Gå till innehåll

35mm adapter


cladam

Recommended Posts

Beror helt på vilken adapter du tänker köpa.

- Dessa kan jag tipsa om... Priset skiftar mycket på kvalite mässigt både i kostnaden i att göra adapter och bild kvalitetn man får från adaptern..

 

Bevris: Brevis HD Imaging Bundle $1,013.58 (Dock vet jag inte ifall man behöver allt i de paketet) http://www.cinevate.com/ (Kanada)

 

Letus: http://www.letus35.com/letus35.html Pris: 300 dollar ca. sedan Kan det kosta mer beroende på model. (USA)

Letus har en flip också som kostar 700 dollar med frakt. Med andra ord så slipper du flipa bilden i post-production och kan andvända dig av lcd skärmen.

 

Sgpro: Deras Adapter kostar £430 ($820) http://www.sgpro.co.uk/ (UK)

 

Sammanfattningsvis:

 

Bevris: Dyrast, kvaliten av bilden är grym. Själv sett nya footage med Hv20 kameran med en bevris.. Mycket fint. Skickas från kanada vad jag vet. Lite flumm ideras "vad man ska köpa shop" på deras hemsida.

 

Letus: trevlig "hobby" 35mm adapter. Den är billgaste och bildkvaliteten varierar faktiskt. Enligt mig så vill jag ha lite robustare adapter men om man är fattig så funkar detta också :) + är att man får med en lins (om jag fatta de rätt)

 

SGpro: Mycket bra adapter. Priset är helt okej. Du får en rail plus själva adaptern. Ingen lins dock. händig och bildkvaliten blir mycket bra. Mitt köp när jag ska inhandla mig en adapter.

 

Jag hoppas du fick en inblick om priset och kvaliten coleman45 :)

 

 

Ja man tackar man tackar.. Jäklar vad bra asså.. Ne som sagt har lite erfarenhet av adaptrar. Men det första alternativet verkar ju bra. Skulle vara skönt att bara betsälla, få hem, koppla på o sen filma... Är det enkelt??

Du får blir min guide i denna jungel tills den dagen jag har fått hgem en.. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Tanke på att du sitter på en canon xh-a1 skulle jag tipsa på antingen Sgpro adaptern eller Bevris. Bevris är ju gjord för HD så det kanske skulle va de bästa alternativet.

 

Din Canon har ett filter diameter på 72mm och då passar kamerna in direkt till adatpern. Jag som ska skaffa mig en Hv20 samt adapter måste ha stepdown ringer från 72mm till 43mm för att de ska passa ihop. Så jag antar att det är bara koppla in och filma. Dock behöver du självklart köpa dig ett objektiv. Tips är ju kolla på tradera.se De du ska söka är en 50mm objektiv med så minst F stop som möjligt. typ f1.4 f1.8 Varför? dessa adapter slukar ljus så du behöver ha så låg som möjligt för att få in mer ljus.

 

När du beställer från bevris så beställer du också vilken slags objektiv du ska ha till den. Alltså ska du ha canon objektiv så kryssar du för det, eller nikon så tar du de.. Det är nämligen så att de ska kunna passa in i adaptern..

 

Några mer frågor?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tanke på att du sitter på en canon xh-a1 skulle jag tipsa på antingen Sgpro adaptern eller Bevris. Bevris är ju gjord för HD så det kanske skulle va de bästa alternativet.

 

Din Canon har ett filter diameter på 72mm och då passar kamerna in direkt till adatpern. Jag som ska skaffa mig en Hv20 samt adapter måste ha stepdown ringer från 72mm till 43mm för att de ska passa ihop. Så jag antar att det är bara koppla in och filma. Dock behöver du självklart köpa dig ett objektiv. Tips är ju kolla på tradera.se De du ska söka är en 50mm objektiv med så minst F stop som möjligt. typ f1.4 f1.8 Varför? dessa adapter slukar ljus så du behöver ha så låg som möjligt för att få in mer ljus.

