BenJM Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 Socialen slösar pengar som ska vara till välfärd på onödiga saker. Skolan, lärare i skolan vill ha betalt för fester och middagar (utanför skolan). Socialen brukar spendera mycket pengar på, kontakt personer, läger och saker till folk som inte sköter sig i sin skola. När någon förstör något i skolan, eller ritar på väggar är det nästan som rektorn skulle gå fram till eleven och klappa honom på huvudet och säga: "YIPPI, Nu får skolan mer pengar ;) Bra gjort grabben." När jag gick i skolan så fick jag ett jobb av min lärare att tvätta bort allt klotter från väggarna, hjälpa vaktmästaren i 2 veckor. Vad fick jag för det? Ingenting.. Medans skolan fick extra pengar för väggarna och för vaktmästarens jobb. Detta var sista dagarna innan förra sommaren. Socialen slösar massa pengar på transport, möten, middagar, papper (inte toa-papper utan skriv paper) dom gillar tydligen att skriva!? Flera miljarder kronor går till socialen varje år, och vad hjälper det? Inte ett skit i min mening så har det inte hjälpt väldigt mycket, förutom att dom äter ur våra händer.. Tar våra pengar och slösar vår tid. ------------- Notera att jag pratar om Socialen, inte om Polisen eller Sjukvården (sånt är nödvändigt, Socialen är i min mening inte nödvändigt). 0 Citera
Team_fagott Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 Ska inte personalen kunna få en midag med lite mys, få lite uppskattning från arbvetsgivaren (till skillnad från alla odrägliga rebell ungar) någon gång per år? Det är en fullständigt befogad förmån tycker jag. Socialen har en oehört viktig samhällsfunktion, sedan att det är en omodern organisation med behov av förnyelse är en annan femma. Men att lägga ner dom sociala myndigheterna är fullkomligt orimligt. Vill du slippa socialen så är det bara att se till att du sköter dig. Så enkelt är det. Hur skulle samhället annar se ut? Varför skulle skolan få mer pengar för att någon klottrar på väggen? Och vad har det med socialen att göra? Ska man låt klottret vara kvar? Du tycker det är fel att skolan får pengar till att tvätta bort klottret, samtidigt som du är bitter över att du inte fick betalt. Nä lite mer redigt arbete skulle nog bara göra dig gott. Stanna i skolan eller skaffa dig ett jobb. 0 Citera
precision motion Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 Du har ju haft lite problem med socialen som vi kan läsa i en annan tråd och jag har respekt för vad du tycker och säger. Men Socialen är nog ganska bra att ha så de skyddar de som blir slagna hemma och sånt. Men papper måste de väl få använda, jag tror inte att det är något de älskar att fylla papper upp och papper ner, det gör de för att de behöver raportera och t.ex. kunna sammanställa situvation i ett område för att kunna fördela sinna resurser på bästa sätt och förebygga saker som är mycket mer kostsamma för samhället. 0 Citera
Java ex Machina Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 Jag låter den här tråden vara öppen, men vill påminna om hur politiska diskussioner brukar spåra ur, vilket är anledningen till att vi valt bort dem från det här forumet. 0 Citera
marty_feldman Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 Länsstyrelsen beslagtog mitt körkort för att jag körde mot rött. Jag tycker att vi ska lägga ner länsstyrelsen... 0 Citera
BenJM Postad 22 maj 2007 Författare Postad 22 maj 2007 Team_fagott: Så vad ska dom göra med pengarna när dom redan har resurserna till att fixa väggarna och dylikt? Jag ville inte ens ha betalt, bara undrar varför socialen slösar pengar för det finns massor av saker som dom slösar pengar på. Skolan är ett av dem, visst är utbildning viktigt men dom slösar på extra & onödiga saker också. Varför kan dom inte betala själva för sin middag? Och detta handlar inte om små middagar utan större fester för flera tusen. Dom sa på Insider att dom slösar flera tusen på bara skolfester, middagar och dylikt. marty_feldman: Det du skriver har inget med tråden att göra. 0 Citera
Team_fagott Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 Men vem är det som slösar pengar? På vem och vad? Socialen eller skolan? Insider? Ärligt talat. Insider är ett underhållnigsprogram. Man ska nog inte analysera det som kommer ur den redaktionen allt för djupgående (tror inte att någon på redaktioen enns är utbildade jornalister). Kul för dig att dom hälsade på i din skola då. Men du, flera tusen på en fest? Hur många anstälda är det på skolan. Tre? Du är nog den första person som gnäller på att skolan får för MYCKET resurser. Men att socialen ger pengar till skolan låter jätte konstigt. Länka gärna på en källa till det. När dom redan har fixat väggar och dyligt kan dom väll lägga pengarna på olika projekt, teamveckor och på utbildningen, fortbildning osv. Men naturligtvis också på personalvård. Det är faktiskt en arbetsplats. En mycket tung sådan bitvis (jag får magsår bara av att läsa i den här tråden). Om du tänker efter så är marty_feldmans komentar ganska relevant faktiskt. 0 Citera
