Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Posted

Nej uscha, jag förstår inte varför han lagt ut den där trailern. Vi klippte ihop den snabbt utan att direkt ha något trailer-material.

Det finns en betydligt bättre som härjar nånstans på nätet som verkligen är BRA också, inte så amatörmässig som den där - och som dessutom visar en del tuffa actionscener.

• 4 weeks later...
  • 1 year later...
Posted

vet nån här var man kan få tag på såna där ninjakläder som dom i ninja mission har?

har själv sedan länge velat spela in en ninjafilm. Men var kan man få tag på bra kläder och tillbehör till rimliga priser?

Posted

hohoho... NM,,, ett par kompisar och jag gjorde en homage till den filmen när vår lärare ville ha ett personporträtt som grupparbete... Då tog vi den svarta dräkten som den ena av oss hade (han tränar nån sorts ninjitsu, vilken sort vet jag inte han får säkert inte yppa dess sanna namn;)) och på det använde vi en svart t-shirt på det viset som visades i ett av de första numren av tidningen Manga Mania... fungerade riktigt fint, funderar just nu vart jag kan lägga upp filmen, riktigt legit blir det då inte då hela soundtracket kommer från diverse storfilmer... och några små okända ;) men samtidigt så är musiken halva grejen med skämten... nästa film blir gjord helt med egen musik så slipper jag dessa orosmoment...

Trailern som ni länkar till hittade jag förut av misstag när jag letade efter info om orginalet, och även hittade två favoritrepliker från Russian Ninja som videoklipp... http://www.suginoharyu.com/html/index.html ... och vad kan jag säga om den... eh, ska jag vara ärlig så är det långt ifrån lovande det jag ser. men tråden här är ju ett par år gammal och trailern kanske inte var riktigt fin redan då... händer det nå nytt men den filmen eller har det stannat av?

för ninjakläder: de flesta städer brukar ha en ansamling av kampsportställen... hör efter om ni får låna av dom, kanske mot en omnämning i filmen eller liknande...

Posted

Har nu en fråga till. Jag tänkte köpa kaststjärnor, svärd osv från ett annat land men frågan är hur den ska passera tullen? Vem kan man fråga såna här saker?

Posted

tullen kanske?

polisen? finns ju en del regler för sånt häringan...

knivlagen:

http://www.polisen.se/inter/nodeid=4334&pageversion=1.html

Knivar, farliga föremål

Lagstiftningen inom det här området behandlar knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.

Som några exempel på sådana farliga föremål som avses kan nämnas:

stiletter

springknivar

butterflyknivar

sablar

svärd

kaststjärnor

karatepinnar

knogjärn

Enligt lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254) är det förbjudet att ha dessa typer av vapen på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats.

Det finns några undantag från förbudet:

Som exempel på tillåtet innehav kan nämnas militär som till uniform bär kniv, hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv, svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv eller normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.

Personer under 21 år får inte använda eller äga springknivar eller springstiletter.

Överlåtelse av farliga föremål

Springknivar, springstiletter, knogjärn, kaststjärnor eller andra föremål som är speciellt avsedda för att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte överlåtas till personer under 21 år eller erbjudas till försäljning.

Införsel

För införsel av sådana farliga föremål som nämnts tidigare, utom sablar och svärd, krävs tillstånd. Tillstånd prövas av polismyndigheten på den ort där förtullning ska äga rum eller, om förtullning inte behövs, där införseln sker. Se förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål.

roligt förresten att lagen nämner "karatepinnar" då karate per definition inte utnyttjar tillhyggen. Karate, Kara = tom, te = hand. som i Karaoke = tom orkester

Posted

svärdet jag har köpte jag som souvenir i japan i en tax-free-affär i akihabara.. de var lite fundersamma i tullen och röntgen, men jag lät dom känna på eggen (fan vad det lät fel ;)) och dom blev lugna... fick ju självklart inte ha den i kabinen som handbagage som i kill bill men men...

