Laranja Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 jag har ett stort problem. min tanke har länge varit att använda scener ur F.W. Murnaus "Sunrise" från 1927 till en egen musikvideo. jag läste (här någonstans tror jag) att upphovsmannen måste varit död i 70 år för att man ska få använda någon annans verk, och han har varit död längre än så. men sen läste jag att vem som helst kan köpa upp rättigheterna, och bli ny upphovsman. hur ligger det till egentligen? jag får inget bra svar nånstans! jag tycker det låter orättvist att upphovsrätt kan förnyas på det där sättet. hursomhelst, kommer jag kunna använda videomaterial från Sunrise utan att riskera stämning? 0 Citera
Norbert Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 Tror den där 70-årslagen bara gäller kompositioner. 0 Citera
gorse Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 Det gäller allt, även film. Man kan inte förnya upphovsrätten. Däremot kan varumärken förnyas. Vikipedia säger att Murnaus Nosferatu är kulturellt allmängods. Då borde Sunrise också vara det, men å andra sidan finns den inte på internetarchive så då är frågan om ALLA upphovsmän är tillräckligt döda? 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 är det inte så att den som har skannat in filmen har rättigheterna till den kopia av filmen? 0 Citera
StenR Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Allt på internet archive (archive.org) är inte fritt fram att använda som man vill, håll utkik efter beteckningen "Creative Commons license: Public Domain". Sunrise finns inte där men det är ju möjligt att den ändå är fri att användas. 0 Citera
jmalmsten Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 sådär rent allmänt... har ni tips på andra källor till Public Domain-filmer? InternetArchive känner jag och vi andra till, men har ni fler? 0 Citera
gorse Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Google hittade en bittorrent-site sist jag letade. Var den var kommer jag inte ihåg, men du hittar den säkert själv snabbare än jag. Edit: http://www.publicdomaintorrents.com/ och http://www.legaltorrents.com/index.htm 0 Citera
Vito Gogola Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Finns en hel del "Public Domain"-filmer på http://WWW.YOUTUBE.COM och http://VIDEO.GOOGLE.COM. Filmer som "Reefer Madness" och "Freaks" är två av de som finns där, för att inte tala om "Night Of The Living Dead". 0 Citera
Eibon Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 har jag fel om jag säger det är 100 år efter kompositörens verk då det gäller musik? men alltså, nån form av rättigheter måste det ju finnas. Bara för att en film är över 70 år gammal får väl inte folk använda den hursomhelst? 0 Citera
gorse Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Du är på rätt spår, men bara nästan. Det är 70 år efter upphovsmannens bortgång. Sen är upphovsrätten utgången. Är det flera upphovsmänn skall alla varit döda i 70 år. Det är bara kartor som det är 70 år punkt. 0 Citera
Laranja Postad 23 maj 2007 Författare Postad 23 maj 2007 ja, om Mayer, som skrev manuset räknas som upphovsman han också så är det ju redan kört. han dog 1944. kanske skulle göra videon och se sen om jag blir stämd eller inte. då vet jag helt säkert iallafall :P 0 Citera
henrikp Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 Till att börja med: vem är egentligen upphovsman till en film? Producenten? Regissören? Eller borde det inte vara filmbolaget, som rimligen äger rättigheterna? Om vi för resonemangets skull säger att Charlie Chaplin skulle ha varit död i 70 år, men att hans bolag "Charles Chaplin Productions" drevs vidare fram till 1960. Borde inte de fram tills dess äga rättigheterna till exempelvis "The Kid" från 1921, och hur räknar man då? 0 Citera
jernby film Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 Tar några exempel ur min kortfilm som nu är klar. Sweinkopf. Gordon Blix. Har ordnat och fått klarhet i uppbördsrätten. Namnet "Flashgordon" är skyddat som tusan i USA genom King Features och dotterbolaget här i Sverige, Bulls, säger att rätt till namnet och vissa bilder kan ta åratal att få reda på genom olika juridiska instanser. Gammal musik ur flashgordon från 30-talet är exempel skrivet av Franz Waxman, han dog 1969. Ägare till musiken är Universial Studios med svenska kontakten på STIM, som har skött detta perfekt ur min synvinkel. Om film ska visas offentligt t.ex filmfestivaler bör man kolla först hur enkelt eller svårt det kan vara göra det lagligt. /nils 0 Citera
filmpro Postad 17 juni 2009 Postad 17 juni 2009 Till att börja med: vem är egentligen upphovsman till en film? Producenten? Regissören? Eller borde det inte vara filmbolaget, som rimligen äger rättigheterna? Om vi för resonemangets skull säger att Charlie Chaplin skulle ha varit död i 70 år, men att hans bolag "Charles Chaplin Productions" drevs vidare fram till 1960. Borde inte de fram tills dess äga rättigheterna till exempelvis "The Kid" från 1921, och hur räknar man då? Det är i de flesta fall procuenten som är upphovsmannen 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.