Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Helt riktigt, det var svårt att se vobblandet i displayen på kameran så att prova den i butiken innan köp gör ingen nytta i det fallet tyvärr.

Jag tycker att den verkar prestera hyffsat i dåligt ljus även om det självklart finns många som presterar ännu bättre. Bilden verkar förhålla sig renare än bilden från Sonys HC-serie i dåligt ljus till exempel. Det är något jag gillar med HV20, att den inte påvisar mycket brus alls.

Bländaren går att ställa in manuellt via Av, men då går istället slutaren på automatik. Använder man istället Tv och väljer önskad slutartid så kan man trycka på joysticken och stega till EXP för att låsa exponeringen även i det läget.

Uppdatering: En till som har grava problem med vobblande bild: http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=98824

Postad

I tråden konstaterar Barry Green tydligt att problemet inte bara finns i PAL-kameror eftersom han upplever det även på sin NTSC-kamera. Mystiken kretsar bara kring de som påstår sig inte uppleva vobblandet alls.

Postad

Jo, jag har sett det.. Men problemet verkar oftast hända PALanvändare?! Och med värre resultat. Men du har nog hängt på de där forumen mer än jag och har bättre koll.

Så problemet finns ju även i NTSCversionerna men kanske inte till lika hög grad? Dvs de som ser problemet har oftast verkligen försökt få fram det medan det verkar ske så fort man rör en PALkamera...

Postad

Mjo, det ligger något i det du säger. Man har spekulerat om att det beror på den högre bildhastigheten på NTSC-varianten, men det vore konstigt eftersom de flesta samtidigt påstår att det blir värre i det progressiva läget. 24p är ju långsammare än 25p.

Postad

Det har väl sagts att det blir värre ju snabbare slutarhastighet... Vilket borde stämma med 1/48 vs 1/50. Nu är ju den skillnaden jävligt liten men... Det verkar då inte bättre än att PALversionen har mer problem.

Kameror byggs ju alltid för NTSC först och främst. Japan och Amerika är väl de största konsumenterna känns det som.

Postad

Jo visst är det så, men även om problemet framträder mindre på NTSC så finns det fortfarande där. Det här är något som jag tycker att Canon borde kunna fixa eftersom ingen verkar ha rapporterat om något liknande fel med Sonys HC-serie eller deras nya V1E som också har CMOS.

Det är olidligt spännande att vänta på att Canon ska erkänna det här problemet som en bugg i spelet. :P

Postad

Kameror byggs ju alltid för NTSC först och främst. Japan och Amerika är väl de största konsumenterna känns det som.

största konsumenterna OCH producenterna skulle jag vilja tillägga;)

Postad

Tjenare grabbar... länge sen nu. :D

Kollat runt på dvxuser, dvinfo och i det här forumet angående senaste nytt om den här kameran. Det ser ju sisådär ut angående kamerans bild och ljud. Man pratar om vobblingsproblemet då man springer med kameran och lite skruvad bild då man rör kameran i sidleds. Mickingång som inte ger ifrån sig det där klara ljudet. Då är ju frågan om man ska slå till på den här eller om man ska vänta på att canon ska göra något åt felet som i sig kommer ta en evighet om det nu skulle hända(om ni nu skulle fråga mig). Jag och mina kompisar har länge kört med en dv-kamera från sony(fem tusen klassen) som levererar lite halv kass kvalite och gainade scener som jag vill ha förbättrat genom ett nytt kamera köp.

Vi tänker göra ett humorprogram som vi sedan ska skicka in till lite stationer för att få ett filmstöd(drömmen). Själv så tycker jag att vi är på god väg inom just upplägget av programmet men inte det tekniska. Ska man välja hv20? Går det att spela in 25p, men det känns väl ändå som det kommer luta åt 50i i och med att det är en humorserie. Jag skulle behöva en mickingång som den här kameran har för att få in xlr portar i den (har adaptersladdar från mini-mick ingång till xlr)

Ska man vänta? Ska man se sig omkring mera efter andra grejer? Går 25p-läget att spela in med om man står stilla med kameran och rör den lite med stativhuvudet?

Jag tycker att en "anamorphic lens" skulle kunna vart en grym sak att ha framför kameran. http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=97115

Finns ju att köpa ifrån Tyskland för bara 500kr om man räknar in frakten. Bilderna från Deimos såg oerhört hyggliga ut.

10000sek är mycket men ändå så lite pengar för en bra kamera. Ska man satsa på den här kameran som studentpresent eller hur gör jag? (Inte långt kvar nu.)

