Tomtebo Postad 22 februari 2007 Postad 22 februari 2007 Haha, vilken syn! Stepringar och sådant borde väl finnas i en foto affär eller hederliga tradera. Man kanske kan göra hv20 upp och ner? :D Dock tror jag det inte behövs. man kan ju lika gärna köpa en lcd skärm och ställa den upp och ner och fota. tycker det inte är så jobbigt att ändra bilden i Post.. 0 Citera
Norbert Postad 22 februari 2007 Postad 22 februari 2007 Ja, stepringar borde vara det minsta problemet. HV20 borde man kunna hänga upp och ner men den är ju heller inte byggd för det så man ska nog vara försiktig. Visst kan man köpa en lcd-skärm, det krävs nog ändå för att kunna fokusera rätt. Till och med den relativt stora displayen på min föredetta DVX100 var svår att fokusera med när jag använde adapter. Det blir ju kanske lite otympligt med en lcd-skärm på riggen och det blir svårt att se något på den ute i solsken, så det var därför jag började fundera på att montera en större sökare åt fel håll. Nackdelen är väl att man inte ser zebramönster och annan nyttig information i den extra lcd-skärmen eller sökaren. 0 Citera
Tomtebo Postad 22 februari 2007 Postad 22 februari 2007 Mjo, jag håller med dig på den punkten. Men tror du att det är värt 15k för adaptern, optik och Hv20? :P 0 Citera
Norbert Postad 22 februari 2007 Postad 22 februari 2007 Absolut, en mer prisvärd combo för att lajta och göra skarpa filmer i HD på liten budget får man nog leta efter. Det återstår ju att se hur bra bilden är i det progressiva läget men om den är i närheten av lika skarp som bilden från HV10 så köper jag en direkt. Min prioritet är skarp bild och Canon verkar leverera den skarpaste bilden i HDV just nu. På delad första plats bland mina prioriteter kommer priset, och där lyckas ju Canon också ganska bra med sin HV20. Jag var påväg att punga ut 35 000 kr för en XH A1 och jag blev så lycklig när jag läste om HV20. :) Visserligen går de inte att jämföra. XH A1 är en semipro-kamera med alla tänkbara inställningsmöjligheter och den är enklare att jobba med helt enkelt, men bildmässigt ska det visst inte vara någon enorm skillnad mer än de egenskaper som 3CCD ger gentemot 1CMOS. Tänk på vad du annars får för 15k. En Canon XM2 med nåt tillbehör kanske. Om du har tur, kanske en Canon XL1. 0 Citera
Tomtebo Postad 22 februari 2007 Postad 22 februari 2007 Mjo, iagree with you. Dock väntar jag skarpt på att få se riktiga filmklipp från Hv20. Skulle vara najs också ifall någon sedan i april skaffar sig en Hv20 och 35mm optiken på sg forumet så man kanske kan få se lite hur de ser ut. Men det är nog jävligt värt 15tusen som man lägger på det. Tänkt filma våra två planerade filmer i sommar med Hv20 och 35mm optiken. 0 Citera
Norbert Postad 22 februari 2007 Postad 22 februari 2007 Det är fler som funderar på den här kombinationen faktiskt. Någon på dvinfo.net frågade om HV20 + SGpro + Intensity Black Magic skulle vara en bra kombination. Black Magic är då ett PCI-kort till datorn som man kan koppla kamerans HDMI-utång till för att spela in mindre komprimerad HD i full upplösning.. ja, gå förbi mpeg2-codecen helt enkelt. Det blir väl dock lite otympligt att släpa på en dator, men att möjligheten finns för så lite pengar är ju inte helt fel. Videoklipp och frames från HV20 finns redan ute på nätet men där de kör med det progressiva läget verkar de inte ha prickat rätt med fokusen så det ser inte så bra ut. Annars ser det riktigt bra ut. Spana in dem här: http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.watch.impress.co.jp%2Fav%2Fdocs%2F20070207%2Fzooma294.htm&langpair=ja%7Cen&hl=en&ie=UTF8 Instruktionsboken till HV20 finns redan ute också: http://downloads.canon.com/cpr/software/video/HV20_manual.pdf Enligt den ska man kunna ställa kameran på slutarprioritet och sedan låsa exponeringen och stega upp och ner för att ställa in exponeringen. Det är nästan full manuell kontroll så det får man nöja sig med. :) För övrigt angående SGpro... ikväll har jag gjort en ytterst okontrollerad och ovetenskaplig jämförelse mellan de snyggaste SGpro-videoklippen jag har och skärpedjupet på screenshots från lite olika storproduktioner filmade på 35mm film, och jag har kommit fram till att den adaptern har ett mycket övertygande bokeh. Är man bara försiktig så att man inte öppnar bländaren för mycket och har alltför kort skärpedjup så kan det bli väldigt snyggt. Jag har slängt upp frågan om achromatlinsen och monteringen av en sån liten kamera på SGpro-forumet. Jag meddelar här när han har svarat. 0 Citera
Rabies Postad 28 februari 2007 Postad 28 februari 2007 Karsvall vilken kamera kör du och vilken optik? Nikon? Har M2 roterande mattskiva? 0 Citera
