Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om du använder mycket rörelse så kan det wobbla mycket. Sedan beror det ju på hur du använder rörelserna. Jag körde igår med stativet och sprang runt och filmade. Det wobblade inget för mig. Ända gången det gjorde de var när jag stötte till stativet i marken (som jag har nu konstaterat att jag gjorde ) Att springa med stativet funkar skitbra! Men du borde kolla och gemföra de olika. Hv20 är jävligt bra på de andra grejerna ;)

Postad

Har rätt billigt stativ. Köpte det för min canon 400D för typ 400kr på Expert. Dock som är bra med den är att den är rätt tung. och när bena är ut fällda så blir det bra stabilitet. Så än så länge funkar det. Du får testa dig. bildkvaliten är grym!

Postad

Tomtebo: Det är riktigt det du säger om inställningarna. HDVPF25 ska det vara, sedan TV mode så att du kan ställa slutaren. Kör sedan mobiltelefontricket som har diskuterats tidigare för att slippa gain. Minneskortstricket är också bra för att hålla sig borta från gain då du kan se när du har vidöppen bländare. När den inte öppnas mer utan står kvar på samma värde så lägger kameran istället på gain.

Utöver det så får du testa dig fram med inställningar för färg, skärpa och kontrast. Jag fann att kontrastinställningen verkar på den ingående bilden istället för den utgående, så genom att ställa kontrasten till -1 så vinner man lite mer dynamiskt omfång verkar det som.

 

LudvigHolmkvist: Som sagt, om du vet att du vill kunna röra kameran mycket utan att behöva oroa dig för vobblande, köp då en GS500. Har du möjlighet till någon form av stabilisering så kan det mycket väl gå vägen med HV20, men jag skulle inte våga lita på den till 100% om jag inte har möjlighet att ta om en tagning.

Postad

Norbert: Jag kör på rain filmens inställningar som är.

My Camera Settings:

Shutter Priority Mode

Shutter Speed: 100

Exposure Locked: -2

 

Custom HV20 Settings

Col. Depth -1

Sharpness -1

Contrast -1

Brightness -1

 

Color Correction:

Color Curves (more yellow in highlights)

 

color correction gör jag sedan i post. Men jag kan inte få in shutter speed 100. Kan detta bero på PAL kamerorna och NTC kamerorna?

 

De du menar med mobilgrejen. Du menar helt enkelt att lysa in i kameran när man ställer in vitbalansen?

Postad

Precis, slutare 1/100 finns inte på PAL, vi har 1/120 som närmast. 1/120 är bra för slow motion eller den där ryckiga effekten a la Saving Private Ryan. 1/50 brukar vara det man kör på normalt.

 

Med mobiltelefontricket menar jag att ladda upp en vit bild på telefonen och hålla den mot kamerans lins innan man låser exponeringen, med detta jämna och halvstarka ljus från mobildisplayen hamnar man någonstans i mitten på skalan när man låser exponeringen, så att man kan stega både uppåt och neråt så många steg som möjligt innan kameran lägger på gain eller fjantar sig på annat sätt.

Postad

Jag struntade i att beställa från tyskland då butiken inte svarade på mail. Jag beställde min Canon HV20 med tillbehör från Cyberphoto i fredags kväll istället. Nu blev det 12000 kr allt som allt istället för jag tog deras värdepaket och dessutom några till smågrejer. Beställde bland annat ett Manfrotto 234RC monopod tilthuvud. Jag är lite osäker på om Manfrotto tilthuvud passar till mitt gamla Velbon enbens-stativ men det är väl standardgängor så det ska väl passa? Köpte även ett litet 256 MB miniSD för 69 kr då jag läst att det är bra att ha för att kunna läsa av kamerainställningarna.

 

Jag blev lite orolig när jag kollade lagerstatus på Cyberphoto nu på morgonen då det står att HV20 är slut i lager och beräknas komma in vecka 30, men tack och lov så verkar det som jag nog hann få mitt exemplar innan lagret tog slut för när jag loggat in och kollade orderstatusen så står det "klar att skicka, skickas inom kort"!

