brinna. US airforce med brandbombsmatta skulle lösa problemet. Även de hemlösa skulle skulle få värme och julstämning. Korvgrillning till fattiga i Gävle med sponsor från Scan skulle finansiera alltihop. Halleluja ;)

/nils

Postad

Vad sägs om en Voodoo Film Attack Squad?

Vi delar upp oss i Alpha-, Bravo-, Charlie-, och Delta Team och så gör vi en fet actionrulle av alltihop. Jernby film ordnar med sponsring på några hundra miljoner, jmalmsten fixar stealthade ninjasuits och Pace får sköta allt rättsligt om allt går åt pipan. Vi andra behöver ju knappast göra annat än att följa med och se coola ut. Gorse har säkert nån hemmabyggd katapult av trä och så får alla bidra med lite bensin. Några ton aluminiumtvål har jag på lager så bara där har vi en hel del napalm. Nemo får dra med Sam o Rai också så får dom leda oss till seger i sann julanda.

Soundtrack är redan fixat.

Postad

hehe, kul video lilla farbrorn. " Julbocken brinner, nu är det jul, tomten kommer snart" Finns naturligtvis önskemål från Gävlebor att bocken ska brinna för att hålla Gävle på plats internationellt.

Du går vi samman här med tips från farbrorn.

OOBengtsson ska ju filma alltihop, men hur och var. jmalmstens kamikaze-attac blir intressent. Måste ses.

/nils

Postad
Vad sägs om en Voodoo Film Attack Squad?

Vi delar upp oss i Alpha-, Bravo-, Charlie-, och Delta Team och så gör vi en fet actionrulle av alltihop. Jernby film ordnar med sponsring på några hundra miljoner, jmalmsten fixar stealthade ninjasuits och Pace får sköta allt rättsligt om allt går åt pipan. Vi andra behöver ju knappast göra annat än att följa med och se coola ut. Gorse har säkert nån hemmabyggd katapult av trä och så får alla bidra med lite bensin. Några ton aluminiumtvål har jag på lager så bara där har vi en hel del napalm. Nemo får dra med Sam o Rai också så får dom leda oss till seger i sann julanda.

Soundtrack är redan fixat.

Mycket bra idé och soundtrack lilla farbrorn!!

Postad

Jag säger som jag alltid gör: Klart bockafan ska brinna. Det är lika intressant varje år, och det blir ju faktiskt ingen riktig jul utan en trevlig brasa som man kan samlas runt och värma sig kring. (Har aldrig varit i Gävle dock. :e)

Postad

Still standing...

undrar ändå när man kan lagligen säga att allmänhetens majoritetiska åsikt står över den skrivna lagtexten? När går det från pyromani och mordbränning till klassisk jultradition? Fasst lite av charmen är ju ändå det hela konflikten runt den. Hur "mordbrännarna" blir allt mer lömska och bockbyggarna gör allt mer för att få bocken att stå...

På nått sätt känns det som att kritikerna ser det hela på lite fel sätt... det är inte så mycket ett bus-streck längre som ett upprätthållande av en tradition som håller Gävle på kartan (har själv varit i området ytterst sällan). För om detta pågår tillräckligt länge så måste det väl bli en laglig tradition... om inte annat så för att, på ett lömskt politikervis, ta udden av hela diskussionen... ingen har väl hitintills kommit till skada av traditionen? eller har jag naivt tagit fel?

Postad

Lite ironiskt alltihop. Tänk till lite. Dom som bygger upp bocken varje år förstår nog att politiker, brand och polis är inblandade, den ska brinna. Problemet är att bocken byggs upp på ett säkrare sätt av lägre stående tjänstemän i kommunen. Därför måste den bombas i år, vilket kan få onödiga konsekvenser.

/nils

Postad

Om det skulle bli lagligt försvinner ju spänningen med det hela, då skulle den ju brinna innan de ens byggt upp den. Det ska bli spännande och se hur det blir i år, står den eller inte?

Postad

Så jävla meningslös webbkamera. Så länge bocken inte brinner så kan dom stänga av skiten. Hade jag bott i Gälve så hade jag byggt en alternativ bock och eldat...

/KN

Postad

om inte annat så tänker konspiratorn i mig att dom faktiskt kan ha gjort en modell som står och filmas och sänds på nätet och om nu bocken skulle brinna så kan dom alltid mörka ner det hela och peka på direktsändningen medan dom snabbt som attan ställer dit en ny bock...;)

Postad

Det som är fånigt är ju att trots att man inte får sätta eld på bocken så mer eller mindre uppmanar dom någon att göra det genom att placera en webbkamera där.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...