Postad

Sitter också och funderar på införskaffande av Hv20. Jag hade hoppas på att Canon hade tagit upp problemet och fixat det på något sätt runt denna tid.. Men men, dessutom så är wobblandet ett problem i sig. Så när man sitter här och tänker, ne väntar med kameran så kommer Solomons underbara filmer upp, med inget wobblande överhuvud taget... Man blir ju helt förvirrad... Vad ska man göra ;P

Postad

Jag tycker att en "anamorphic lens" skulle kunna vart en grym sak att ha framför kameran. http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=97115

Finns ju att köpa ifrån Tyskland för bara 500kr om man räknar in frakten. Bilderna från Deimos såg oerhört hyggliga ut.

10000sek är mycket men ändå så lite pengar för en bra kamera. Ska man satsa på den här kameran som studentpresent eller hur gör jag? (Inte långt kvar nu.)

Sheit... 2 saker har jag kommit å tänka på med detta nya videoklipp (ruta1 som den så fint heter)

1. vobblandet syns väldigt lite för mig (inte alls faktiskt) när bilden är komponerad vettigt och väl hanterad.

2. Man kan komma väldigt långt med skön post ;)... nästan en ny Salomon (grabben har ju nästan fått legendstatus, så det är skönt att fler verkar kunna visa lite mer lyckade exempel...)

Jag vill ha den där kameran... och det var intressant att se någon som testat en anamorfisk lins på kameran med så gott resultat. Har inte sett en sådan lösning sedan jag såg extramaterialet på Munthes Camp Slaughter (och den bilden var så suddig att jag blev rent avskräckt från konceptet bara av det...;)). Och jag skiter fullständigt i ljudet... kanske tar upp nått slags guidespår men jag planerar att hantera den som en filmkamera med allt vad det innebär, stumt och eftersynk i sann spagettiwestern-/hongkong-anda:p

Men först så ska man tjäna ihop till de där ynka tusenlapparna... vad irritersamt det är när man helt plötsligt ser att en åtråbar sak är nåbar.

Postad

clonad: Det har säkert sagts förut, men om ni har planerat allt väldigt bra så kan ni ju hyra bättre kameror under tiden ni spelar in. 50i låter ju som sagt rimligt för en humorserie i alla fall, så 25p kanske inte är det allra viktigaste.

Anamofisk lins i all ära, men jag gillar att croppa i post eftersom jag på så vis får utrymme för att korrigera kompositionen av bilden i det lodrätta ledet. Många gånger känner jag att jag behöver det. En annan fördel med att bara croppa är att man alltid har en master i 16:9. Sedan finns det ju inget annat sätt att utnyttja den extra upplösningen på än att spela upp det på en projektor med den anamorfiska linsen fastskruvad.

Sedan har jag hört att man kan stöta på problem med fokusen när man använder en sån lins. Nej, för mig vore det inte värt besväret.

Tomtebo: Vad ska vi ta oss till??!! Sommaren springer ju förbi oss här utanför fönstret medan vi förblir i ovisshet.

jmalmsten: Det är så skumt att vissa antingen inte visar sig ha problem med vobblandet eller så påstår de sig inte ha problem med det. Börja samla pantburkar nu så att du kan köpa kameran så att jag kan beordra dig att gå med den på ett stativ. :)

Postad

Som sagt så är det ingen tv-pilot utan en demo som vi ska göra. Jag har länge funderat på att ha en videokamera då jag länge önskat mig en och använda den nu då när vi ska spela in det här humorprogrammet.

Jag själv behöver lite mer bild i bilden satt säga så jag vill ha en lins framför som fixar det och då kanske den anamofiska linsen gör sitt? Billig och gör sitt.

Blir nog till att testa kameran iaf annars får jag väl begära öppetköp och lämna tillbaka den.

Postad

Ah, om du vill ha med mer i bild så finns ju vidvinkelkonverter, då får du med mer i bild både lodrätt och vågrätt och har fortfarande 16:9. Den anamorfiska linsen ger dig ca 32% mer bredd i alla fall. En 0,7x vidvinkelkonverter ger dig 30% mer av bilden på både bredden och höjden samtidigt som du slipper fokusproblemen som en anamorfisk lins har.

Postad
clonad: Det har säkert sagts förut, men om ni har planerat allt väldigt bra så kan ni ju hyra bättre kameror under tiden ni spelar in. 50i låter ju som sagt rimligt för en humorserie i alla fall, så 25p kanske inte är det allra viktigaste.