 

När du beställer från bevris så beställer du också vilken slags objektiv du ska ha till den. Alltså ska du ha canon objektiv så kryssar du för det, eller nikon så tar du de.. Det är nämligen så att de ska kunna passa in i adaptern..

 

Några mer frågor?

 

Ahhh detta är ju underbart. Vilken hjälp

 

Adda på msn så kan jag kanske fråga lite mer där, om de är ok asså?

Adda på vincent_lindstrom@hotmail.com

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Sgpro: Deras Adapter kostar £430 ($820) http://www.sgpro.co.uk/ (UK)
Sista serien av SGpro rev 2 har sålts och den ersätts nu av rev 3 som är något dyrare. Inte mycket men några hundralappar har jag för mig att det blev.

 

Sammanfattningsvis:[/b]

 

Bevris: Dyrast, kvaliten av bilden är grym. Själv sett nya footage med Hv20 kameran med en bevris.. Mycket fint. Skickas från kanada vad jag vet. Lite flumm ideras "vad man ska köpa shop" på deras hemsida.

 

SGpro: Mycket bra adapter. Priset är helt okej. Du får en rail plus själva adaptern. Ingen lins dock. händig och bildkvaliten blir mycket bra. Mitt köp när jag ska inhandla mig en adapter.

Glöm inte heller att Brevis ska vara enklare att montera än SGpro. Använder man sig av rails även till Brevis så borde det väl bli ungefär lika lång monteringstid.

SGpro blir också mitt val om det är till någon hjälp, coleman45. Enligt vad jag har sett hittills så är SGpro den adapter som bibehåller det mesta av skärpan av alla adaptrar och den genererar ett väldigt trovärdigt bokeh som jag inte har sett i någon annan adapter hittills. Att priset på SGpro är lägre än på Brevis är också ett stort plus.

 

Jag föreslår att du sätter dig ner och tittar på allehanda videoklipp filmade med dessa olika adaptrar och bestäm dig sedan för vilken du personligen gillar bäst bildkvalitetsmässigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sista serien av SGpro rev 2 har sålts och den ersätts nu av rev 3 som är något dyrare. Inte mycket men några hundralappar har jag för mig att det blev.

 

Glöm inte heller att Brevis ska vara enklare att montera än SGpro. Använder man sig av rails även till Brevis så borde det väl bli ungefär lika lång monteringstid.

SGpro blir också mitt val om det är till någon hjälp, coleman45. Enligt vad jag har sett hittills så är SGpro den adapter som bibehåller det mesta av skärpan av alla adaptrar och den genererar ett väldigt trovärdigt bokeh som jag inte har sett i någon annan adapter hittills. Att priset på SGpro är lägre än på Brevis är också ett stort plus.

 

Jag föreslår att du sätter dig ner och tittar på allehanda videoklipp filmade med dessa olika adaptrar och bestäm dig sedan för vilken du personligen gillar bäst bildkvalitetsmässigt.

 

 

Ja det lutar åt samma håll för mig. HAr varit ut på youtube en del. MEn har du länkar att ge som bring them, får jag kika lite på några klipp...

 

TAck tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det lutar åt samma håll för mig. HAr varit ut på youtube en del. MEn har du länkar att ge som bring them, får jag kika lite på några klipp...

 

TAck tack

På tillverkarnas hemsidor och egna forum brukar det finnas videoklipp att kika på. Tomtebo listade adresserna. Annars kan du besöka forum som http://www.dvxuser.com och http://www.dvinfo.net där många medlemmar äger en adapter av något slag och gärna lägger ut videoklipp.