marty_feldman Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 BenJM: Jag håller med Team fagott, skaffa fram lite ordentliga källor och konkreta siffror så kan vi börja diskutera på allvar. Jag är inte riktigt på det klara med vad du egentligen är upprörd över. Det låter som att du känner dig orättvist behandlad på skolan för att du fått kvarsittning. För att sedan legitimera ditt missnöje hänger du upp dina argument på ett avsnitt av insider där socialförvaltningen blivit granskad. Att lägga ner socialen verkar väl inte särskilt begåvat. Däremot är det inte omöjligt att även socialen som de flesta andra samhälleliga institutioner har brister. Men som sagt lite mer fakta efterlyses annars känns det här meningslöst. Av ren nyfikenhet: Vad hade du egentligen gjort för att förtjäna två veckors väggtvätt? 0 Citera
Team_fagott Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 BenJM: Av ren nyfikenhet: Vad hade du egentligen gjort för att förtjäna två veckors väggtvätt? Målat Lite kanske? 0 Citera
marty_feldman Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 Team fagott: Den tanken har slagit mig också, konstigt nog. 0 Citera
Miss_Emma Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 BenJM: Det är ytterst sällan jag känner ett behov av att säga åt folk att sluta gnälla, lära sig bättre svenska och rikta sin aggression mot något konstruktivt. Men du tvingar fram detta ur mig. Allt det jag läst av dig känns som om det vore skrivet när du har någon substans i dig, du attackerar mållöst saker som du verkar känna dig otroligt missnöjd med. Dessutom så får jag känslan av att du är på fel forum och diskuterar, för jag har egentligen inte sett något som är så värst filmrelaterat i något du sagt. Jag kommer nu ge dig samma råd som jag ger mig själv när saker inte riktigt är kontrollerade, skärp dig. För övrigt, om moderator eller någon annan anser att jag gick över gränsen med detta. Ursäkta mig. 0 Citera
Rabies Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 Miss_Emma du säger åt en 15-årig invandrare som blivit illa behandlad av socialen att lära sej bättre svenska och inte va påverkad av nån substans och rikta sitt agg mot vad? så om man pratar dålig svenska så har man inte rätt att skriva på forum utan man ska lära sej perfekt svenska innan man får börja skriva annars är man drogpåverkad eller är en skämtanvändare? det finns nog bättre forum att prata om sånna här grejer men vilken jävla människosyn folk har asså. tycker alla här att det bara är välutbildade meddelssvensson som har rätt att skriva saker för att deras stavning är perfekt? om inte kan språk jag så inte få skriva på forum vad? 0 Citera
gorse Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 Detta är ingen attack mot någon, men BenJM har sina problem och de är högst verkliga för honom så som han upplever dem. Och det är synnerligen besvärande för BenJM, i alla fall tillräckligt mycket för att bemöda sig att skriva om det här på forumet. Om Bens uppfattning om problemen överensstämmer med socialens uppfattning om situationen råder inte minsta tvekan om. Jag kan förstå Emmas reaktion och jag delar den delvis, men det hjälper inte BenJM ett enda dugg som redan innan är misstänksam mot de som gör intrång i hans liv. Detta är egentligen fråga mellan BenJM och hans motpart men hur kan man förhandla med någon man defenetivt inte litar på? Om jag får sticka in mitt bidrag: Socialen vill egentligen inte någon illa. Benjamin, du skulle behöva diskutera ditt missnöje med någon på skolan eller socialen, med någon som kan ta sig tid att lyssna dig. När de har lyssnat på dig, måste du också ta dig tid att lyssna på dem. Finns det NÅGON som du känner du skulle kunna lita på? 0 Citera
marty_feldman Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 Eller snarare en otroligt dum fjortis som inte klarar av att skriva korrekt Svenska. Konstigt att man inte kollar på hur folk skriver innan man låter dom börja i ett gymnasium :/ Hittade det här inlägget i en annan tråd, så Rabies: Det är nog lugnt att Emma klankar lite på BenJM. BenJM: Fan vad det händer grejjer mellan dig och socialen, polisen och mentalsjukhus. Det är få förunnat... Keep on fuckin about! 0 Citera
Java ex Machina Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 BenJM, jag tycker du ska lyssna på Gorse. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.