yooonis Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Tjena, Vad tycker ni om pans labyrint? Jag tyckte, även fast jag inte blev såå djupt berörd, att det var en av dem bästa filmerna på länge. Det känns som om den står för något som jag kan relatera till. Typ skrämmande verklighet vs fantasiflykt. Och det är gjort på ett förbaskat snyggt sätt. När jag tänker på killen med ögonen i händerna känns det som om han står för alla mardrömmar och ångest jag hade när jag var liten. What the fuck? Jävligt snyggt, jävligt coolt, jävligt originellt. Vad tycker ni? Ha det! 0 Citera
Norbert Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Jävligt orginell som du säger, men jag måste erkänna att jag fick M. Night Shyamalan-vibbar. Annars väldigt bra. 0 Citera
yooonis Postad 31 oktober 2007 Författare Postad 31 oktober 2007 Kom på nyss att musiken aldrig lämnar något större intryck??? Den kanske kunde ha vart bättre? 0 Citera
Simon W Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Tycker denna film är bland det bästa jag sett senaste åren. Så stark, poetisk, välgjord och välspelad. Väldigt bra story, som har barnet i förgrunden. Underbar art direction och smink! Får inga Shyamalan-vibbar alls. Alldeles för visuell. Tycker musiken kompletterar bra, och fastnar! Särskilt huvudtemat, den ordlösa vaggvisan (kan utan problem nynna temat, trots att det för närvarande är månader jag såg filmen). Vacker musik, i fas med filmen. 0 Citera
Eibon Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Shayamayahalahan suger. Laberinto är toppen 0 Citera
jmalmsten Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 hmmm... jag vetefan... jag brukar ju älska sånna här fantasifulla skapelser... men jag kände helt enkelt för lite när jag såg den. Jag rycktes aldrig med. Visst, den var inte på något vis dålig men nog har jag sett filmer som berör mig mer under senaste tiden... Sunshine gav exempelvis ett så kraftfullt intryck att jag stundvis knappt kunde andas... Pans Labyrinth (varför kallar vi den för "Pans" förresten?... Fanns ju ingen Pan med i filmen, varelsen hette ju Fauna har jag för mig;)) var visserligen fin men för mig gav den inget nytt jämfört med andra liknande filmer som Jim Henzons Labyrinth och liknande. Jag älskar ju genrern så jag förstår inte varför jag blev så likgiltig till just denna filmen... 0 Citera
Simon W Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Jag älskar ju genrern så jag förstår inte varför jag blev så likgiltig till just denna filmen... Du kanske är en hjärtlös jävel som tycker barns fantasier är fuckin' waste of time!!? :D Det är lugnt. Trots att alla förutsättningar finns, är det inte alltid man gillar resultatet. Och tvärtom. :) 0 Citera
Miss_Emma Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Jippi, äntligen tråden jag inte orkade starta...fy mig. Jag tyckte när jag sett den att den var lika vacker och skrämmande som en Salvador Dali-tavla, samtidigt lika varm och tröstande som en Astrid Lindgren-saga. Ska få mamma att se den, hon behöver det. 0 Citera
Simon W Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Jag tyckte när jag sett den att den var lika vacker och skrämmande som en Salvador Dali-tavla, samtidigt lika varm och tröstande som en Astrid Lindgren-saga. MYCKET bra beskrivet!! Håller med tillfullo! 0 Citera
