Jump to content

Utkast: Stupid Alien (5 sidor)

Recommended Posts

Om du vill att någon från det här forumet ska kommentera ditt manus får du allt strukturera upp det här med scener och hälst skriva enligt manusstandard, läs om det under under filmskolan och manus som finns här på voodoofilm.

Det är väl inte så tokviktigt vid ett utkast?

... säger jag utan att ha läst det...

Jag kan i alla fall komentera första stycket:

"Ett rymdskepp åker över jorden, de kastar ut en utomjording, som dom tycker är skit trög, dom vill bara slippa honom.

Han (utomjordingen) går runt i en skog och pratar roligt och dreglar."

*Vilka är "dom"?

*Hur vet man att de tycker han är skittrög?

*Hur vet man att dom bara vill slippa honom?

*På för sätt är det roligt när han pratar?

Nästa stycke orkade jag inte läsa när jag direkt ställer mig frågorna:

*Vem är Karl? Är det en 40 årig man som tror att gammel-mamma kommer? Eller heter utomjordningen Karl? Vem är Viktor? Är det hans fru? Vilka är Lukas och Fredrik? Bor de i samma hus? etc etc

Kan det vara så att Lukas Ljungdahl också är 13 år gammal? Mitt förslag är att strunta i om alianen är korkad eller inte. Det kvittar nog och lär nog märkas längre fram i filmen. Men skriv in i manuset att Lukas och Fredrik är 13 år gamla. Glöm inte att skriva in mer detaljer. Jag som är 40 plus hänger inte riktigt med alla gånger.

Herregud. Försöker du döda mina ögon? Vilken vettig människa skriver med Arial Black i FET stil?

Och sedan hoppar Alien på Karl bakifrån och dödar honom.

Dödar honom? HURDÅ? Som regissör med ett sånt här manus skulle man kanske filmat att Alien häller bensin på Karl och tänder på. Eller att han hoppar fram och skrämmer Karl till döds.

Lukas vaknar ganska tidigt, kl 9:04.

Fredrik vaknar runt 10:00, då ringer han Lukas.

Jag är ju jätteintresserad av när de vaknar. Ser jag en film utan att veta när karaktärerna går och lägger sig och vaknar så dör jag helt enkelt.

(För er som är lite efterhängda eller för bakfulla för att kunna tänka klart; det där var min sarkasm)

Dörren öppnas och utomjordningen springer ut och börjar jaga dom.

Lukas

- Det är nog dags att springa

Fredrik:

- A det tycker jag också.

Det är väl ingen tecknad film heller? Låt mig gissa, i scen 39 kommer de springa ut för en klippa och inte trilla ner förän de märker att de inte står på fast mark?

Pojkarna kutar allt dom kan, dom har snart sprungit ifrån utomjordingen

Dom hittar en slägga i en buske, den kan vi döda utomjordingen med tänker dom.

Kutar? Dom? Låt mig gissa; Deras rymdskepp är BAOTA stort?

Och vad lägligt att bara råka hitta en slägga i en buske.. Undra om det finns bazooka och granater där också?

Som jag ser det har du två alternativ:

1. Att faktiskt lära dig skriva manus http://www.voodoofilm.org/artikel/manus2.aspx

2. Att härdanefter bara skriva böcker.

Mina kommentarer kan verka taskigare än de är menade. Grejen är att du borde lära dig skriva manus innan du försöker skriva att manus.

Lär dig krypa innan du försöker gå.

börjar med, vem fan bryr sej om teckensnittet!, det här är ingen bok, det är en film. och för det andra, det här är inte sagan om ringen-trilogin.+att vi har dom mesta idérna i huvudet, lite svårt att skriva ner, för det var första gången vi skrev ett manus.

Vi förstod nog att det var förstå gången ni skrev ett manus. Om man aldrig skrivit manus förut bör man någorlunda lära sig det först, innan man postar det till allmän beskådan.

Alltså borde ni kika på hur man skriver manus, under fliken "Filmskola"

Jag är ganska säker på att det inte låg en skog i centrala Linköping sist jag var där. Kan någon bekräfta?

Exakt vad är det roliga som utomjordingen pratar om i början av berättelsen?

Räknas inte två lämlestade kroppar som bevis? Varför åt inte utomjordingen upp dom? Smakade han bara lite och kom på att han inte var hungrig?

Hur kan en varelse från en främmande värld hitta till en psykolog. Men framför allt VARFÖR??

Jag vill bara skjuta mig själv i huvudet nu, för jag pallar inte mer.

Jag tog mig friheten att rätta till manuset lite jag med. Jag förbättrade stavning & formatering, sen kan man väl säga att jag gjorde några mindre justeringar på inkorrekta scenbeskrivningar och dialoger. Finns säkert ytterligare saker men nu är den godkänt enligt mitt tycke åtminstånde.

Nu är det mycket lättare att läsa den iallafall.

StupidAlien.rtf