Gå till innehåll

Digital ritbräda


Stefan_holst

Recommended Posts

Nu måste jag fråga, om någon vet, varför en Wacom trådlös A5 är nästan 2000kr dyrare än en Trust trådlös A5?

Vad vinner man på en Wacom?

Hur är kompabilliteter med olika programvaror?

Stefan

Hej Stefan

För mej är Wacom ett erkänt märke. Mitt trådlösa kostade ca 1800kr. Tror ganska simpelt, men fungerar.Kompatibelt med nästan allt, Photoshop m.m. Finns säkert bättre Wacom med större precision, för ritproffs. WACOM CINTIQ 21UX 25.000 kr http://www.dustin.se

Mitt Trust (fungerar) kan man inte rita Fred Flinta i utan att bli förbannad. Till försäljning -1kr hämtpris.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ingen erfarenhet av Trust me alla recensioner och tester säger att deras A4-platta är skräp som, om man har tur, inte går sönder efter en och en halv vecka. Vacom är mycket bra. Även de billiga modellerna håller hög kvalitét.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag körde snålmetoden förut...

 

köpte en Spypen Designer a5... la av efter ett halvår...

 

köpte en Trust a5... glapp penna fy fan...

 

nu på min tredje slog jag till stort och köpte en Wacom Intuos 3 A5... och datorritandet har aldrig varit roligare... pennan är (STOR!) robust, exakt, jag har tilt, rotation, helskön precision och överhuvudtaget kvalitet. Dessutom har dom under X antal år hållit kända skapare med denna kvalitet och allt jag hör om Wacoms grejer är lovord...

 

med andra ord...

 

Det finns en anledning att Wacom är proffsens(och lika mycket amatörernas) val när det gäller ritbräder...

 

prisskillnaden? Ja, tänk på att Wacoms har högre precision, är bättre byggda, ger fler funktioner (tryckkänslig suddknapp, rotation, tilt), du behöver inget batteri i pennan, du kan ha fler pennor, varenda en känns igen av bordet och kan ha individuella avancerade inställningar i photoshop m.fl.... så... varför skulle dom inte ta lite mer för sina bräden som dom ju faktiskt lagt ner lite tid på...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du lust att förklara vad som menas med tilt och rotation? Jag sitter själv i valet och kvalet mellan en graphire och en intuos, men jag hajar inte skillnaden. (Det enda jag stöter på när jag letar är just sådant som att intuos har tilt och rotation, men det säger mig ju inget. Gah!)

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder en Wacom Intuos3 A5 och är jättenöjd.

 

jbergman, en stor skillnad mellan Graphire och Intuos är att Intuos har två sk Touch Stripes (en på varje sida av plattan) som fungerar precis som scrollhjulet på en mus så att du kan scrolla i bilder, dokument, websidor, mm. Det är något jag inte skulle klara mig utan alls. Intuos är mer tryckkänslig än Graphire vilket gör att desto hårdare du trycker med pennan "desto mer" målar du, precis som med en riktig penna alltså. Något jag också älskar med Intuos är dess programmerbara knappar på plattan (totalt 8 stycken) som du kan programmera till den/dom funktioner du snabbt vill komma åt i ett program. Jag använder plattan som ersättning till min datormus pga värk i armen, så när det gäller tilt och rotation så har jag mindre koll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dessa ritbrädetrådar brukar bli långa, alla verkar så förälskade i sina plattor, jag är inget undantag. Nu har jag dock stött på ett problem! Nämligen dubbla skärmar. Har ni någon erfarenhet angående det, och då vill jag naturligt vis skippa "musläget"

Länk till kommentar
Share on other sites

Intuos är mer tryckkänslig än Graphire vilket gör att desto hårdare du trycker med pennan "desto mer" målar du, precis som med en riktig penna alltså.

 

Ett förtydligande: Graphire är också tryckkänslig, men Intous har fler grader på känsligheten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dessa ritbrädetrådar brukar bli långa, alla verkar så förälskade i sina plattor, jag är inget undantag. Nu har jag dock stött på ett problem! Nämligen dubbla skärmar. Har ni någon erfarenhet angående det, och då vill jag naturligt vis skippa "musläget"

 

Har du en wacom så kan du ändra detta i programmet som medföljer.

Länk till kommentar
Share on other sites

I drivisarna som medföljer wacoms finns möjlighet att inte bara ställa in vilka/alla skärmar och mus/pek-inställning, det finns även en möjlighet att göra custom-inställningar för varje program man använder pennan till... så att när man ritar i Photoshop/painter så kan man ha den på en viss skärm i Pennläget och när man använder den i övrigt så kör den över alla skärmar och är som en mus... om man nu vill det.