Posted

[citat=jmalmsten]roligt förresten att lagen nämner "karatepinnar" då karate per definition inte utnyttjar tillhyggen. Karate, Kara = tom, te = hand. som i Karaoke = tom orkester[/citat]

Jo det är lite av en motsägelse, fast eftersom flera karatestilar tränar med vapen av olika slag så blir det inte fullt lika dumt ;)

/Rico

Posted

[citat=Fredrik Blom][citat=jmalmsten]roligt förresten att lagen nämner "karatepinnar" då karate per definition inte utnyttjar tillhyggen. Karate, Kara = tom, te = hand. som i Karaoke = tom orkester[/citat]

Jo det är lite av en motsägelse, fast eftersom flera karatestilar tränar med vapen av olika slag så blir det inte fullt lika dumt ;)

/Rico[/citat]

Karatestilar tränar inte med vapen. Dom tränar med jordbruksredskap. Också kända som "karatepinnar".

Posted

[citat=Fredrik Blom][citat=Munthe]Karatestilar tränar inte med vapen. Dom tränar med jordbruksredskap...[/citat]

Men sai då? ;)

/Rico[/citat]

Sai är ett jordbruksredskap. Kallas högaffel på Svenska.

Posted

[citat=Munthe]Sai är ett jordbruksredskap. Kallas högaffel på Svenska.[/citat]

Jo den skulle nog funka som högaffel, fast lite konstig form ändå :)

Och eku (åra)? ;)

Poängen är att man använder tillhyggen inom vissa karatestilar (hämtade från olika ställen, te.x. bruksföremål), och att kalla dessa för vapen är väl inte helt långsökt???

M.v.h.

/Rico

Posted

fast är det inte ninjitsun som är mer kända för användandet av jordbruksredskap? just för att de inte ska se misstänkta ut när de går på gatan... och för att samuraierna skulle bringas ur fattningen och tappa koncentrationen...

finns ju fasligt många olika sorters japanska kampsporter...

Posted

[citat=jmalmsten]...just för att de inte ska se misstänkta ut när de går på gatan...[/citat]

Jo, och det hade funkat bra om det inte varit för att de svarta kläderna och huvan gjorde att folk fattade misstankar ;)

(japp, det var ett skämt... Bara för att vara tydlig :) ) Ninjutsu-historia är jätteintressant att diskutera, men det blir nog lite långrandigt för de flesta...

On a side-note: Jordbruksredskap och andra bruksredskap har alltid varit en del av vapenarsenalen, oavsett land eller stridskonst. Det finns som jag fattat det t.e.x traditionella danser i Sverige som "spelar upp" slagsmål som inkluderar krattor och liknande...

M.v.h.

Rico

Posted

hehe... och all min karate-fakta kommer ju från källan själv, Mr Miyagi ;) så min auktoritet ligger ju på topp såattsäga...

"Karate rule number one, 'Karate only for defense!'

karate rule number two, 'First learn rule number one!'"

Miyagi-sama

"wax on... wax off... wax on..."

Daniel-san

jo, jordbruksredskap tenderar ju att gå att använda som vapen... jag har själv gått omkring i "fjöse" och tänkt på hur farligt det mesta är egentligen...

men jag trodde bara att det var just det som var själva grejen med karate, att klara sig utan tillhyggen i strid. Att strida med tom hand.

Posted

Alltså; en högaffel mot en perfekt balanserad Daito som med lätthet klyver en risbonde från Okinawa i två delar får nog närmast beskrivas som obeväpnad kamp från den högaffelnförsedda risbondens sida. Detsamma gäller försvar mot flintlåspistol, båge eller Naginata (andra populära vapen som användes mot olydiga risbönder). Att i det läget skrikandes kiai och intagandes en låg hästställning med två högafflar i händerna är iallafall modigt. Ännu modidigare om man väljer Nunchakun som användes för att slå vetet ur skörden.