 

Vad är det som är nytt med den nya version av Sgpro adaptern Norbert?
Jag tar mig friheten att citera direkt från startsidan:

 

The changes from the Rev2 will be minor improvements in the support system, now standard 85mm from rods centre to lens centre and better compatibility with PL and OCT-19 lenses. There will be a slight price increase to reflect the 2 new parts used.
Länk till kommentar
Share on other sites

Dessa prylar finns nog tyvärr inte i sverige eftersom de tillverkas av småföretagare som inte har några återförsäljare. Bara de professionellt tillverkade från större internationella företag, som Mini35 från P+S Technics, kan eventuellt ha återförsäljare i sverige.

 

Det enda jag vet om att beställa från utlandet är att du får räkna med att betala momsen för landet du beställer ifrån (VAT) om landet är med i EU. Beställer du prylar från ett land utanför EU räknas det som import och då får du betala införselmoms, dvs svensk moms, och tullavgift.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dessa prylar finns nog tyvärr inte i sverige eftersom de tillverkas av småföretagare som inte har några återförsäljare. Bara de professionellt tillverkade från större internationella företag, som Mini35 från P+S Technics, kan eventuellt ha återförsäljare i sverige.

 

Det enda jag vet om att beställa från utlandet är att du får räkna med att betala momsen för landet du beställer ifrån (VAT) om landet är med i EU. Beställer du prylar från ett land utanför EU räknas det som import och då får du betala införselmoms, dvs svensk moms, och tullavgift.

 

 

TAck för ditt svar, men de där med moms and shit har vi ju tagit. Är mer nyfiken på själva handlandet. Eller så klurar jag för mycket, är kanske bara att fylla i vad man ska ha o beställa så att säga.

Men som sagt finns det någon som verkligen köpt från sgpro, så säg..

 

Peace/ A

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom både uk och Sverige turligt nog är med i EU så betalar vi bara pris + VAT + frakt. Ingen tull tillkommer eftersom det inte räknas som import.

 

Priset för rev3 är £460 och ett objektivfäste kostar £50-£75 beroende på vilket märke man väljer. Frakten för detta till Sverige blir £70 med FedEx. För att kunna betala tillkommer också en 3,5% PayPal-avgift.

 

Om vi säger att jag skulle beställa en SGpro med ett Nikonfäste så betalar jag totalt £600,30 vilket är 8 039,52 SEK i dagsläget.

 

De fraktas månadsvis så om man skulle beställa nu så skulle man uppskattningsvis få sin adapter den 5e juli i år.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjo!

Är precis ny på forumet och har lite funderingar när det gäller 35mm adaptrar.

Detta ämne är säkert uttjatat här redan men jag skulle ändå bli ytterst tacksam om någon ville rekomendera ett bra alternativ.

 

De jag kikat på är letus och brevis. Det vårat filmteam är ute efter är en adapter som får bilden att bli rättvänd, vet att en av letus modeller gör det fast jag har fastnat lite mer för brevis men blir inte klok på hur bilden blir i displayen om man använder den.

 

Alla fakta och tips mottages varmt.

 

-Cladam/Kungsör

är det bara jag som inte fattar vad en 35mm adapter är för något? hört talas om en massa siffrer som slutar mm

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag ska fatta mig kort så är det en adapter som möjliggör att fästa optik från en 35mm stillbildskamera på en videokamera. Med 35mm stillbildskamera menas en kamera som tar bilder på 35 millimeter bred film.

Det finns hur mycket som helst att läsa om dessa adaptrar om du gör en sökning. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, håller ögonen och öronen öppna :D ska bli mycket intressant. Imorgon blir det en svängförbi loppisen i stan för att införskaffa sig gamla systemkameror linser förmodligen, om jag hittar något de vill säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara nyfiken eftersom jag aldrig har sett en sån på någon fotoaffär och jag kan inte föreställa mig vad de skulle kunna användas till förutom en 35mm adapter.

Adapterbyggardagarna är över för min del. Det var roligt att prova på att bygga en själv för att se hur principen fungerade i praktiken, men jag är på tok för kräsen för att kunna bygga en adapter själv som presterar enligt mina förväntningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...