Gå till innehåll

Polisen blir arg när jag filmar.


Fisheye

Recommended Posts

Hej tänkte bara fråga vad ni tycker.

 

Jag var ute och filmade idag lite till en kort film.

Då står polisen en bit bort när jag filmar.

 

Då kommer han fram till mig och säger att jag ska fråga någon innan jag filmar.

Vadå vem ska jag fråga. Får man inte filma på gatan?

 

Gjorde jag fel där eller?

 

Nu tycker ni säkert att jag bara försöker agera tuff.

Men lite sur blir man när han kommer och trackar på mig.

 

Hela filmen är inte med stängde av kameran.

Han var inte så trevlig ijfall.

 

Se film.

http://mittklipp.aftonbladet.se/app/viewMovie.action?id=3162

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var snuten som försökte agera tuff, inte du. Han snackade bara skit. Snuten i ett nötskal.

 

/Jakob

Kul att ni tycker som mig ijfall. Altså han säger du får fråga någon innan du filmar. Frågar jag vem. Säger han jaa eeee.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul, du har just dokumenterat en polis som överträder sina befogenheter. Han kan fråga vad du gör, men han ljuger när säger att du behöver tillstånd. Du behöver inte fråga någon om lov för att filma, inte ens om du filmar mot polisbilen. Polisen är indentifierbar på filmen och du innehar bevismatrial. Anmäl till polisen om du vill (även om jag tvivlar på att det leder nånvart, men det kan ju ändå vara kul att se vad som händer). Däremot kan man behöva tillstånd för uppställning av utrustning, avspärrningar och annat men det är det ju inte frågan om här.

 

 

http://www.polisen.se/inter/nodeid=10319&pageversion=1.jsp

 

Edit: Även om du inte gör en anmälan tycker jag du skall klaga hos närmaste polismyndighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul, du har just dokumenterat en polis som överträder sina befogenheter. Han kan fråga vad du gör, men han ljuger när säger att du behöver tillstånd. Du behöver inte fråga någon om lov för att filma, inte ens om du filmar mot polisbilen. Polisen är indentifierbar på filmen och du innehar bevismatrial. Anmäl till polisen om du vill (även om jag tvivlar på att det leder nånvart, men det kan ju ändå vara kul att se vad som händer). Däremot kan man behöva tillstånd för uppställning av utrustning, avspärrningar och annat men det är det ju inte frågan om här.

 

 

http://www.polisen.se/inter/nodeid=10319&pageversion=1.jsp

 

Edit: Även om du inte gör en anmälan tycker jag du skall klaga hos närmaste polismyndighet.

 

Tackar ska kanske göra det. Måste fundera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni har samma röst och använder samma användarnamn på youtube/mittklipp iaf ;)

Samma röst? Lyssna på oss kiruna bor så lär du höra att man

inte märker någon skillnad nästan. Jo de är jag som laddat upp

filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sed är normer som man inte kan härleda. Sed och moral kan se helt olika ut beroende på vem man frågar. Därför finns det ingen anledning att bry sig om seder och moraliska aspekter. Jag kan ta ett exempel; Jag tycker det är omoraliskt att tex ha sex med andra än min fru. Men det är inte lag på att det är förbjudet. Men tänk om min fru inte tycker det spelar någon roll, utan det är helt ok att ha partnerbyte? Alltså, det är inte omoraliskt att ha sex med andra. Vad är det vi då bryter mot?

 

Det är god sed att ta av sig handskarna när man hälsar. Men om det är rikigt kallt så får handskarnan sitta på i alla fall. Har vi då begått något brott eller brutit mot seden?

 

I det här fallet om filmandet på macken, vem skulle han fråga? Och om den som svarar säger att det är OK, är denne auktoriserad att svara ja (eller nej)? Säg att han går in på macken och frågar kassörskan, och hon säger "visst kör bara" och polisen kommer enligt filmen, vems är då felet att polisen gjorde som han gjorde? Om polisen till och med tycker att kassörskan har fel, skall hon ta det ansvaret?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu hittar du på? Varför det?

 

eftersom det är ett olagligt verk. dom som tar bilder/filmar brukar ju vara dom som har något med graffittin att göra. har sett filmer på när graffitti snubbarna går tillbaka dagen efter för att filma deras verk, poliser kommer upp och hotar med böter, beslagta kamera etc. de blir förhörda och tvingas stänga av kameran och gå därifrån. mestadels handlar det ju om tåg och sådanna saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sed är normer som man inte kan härleda. Sed och moral kan se helt olika ut beroende på vem man frågar. Därför finns det ingen anledning att bry sig om seder och moraliska aspekter. Jag kan ta ett exempel; Jag tycker det är omoraliskt att tex ha sex med andra än min fru. Men det är inte lag på att det är förbjudet. Men tänk om min fru inte tycker det spelar någon roll, utan det är helt ok att ha partnerbyte? Alltså, det är inte omoraliskt att ha sex med andra. Vad är det vi då bryter mot?

 

Det är god sed att ta av sig handskarna när man hälsar. Men om det är rikigt kallt så får handskarnan sitta på i alla fall. Har vi då begått något brott eller brutit mot seden?

 

I det här fallet om filmandet på macken, vem skulle han fråga? Och om den som svarar säger att det är OK, är denne auktoriserad att svara ja (eller nej)? Säg att han går in på macken och frågar kassörskan, och hon säger "visst kör bara" och polisen kommer enligt filmen, vems är då felet att polisen gjorde som han gjorde? Om polisen till och med tycker att kassörskan har fel, skall hon ta det ansvaret?

 

:) Ville bara skriva att du är bra på att belysa ämnen ur olika vinklar!

 

 

"Att tänka rätt är stort, att tänka fritt är större!"

 

... Hmm, vem var det som sa det?...

Länk till kommentar
Share on other sites

Speero, tänk om det inte var jag som målade grafittin? Men att jag dokumenterar all grafitti jag ser tex för ett teveprogram där jag klagar över förfulningen, eller vill klaga hos min hyresvärd? Nej, att filma grafitti är inte olagligt. Att sprayburksmåla väggar utan utryckligt lov är förbjudet och borde resultera i böter (i alla fall enligt lagen).

Att beslagta kameror behövs det åklagarbeslut på, så det funkar inte heller. Däremot misstänker jag att polisen snackar mycket skit för att skrämmas med buset. Det lite dumma är att man måste lyda polisen, men att man kan klaga efteråt.

 

 

Tack för uppmuntran Simon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det lite dumma är att man måste lyda polisen, men att man kan klaga efteråt.

Varför måste man lyda polisen? Om jag hade filmat en demonstration eller ett upplopp eller whatever och snuten sagt åt mig att inte filma så skulle jag ha bett dem att dra åt helvete. Vad skall de göra, försöka åtala mig för något?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...