Gå till innehåll

35mm adapter


cladam

Recommended Posts

Är det ens värd det att bygga eller köpa en 35mm adapter med tanken på hur mycket ljus man förlorar?
Det kan ingen annan än du själv svara på tror jag. Om du filmar mycket utomhus eller har tillgång till lite extra lampor när du filmar inomhus så kan en adapter ge dig ett hyffsat bra resultat. SGpro rev. 2 tilltalar mig just nu och den förlorar 1 f-stop ljus, sedan beror den övriga ljusförlusten på optiken man använder. Min hemmabyggda adapter förlorade antagligen många gånger mer ljus men den var fortfarande användbar. Ett par bygglampor skadade ju inte dock.

 

Det här med adaptrar är en väldigt subjektiv fråga. Vissa tycker att de gör underverk och vissa tycker att de förstör bilden. Själv pendlar jag fram och tillbaka. Just nu är jag övertygad om att en skarp adapter inte är så tokigt att ha framför linsen om man vet vad man gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkt köpa sgpro adaptern i sommar, tills dess tänkte jag skulle bygga efter hans ritningar http://www.mediachance.com/dvdlab/dof/index.htm

Det är ju värt att testa, dessutom kanske man får ett bra resultat vem vet. Min fråga är ifall någon har byggt efter honom och lyckas? Och den sista frågan följer, Har någon byggt en 35mm adapter och isåfall hur?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har byggt den där och kommit fram till att den fungerar väldigt dåligt utan några kondenserlinser. Med det menar jag att vinjetteringen blev extremt påtaglig och massor av ljus behövdes. Skivan snurrade nog lite för sakta också, och den lät som en vinkelslip när den var igång. Jag la ner bygget, men man kan säkert fixa till det med ett par linser från fronten på en kikare till exempel. Lägg upp ditt resultat i en tråd här på voodoo om du bygger en. Det skulle vara kul att se vad du kommer fram till.

 

Jag byggde en ambitiösare adapter också, helt efter ett recept av jmy här på forumet. Du kan säkert hitta hans tråd om hans "kokokaka35" som jag tror han kallade den. Jag la även upp en tråd om min adapter som jag kallade för ninn35.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mm, jag brukade ha bilderna på min server men den är inte i bruk längre. Kondenserlinser är helt enkelt konvexa linser som samlar ljus. Till min ambitiösa adapter köpte jag en sån lins och nästan alla andra delar på Thorlabs sverige (http://www.thorlabs.com). Det fina med det var att jag kunde bestämma mig för en diameter på linser, mattskiva och linstub så allt var väldigt enkelt att skruva ihop när jag hade fått delarna.

 

Om du ska bygga en adapter bara för att testa och vill komma undan så billigt som möjligt så tror jag att du kan använda linserna som sitter längst fram i en större handhållen kikare, eller kanske en lins från en overheadprojektor. Testa allt du kommer över och se om det gör någon skillnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nyss köpt en Bevris35 och behöver ha en 82mm to 72mm step down ring, men problemet är att jag inte vill beställa en sån från cinevate.com eftersom att de tar 100 år till de levererar grejorna och då är min fråga om den här step down ringen skulle passa till min bevris35? http://shopping.netsuite.com/s.nl/c.472981/it.A/id.191/.f?sc=2&category=4

 

 

 

Eller det kanske finns en lösning på problemet inom sverige som jag inte kan komma på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Stepringar borde finnas på de flesta välsorterade fotoaffärer. Om inte annat kan din lokala fotoaffär kanske beställa hem åt dig om du inte vill beställa från internet. Jag kikade lite snabbt på cyberphoto.se och hittade Hama stepringar, en 82-77 och en 77-72. De borde väl fungera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Stepringar borde finnas på de flesta välsorterade fotoaffärer. Om inte annat kan din lokala fotoaffär kanske beställa hem åt dig om du inte vill beställa från internet. Jag kikade lite snabbt på cyberphoto.se och hittade Hama stepringar, en 82-77 och en 77-72. De borde väl fungera?