 

Intressant det där med inställningarna. Jag kommer nog att välja interlaced-läget i första hand då jag tror att 25 progressiva bilder i riskerar att bli ryckigt att titta på, särskilt om man filmar handhållet. Men självklart kommer jag testa alla lägen innan jag bestämmer mig. Men det här med manuella inställningar, man ska alltså låsa exponeringen och sedan stega sig fram (plus och minus) till önskade inställningar? Jag läste någonstans att cinemaläget ger lite bättre dynamik och kan vara ett bra alternativ om man redigerar bilden i efterhand.

 

Förhoppningsvis hinner jag få kameran till imorgon då jag fyller 40 år...

Postad

Jaha, så kommer man hit med problem igen :P

Jag kan inte få kameran att spela in i 25p. Enligt manualen ska den andra symbolen i den bifogade bilden (HDV[PF25]) vara rätt inställning för detta. När jag sedan spelar upp mitt inspelade material (med dessa inställningar) i kameran så syns den första symbolen (HDV). Och när jag sedan för över till datorn genom Premiere Pro 2.0 blir materialet i 1080i. Kan detta ha att göra med att när jag började spela in på bandet hade jag de förinställda inställningarna (och spelade in i 1080i) och sedan går det inte att byta till progressivt på samma band(?) Eller kanske inte Premiere klarar av den progressiva signalen(??) Eller kan det vara så illa att jag har fått ett defekt exemplar (???) Eller är det något jag har missat..

 

Väldigt tacksam för svar snarast, ska snart börja spela in en kortfilm, vill (helst) köra i 25p då.

 

PS. Läste i ett tidigare inlägg i tråden, av Norbert, att ett bra sätt att få så stort kontrastomfång som möjligt + inget gain var att "slå på zebramönster & låta ca 30-50 % av bilden fyllas med zebramönster och låsa exponeringes där.." Hur slår man på zebra-mönster?

Inspelningslägen.gif

Postad

zebra mönster får man på ifall man går in i meny väljer display inställningar. Där kan du också få in ett rut mönster som är rätt bra. Varför du inte får ut 25fps är väl du spelar in 25fps sen på 50i som ligger på bandet. man måste ju få ut det på något sätt om jag fattat de hela.

Postad
Jag kommer nog att välja interlaced-läget i första hand då jag tror att 25 progressiva bilder i riskerar att bli ryckigt att titta på, särskilt om man filmar handhållet.
25p passar bäst till kontrollerade inspelningar där man kan bestämma farten på kamerarörelser och det som är framför kameran. Så är det även med riktiga filmkameror som spelar in 24fps, det blir ryckigt om något går för snabbt (utan att gå så snabbt så att man inte ens hinner märka det).

 

Men det här med manuella inställningar, man ska alltså låsa exponeringen och sedan stega sig fram (plus och minus) till önskade inställningar?
Exakt, välj TV mode för att kunna ställa in önskad slutartid och sedan använder du joysticken för att låsa exponeringen. Därifrån kan du sedan med samma joystick stega uppåt och neråt på exponeringsskalan. Det fungerar lite som exponeringskompensation på digitala stillbildskameror.

Tricket är att låsa exponeringen efter något som lyser halvstarkt så att man hamnar någonstans i mitten av skalan. På så vis får man nästan lika många steg uppåt som neråt.

Som Skrytsson nämnde kan man slå på zebramönstret och se till att fylla halva bilden med dem innan man låser exponeringen, om man inte har tillgång till en mobiltelefon med en helvit bild som man kan sätta framför linsen vill säga.

 

Jag läste någonstans att cinemaläget ger lite bättre dynamik och kan vara ett bra alternativ om man redigerar bilden i efterhand.
Det stämmer, dock har man ingen kontroll över slutare eller bländare i det läget. Kameran bestämmer då själv över dessa men försöker tydligen så gott det går att hålla sig till 1/50 slutare. Mobiltelefontricket fungerar även bra här för att få en så stor skala som möjligt vid 1/50 slutare och med 0dB gain.