jmalmsten Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 Du kanske är en hjärtlös jävel som tycker barns fantasier är fuckin' waste of time!!? :D Det vetefan det... då skulle jag ju inte varit så tollerant mot Arthur et le Minimoys ;):e Det är lugnt. Trots att alla förutsättningar finns, är det inte alltid man gillar resultatet. Och tvärtom. :) vad menar du? Att förutsättningarna kan helt saknas och man då kan gilla resultatet? Tja... kanske det... jag blev ju mäkta imponerad av War of the Worlds (verkar vara ganska själv om det dock) när jag såg den mest för skojs skull utan större förväntningar alls... men inte just nu... inte just den här filmen... Nu ska jag sätta mig ner och se Bröderna Lejonhjärta för första gången i sin fulla längd (har bara sett tv-serieklippningen i spridda skurar;)) bara för att se hur nära Riddare Katos stenhjärta jag kommit rent andligen på gammla dar. Fel film, jag vet... men jag minns inte hur det var med Tengil... Vår beskyddare... hur "hjärtlös" han nu var;) Men det frångår ju inte det faktum att jag är så förvirrad eftersom Pan är just en sådan här film som jag BORDE älska... med tanke på mina preferenser... Jag ville tycka om den... men nä... nånstans tappade den mig... 0 Citera
Simon W Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 vad menar du? Att förutsättningarna kan helt saknas och man då kan gilla resultatet? Tja... kanske det... jag blev ju mäkta imponerad av War of the Worlds (verkar vara ganska själv om det dock) när jag såg den mest för skojs skull utan större förväntningar alls... men inte just nu... inte just den här filmen... Asch. Ibland så kan ganska kassa filmer ändå ha något som man fastnar för, medan "bra" filmer ibland kan vara totalt ointressanta. Ingen absolut sanning, bara något jag tolkade in i hur du uppfattade Pan's Labyrint. :) Precis. Varför heter det "Pan's"? Ja JAG såg ingen liten flygande grönklädd pojke nånstans... Dom kanske tyckte att "Faunens Labyrint" blev för svåruttalat för... för de som var för små för att se filmen...? Tycker också Wotw är ruskigt läcker och fascinerande. Allt är kanon utom det viktigaste - personskildringarna... men det kan vi ta i en annan tråd. ;) Det vetefan det... då skulle jag ju inte varit så tollerant mot Arthur et le Minimoys ;):e Jo. Jag var ju också ganska fett ironisk. :e 0 Citera
jmalmsten Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 bara för att korrigera mitt tidigare inlägg... Det heter All makt åt Tengil, vår BEFRIARE! inte "beskyddare"...:p SimonW... jupp då kan man ju bara säga att smaken är som baken helt enkelt;) 0 Citera
Eibon Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 nån mer än jag som undrar varför "fauns labyrint" blev "pans labyrint"? kanske sämsta översättningen nånsin. 0 Citera
jmalmsten Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 Nä den sämsta (iallafall mest skrattretande) jag kan komma på är svenska titeln på World's Fastest Indian... Citronträd och Motorolja, En Sjuhelvetes Sann Historia... Jag trodde allvarligt att Orvar skämtade med oss på nationell TV... men nä... så var det... ;) http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=56657&lang=se&subsite=movies&&ref= 0 Citera
Eibon Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 ja okej det finns sämre, men ja fattar ändå inte riktigt. - hmm jag tror inte resten av världen vet vad en faun är? - vi döper den till Pan istället! 0 Citera
jmalmsten Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 Varför heter alla fantasyböcker "Sagan om" på svenska?;) Sagan om Ringen - Lord of the Rings Sagan om Drakens återkomst heter väl The Wheel of Time om jag inte minns fel... etcetera etcetera... Det finns ju en gammal tråd som handlar om just lustiga svenska översättningar på titlar för den som minns det;) http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=8719 0 Citera
Eibon Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 sagan om ringen är en bättre översättning än ringarnas herre tycker jag. lord of the rings är ju en av världens mest lästa böcker så inte konstigt andra heter "sagan om" efter den :) 0 Citera