 

Jag ångrar innerligt att jag lagt ner 2000 på de de andra brädorna av billigare karaktär, när jag kunde få denna kvalitet... men nu låter jag ju mer som en patetisk fanboy... förlåt... ska försöka att motverka det i fortsättningen...

 

Men visst, vill du bara ha penna och tryckkänslighet så kan du gott och väl köpa en Graphire och ändå ha Wacom... Och det är den enda tillverkaren jag litar på just nu i den branschen (med tanke på mina erfarenheter)...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren! Jag har provat de olika inställningarna men är ej helt nöjd med de. Antingen har jag så att skärmarna bildar en yta men då blir proportionerna helt fel. Kör jag ritbrädan på en skärm kommer jag inte åt verktygen jag har på min andra skärm med pennan. JAg vill ha en funktion som växlar skärm för min wacom, typ en knapp på tangentbordet eller nått

Länk till kommentar
Share on other sites

Tilt och rotate ger samma effekt som med en riktig pensel/penna

 

detta hittade jag på nätet:

 

The Intuos3 Art Pen is the perfect tool for artists and designers who need more control over their digital designs and more freedom to express their creativity. Key features are:

• 1,024 levels of tip pressure sensitivity for control

• 360 degrees of pen rotation for varied tip effects

• Unique body pen shape to provide intuitive rotational orientation

• Patented cordless, battery-free technology for a natural feel and superior reliability

 

http://www.wacom-asia.com/products/intuos3/spec/intuos3artpen.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Bästa sättet är väl att se det in action... som i wacoms hemsida: http://www.wacom-europe.com/uk/use-it/demos/index.asp som visar hur finurligheterna fungerar...

 

som notis kan jag även berätta att photoshops tilt vänder penseln helt åt andra hållet än painters... men det är bara en inlärningssak. Jag frågade wacom om just detta och dom sa att det är helt enkelt så adobe valt att använda funktionen, dom kände inte till någon inställning för att invertera tiltrotationen(tilten har inbyggd rotation) varken i drivisarna eller i photoshop... men det kan jag leva med...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för infon och länkarna! Nu vet jag vad grejerna betyder; nu återstår bara att fundera på om det är något jag har någon nytta av. Jag är trots allt inte ute efter att rita grejer, utan vill mest ha bättre kontroll vid bildretuschering än vad musen ger. Får väl klura lite...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

snabb googling gav mig: http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10269

 

en A5 Graphire4 av Wacoms märke får du där för 2429, Äldre plankor, alltså graphire 3,2, osv, går nog att hitta billigare... pennan är där ändast tryckkänslig, men har även "sudd"... räcker det så kör på en sån... du får ju med painter essentials också...

 

för mig kändes det dock mer prisvärt att slänga på en tusenlapp och få alla funktioner i en Intuos3... steget upp därifrån är väl Cintiq21 på 34989... nä det är inte modellnummret, det är priset;)... men om det är prisvärt är väl frågan... har man designföretag och grejer så är det säkert en bra investering, men för oss vanliga dödliga hobbyister kan vi ju inte riktigt räkna med en sådan budget... jag skulle ju hellre lägga undan de 30 000 för en ordentlig videokamera...

 

Vad är prisvärt för dig? vilka funktioner är du ute efter i en ritbräda? hur mycket är du beredd att betala för dessa funktioner? För konkurensen är inte stor. Wacom är ledande och har ordentlig dominans. Allt utöver tryckkänslighet finns ju inte på de andras brädor...

Länk till kommentar
Share on other sites

snabb googling gav mig: http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10269

 

en A5 Graphire4 av Wacoms märke får du där för 2429, Äldre plankor, alltså graphire 3,2, osv, går nog att hitta billigare... pennan är där ändast tryckkänslig, men har även "sudd"... räcker det så kör på en sån... du får ju med painter essentials också...

 

för mig kändes det dock mer prisvärt att slänga på en tusenlapp och få alla funktioner i en Intuos3... steget upp därifrån är väl Cintiq21 på 34989... nä det är inte modellnummret, det är priset;)... men om det är prisvärt är väl frågan... har man designföretag och grejer så är det säkert en bra investering, men för oss vanliga dödliga hobbyister kan vi ju inte riktigt räkna med en sådan budget... jag skulle ju hellre lägga undan de 30 000 för en ordentlig videokamera...

 

Vad är prisvärt för dig? vilka funktioner är du ute efter i en ritbräda? hur mycket är du beredd att betala för dessa funktioner? För konkurensen är inte stor. Wacom är ledande och har ordentlig dominans. Allt utöver tryckkänslighet finns ju inte på de andras brädor...

 

prisvärt är ju något som duger bra, men inte är nån värstingpryl som inte kostar skjortan...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...