__________________________________________________________________

Jag undrar om man får runda kanter med så många ringar på?

Hmm... kanske inte..

Länk till kommentar
Share on other sites

__________________________________________________________________

Jag undrar om man får runda kanter med så många ringar på?

Hmm... kanske inte..

Man måste ändå zooma in på mattskivan. Jag hade 4 stepringar mellan kamera och adapter och det var inga problem. Kamera 72mm gänga -> 3st stepringar -> macrolins 58mm gänga -> 1st stepring -> linstub 52mm gänga.

 

vilka saker beställde du exakt på thorlabs Norbert?
1st SM2L20 Stackable Lens Tube, 2" Deep

3st SM2RR Stackable Mount 2" Retaining Ring (SM2 Retaining Ring)

1st LA1401 BK7 Plano-Convex Lens

1st DG20-1500 Ground Glass Diffuser, D=2.0", 1500 GRIT

 

Utöver det beställde jag en Nikon BR-3 adapterring som objektivfäste, några stepringar och några billiga macrolinser, och vips så var adaptern klar. Jag tror jag spenderade över 2000 kr på bygget, men jag kom inte i närheten av de populära adaptrarna som har varit med ett tag (SGpro, Letus, Brevis, G35, osv). Adaptern hade säkert kunnat bli bättre om jag hade haft lust och pengar att försöka förbättra den, men jag sålde den istället till en annan eldsjäl som fick ta vid där jag slutade.

 

Ger man sig in på att bygga en ambitiös adapter så rusar pengarna lätt iväg när man under resans gång gör nya upptäckter. Därför borde jag kanske ha lagt ner mer tid på en ickeambitiös nollbudgetadapter av PVC och gamla kikarlinser innan jag började bygga den riktiga. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, får väl se ifall jag lyckas knopa ihop något. Annars blir väl att man köper Sgpro adaptern. by the way, Angående deras follow focus.. Är det enbart en "ratt" som man kan skruva på för att fokusera eller har jag missat något? För om det är så, kan man ju lika gärna bygga en sådan "ratt".

Länk till kommentar
Share on other sites

Lägg gärna upp en tråd om din adapter sedan. Det kanske sporrar mig att förbättra min nollbudgetadapter som jag har byggt av masonit och PVC. ;)

 

Follow focus är i princip en ratt och stora "kugghjul" som du fäster på objektiven så att du får en större utväxling på fokusringen och kan fokusera mer noggrannt. På den vita ytan på ratten kan du sätta streck med en tuschpenna också tror jag, om du skulle vilja göra en rackfokus på en person som går mot eller ifrån kameran.

Jag har sett folk göra egna follow focus av delar från en RC-helikopter till exempel. Tricket är ju att omvandla ledet man skruvar på ratten. Om vi säger att objektivets fokusring går i y-led så ska follow focus-ratten gå i x-led.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag antog då. Då köper jag nog orginalet från Sg. Kan ju göra en followfoucs själv. Satt och tänkte på de igår och har kommit på en bra idé till hur jag ska lyckas. Om jag gör en hemmabygge 35adapter så lovar jag göra en tråd på forumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Har nu följt denna tråd med spänning sen jag skapade den och lärt mig en hel del. Tänkte nu passa på att fråga alla experter här om man nu skaffar sig en adapter (Sgpro verkar bli mitt köp) hur mycket övriga saker utöver själva adaptern behöver man typ linser m.m. för att komma igång. Det här med teknik är inte min starka sida i filmskapandet nämligen.

En annan fråga med, finns det någon adapter utöver letusadaptern som vänder bilden rätt direkt utan att man behöver använda magneter eller köpa externa displayer?

Tack på förhand.

