Simon W Postad 25 februari 2007 Postad 25 februari 2007 Ska det vara så? Vad är förklaringen? Är det nåt att bry sig om? Som jag ser det - en regissörs verk utan ett manus är ingenting, medan en manusförfattares verk utan en regissör är en mer eller mindre schysst historia. Tankar? 0 Citera
Cykel Postad 26 februari 2007 Postad 26 februari 2007 Det är trots allt regisören som bygger huset från ritningarna och ger direktiv hur allt ska vara utifrån manuset och håller i många tråder Man kan vända lite på det och säga: varför får arkitekten mer credit än byggarbetarna som byggde huset. 0 Citera
Bleckert Postad 26 februari 2007 Postad 26 februari 2007 http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11870 Liknande tråd! 0 Citera
John Postad 26 februari 2007 Postad 26 februari 2007 Jag vet vi skiter i arkitekter och använder bara byggjobbare.. 0 Citera
Andreas C Postad 26 februari 2007 Postad 26 februari 2007 Jag kan bara hålla med. Regissörerna förtjänar deffinitivt den "kredd" de får idag, men det är synd att manusförfattarna inte får lika stor uppmärksamhet. Själv tror jag det hänger på att manusförfattaren inte brukar vara med på press-events och så. Det är de som hamnar på bild och video som får kredd. 0 Citera
policy Postad 26 februari 2007 Postad 26 februari 2007 Tror att det bereor på(STEREOTYP) att regissörer som du sa är mer pressfolk medan manusförfattare är personer som gärna sitter i sin egen värld och fantiserar. Grym överdrift men åt det hållet:) 0 Citera
Simon W Postad 26 februari 2007 Författare Postad 26 februari 2007 Det är trots allt regisören som bygger huset från ritningarna och ger direktiv hur allt ska vara utifrån manuset och håller i många tråder Man kan vända lite på det och säga: varför får arkitekten mer credit än byggarbetarna som byggde huset. Precis! Självklart ska regissörer ha all kredd de får, men manusförfattaren är ju genesis till allt vad filmer heter, egentligen. Men det är väl lite som ansvarsfrågan också, ungefär som direktör i företag. Regissören tar i stort sett alltid största smällen om en film suger. Mest ansvar - mest kredd. Jag är dock en som fascineras OERHÖRT av dessa manusförfattare som så skickligt får sin magi på papper, så att folk kan läsa och inspireras till att göra de otroliga filmer som finns därute. 0 Citera
Simon W Postad 26 februari 2007 Författare Postad 26 februari 2007 http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11870 Liknande tråd! Där ser man. 0 Citera
policy Postad 26 februari 2007 Postad 26 februari 2007 Men manusförfattare får säkert mycket cred men inte av oss utan från regissörer eller liknande. Eftersom dom kanske är lite mer bakom scenen och inte så mycket på den, så att säga. Vi köper ju inte filmerna av manusförfattaren utan vi köper den av regissörerna medan regissörerna köper den av manusförfattarna, och säljer den till oss. 0 Citera
Simon W Postad 26 februari 2007 Författare Postad 26 februari 2007 Visst, jag håller med samtliga, självklart. Det finns många aspekter. Vore dock kul (en dröm) om filmgalornas topp-tre priser vore manusförfattare, regissör, film. 0 Citera
Bleckert Postad 26 februari 2007 Postad 26 februari 2007 Vi köper ju inte filmerna av manusförfattaren utan vi köper den av regissörerna medan regissörerna köper den av manusförfattarna, och säljer den till oss. Nej! Producenten köper manuset av manusförfattaren och anställer regissören. alternativt, regissören hittar ett manus han/hon är intresserad av, söker upp en producent som kan köpa manuset! 0 Citera
policy Postad 26 februari 2007 Postad 26 februari 2007 menade inte ordagrant utan menade bara att regissören fungerar nästan som en mellanhand när det gäller att berätta historien. Som när du hör en historia och berättar den för någon annan. Kanske borde utryckt mig bättre:P Räknar inte producenten som mellanhand eftersom den inte har så fasligt mycket med den kreativa procesen att göra. 0 Citera
Simon W Postad 26 februari 2007 Författare Postad 26 februari 2007 Som i tex fotboll kanske: En producent är klubbdirektören, som har hand om affärerna, investerar förtroende till sina undersåtar, typ paraplykille. Regissören är tränaren som inspirerar spelarna till stordåd på planen Manusförfattaren är typ bollkallarna... 0 Citera
