Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag använder tre olika program när jag redigerar film. Avid, Ulead och Pinnacle studio 10+. Alla tre har olika egenskaper som dom är bra på/dåliga på. Det fungerar hyfsat eftersom när jag jobbar med en film delar jag in arbetet i "kapitel" på 5-8 minuter och väljer vilket av programmen som passar bäst för det jag vill göra med just den sekvensen.

Men visst önskar jag att det skulle finnas det ultimata programmet.

Pinnacle 10+ är lättarbetat men tyvärr saknar det några viktiga funktioner som ex. två-bildfönster (redigerings och färdigfilmfönster) och en annan viktig funktion som saknas är att man måste plocka in källfilmen i projektet innan man kan redigera i klippet.

Ulead saknar också två-bildfönster men lämnar däremot klart bäst kvalitet på DVD.

Nu verkar jag i alla fall ha hittat ett program som verkar ha alla de funktioner jag söker och det heter Media 100. http://www.media100.com

och jag frågar nu om någon annan har erfarenhet från detta program. Det jag sett av det verkar i alla fall positivt och verkar ha alla funktioner som i alla fall jag söker. Dessutom på ett någorlunda pedagogiskt sätt.

Posted

Ingen annan har ju svarat och jag är väl egentligen fel gubbe... Det var ju länge sen man gjorde något i Media 100 men... tycker man att PPro/Avid etc är ologiska och mindre lättarbetade så kan möjligen (märk väl: möjligen) Media 100 vara det samma. Åtminstone är det väl rimligen ljusår ifrån Studio 10...?

Dessutom finns det (väl?) bara för Mac såvitt jag kunde se (och du kör PC antar jag då det program du nämnt endast finns för PC (Avid undantaget)).

Men det fanns ju en trial version av Media 100 Producer så det är väl bara att testa! (Dom andra versionerna fungerar bara med ngn form av videokort).

/Max

Posted

En intressant sak med Media100 är att du kan köra projekt med många olika codec på samma tidslinje. Priset på de olika produkterna kanske inte spelar någon roll för dig, men kolla annars på FCP det får du för ungefär halva priset.

EDIT="Någon erfarenhet har jag inte från Media 100 utan har bara precis som du läst om det."

Posted

Om du inte vill ha Premiere Pro så rekommenderar jag Premiere ELEMENTS. Jag lovar att det programmet är enkelt och lättanvänt och mycket saker finns i det. Du kan ju alltid ladda ner en testversion från http://www.adobe.se.

Det är väldigt billigt också. Jag rekommenderar det starkt och använder det själv. Jag har heller aldrig varit missnöjd med det.

Posted

Första gången jag klippte icke-linjärt var faktiskt på en Media 100 (kommer dock ej ihåg vad det var för system). Stabilt och lättarbetat program vill jag minnas, hade inget jag direkt saknade för klippning (fast då var det mest dra-och-släpp-redigering för min del).

Klippmiljön är väl något unik, kanske mest lik Final Cut på något sätt.

Posted

Avid Liquid (stavning?)... är helt nytt. Avid gjorde det utifrån Pinnacle efter att de köpte upp dem... Har själv aldrig provat men om du vill ha ett program som fixar många avanserade prylar men har ett enkelt användargränssnitt så kan det nog vara bra.

hyffsat billigt tror jag att det är också...

Posted

Använder även jag Vegas för tillfället och jag tycker att det är ett riktigt bra redigeringsprogram. Det är enkelt att förstå sig på och seda finns det redan i programmet lite effekter man kan använda sig av - till exempel "chroma keying" till blue/greenscreen.

Posted
Hm, är Sony Vegas "bättre" än Premiere?

Någon som vet det?

Man kan säga att det är Sonys "Premiere" är Vegas. Det är ett avancerat videoredigeringsprogram med kraftiga ljudredigeringsmöjligheter. Dock är Premiere Pro mer avancerat vad gäller annat (och har en hel del fler möjligheter), bättre färgsjusteringar och liknande.

Sen är det skillnad på Sony Vegas Movie Studio och Sony Vegas.

Sony Vegas Movie Studio är ugnefär som Adobe Premiere Elements

Sony Vegas är ugnefär som Premiere Pro

Posted

Jaså?

Jag har Premiere Elements och jag tycker att jag gör lika bra filmer som de i min ålder som har Sony Vegas och håller på med samma slags filmer.

Premiere Elements är väl mer känt än Sony Vegas?

Posted
Jag använder tre olika program när jag redigerar film. Avid, Ulead och Pinnacle studio 10+. Alla tre har olika egenskaper som dom är bra på/dåliga på. Det fungerar hyfsat eftersom när jag jobbar med en film delar jag in arbetet i "kapitel" på 5-8 minuter och väljer vilket av programmen som passar bäst för det jag vill göra med just den sekvensen.

Men visst önskar jag att det skulle finnas det ultimata programmet.

Det jag vill ha är ett lättarbetat program. Ej premiere pro. som jag tycker är ologiskt uppbyggt. Samma sak med Avid som jag använder bara i nödfall.

Pinnacle 10+ är lättarbetat men tyvärr saknar det några viktiga funktioner som ex. två-bildfönster (redigerings och färdigfilmfönster) och en annan viktig funktion som saknas är att man måste plocka in källfilmen i projektet innan man kan redigera i klippet.