Anamofisk lins i all ära, men jag gillar att croppa i post eftersom jag på så vis får utrymme för att korrigera kompositionen av bilden i det lodrätta ledet. Många gånger känner jag att jag behöver det. En annan fördel med att bara croppa är att man alltid har en master i 16:9. Sedan finns det ju inget annat sätt att utnyttja den extra upplösningen på än att spela upp det på en projektor med den anamorfiska linsen fastskruvad.

Sedan har jag hört att man kan stöta på problem med fokusen när man använder en sån lins. Nej, för mig vore det inte värt besväret.

Tomtebo: Vad ska vi ta oss till??!! Sommaren springer ju förbi oss här utanför fönstret medan vi förblir i ovisshet.

jmalmsten: Det är så skumt att vissa antingen inte visar sig ha problem med vobblandet eller så påstår de sig inte ha problem med det. Börja samla pantburkar nu så att du kan köpa kameran så att jag kan beordra dig att gå med den på ett stativ. :)

Haha... ja det vore något det... jag behöver ju bara få ihop 20.000 burkar eller 5.000 st 2krs PET-flaskor... Jag kanske ska börja med en sån där donations-fond med paypal som syns på lite ställen här och var på nätet... känner ni att ni har en tia över? donera! med tior så behöver jag bara 1.000 donationer... någon som vet hur långt man skulle kunna gå på nått sånt? Kanske kombinera metoderna pant och donation... 500 st 10krs donationer 5000 burkar och 1250 PET flaskor:p

Med tanke på min musikertalang så skulle jag ju kunna ställa mig på olika gator och skråla och folk kunde ge mig en slant för att jag ska flytta på mig;)

Och angående stativ... verkar som att jag har lyckats slarva bort snabb-fäst-plattan till mitt lilla manfrotto-stativ... fan vad jag mår dåligt ("vi ska ha ångest!!!") någon som vet om sånt går att köpa som reservdel från manfrotto?

Jo, det där med anamorfisk lins gör ingen större nytta när bilden ändå måste förminskas till 720/1080... om man nu inte är ute efter anamorfiska flares och bokeh, men det blir ju inte riktigt samma sak när filmerna man efterliknar har en kraftigare ihoptryckning vilket ger annorlunda flares och ännu smalare bokeh i vart fall...

Däremot så gillar jag inte när regissörer inte bestämmer sig för en aspect ratio... jag vill ju veta vad som är "Intended AR", vare sig det är croppat från 4:3, 16:9 eller super35 eller om den är skjuten med riktig anamorf, eller 2 perf. techniscope, eller 65mm eller anamorfisk 65mm (ben hur:P) så jag vet om kopian jag ser är representabel för regissörens/fotografens vision. Allt annat är ju modell pan-scan/tilt-scan för stunden...

Jag själv siktar nog mer på en HV20 med en extra vidvinkelkonverter... Croppar fram en master när jag känner mig för något bredare i sann techniscope-anda modell Leone;). och när den ska visas så får dom fan letterboxa, för jag om jag har valt 2.40:1 så är det ju av en anledning!

förresten, när ska dessa widescreenkameror komma med ett alternativ för att ge 2.35-crop-previews? en enkel overlay i stil med title-safe/overscan vore ju tillräckligt, eller in-camera letterboxing som alla 4:3 kamerorna hade?;)

Postad
Och angående stativ... verkar som att jag har lyckats slarva bort snabb-fäst-plattan till mitt lilla manfrotto-stativ... fan vad jag mår dåligt ("vi ska ha ångest!!!") någon som vet om sånt går att köpa som reservdel från manfrotto?

Japp, det verkar gå. Vad är det för modell på stativet? T.ex. på Cyberphoto kan man välja ett stativ, sen kika på Tillbehör, där det då finns tillhörande plattor att köpa specifikt.

Ex.v. till videohuvud 390:

Manfrotto Rektangulär platta 200PL-14 1/4` 106 SEK

Postad

HAHA. Ångest! :P tejpa går ju annars, gaffa tejp!

Norbert: Jag vet!! visst är det jobbigt! får väl hoppas på en felfri kamera helt enkelt när jag köper den. Tanke på vissa lyckas ju få en felfri kamera, som typ... SOLOMON!

