clonad Postad 7 juni 2007 Postad 7 juni 2007 Om allt går bra måste ni komma ihåg alla länkar och produkter som ni har köpt. Om det blir ett bra reslutat av det hela så hoppar jag på 35mm-adaptertåget 0 Citera
Tomtebo Postad 7 juni 2007 Postad 7 juni 2007 Om mitt går som jag har tänkt mig så kommer jag tyvärr inte kunna ge er några hemsidor länkar eller dyl. förutom tradera möjligtvis då. För "cd dummy" är från en trave verbatim skivor, optiken köpt på tradera. "boxen" kommer vara gjord i massonit skivor som jag fick någon meter av en polare. "Achromat" linserna är tagna från en gamla Kikare från min polares källare. Hittills har grejerna kostat, 280kr. :) Dock lär stepup/stepdown ringarna kosta endel plus hur jag ska sätta fast Achromat linserna. Möjligtvis igenom lite pvc tub. 0 Citera
Tomtebo Postad 10 juni 2007 Postad 10 juni 2007 Norbert: Du hade gjort en spinning adapter va? hur gjorde du med måtten och så? jag menar, det är ju inte bara snickra ihop en box bara sådär. Tanke på DOF'en och bränn vidden så man får så skarp bild så möjligt.. 0 Citera
clonad Postad 11 juni 2007 Postad 11 juni 2007 Daniel inne på jetsetmodels har nu lagt ut en filmklipp med hans VH-72ND m.m. som är en vibrerande motor. Hans klipp är filmat med en hv20 och för mig så kändes det lite konstigt ut. Bedöm själva. http://www.jetsetmodels.info//footage/jake_hv20_VH-72ND_holder.mov Hans setup: Sample footage made by Jake vibrating gg-holder: VH-72ND camcorder: Canon HV-20 ground glass: Nikon D macrolens: selfmade Achromat (sandwich) (kostar sammanlagt 2000sek inkl frakt och stepringar) 0 Citera
StenR Postad 11 juni 2007 Postad 11 juni 2007 Daniel inne på jetsetmodels har nu lagt ut en filmklipp med hans VH-72ND m.m. som är en vibrerande motor. Hans klipp är filmat med en hv20 och för mig så kändes det lite konstigt ut. Bedöm själva. http://www.jetsetmodels.info//footage/jake_hv20_VH-72ND_holder.mov hur då konstigt? överexponerat men annars ok tycker jag. 0 Citera
Tomtebo Postad 11 juni 2007 Postad 11 juni 2007 2tusen? shit, kanske man kan beställa där då. tyckte det såg skitsnyggt ut.. hur är det med linser och så? 0 Citera
clonad Postad 11 juni 2007 Postad 11 juni 2007 Jag reagera lite när kameran mötte ljuset då kameramannen filmar de två cyklisterna då kameran reagerade kraftigt men det var väl inget nytt kanske. 0 Citera
Norbert Postad 11 juni 2007 Postad 11 juni 2007 Norbert: Du hade gjort en spinning adapter va? hur gjorde du med måtten och så? jag menar, det är ju inte bara snickra ihop en box bara sådär. Tanke på DOF'en och bränn vidden så man får så skarp bild så möjligt..Jag gjorde visserligen en "masonit35" med snurrande cd-skiva men jag blev inte särskilt imponerad av mitt bygge så jag la ner den. Jag gjorde som så att jag använde gängstänger mellan plattorna så att jag kunde ställa avståndet mellan optik, mattskiva och kamera med millimeterprecision. Jag använde en Nikonlins så jag visste då att mattskivan skulle vara 45mm från optiken och sedan utgick jag från det. Se bara till att ha en så skarp bild som möjligt på mattskivan när du har linsens fokus på oändlighet. 0 Citera
Tomtebo Postad 12 juni 2007 Postad 12 juni 2007 Jag ska försöka bygga den på lördag. Det är ju studenten strax så det är lite lite med tid här. Tack för svaret norbert, jag har en Canon FD 1.8 optik. Jag får helt enkelt bygga den så att man kan ändra med optiken, mattskivan och achromatlinsen. Clonad: är du säker på att den kosta 2tusen att köpa? om det är så är den ju jävligt billig. 0 Citera
Bulan Postad 16 juni 2007 Postad 16 juni 2007 delarna kostar nått sånt, men man får bygga ihopp det själv osv.. :] Jag ska försöka bygga den på lördag. Det är ju studenten strax så det är lite lite med tid här. Tack för svaret norbert, jag har en Canon FD 1.8 optik. Jag får helt enkelt bygga den så att man kan ändra med optiken, mattskivan och achromatlinsen. Clonad: är du säker på att den kosta 2tusen att köpa? om det är så är den ju jävligt billig. 0 Citera
