Jump to content

Manus version 2: Sam & Rai. Uppdrag: Rädda Film-Sverige Del 1 (10 sidor)

Recommended Posts

Posted

Titel: Sam & Rai. Uppdrag: Rädda Film-Sverige. Del 1

Voodooversion: 2 (första version här.)

Sam & Rai är två strumpor som är väldigt olika, men lika ändå. De älskar film men har tröttnat på utbudet. De tycker att film har blivit sämre. Men Sam har en plan.

Hallå allihopa!

Behöver snabb hjälp. Detta manus ska filmas om ca 1 vecka och fungera som ett pilotavsnitt för en serie. Vi har en intresserad producent och kommer att visa denna film för olika tv-stationer. Men innan jag verkligen sätter igång att filma så vill jag gärna höra lite synpunkter på det. Hur kan jag göra det bättre? Duger det som det är?

Jag har flera delar klara i manusform, men detta är det jag har mest funderingar över, för att det just är pilotavsnittet. Det känns inte lika klockrent som de andra delarna.

All kritik uppskattas. 10 lättlästa sidor =)

Voodooversion 2 nudå. Det jag ändrat är att jag tagit bort lite onödiga repliker och stycken. Lagt till mer personlighetsdrag hos Rai. Och även försökt att fokusera mer på just svensk film.

Blev det bättre?

EDIT: Borttagen*

Posted

Alla som har läst version 1 får jättegärna tycka till om denna.

Alla som inte läst version 1 får självklart också säga vad de tycker:)

Posted

Vad snällt ;) Ville bara upplysa lite snabbt att tråden för del 1 och den här heter exakt lika.. Kanske har missat det? Den här heter också del 1. :S

Aham, men nu såg jag att det är del 1 version 2, aningens förvirrande!

Varför dela upp den på två trådar och inte bara fortsätta på sin första tråd??

(Illustrerar hur förvirrad jag blev av det här...)

Posted

Det är bättre än den första versionen, så mycket kan jag säga. Det känns tajtare nu. Om innehållet i sin helhet är det svårt att säga så mycket utan att veta hur resten av serien skall utveckla sig, men som pilot tycker jag att det håller. Det man kan fråga sig är ju varför Brokeback Mountain skall spela en så stor roll i varför Sam får för sig att revolutionera filmsverige? På sätt och vis känns det lite baklänges...

En detalj jag har att klaga på är dialogen som leder fram till slutrepliken. Snacket om plugg och sånt är inte särskilt kul, och det känns som att historien stannar upp där i några onödigt långa sekunder. Försök att skriva om den dialogen och se om du inte kan hitta på något roligare.

/Jakob

Posted
jag att det är del 1 version 2, aningens förvirrande!

Varför dela upp den på två trådar och inte bara fortsätta på sin första tråd??

Jepp, nya regler ;) Det kan nog bli jävla bra, när alla börjar vänja sig vid det.

Det man kan fråga sig är ju varför Brokeback Mountain skall spela en så stor roll i varför Sam får för sig att revolutionera filmsverige? På sätt och vis känns det lite baklänges...

En detalj jag har att klaga på är dialogen som leder fram till slutrepliken. Snacket om plugg och sånt är inte särskilt kul, och det känns som att historien stannar upp där i några onödigt långa sekunder. Försök att skriva om den dialogen och se om du inte kan hitta på något roligare.

Tack så mycket. Ska tänka lite på det.

Posted

Okej, de nya reglerna hade jag visst lyckats missa :S... Här hänger man inte med. MEn borde man då inte ändra lite i rubriken? Typ version 2?? Eller nått??

Posted
MEn borde man då inte ändra lite i rubriken? Typ version 2?? Eller nått??

Jo kanske. Bara det att min rubrik var så jävla lång redan =)

Posted

Det verkar ju bra nu. Lite fel av mej i förra manuset.(ringer på dörren) Min turbolaserskrivare hostade ut onumrerade manussidor.

Är ingen expert på manus, men den här verkar ju mer koncentrerad.

/nils

Posted
Det verkar ju bra nu. Lite fel av mej i förra manuset.(ringer på dörren) Min turbolaserskrivare hostade ut onumrerade manussidor.

Är ingen expert på manus, men den här verkar ju mer koncentrerad.

/nils

Härligt =)

Posted
Okej, de nya reglerna hade jag visst lyckats missa :S... Här hänger man inte med. MEn borde man då inte ändra lite i rubriken? Typ version 2?? Eller nått??

Jag ska ta det i beaktande och överlägga lite med mig själv ;) För visst finns det något i det du säger.

Nya reglerna är bra för att man som läsare kan följa evolutionen i ett manus och det kan ha ett värde för många andra. För många gånger kan det vara gött att se vilken skillnad som råder mellan versioner, :)

/jon

Posted

Jag tycker verkligen om din humor, den är trevlig och jag fick några goa skratt när jag läste det. Jag gillar framförallt ologisk humor, t.ex. "Du Sam jag tror jag har fått en hjärntumör, jag har så jävla ont i huvudet".

Men det är det som är svårt med humor.. Jag skriver just nu på en komedifilm och jag har fått GRYMT respons av mina bekanta som läst det, men jag har också hört att det inte fattar vad som är roligt.

Men jag hoppas det går bra för Sam och Rai för det jag läste nu var skitroligt!

Posted

Tackar. Otroligt kul att så många verkar gilla det här.

Inspelningen är nu flyttad till den 12 maj istället. Så avsnittet ska nog kunna vara klart i slutet av månaden.

• 2 weeks later...