 

Förhoppningsvis hinner jag få kameran till imorgon då jag fyller 40 år...
Jag hade tänkt beställa en från Cyberphoto, men jag antar att jag får vänta till min 22-årsdag. :D

 

och sedan går det inte att byta till progressivt på samma band(?) Eller kanske inte Premiere klarar av den progressiva signalen(??) Eller kan det vara så illa att jag har fått ett defekt exemplar (???) Eller är det något jag har missat..
Det låter verkligen skumt. Det ska gå att byta mellan interlaced och progressivt på samma band eftersom den progressiva signalen egentligen är inbakad i en interlaced signal, så spelar du in det som 1080i i datorn så är bilden ändå av progressiv karaktär om du har spelat in det i det progressiva läget.
Postad

LudvigHolmkvist: Som sagt, om du vet att du vill kunna röra kameran mycket utan att behöva oroa dig för vobblande, köp då en GS500. Har du möjlighet till någon form av stabilisering så kan det mycket väl gå vägen med HV20, men jag skulle inte våga lita på den till 100% om jag inte har möjlighet att ta om en tagning.

Asså kvalitén är som sagt otäckt bra på HV20 och det vill man ju åt...om jag skulle skaffa någon typ av bättre stabilisering vad skulle det då vara ? något tips? inte allt för dyrt

Postad

Att bära den på ett stativ verkar fungera bra, men det är inte alltid man får plats att gå omkring med ett stativ med utfällda ben så därför håller jag själv på att forska i om den klarar sig bra på ett enkelt axelstöd men jag har inte sett något än så länge.

En Fig-Rig kan fungera förutsätt att man håller den på rätt sätt. Kameran verkar vara känsligast för just vertikala skakningar och vibrationer.

Annars ska en Steadicam Merlin vara oslagbart stabil och väldigt smidig, men den kostar då nästan lika mycket som kameran.

 

Något att tänka på är att även om man har bra stabilisering så är HV20 känslig för snabba förelser och istället för att bilden vobblar så visar det sig istället som en "lutande" bild när man rör kameran snabbt i sidled till exempel. Detta fenomen lider alla CMOS-kameror med rullande slutare av. GS500 har CCD, och CCD har vad jag har förstått alltid global slutare vilket eliminerar den här effekten.

Postad

Oj, nu blev man som sugen på HV20 igen. Speciellt nu när det lutar åt att köpa villa och XH-A1-pengarna försvann i den vevan. MEN hur är ljudet på den? Nån som kört med XLR-box (vilken isf)? Eller bara vanlig stereomicplugg osv. Jag har ingen lust att ladda in ljudet separat i klippningen...

Postad

Det låter verkligen skumt. Det ska gå att byta mellan interlaced och progressivt på samma band eftersom den progressiva signalen egentligen är inbakad i en interlaced signal, så spelar du in det som 1080i i datorn så är bilden ändå av progressiv karaktär om du har spelat in det i det progressiva läget.

 

Det är möjligt att du har rätt med det, såg inga ränder när jag kollade på det inspelade. Men hur kan det då vara i 1080... borde inte det betyda 1080p(?)

När ni har fört över inspelat material till datorn, i HDV[25PF], var upplösningen 720 då..?

Måste ändå säga att jag ändå är djupt imponerad av HV20ans bildkvalité.

 

EDIT: En fråga, vad står egentligen "F" för?

Postad
Har aldrig sätt ett klipp från en Gs500 tyvärr..hur är kvalitén på den till skillnad från HV20?
Jag vet inte, men den äldre GS400 är i princip samma kamera som GS500 rent bildkvalitetsmässigt och den genererar inte dåliga bilder. GS400 var en mycket populär kamera hos amatörfilmare.

GS500 har nästan hälften så små bildsensorer som HV20 så den är inte lika frän på kort skärpedjup som HV20 och bilden från GS500 borde därför också vara brusigare.

GS500 kan inte spela in progressivt vilket HV20 kan och det är därför jag sneglar på HV20. GS500 har ett fejkprogressivt läge som i princip är samma sak som att deinterlaca i datorn.

GS500 kan i alla fall skryta med 3CCD, sina manuella kontroller och att den faktiskt spelar in i äkta widescreen.

