Gå till innehåll

Skejtare?


Simon W

Recommended Posts

Ja, det har efterfrågats både hårdrockare och motorcyklister här i diskussionsforumet. Nu har turen kommit till skejtare.

 

Själv skejtade jag som en blådåre mellan 88-93. Första året trodde man skejting gick ut på att känna sig outlaw, men därefter kom filmer och förklarade ett och annat. :D

 

Sedan 93 har jag dock varenda sommar tagit fram brädan och flippat runt litegrann, slagit smalbenen, samt nån armbåge. Man är ju gammal som gatan nu (33), men det är fortfarande rätt skoj, man känner sig lite yngre (eller äldre...). Jag menar, jag satte en vajig heelflip i förrgår.

 

Vilka åker eller har åkt skate? Vilka trick gäller nu? Är Tony Hawk fortfarande en hjälte? Är Jason Lee bättre skådis än skejtare? Är det coolt att ha knäskydden nere vid anklarna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har åkt longboard ett par år nu, räknas det?

Om inte kan jag väl nämna att den vanliga skateboarden plockas fram lite då och då också.

Synd bara att det gör så jävla ont. Oftast blir det bananskalseffekten när man landar efter en ollie.

 

Longboard är lite mjukare, man ramlar inte lika ofta men när man väl gör det smärtar det till branog istället. En kompis krachade rejält för ett par veckor sedan, resultatet blev en sprucken skalle och två blödningar i hjärnan. Efter nått sånt börjar man fundera på om det är värt riskerna. :S

Länk till kommentar
Share on other sites

JA du, nu var det nog ungefärligen hundra år sedan man tog i en skateboard.. Men en gång i tiden så var det det enda som gälde.. Nog ungefärligen 88-90 någonting sånt här också..

 

sk8 or die;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skejtade först typ -77 (första vågen så hattade man runt med en orange plastbräda) sen skejtade jag hårt mellan ca 88 - 93. Den sessionen slutade hårt med en 360 flip med en landning i railstand (på högkant) utför en 7-trappa. Foten plötsligt i många fler delar än innan...

 

Fan man skulle hållit sig till ramperna som i alla fall var roligast. Fan Simon, heelflip, det var nog mitt sämsta fliptrick. Men jag droppade och gjorde en 50-50 i en miniramp häromdagen (första på typ en massa år) - extremt rackligt dock...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skatade massor där 2004-2005...men när jag började gymnasiet fick jag inte tid till det länge men visst blir det att man plockar fram brädan lite då o då! treflipparna sitter i...dock inte ut för några sjutrappor - sånt är ju farligt ju!^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, he he. Heelflip. Men den var varken klockren eller lofty, och högst var tredje innebär per definition en landning ...

 

Back in the days lyckades man väl med 360 flippar och kickflips över betongsuggor och sånt. Trappor var/är jag för feg för.

 

Mycket ollies i hoppramper. Tweaka i mute grab, sad ollies, method airs... Heter det så fortfarande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart man får - börja vid 25 alltså... Man får börja när som helst.

 

Back in the days lyckades man väl med 360 flippar och kickflips över betongsuggor och sånt. Trappor var/är jag för feg för.

 

Jag sög på rätt fett på street - skulle aldrig klarat en flip över en sugga (som var ungefär vad jag klarade i ollie). Mest stolt är jag (och OTROLIGT irriterad) över att jag faktiskt RULLAT ut i botten på en McTwist. Men jag har aldrig satt den (och lär aldrig göra det heller).

 

(snyft)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

McTwist?! Damn! Så där "halvvolt-aktigt" också, att man är upp och ner ett tag? Shit...

 

Du, en vacker dag kilar du till rampen, drar på dig padsen, knäpper på hjälmen, säger åt kidsen att akta sig ett ögonblick, och sedan droppar du in... och sätter en McTwist! Ja, jag ser det framför mig.

 

Vi hade en ramp på den tiden. I början var det en 90graders ramp (2,5m hög). Man slog höfterna skrämmande blå. Men man kom sig aldrig ens ovanför kopingen... Så då kapade vi ner den till en miniramp (typ 1,60 hög). Då blev det plötsligt riktigt skoj!