Karsvall Postad 2 mars 2007 Postad 2 mars 2007 Karsvall vilken kamera kör du och vilken optik? Nikon? Har M2 roterande mattskiva? Har själv bara en HC1a men vi brukar hyra hvx200 ibland. När det gäller linser så har jag tillgång till en 50-1.2, 35-1.8 en 24 i nikon. M2 snurrar såklart, annars skulle det inte bli så bra. Det är ju bara att stänga av och sätta på adaptern så ser man ju hur kasst det blir utan. Stepringar köpte jag på expert-fridemsplan... krävdes 3 st. olika på varandra för att kunna vandra hela vägen. 0 Citera
LastonFilm Postad 3 mars 2007 Postad 3 mars 2007 fungerar SGpro-adaptern på Panasonic NV-500...? 0 Citera
Tomtebo Postad 3 mars 2007 Postad 3 mars 2007 Sg Adaptern funkar på kameror med Lins amount som är 72mm tror ja de va. Om du har mindre så kan man skaffa stepringar. 0 Citera
Rabies Postad 3 mars 2007 Postad 3 mars 2007 fan jag vill ha en med flip som man kan sätta direkt på xl h1 kroppen. ska det va så mycket begärt 0 Citera
Norbert Postad 3 mars 2007 Postad 3 mars 2007 Rabies: http://www.letus35.com/page4.html Tyvärr så förstorar den bilden 1,9x och den verkar inte vända bilden rätt, men du slipper i alla fall orginaloptiken. 0 Citera
Rabies Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 jag har kollat på den och skickat ett mail till han men han svarar inte=/ det där med att den förstorar bilden har jag inte riktigt fattat. är det att 50mm blir 100mm vid 2x förstoring eller är det att bilden inte får plats på chippet så att man losar lite av den? eller nåt annat? 0 Citera
Norbert Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 Jag antar att brännvidden förblir 50mm men bildsnittet blir 95mm. Delar av bilden hamnar med andra ord utanför sensorn. Varför förstår jag inte riktigt, eftersom det sitter en mattskiva i adaptern. Allt som behövs förutom mattskivan i den där adaptern bör väl vara en lins som fokuserar på mattskivan och i sin tur projicerar bilden på bildsensorn, alltså precis vad orginaloptiken på kameran skulle ha gjort. Kanske det är så att den här linsen måste sitta så nära mattskivan så att delar av den bilden hamnar utanför. Jag har ingen aning. Prova mejla honom från en annan adress om du har någon. Det verkar som att alla adaptermakare har problem att få in mejl av någon anledning. :P 0 Citera
Rabies Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 man tycker ju att det borde gå att ordna för det är väl inte så i p+s techniks mini35 adapter att den förstorar nånting? och den kopplas väl direkt på? 0 Citera
Rabies Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Finns det ingen med kunskap om hur man bygger en efter mina krav? Till ett rimligt pris? mellan 10-15 000? Nån som vet vart man kan vända sej? 0 Citera
Norbert Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Jag tror P+S Technics adapter finns i båda varianter, en att fästa framför optik och en att fästa framför bildsensor. Att bygga en egen relälins är nog lite svårare än att bygga en vanlig adapter. Det du ska tänka på är väl att bilden helst ska förminskas i den grad att hela bilden hamnar på bildsensorn. Den ska varken vara större eller mindre. Letus relälins verkar inte förminska bilden nog mycket så det är därför man får en förstoring på 1,9x. 0 Citera
Knodel Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Vet någon något bra ställa man kan köpa sån adapter? Dom är fin-fina. Vill inte bygga själv. :( 0 Citera
Norbert Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 http://www.pstechnik.de/en/digitalfilm-mini35-connect.php Jag har ju dock en känsla av att Letusadaptern är många gånger billigare. 0 Citera
Rabies Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 satsar hellre på en red eller SI kamera än en p+s adapter=/ 0 Citera
Norbert Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Klokt. Hade jag haft den sortens pengar att spendera hade jag inte heller tvekat att satsa på en RED. Lagringsmedia blir ju antagligen det största problemet, men man kan inte klaga mycket på tekniken. När man tänker efter så kostar väl en XL H1 och en P+S Technics adapter tillsammans mer än en RED? 0 Citera
Rabies Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 ja det är nog fan dyrare till och med. får hoppas red kommer inom 2 månader 0 Citera
Norbert Postad 12 mars 2007 Postad 12 mars 2007 Jag postade frågan i den här tråden på SG-forumet: http://waynekinney.iforumer.com/viewtopic.php?t=106&mforum=waynekinney Har dock inte fått något svar. Det kanske blir en mer aktuell fråga när kameran har släppts i USA. Här i Sverige får vi antagligen vänta till maj så det är ingen brådska än så länge. Dustin har ändrat sitt leveransdatum till 2007-05-09 till exempel. Hur som helst så tycker jag att frågan om achromatlinsen borde gå att besvara eftersom HV20 borde ha lika närgräns som HV10. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 12 mars 2007 Postad 12 mars 2007 Är det ens värd det att bygga eller köpa en 35mm adapter med tanken på hur mycket ljus man förlorar? /Jan 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.