D_Odell Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 Började tänka om det var lite för vackert i vissa fall. Och kan man ha våld som estetik? I denna film är det verkligen så. Bara ett ex. Våldet i denna är mycket grövre än i 300 för att ta någon vålds film. Men sedan att det ändå är en berättelse mycket ur barnets perspektiv. Kankske hade varit bättre om den bara hade varit ur barnets? tex. som "Jag är inte rädd". Apropå Salvador Dali-tavla, så kan jag tippsa om du gillade att se bilder som refererar till tavlor, så gör ju nästan alla regissörer det men ett exempel, se musikalen "An American in Paris" vilken är en av de större färgfilmerna som gjordes i Hollywood på 50-talet. Filmad med Technicolor nr. 4 som sedan vart standard i filmbranschen. 0 Citera
cladam Postad 2 november 2007 Postad 2 november 2007 Läste nyss denna tråd och efter Malmstens ena inlägg mindes jag hur nån hade recenserat denna film som en jämföresle med Jim Henson´s "Labyrinth" och att "Pans..." hade allt "Labyrinth" saknade. Jag har sedan jag såg den för första gången för över 20 år sedan haft den på min topp 5-lista. Tycker även "Pans Labyrinth" är bland det bästa som gjorts de senaste 10 åren men kan inte på nåt sätt förstå hur man kan se nån likhet mellan de två filmerna. Är det inte dags att sparka alla filmrecensenter och sätta dit vanligt film intresserat folk som även kan ge fullt betyg till en bra Hollywood rulle men även våga dissa franska helt ofattbara filmer? 0 Citera
Podukshunz Postad 2 november 2007 Postad 2 november 2007 nån mer än jag som undrar varför "fauns labyrint" blev "pans labyrint"? kanske sämsta översättningen nånsin. Pan var grekernas naturgud. Han såg ut som en man med getben. http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_%28mythology%29 Det är väl därifrån de har fått namnet... 0 Citera
_nemo_ Postad 2 november 2007 Postad 2 november 2007 Jag tillhör skaran som inte är frälst av filmen. Visst, den är vacker, den är även bra, men är den SÅ bra? För mig kändes den som ett litet "meh". Tyckte det var för lite saga, tyckte även att våldet var onödigt brutalt visat och den kändes ganska billig här och där (är det bara jag i hela världen som tycker att gubben med ögonen i händerna är ganska taskigt gjord?). Men men, helt klart en bra film, eller jag tycker åtminstone inte att den är dålig. Känns väldigt överskattad. 0 Citera
Eibon Postad 2 november 2007 Postad 2 november 2007 Pan var grekernas naturgud. Han såg ut som en man med getben. http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_%28mythology%29 Det är väl därifrån de har fått namnet... ah i see, tror ändå folk gör kopplingen till peter pan dock :P 0 Citera
_nemo_ Postad 2 november 2007 Postad 2 november 2007 ah i see, tror ändå folk gör kopplingen till peter pan dock :P Faktiskt så ville min lillebror inte se den enbart pga att han trodde det var en Peter Pan film =) 0 Citera
StenR Postad 2 november 2007 Postad 2 november 2007 Pan var grekernas naturgud. Han såg ut som en man med getben. http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_%28mythology%29 Det är väl därifrån de har fått namnet... Som det står på sidan: The Roman counterpart to Pan is Faunus", därav förvirringen tror jag, men Pan är ju det mest kända namnet på halvguden i Sverige. Själv tycker jag att våldet var extemt obehagligt men berättigat eftersom det var en del av skildringen av inbördeskriget. Sagoscenerna var inte alls obehagliga på samma sätt, mer som i en dröm. Det som jag tror stör en del är att filmen inte har ett helt lyckligt slut. Sen att många har tagit fel och trott att det antingen var en animerad barnfilm eller en ren fantasyfilm får man väl skylla både på marknadsföringen och att filmen är komplicerad att kategorisera. Jag ser den ändå som en av årets starkaste filmupplevelser. 0 Citera
Zax Postad 2 november 2007 Postad 2 november 2007 Jag tyckte när jag sett den att den var lika vacker och skrämmande som en Salvador Dali-tavla, samtidigt lika varm och tröstande som en Astrid Lindgren-saga. +1 En personlig favorit helt klart. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.