Kolla in http://www.pana3ccduser.com och gör en sökning på GS500, då är jag säker på att du hittar videoklipp.

 

Oj, nu blev man som sugen på HV20 igen. Speciellt nu när det lutar åt att köpa villa och XH-A1-pengarna försvann i den vevan. MEN hur är ljudet på den? Nån som kört med XLR-box (vilken isf)? Eller bara vanlig stereomicplugg osv. Jag har ingen lust att ladda in ljudet separat i klippningen...
Ja, hade jag kunnat lägga ut över 30 papp på en videokamera så hade det garanterat blivit en XH A1 för mig med. Just ljudet är en av nackdelarna på HV20 tyvärr. Man får tydligen ett fult bakgrundsbrus även från mikrofoningången. Jag testade aldrig det själv så jag vet inte hur mycket det märks. Man ska väl vara glad över att det ens finns en mikrofoningång. :P

 

Men hur kan det då vara i 1080... borde inte det betyda 1080p(?)
Jag tror inte att det är någon skillnad på 1080i och 1080p när det gäller PAL om du har spelat in i 25fps. Tidslinan för 50i är ändå 25fps. Ser du inga ränder i bilden när du spelar upp materialet på datorn så är det med största sannolikhet inspelat progressivt. I redigeringsprogrammet kan du välja "No fields" eller "Progressive" om du känner att du vill ha en 25p-tidslina att arbeta på, men det spelar egentligen ingen roll.
Postad

Tomtebo: Tack för länkarna.

 

Din upplösning borde vara 1080i ifall du inte valde inställningen så du filmar i något 567

 

Jag fattar inte :S

 

Norbert: Det är alltså äkta progressivt när man har spelat in i HDV[25PF] fast i en interlaced signal. Okej, jag tror jag hänger med. Men då är det ju ändå inte 720p som man fick höra förut att kameran spelar in i. Aja kanske inte spelar någonroll - 1080 borde ju i alla fall vara bättre än 720...

 

LudvigHolmkvist: Själv funderar jag på följande filter: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559992

Tror det ska funka både som skydd (för kameran) och för att få bort till exempel refletioner i fönster.

 

EDIT: Kom att tänka på en till grej. Hur många steg upp(+) respektive ner(-) kan man gå med de egna inställningarna av sharpness, contrast etc. Är det bara ett steg åt varje håll. Om inte, hur vet man då när man kommer tillbaka till ursprungsläget?

Postad
Norbert: Det är alltså äkta progressivt när man har spelat in i HDV[25PF] fast i en interlaced signal. Okej, jag tror jag hänger med. Men då är det ju ändå inte 720p som man fick höra förut att kameran spelar in i. Aja kanske inte spelar någonroll - 1080 borde ju i alla fall vara bättre än 720...

 

Hm, jag vet inte riktigt vad problemet är. Du har hört att kameran spelar in 720p och är lite besviken när du upptäcker att den faktiskt använder 1080p?! Du kan ju bara nedkonvertera till 720p om du tvunget behöver lägre upplösning.

Postad
enligt scandinavianhphoto har wobblandet med slutaren att göra, den jobbar men det uppstår bara i det progressiva läget, det går alltså då att undvika problem, men inte i det progressiva läget.
Det går att undvika i det progressiva läget också med rätt stabilisering och hantering. Det vobblar bara mindre i interlaced.

 

lär man köpa något till den, speciellt filter, adapter? några tips!
Ett polfilter kan som sagt vara en bra investering men det är inte det nödvändigaste. Själv skulle jag först köpa ett UV-filter som skydd för linsen och ett billigt minneskort för att kunna se information om bländare och slutare.

 

Jag fattar inte :S
Med HV20 kan du spela in 1080i (1440x1080 @ 50i), 1080p (1440x1080 @ 25p) eller 576i (720x576 @ 50i). Det sistnämda är då SD minidv och jag tror det var det Tomtebo menade.
Postad

louis cyphre: Hehe nej nej bara undrade varför ingen hade reflekterat över det tidigare.

 

Norbert:Okej, det låter bra med 1080p. Trodde inte att det hade kommit ut på (konsument)marknaden än. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...