Ninjan använde inte svart huva som någon form av standarduniform. Ninjan hade ingen standarduniform utan ägnade sig åt förklädnad. I nattens mörker kunde det hända att man virade huvudet med en mörk duk om syftet var att hålla sig dold. Och det där med bondevapen i Ninjans händer tycker jag låter tveksamt. De vapen man ser i Ninjahänder på moderna filmer är bara idéer. Ninjas använda långa och korta svärd, knivar, spikar, fruktansvärda kedjor med spikförsedda tyngder, pilbågar och senare olika krutvapen. Några Nunchakus och högafflar hittade man inte i Ninjans arsenal. Ninjans huvudsyfte var att döda effektivt och vapnet antog karaktär därefter. Kaststjärnan är ett sånt där vapen som fått mycket stötrre plats än det hade. I sitt ursprung användes det för att ytligt skada efterföljare. Det användes aldrig i närstrid och aldrig i syfte att döda. Dödade gjorde man oftast med gift (blåsyra var poppis) eller med en blank klinga. Filmvärldens Ninja-To (rakt kort svärd med fyrkantig Tsuka) är troligtvis ett rent påhitt. Ninja-To är helt värdelös i närstrid.

Posted

Ninjutsu är inte en kampkonst om någon trodde det utan ett samlingsnamn på någonting ganska brett. Ninjutsuutövare tränar ett stort antal kampkonster. Taijutsu heter slag, spark, grepp och kast-kampen. Kenjutsu är kamp med olika typer av blad. Dessutom finns det ett stort antal skolor som representerar de här stilarna. Den mest populära Ninjutsun; Bujinkan representerar åtta olika kampkonstskolor.

Det finns ett muséum i Tokyo som har ett stort antal Ninja-vapen i sin utställning. Alla härstammandes från feodaltiden. Maken till sadistisk fantasi får man leta efter. Ett vapen ser ut som en stav. Om man skulle råka ta tag i det när man blir anfallen i närstrid fäller det automatiskt ut sylvassa spikar som genomborrar händerna och "fångar" motståndaren. Man undrar vad det var för dårar som tänkte ut alla de där vapnen. Museet har också paraplyer som dödar den som råkar fälla ut det och hjälmar som skjuter in taggar i skallen på den som råkar ta den på sig.

Posted

jo, men ninjors största förhållningsregel var väl att inte upptäckas...

"Ninja-pizza, pizza that vanish quickly, without a trace"

- Turtles

Dessutom lever de väldigt gott på myter, som de ofta själv spred och uppmuntrade med diverse trollerikonster, så att när de kom i den situationen att de måste försvara sig/attackera så har de ett enormt psykologiskt övertag när den vanlige samuraien istället för att koncentrera sig på striden har en massa tankar om vad han har hört/"sett" dessa skugg-krigare göra. Ovanliga vapen som kedje-skäran och metallkulor på rep förbryllar också sina fiender. Inte heller var det ju ovanligt att de hade metallklor fästa i handflatan för att klättra på väggar (vilket också satte skräck i de som råkade se dom) och som väldigt obehagliga vapen när de "bitchslappar" sin fiende. Huruvida de kunde fånga upp huggande svärd med dessa är jag inte säker på, men möjligheten finns ju.

Men för mig är fortfarande en duktig ninja en som inte upptäcks i sitt arbete.

Munthe: jo ninjitsu som enskild kampkonst är lite missvisande, utan om jag minns rätt så räknades allt som inte var lämpat för ärevördiga samuraier (mao, alla dessa lönnkonster) som, vet inte om det exakt stod, ninjitsu. men det var inte ovanligt att samuraier lärde sig dessa konster ändå (know thy enemy).

Sen har vi ju Shinmen/Miyamoto Musashi, som körde med modellen "anything goes" och är känd för att ha överlevt över 60 dueller, i slutet blev han less och bytte ut svärdet mot en åra ;)... många utav dessa "dueller" vann han genom att exempelvis gömma sig i ett träd och lurpassa på sin motståndare. han blev inte så poppis på det viset, men han visade att allt går. Hans 5 ringars bok visar också att om en person kan döda 10 så borde 100 soldater kunna döda 1000... nu gled jag iväg lite hehe..

Många undrar också varför ninjorna dog ut... enligt discovery så anställdes de av shogunen under bakumatsun som vakter/livvakter till kejsaren med hov... jag själv tror att ninjorna har försvunnit eftersom de gör det de gör bäst... "vanish quickly, without a trace"