Gå till innehåll

Svenska Speicaleffekter


Tobbger

Recommended Posts

Jag har en del funderingar på att starta en slags community ungefär som VFXTalk.com eller FXHome.com där vi från Sverige (givetvis kan ju alla om de förstår svenska) diskuterar specialeffekter. Man skulle då kunna visa varandra hur vi lyckas i olika program och även bidra med tutorials till de program man känner sig mest hemma i. Bakom scenerna från olika filmer och mycket annat. Jag tror det skulle vara kul faktiskt! :D

 

Någon mer som är intresserad?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle behöba lite idéer. Ska man ha "battles", då administartören väljer ute ett kort klipp som medlemmarna sedan ska göra specialeffekter på efter ett visst tema? Det kan vara allifrån naturkatastrof till krig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken respons! :o

 

Givetvis kan väl Voodoo Film ha något med det att göra. Blir det något som "Bingolottos Alla mot en" eller? ;)

 

Har lite mer funderingar också. Tycker ni det ska vara både visuella effekter som man lägger på i post-production och effekter på plats. Jag vill helst att sidan mest ska inrikta sig på post-production. Men man kan ju ha ett forum som handlar om effekter på plats. Men battles och tycker jag bara ska handla om digitala effekter.

 

Å andra sidan är det ganska smart att ha battles om båda. Man skulle då till exempel ha ett battle där man ska göra en squib utan sprängämnen eller andra farligheter och inte en kopia av Exposure-tricket (http://www.exposure.co.uk/eejit/blood/index.html). På det viset för man tänka men framförallt så tar man förstås idéer ifrån varandra efter battlet. Så någon kanske kommer på något ännu bättre. Det blir en idébank på ett sätt.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Definiera ett syfte, målgrupp och tänkt "handlingsplan" för hur projektet ska gå till samt eventuella tekniska aspekter. Därefter kan jag titta på hur jag kan stötta det.

 

Skicka till min e-postadress.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mail mottaget och besvarat.

 

[citat=sw33t]Jag tycker det verkar vara ett suveränt förslag då jag själva försöker pusha för mer och mer SFX i svensk amatörfilm.

Spänd väntar man på resultatet nu.[/citat]

 

Ja, med dagens teknik kan vem som helst skaffa ett datorprogram för avancerad efterbehandling av video så det lär finnas ett stort intresse.

 

Personligen är jag totalt värdelös på SFX i efterarbetet, men skulle gärna vilja läsa lite "beginners tutorial" om olika former av objektmodellering, rotoscoping med mera. Inte direkt för att själv syssla med det, utan för att få en lite större inblick i vad man kan göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nu hittat lite utrymme och folk som är intresserade så det är väl bara att börja med sidan. Först av allt måste jag planera och bl a kolla upp målgruppen, brainstorma sajtens delar och sen är det bara att börja strukturera upp hela sidan. Efter det måste jag välja en server och efter det börja med sidans form och innehåll.

 

Jag tar glädjeligen emot tips och förslag! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte riktigt bestämt mej en. Men det blir baserat på antingen PHP eller ASP. Det vill säja, hela sidan blir inte i HTML eftersom att det är en community vi snackar om. Hur som helst kommer jag att behöva hjälp med kodningen då jag inte kan mycket från varken PHP eller ASP. Men jag har mina kontakter om ingen här vill erbjuda sej att fixa lite. ;)

 

Sen så vill jag bara berätta att jag inte kunde slita mej från att designa lite när jag väl hade sidans innehåll framför mej. Så en designen kanske många vill se och även en lista med de olikarna delarna på sidan. Jag väntar dock med att lägga upp det, men det kommer. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att det blir rätt svårt att koda en community helt från grunden fråga bara pace. Men du kanske kunde använda nåt script som phpnuke, phpbb och sedan ta hjälp av en php kodare som kan hjälpa till och forma / redigera communityn.

 

Styrkan i t.ex. phpnuke är ju att alla kan vara med och bidra med material, t.ex. tutorials, artiklar och så vidare.

 

Tobbger, kan man få läsa briefen`? Jag vill veta mer om vad du tänkt dig. Först var jag tveksam till detta, fick bilden av att man skulle bli minikonkurrent med min favoritsida, voodoofilm. Men nu när vf är med på ett plan låter det som en fantastisk idé, en idé som säkerligen flera gått och tänkt på men ingen har vågat utveckla förutom nudå. Jag ser framemot att följa detta projektet. Jag ställer mer än gärna upp på ett hörn om det nu skulle behövas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte för att Voodoo FIlm har så mycket mer själva sidan i sej att göra, men jag vet inte vad ni tycker. Jag tror att det inte blir en konkurent till Voodoo Film, kanske mer i detalj en konkurent till specialeffektforumet på VF! :D

 

Det kan vara svårt att göra från scratch, men det är ännu värre med Nuke tycker jag. Alla Nuke-sidor ser i stort sett likdadana ut allihopa. Tycker jag i alla fall. I "vanlig" PHP går det likabra för medlemmar att bidra med saker, titta bara på FXHome.com. Sidan får ta den tid det tar att göra den, bara den blir bra! ;)

 

Jag lägger upp information imorrn.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...