-Cladam

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte nu passa på att fråga alla experter här om man nu skaffar sig en adapter (Sgpro verkar bli mitt köp) hur mycket övriga saker utöver själva adaptern behöver man typ linser m.m. för att komma igång.
Det enda du behöver är objektiv som passar objektivfästet du väljer och eventuella stepringar för att adaptern ska passa på kameran. När du väljer objektiv föreslår jag att du börjar med ett 50mm och ett som ligger någonstans mellan 18mm och 28mm för lite mer vidvinkel. När jag använde adapter förut var jag tvungen att plocka av adaptern ibland på grund av att jag enbart hade ett 50mm objektiv. Det fungerar mindre bra när man vill ha vida etableringsbilder och dylikt.

 

En annan fråga med, finns det någon adapter utöver letusadaptern som vänder bilden rätt direkt utan att man behöver använda magneter eller köpa externa displayer?
Jag är inte säker, men den enda adapter jag tror vänder bilden rätt förutom Letus flip är självaste P+S Technics mini35. Man behöver i många fall ändå ha en extern display som är större än kamerans lcd-display när man använder adapter eftersom fokusen blir mycket mer kritisk. Även när jag hade en kamera med en relativt stor display kom jag ofta hem med bilder där skärpan inte var helt rätt.
Länk till kommentar
Share on other sites

Rabies:

om du vill ha en letusxl så går det att få en utan 1.9x förstoring. Men den blir längre. Quyen (Letus "grundaren" och tillverkaren) har sagt att han kan göra dessa efter specialbeställningar. Men som sagt, dessa blir längre och jag kan tänka mig att det blir en slant extra. Men jag tror att priset fortfarande kommer bli en löjlig fraktion av priset på en mini35.

 

Sorry om inlägget kommer nån månad sent, men det kan vara bra att veta innan man köper en mini35 eller slår till på en RED (inte för att de skulle bara jämförbart)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom på en annan fråga angående denna adapter, vilka objektiv passar till Sgpro:n Det är så att min flickvän äri startgroparna för att köpa en digitalsystemkamera och det vore ju suveränt om det gick att byta objektiv mellan dem så man inte behöver köpa dubbelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

SGpro har utbytbara objektivfästen. När du beställer får du välja vilket/vilka objektivfästen du vill ha med.

Objektivfästena du får med ska redan vara inställda och klara så du behöver inte själv ställa om avståndet mellan mattskiva och optik varje gång du byter, vilket gör att det går ganska snabbt att byta "on the fly".

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror helt på vilken adapter du tänker köpa.

- Dessa kan jag tipsa om... Priset skiftar mycket på kvalite mässigt både i kostnaden i att göra adapter och bild kvalitetn man får från adaptern..

 

Bevris: Brevis HD Imaging Bundle $1,013.58 (Dock vet jag inte ifall man behöver allt i de paketet) http://www.cinevate.com/ (Kanada)

 

Letus: http://www.letus35.com/letus35.html Pris: 300 dollar ca. sedan Kan det kosta mer beroende på model. (USA)

Letus har en flip också som kostar 700 dollar med frakt. Med andra ord så slipper du flipa bilden i post-production och kan andvända dig av lcd skärmen.

 

Sgpro: Deras Adapter kostar £430 ($820) http://www.sgpro.co.uk/ (UK)

 

Sammanfattningsvis:

 

Bevris: Dyrast, kvaliten av bilden är grym. Själv sett nya footage med Hv20 kameran med en bevris.. Mycket fint. Skickas från kanada vad jag vet. Lite flumm ideras "vad man ska köpa shop" på deras hemsida.

 

Letus: trevlig "hobby" 35mm adapter. Den är billgaste och bildkvaliteten varierar faktiskt. Enligt mig så vill jag ha lite robustare adapter men om man är fattig så funkar detta också :) + är att man får med en lins (om jag fatta de rätt)

 

SGpro: Mycket bra adapter. Priset är helt okej. Du får en rail plus själva adaptern. Ingen lins dock. händig och bildkvaliten blir mycket bra. Mitt köp när jag ska inhandla mig en adapter.

 

Jag hoppas du fick en inblick om priset och kvaliten coleman45 :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...