Ulead saknar också två-bildfönster men lämnar däremot klart bäst kvalitet på DVD.

Nu verkar jag i alla fall ha hittat ett program som verkar ha alla de funktioner jag söker och det heter Media 100. http://www.media100.com

och jag frågar nu om någon annan har erfarenhet från detta program. Det jag sett av det verkar i alla fall positivt och verkar ha alla funktioner som i alla fall jag söker. Dessutom på ett någorlunda pedagogiskt sätt.

vad menar du att med att ulead ger bästa kvalitet. det har vad hur du renderar, eller?

men jag tycker i alla fall vegas är lätt att använda premier också bara att det är lite svårare när det gäller ljud. Men det allra bästa programmet är final cut pro 5. Men det är svårt att använda och kräver effekt program också

Posted

Mer känt vill jag inte påstå, det har bara förekommit fler debatter och fler fördelar med att redigera i Premiere, just därför Premiere blivit så känt som det blivit. Proffsen föredrar ju givetvis Premiere, just för dess stora redigeringsutbud.

Sony Vegas är dock ett underbart program för dig som vill grundlära dig videoredigering i semi-pro nivå.

Posted
Jaså?

Jag har Premiere Elements och jag tycker att jag gör lika bra filmer som de i min ålder som har Sony Vegas och håller på med samma slags filmer.

Det är klart att dina filmer inte blir bättre eller sämre beroende på vilket redigeringsprogram du använder. Det är extremt liten skillnad i alla fall. Gå inte på utvecklarnas marknadsföring som försöker få dig att tro att om du bara använder deras programvara så blir du nästa Peter Jackson. Det har inget med saken att göra.

Posted
vad menar du att med att ulead ger bästa kvalitet. det har vad hur du renderar, eller?

Jag menar det jag skriver. Ulead ger bättre bildkvalitet ut på DVD än vad ex. pinnacle (som renderar uselt och ger direkt dålig DVD-kvalitet). Ulead är i mitt tycke t.o.m. bättre än Avid. OBS! Här gäller bara DVD-kvateten - inget annat.

• 4 weeks later...
Posted

Jag gillar Vegas skarpt för att det är såpass lättarbetat. Dock använder jag mig sällan av avancerade effekter och dylikt. Just att Vegas är såpass enkelt att använda har väl gjort att det fått de lite sämre ryktet än Premiere, proffsen vill lixom ha det lite avancerat och svårt för sig. Sedan är väl Premiere ett program som funnits längre och är mer etablerat. Många tyckte väl att Vegas var ännu ett ljudredigeringsprogram fast nu med videospår, när det kom ut =). Som sagt så är väl redigeringsprogram något som är efter smak och tycke, och det avgör absolut inte om en film blir bra eller dålig.

Posted

Personligen tycker jag Avid är överlägset bästa programmet för att klippa film. Men däremot om man ska lägga effekter, ljudmixa osv så är Final Cut det mest kompletta enligt mig, samt att det har bäst färgkorrigering av alla redigeringsprogram.

Jag brukar numera klippa/ljudmixa i Avid och färgkorrigera i FCP. Att ljudmixa i Avid kan vara sjukt jobbigt ibland eftersom man inte kan lägga flera ljudeffekter på ett klipp, medans man i FCP kan mangla på med hur mycket effekter som helst på samma klipp både ljud/bild.

ps. FCP finns bara till Mac vad jag vet.

Posted
Personligen tycker jag Avid är överlägset bästa programmet för att klippa film. Men däremot om man ska lägga effekter, ljudmixa osv så är Final Cut det mest kompletta enligt mig, samt att det har bäst färgkorrigering av alla redigeringsprogram.

Jag brukar numera klippa/ljudmixa i Avid och färgkorrigera i FCP. Att ljudmixa i Avid kan vara sjukt jobbigt ibland eftersom man inte kan lägga flera ljudeffekter på ett klipp, medans man i FCP kan mangla på med hur mycket effekter som helst på samma klipp både ljud/bild.

ps. FCP finns bara till Mac vad jag vet.

Intressant det där med ljudeffekterna i Avid. Jag kör själv med Final Cut och har varit helnöjd sen första dagen! Färgkorrigeringen är underbar :)

Posted

Avid mediacomposer software! Kan allt du vill,gör det mesta galant!

"Efter som man inte kan lägga flera ljudeffekter på ett klipp"

Du kan lägga lager på lager på lager??!vad menar du?

Posted

hur gör man det? om jag med audiosuite lägger tex reverb men vill även ha compressor på klippet så måste jag ju köra audio mixdown först? I FCP är det bara att lägga på hur mycket som helst, finns ingen gräns.

Posted
Jaså?

Men Movie Maker är betydligt mer känt än alla andra redigeringsprogram. så är det det som är det viktiga så skall du nog använda det i stället.

Många påstår här att Vegas är ett lätt program, Det stämmer nog för att komma i gång i det men det är ett mycket svårt och avanserat när man tränkt ner i et och det finns så otroligt mycket det kan göra. Problemet är att det är inte lätt att hitta alla funktioner och dom står inte med i någom manual!

Så tyvär dom som håler på med Vegas har oftast bara skummat på ytan, och jag vet inte var för dom inte kan skriva en fullständig manual till programet.