larsson12 Postad 26 februari 2007 Postad 26 februari 2007 Nej! Producenten köper manuset av manusförfattaren och anställer regissören. alternativt, regissören hittar ett manus han/hon är intresserad av, söker upp en producent som kan köpa manuset! .................................................... 0 Citera
Andreas C Postad 26 februari 2007 Postad 26 februari 2007 Som i tex fotboll kanske: En producent är klubbdirektören, som har hand om affärerna, investerar förtroende till sina undersåtar, typ paraplykille. Regissören är tränaren som inspirerar spelarna till stordåd på planen Manusförfattaren är typ bollkallarna... Manusförfattaren är "typ bollkallarna"? Att ens göra den jämförelsen är ju helt sjukt. Utan ett bra manus blir det inte en bra film. Tycker du borde gå och spela fotboll istället... 0 Citera
Simon W Postad 26 februari 2007 Författare Postad 26 februari 2007 Manusförfattaren är "typ bollkallarna"? Att ens göra den jämförelsen är ju helt sjukt. Utan ett bra manus blir det inte en bra film. Tycker du borde gå och spela fotboll istället... Jadu. Det kanske är svårt att förstå, men jag var faktiskt ironisk på ett lite tokroligt sätt, och det blev visst FÖR tokigt för vissa. Jag kom bara inte på vad manusförfattarna har för parallell inom fotbollen, så jag drog till med något fånigt. Ta det lugnt, kolla här ovanför vad jag skrivit tidigare. Och kolla in min presentation, så förstår du var jag står. Chill man... 0 Citera
Andreas C Postad 26 februari 2007 Postad 26 februari 2007 Såg inte att du var samma person som startat tråden så jag missade ironin. My bad =) 0 Citera
Simon W Postad 2 mars 2007 Författare Postad 2 mars 2007 Och visst är det i regel manuset som gör att en producent vill satsa och göra film av det? 0 Citera
Java ex Machina Postad 2 mars 2007 Postad 2 mars 2007 (I USA) räknas film som regissörens medium, medan TV är manusförfattarnas. I TV är det författarna som bestämmer, och regissören bara är en lejd arbetare. Så det är därifrån det kommer. 0 Citera
Simon W Postad 2 mars 2007 Författare Postad 2 mars 2007 (I USA) räknas film som regissörens medium, medan TV är manusförfattarnas. I TV är det författarna som bestämmer, och regissören bara är en lejd arbetare. Så det är därifrån det kommer. Du har rätt, antar jag. Men äras den som äras bör, tänker jag, och ärar manusförfattarna högst. Även inom film. 0 Citera
Pandan Postad 3 mars 2007 Postad 3 mars 2007 Kom ihåg att en manusförfattare samtidigt är immun mot dålig kritik. Filmen sög? Tyckte manuset var dåligt? Titta in på mig - där är regissören som fucka mitt mästerverk! Sen kan en manusförfattare efter att ha sålt tio floppar fortfarande ha precis lika stor chans att sälja en elfte för det som säljs finns helt enkelt där på papper. Det jobbet är gjort. Sen håller ja dock med att manusförfattare borde få mer cred. Hur många regissörer i sverige kan ni räkna upp och hur många författare? moahaha... 0 Citera
Java ex Machina Postad 3 mars 2007 Postad 3 mars 2007 Pandan har rätt i att det är på gott och ont. Sen är det så också att i film har du EN regissör, men ETT FLERTAL manusförfattare. Ofta är det så att ju större produktionen är, desto fler författare används, speciellt i USA. Efter att någon skrivit en första version (kanske baserad på en idé av en Exec. producent eller regissör), så kommer någon in som är bra på att lägga in ett komiskt element, någon som är bra på dialog, någon som är vass på struktur etc. Manus skrivs väldigt sällan av en enda person helt enkelt. Douglas Adams liknade Hollywoods manusprocess vid att grilla en stek genom att lägga den i ett rum och låta en massa personer komma in en och en och blåsa på den tills den blev varm. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 3 mars 2007 Postad 3 mars 2007 Java, det är väl fortfarande så att det (oftast) är EN officiell manusförfattare? Någon "ansvarig utgivare" som får credsen för jobbet. Precis så är det ju också med regissören, som likt "grillsteks-processen" är öppen för förslag under inspelningens gång, och då blir det ju egentligen flera regissörer, när skådespelare, fotografen och producenten sagt sitt. 0 Citera
jonkanon Postad 11 mars 2007 Postad 11 mars 2007 http://www.writerswrite.com/wblog.php?wblog=221071 Winds of change? 0 Citera
Simon W Postad 11 mars 2007 Författare Postad 11 mars 2007 Det låter hoppfullt. Gick och signade också... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.