 

... På tal om McTwist så var mina två fösta brädor "Mike McGill model". Tuff dödskalle big time! :D

 

... På tal om tricks som hägrar i ens inre: Jag har aldrig satt en ollie impossible. Och det måste bero på att dom är omöjliga...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har på senare tiden velat testa att åka bräda. Men det känns så dumt om man vid 25 års ålder skulle börja ha blåmärken överallt. Får man börja med att åka bräda vid vilken ålder som helst?

jag har sagt ett tag på halvskoj att det ska bli min 30-årskris nästa år att köpa bräda. sportbil har jag redan.

 

Det kommer inte att hända, men det är kul att säga. iofs, en longboard kanske man skulle kunna ha? det är väl lite mer fordon över den?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

hej! min farsa känner en gammal skateboard proffs, fast han minns inte vad han heter.... proffset kommer från Grängesberg, ludvika tror jag, vet nån vem det är? var ungefär lika bra som Tony Hawk. sen vill jag tipsa om bra filmer, Lords of dogtown, grind, som handlar om skateboard.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Jag åker skateboard och har gjort så sedan fem år tillbaka. Imponerand över hur många veteraner som hänger här på forumet, själv fick man aldrig uppleva den första vågen som kom hit till sverige men eftersom skateboard är mitt absolut största intresse så har jag letat runt ganska mycket och hittat dokumentärer och intervjuer som är underhållande för den som har intresset för skateboardnostalgi. Här kommer ett litet smakprov nämligen ett clip från japansk tv med Tony Hawk från 84

 

http://www.shredordie.com/videos/cc841a1e8d

 

Dogtown & Z-boys (2001) är en väldigt intresant dokumentär. Här får man följa skateboardens utveckling från allra första början till mitten av 80-talet, för övrigt är den mest koncentrerad på hjältarna från Santa Monica som utvecklade den då utdöda flugan och istället gjorde rullbrädan till en internationell extremsport.

 

Idag är lever Tony Hawk kvar via hans tvspel och kidsen spolar förbi vertparts i skatefilmer och frågar allt och alla hur man skaffar sponsorer. Idag handlar allting om street, stil och "catch" (hur man fångar upp brädan i luften) alltså måste fötterna vara på brädan innan den slår i marken och ju tidigare du catchar den desto bättre är du. Freestyle och slalom är näst intill utdött och idealskataren idag heter antingen Paul Rodriguez, Andrew Reynolds eller Stefan Janoski. Nollie och switch trix är väldigt populära och helst utför jätte stora trappor eller rails.

 

/Morrish

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, alltså att man fångar upp brädan med fötterna i luften innan man landar

 

Cool!

Vilket alltså innebär 180 eller 360?

Om man gör en snabb flip mer eller mindre i upphoppet, sedan nitar fast brädan med fötterna när man är i zenit, och sedan landar... Räknas det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du verkar ha koll på tricks och sånt. Är detta ett trick som finns bland världens skejtare, eller är det något jag är ensam om? ;)

 

Man gör en lofty shuvit, och när brädan har roterad klart i luften kickar man till brädan med framfoten och gör en kickflip. Hepp!

Eller gjorde Rodney Mullen det redan för tjugo år sen?

 

(Har bara satt tricket typ 5 gånger...)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

 

ett trick som är ganska ovanligt nu förtiden är late shuvits, just därför att man inte catchar den. Om du inte vet vad en late shuvit är kan du alltid kolla in det här klippet

 

http://youtube.com/watch?v=flQXP2uS8Hg

 

 

Kolla upp Albert Nyberg från Linköping, han håller late-tricken vid liv!

 

Inte mycket late i det här klippet men spana in sista tricket;)

 

http://youtube.com/watch?v=xMaTALBDdoQ

Länk till kommentar
Share on other sites

hej! min farsa känner en gammal skateboard proffs, fast han minns inte vad han heter.... proffset kommer från Grängesberg, ludvika tror jag, vet nån vem det är? var ungefär lika bra som Tony Hawk. sen vill jag tipsa om bra filmer, Lords of dogtown, grind, som handlar om skateboard.

 

Troligen Mikael "Slappo" Adolfsson. Var förvisso riktigt jäkla bra på sin tid (hade tom ett par klipp i nån H-Street film om nån kommer ihåg dom). Lätt den bästa vertåkaren i Sverige (tycker jag) fram tills Jocke Olsson och Ringström drog igång på allvar.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...