Tomtebo Postad 16 juni 2007 Postad 16 juni 2007 Jaha :) 2tusen är ju rätt bra pris enligt mig i allafall Jag har lagt ca 300kr på min adapter jag håller på bygger.. 0 Citera
Tomtebo Postad 24 juni 2007 Postad 24 juni 2007 Bygga ihop den? får man väl göra med alla adaptrar väl som man köper? Eller syftar du på Hans Tutorial som han har gjort? 0 Citera
Norbert Postad 25 juni 2007 Postad 25 juni 2007 Jag vet inte om någon köpadapter som man måste bygga ihop själv... har jag missat nåt? 0 Citera
Norbert Postad 25 juni 2007 Postad 25 juni 2007 Förresten, är det någon som har koll på byggkvaliteten på Letus Flip? Är det också gummisnoddar och grejer som föregångaren? 0 Citera
Norbert Postad 3 juli 2007 Postad 3 juli 2007 Bulan: Köpte du mellanringarna från ebay eller hittade du dem någonstans i sverige? Hur går bygget förresten? 0 Citera
Tomtebo Postad 4 juli 2007 Postad 4 juli 2007 Kan säga att jag fixat med cd dummyn så den är "gryning" och motorn till den. Så nu snurrar den rätt bra. Även sett hur det ser ut med objektivet framför den snurrande skivan. Nu är det bara fixa en box till paketet, och förmodligen sätta fast achromatlinserna, om jag nu behöver dem.. Ska bli intressant. Ser ut som min kortfilm blir uppskjutet, om det inte slutar regnar snart.. 0 Citera
Norbert Postad 4 juli 2007 Postad 4 juli 2007 Jag mixtrade lite med min cd-dummy-adapter igår. Jag sågade bort lite onödiga "väggar" och lättade på så vis upp vinjetteringen lite grann, tror jag. Jag skruvade även cd-skivan så att den satt närmare kameran, men jag måste ändå zooma för att komma förbi vinjetteringen och det blir nära på svårt att fokusera. Den är ändå helt oanvändbar av någon anledning. Vinjetteringen är extrem, ljusförlusten är stor, distorsionen är påtaglig och man får inget snyggt bokeh med just en frostad cd-skiva. Det senare är något som jag har börjat fundera på. Vad behövs för ett övertygande bokeh som exempelvis SGpro påvisar? Jag har läst att ju mer diffus mattskivan är, desto mer liknar bokeht det bokeh som linsen egentligen genererar, dvs det blir snyggare. Dock släpper en mer diffus mattskiva igenom mindre ljus, så man får då mer ljusförlust. Att hitta en perfekt balans mellan detta är nog väldigt svårt. 0 Citera
Tomtebo Postad 5 juli 2007 Postad 5 juli 2007 Sant, tar ju flera veckor av planering för att få den perfekta balansen. Vi gör ju inget mästerverk, men jag hoppas på att den blir bra. Annars så är det bara göra om. Hur frostade du skivan då? Hederliga sandpapper eller? 0 Citera
Norbert Postad 5 juli 2007 Postad 5 juli 2007 I nödfall så kan ni ju alltid prova att filma utan adapter. HV20 är ju ändå ganska kapabel till snyggt DOF om du har möjlighet att zooma. Det är ju i alla fall bättre än att smälla på en adapter som degraderar bilden till tusen bara för att få kort skärpedjup vid kortare brännvidder. Jag provade först sandpapper och det fungerar väl ganska bra för då kan man välja hur fint/grovt "slip" man vill ha. Det svåra är att få skivan jämnt slipad över hela ytan. Vissa ställen blir mer diffusa än andra och det resulterar i ett pulserande ljus när man sätter den i spinn. Sedan provade jag en färdigfrostad skiva (en sån som följer med i vissa cd/dvd-spindlar för att skydda skivorna). Den är jämnt frostad men den kunde gärna vara mer diffus, bokeht blir inte särskilt snyggt. Wayne sa förut på dvinfo att han hade bytt från glasskiva till plastskiva i SGpro för att inte riskera skador, och att bolaget som tillverkar hans skivor "behandlar" skivorna på ett speciellt sätt för att de ska rendera ett sånt snyggt bokeh. Jag antar att de har ett sätt för att få skivan att göra ljuset så diffust som möjligt samtidigt som skivan släpper igenom så mycket ljus som möjligt. 0 Citera