Postad

sådär... gjorde en uträkning... jag har just nu pant för 55 kr... vilket betyder att jag bara är 9945 kr från målet!

henrikp... ok... ska slå en koll över hos cyberphoto... (som vanligt lär jag inte behöva vänta länge från det att jag får hem plattan tills jag hittar den bortgångne:()

annars så har jag ju den här gammla ritningen att bygga nån gång:p...

http://img169.imageshack.us/img169/1048/figrigdelux25cb.jpg

Den har figrig-style handtag, glidecam-släde, hållare för 35mm adapter och optik, plus en spak för fokusdragning som går till en pinne där man kan markera olika avstånd... Jag kan bygga en åt er för den nätta summan 4.500 kr utav finaste drivved och tretumsspik i sommar, för en extra tusenlapp så gräver jag upp lite gammal falu rödfärg och ger den en fin ytfinnish, vad sägs? som hittat va?:p:e

Postad

Ni och era trä DIY! Skaffa riktigt matrial snälla (riktigt matrial: Hårdplast och lättvägda metaller)?

Ska dra på studentbal nu så hej!

Postad
jag behöver ju bara få ihop 20.000 burkar eller 5.000 st 2krs PET-flaskor...
Om du har ett IKEA i närheten så kan du stå på parkeringen och erbjuda dig att gå tillbaks med folks vagnar mot att du får femman som sitter i låset. En 8 timmars arbetsdag ger nog en slant. :D

Däremot så gillar jag inte när regissörer inte bestämmer sig för en aspect ratio... jag vill ju veta vad som är "Intended AR"
Detta irriterar jag mig på något grymt. När filmer visas på tv visas de nästan oftast i 4:3 och ibland i 16:9 och det är oftast tydligt att det är panscan det handlar om. På filmkanalerna och på dvd brukar man i alla fall få se det rätta aspektet som nu ofta är 2,35:1. Sen kan vi ju ta mina föräldrar som exempel, de föredrar en fylld tv-ruta över svarta kanter upptill och nedtill, så de bryr sig uppenbarligen inte om regissörens vision och fotografens omsorgsfullt utförda komposition. :)

förresten, när ska dessa widescreenkameror komma med ett alternativ för att ge 2.35-crop-previews? en enkel overlay i stil med title-safe/overscan vore ju tillräckligt, eller in-camera letterboxing som alla 4:3 kamerorna hade?;)
Canon XH A1 har guidelines för 2,35:1 redan har jag för mig, så det dröjer nog inte förrän de andra apar efter.

Norbert: Jag vet!! visst är det jobbigt! får väl hoppas på en felfri kamera helt enkelt när jag köper den. Tanke på vissa lyckas ju få en felfri kamera, som typ... SOLOMON!
Man ska tänka positivt. :D Jag väntar med spänning på ditt första test.

utav finaste drivved och tretumsspik
Spik?! Det är ju inte särskilt miljövänligt om man skulle vilja elda med den när man har filmat klart. Eller fasen, när du ändå är igång så kanske du kan bygga en ätbar annordning av potatisstärkelse. Skämt åsido, jag gillar ritningen. En sådan hybridprodukt skulle kunna bli något... men jag måste medge att den i det nuvarande skedet påminner om ett brutalt medeltidsvapen. :D
Postad

Jag har läst någonstans om att Sonys kameror skulle ha samma problem. Tom RED har ju det. Syns i PJklippet. Fast PALversionen verkar ju faktiskt helt vansinnig... Speciellt om man vill ha den som en liten hemmakamera.

Postad

Jag tror absolut du kan använda den till produktion. Det är väl handjobb som den sköter sådär. Filma baren på semester och sånt.

Norbert har ju testat den iofs.

Eller en ntsc då. Verkar lite stabilare. Men då får 24p som ger ett extra steg. Och lite sämre komprimering verkar det som. Men till ett billigare pris.

Postad
Jag har läst någonstans om att Sonys kameror skulle ha samma problem. Tom RED har ju det. Syns i PJklippet. Fast PALversionen verkar ju faktiskt helt vansinnig... Speciellt om man vill ha den som en liten hemmakamera.
Aha, ja om Sonys kameror har samma problem då kan man väl acceptera att det inte är möjligt att fixa. Jag har bara inte läst på ordentligt om Sonys kameror.

Hmm, jag kan inte se något som helst vobblande i PJklippet annat än när bilden skakar av granatpoffarna. Det är ju gjort i efterhand, om det är det du menar?

ska jag köpa hv20?
Tja, det här problemet har ju diskuterats till döden nu så du får ta en funderare på om du kan leva med det. Köper du den på internet kan du ju dessutom lämna tillbaks den inom 14 dagar om du inte är nöjd med den. Jag föreslår att du provar.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...