Gå till innehåll

Sälja egna filmer...skatt?


torrone

Recommended Posts

Du får tjäna pengar upp till ett visst värde innan Du behövber betala inkomstskatt. Minns inte om det är 10.000,- eller var gränsen går, per år.

 

Skall Du sälja en film skall det läggas på moms, 25%, på priset och detta belopp skall redovisas till skattemyndigheten. För detta behöver Du en registrerad firma.

Om Du bara säljer ett fåtal exemplar och det sammanlagda beloppet inte överstiger någon tusenlapp kan Du nog glömma momsen, men är det mer måste Du registrera en firma.

Å andra sidan får Du dra av för den moms Du betalar vid inköp av kameror och material så det kan bli en hyfsad bra affär för Dig.

Om Du omsätter under 1 miljon skall momsen redovisas i självdeklarationen en gång per år. Är det mer redovisar Du per månad.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

I sverige finns det något som kallas för hobbyverksamhet. det innebär att man får tjäna upp till 10 000 kr på sin hobby utan att skatta eller betala moms för den. du behöver inte ha ett registrerat företag eller f-skattsedel. så om du räknar med att tjäna mindre än 10 000 på ett år så kör på!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur blir det om man redan har en inkomst och gjort filmen vid sidan av så att säga?

Då måste du registrera ett företag för försäljningen av dina filmer, och skatta själv för dessa inkomster via sk F-skatt.

Din arbetsgivare kan fortfarande betala din A-skatt när det gäller dina inkomster från din anställning, - du får "helt enkelt" ansöka om FA-skatt hos skattemyndigheten. (Dvs om man dels har en anställning och dels ett eget företag.) (De hjälper dig gärna med andra frågor kring detta med eget företag, och jag råder dig att noga ta reda på så mycket som möjligt för att undvika "bakslag" senare i livet.)

Mvh

Joel.N

Länk till kommentar
Share on other sites

Att registrera ett företag brevid sitt vanliga jobb kan vara ödestiget den dan man vill ha ut A-kassa för sitt vanliga jobb. Jag tror inte man måste ha f-skattsedel för att sälja skivor. Pace har skickat länkar som verkar smartare. Förr i tiden när jag tillverkade modellbyggsatsdelar och sålde tillbekantskapskretsen skrev man bara upp hur mycket man tjänat på självdeklarationsblanken (detta innan den förenklade blanketten fanns).

Länk till kommentar
Share on other sites

Att registrera ett företag brevid sitt vanliga jobb kan vara ödestiget den dan man vill ha ut A-kassa för sitt vanliga jobb. Jag tror inte man måste ha f-skattsedel för att sälja skivor. Pace har skickat länkar som verkar smartare. Förr i tiden när jag tillverkade modellbyggsatsdelar och sålde tillbekantskapskretsen skrev man bara upp hur mycket man tjänat på självdeklarationsblanken (detta innan den förenklade blanketten fanns).

Med all respekt så menade jag främst om han hade som syfte att sälja för lite större belopp än på ren hobbynivå, och dessutom tar jag personligen aldrig ens in tanken på att "behöva" leva på andras skattepengar (läs på bidrag som tex a-kassa) Jag är av den meningen att en fullt frisk och arbetsför människa Alltid kan få ett arbete bara man själv vill. (kanske inte sitt "drömjobb", men alltid något för att själv kunna säkra sin försörjning "i väntan på" att man hittar ett bättre jobb.)

Undantaget från min "princip" är sjuka människor mm, men de får ju ändå sin försörjning av försäkringskassan.

Jag själv har nu varit yrkesverksam i drygt 20 år (började arbeta heltid 1986), och har aldrig "tiggt staten/kommunen på några pengar", utan har istället själv fått "punga ut"med (i mitt tycke) enorma summor skatt på min "surt förvärvade" lön, som sedan delvis har gått till att försörja latmaskar, -nej fy fan... Låt var och en se till sin egen försörjning, och jag lovar att det finns ingen bättre drivkraft till att skaffa pengar än just bristen på dem om man inte har något "skyddsnät att luta sig tillbaka på"...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Någon som vet flera sidor på nätet som tar upp tips mm kring hobbyverksamhet än de som Pace hade till RSV?

 

Sen kan man ju fråga sig om företag vågar köpa av en som bedriver sin "rörelse" som hobbyverksamhet, kan ju sluta med att de åker på lite oväntade skatter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...