Tomtebo Postad 6 juli 2007 Postad 6 juli 2007 Japp! jag vet exakt vad du menar nu. Vi la ner de adapter bygget på is nu. gick väl hyfsat, men sämre än jag hade hoppats på. Nu ska vi nog bygga den där adaptern som de skriver om så mycket i hv20 forumet. Med Extasions tube. tror det blir betydligt bättre än de. Man märkte tydligt skivan som snurrade. Jag fick inte eller en perfekt matt yta. blir väl bra de andra bygget. Det enda positiva är att jag vet nu hur allt funkar. De är ju bra ! Summan på bygget blev 280kr för objektivet enbart. btw: har en "ground glase" i min SLR kamera som jag fick adaptern på. Dock är den ett "hål" i mitten, alltså där man ska ha de man ska ta kort på i mitten. Kan denna funka till tube adaptern, om man tex enbart slipar ner den som den blir gryning eller att den helt enkelt inte syns när det skakar... vad tror ni? kameran är en canon ftb "QL" 0 Citera
Norbert Postad 6 juli 2007 Postad 6 juli 2007 Jag funderar också på Daniels "extensiontube-adapter" om man kan hålla nere kostnaden. Han håller just nu på att specialtillverka en för HV20 då han upptäckte att filtergängan på HV20 inte är helt centrerad runt bildsensorn (skärpning Canon!). Han har även lyckats fixa cylinderdistorsionen med hjälp av en liten och billig achromat som dessutom gör att man kan ha kamerans lins väldigt nära mattskivan, vilket i sin tur resulterar i en väldigt kompakt adapter. Jag väntar tills han har fixat till det hela på ett snyggt sätt och skrivit en ny tutorial för just HV20 innan jag börjar bygga. Han ska även bygga rails/rods speciellt för HV20. ;) Det finns mattskivor utan det där "hålet" eller märket i mitten att köpa till systemkameror. Det är en sån Daniel föreslår i sin tutorial. :) Jag vet inte hur pass synligt märket är på din skiva men jag skulle nog ändå ha köpt en helt ren skiva istället för att medvetet tumma på kvaliteten. Jag har två kameror där skivorna har ett område i mitten som inte är mattat till exempel, det fungerar nog mindre bra, men en skiva med bara en liten svart markering kanske funkar när den sätts i vibration. Kanske det resulterar i ett mörkt sudd i mitten av bilden, jag har ingen aning. Du kan ju testa. 0 Citera
Tomtebo Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 mm, Kan alltid testa. Just nu väntar jag också på hans test och bygge. Ska bli väldigt intressant att se. Jag tänkte med mattskivan, att den kanske går att använda så slipper man köpa till de som kostar extra. Tänkte att kanske när den vibbrerar så syns det inte så tydligt. Eller så kanske jag kan få den gryning, just den lilla biten. Annars är det bara köpa ny. folk får uppdatera när han har gjort klart hv20 riggen. 0 Citera
Norbert Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 Eftersom skivan bara vibrerar så kommer området i mitten alltid att vara kvar i mitten, och jag tvivlar på att det är så enkelt att matta den delen så att den matchar resten av skivan. Sånna skivor är ju inte direkt sandpapprade. Men som sagt, testa först. Om det går att få nåt gratis så ska man alltid utforska den möjligheten först. :) Det har gått diskussioner om vilken som är den bästa mattskivan (snyggast bokeh med så lite ljusförlust som möjligt) och jag tror man kom fram till att just Canon Ee-S var en hyffsad skiva i den bemärkelsen, vilket råkar vara den som Daniel tillverkar GG-hållare till. 0 Citera
Tomtebo Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 mm, läste de också. men hur får man tag på Canon Ee-S mattskivan? Ska iallafall testa, vem vet, kanske funkar.. edit: hitta denna på cyberphoto för 300kr. Denna är det vat han använder va? Canon Fokuseringsskiva EE-S helmatt för manuell fokusering (EOS 5D) 0 Citera
Norbert Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 Yes, det är den. Har precis läst någonstans att skräp på en vibrerande mattskiva syns som svarta suddiga fläckar i bilden när skivan börjar vibrera, så en markering kanske inte ser bättre ut. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.