Gå till innehåll

Eric_M

Medlemmar
  • Inlägg

    23
  • Blev medlem

  • Dagar Vunna

    2

Eric_M vann dagen senast den 5 februari 2010

Eric_M hade det mest gillade innehållet!

1 följare

Personlig information

  • Ort
    Östersund
  • Yrke/titel
    Studerande
  • Namn
    Eric

Filmskapande

  • Influenser
    Fight Club. Peter Jackson
  • Intressen
    Fallskärmshoppning, Film, Compositing, specialeffekter

Utmärkelser för Eric_M

Lärling

Lärling (3/14)

  • Första inlägget
  • Medhjälpare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare
  • Ett år

Senaste emblem

19

Anseende

  1. Låter som ett problem med keyframes eller codec... Prova kasta in den i Mobile Media Converter och kolla om du kan konvertera den där. Alternativt i Super... Lycka till!
  2. The Underwater Realm är ett projekt som jobbar på ett antal kortfilmer som handlar om just detta... Titta även in på Explore The Underwater Realm by Realm Pictures — Kickstarter och donera gärna pengar om ni kan. Det är ett fantastiskt projekt och man får faktiskt saker för pengarna! När det gäller ljuset för den effekten du är ute efter Martin, så titta på den här videon från produktionen jag nämnt ovan :-) UWR Week 07 - Advanced underwater lighting! on Vimeo MvH Eric
  3. Mina Nvidia-drivisar gjorde precis så. Fanns en "Fullscreen device" att välja och klicka i under avancerade inställningar. Jag gillar att ha fullskärm på en sekundär skärm när jag lägger effekter. Men det passar inte alla förstås :-)
  4. Nja... Alltså det här är ganska enkelt... Man ser aldrig att den boken han "kastar" träffar bokhyllan. Alltså filmar du en scen med en person som kastar en bok (han kan missa med en halv kilometer ungefär). panorerar tillbaka till personen som givetvis har en likadan bok liggande på bänken bredvid sig. Sen filmar du en sekvens med samma kamerastativ och samma zoom fast du kastar något på bokhyllan. Lite Motionblur, en mask eller två och du är hemma :-)
  5. Hur tolkar redigeringsprogramvara filmklippen? kan vara så att du behöver konvertera till ett intermediateformat innan du tar in dem i redigeringsprogrammet. Jag har aldrig haft problem när jag redigerar i FCP Pro... Samtidigt så kan ju nämnas; När man kör mp3 i FCP så behöver du rendera dom för att få dem att funka i realtid i tidslinjen. Kör du Wave så slipper du det... Inga codecs... Inga problem :-) Detsamma verkar vara sant för videoklipp också... /Eric
  6. Har du kollat om det är ett Codec-problem? En kompis till mig försökte importera .Mpg filer från en Sony CX6 i premiere pro trial versionen... Icke sa Nicke. Det stödet finns bara i fullversionen.... Sök på Adobes sida, googla runt och kolla om fler har samma problem. Windows can be a bitch when it comes to codecs :-) När jag började importera från min Sony HDR-HC5 så gick allt åt helvete innan jag körde "easy setup"... Sedan dess har allt funkat fint :-) Nu kör jag Final Cut Pro iofs...
  7. MacBook Pro 15,4 tum On-site HD editing... Need I say more :-) Värd varje krona... Final Cut Pro kostar på en del men flyttar dig så nära ett AVID system som det bara går...
  8. Eric_M

    Hjälp med bluescreen

    Det är tydligt att "sanningen ligger i betraktarens ögon" Jag vill på inga sätt dissa dig så ta detta på rätt sätt ;-) Jag har följt FxHome sedan starten (ett par grabbar i en källare som inte hade råd att köpa After Effects så de byggde ett eget program). Deras Compositing paket är en grym produkt för den budgeten och de förenklade funktionerna. Men för RIKTIG compositing, keying och animering så måste man skaffa en bättre applikation... Så är det bara... Det är MIN uppfattning. After Effects med particular och Furnace klarar det mesta (även om jag fortfarande aldrig släpper Shake och Nuke för de större projekten)... Men men... Vad vet jag :-)
  9. Eric_M

    Raymond-effekt

    Ja, i "Vertigo" om jag inte missminner mig...
  10. Eric_M

    Krascha en bil?

    att volta bilen med föraren i skulle jag ha gjort genom att rotera kameran när den är starkt inzoomad mot frontrutan... kasta lite jord på taket samtidigt.. Sen kan ni i lugn och ro "välta" bilen med handkraft inför nästa scen.... En herrelös bil utanför inhägnat område och utan rätt säkerhetsåtgärder kan få rätt otrevliga rättsliga påföljder... Samma sak att rulla en bil nedför en slänt...
  11. Filma sekvensen statiskt med endast skådespelarna i bild... Filma sekvensen igen utan skådespelare och med endast fjädern i en nylonlina (tänk dockteater *s*). Maska ut fjädern i Aftereffects och lägg den sekvensen ovanpå sekvensen med skådespelarna... Violá en flygande fjäder som har samma belysning, vitbalans och rätt skala som skådespelarna... Billigt, enkelt och oslagbart bra om man är lite halvkass på färgkorrigering... Lycka till! /Eric
  12. Shake användes bland annat för en del riktigt tunga kompositioner i "King Kong"... Som kuriosa så gjordes citroënreklamen färdig i Shake.. med Lensflares och allt... När man pratar om Shake ska man ha en del saker klara för sig: Shake gör inte specialeffeker utan är menat för ren compositing (masker, bluescreen, färkorrigering etc.). Vi snackar inte samma typ av applikation om vi ska jämföra After effects med shake... Shake är renodlad compositing utan krimskrams. After effects har en massa godis i påsen och jag anser att det är det som gör after effects så prisvärt om det är det enda programmet man har att tillgå. Fusion rockar helt klart, men för mig som kör Shake och Maya (för samma pris som en fusion-licens) så räcker inte Fusion... 3D compositing och partiklar möter Maya Dynamics... Enkel match... PS. Linux är vanligt förekommande inom filmindustrin av framförallt två anledningar: 1. En avancerad lösning för compositing och effekter (läs: Discreet Inferno) kostar över en miljon styck... Du kan bekosta ganska många datorer med en miljon i budget... 2. Att bygga en renderingspark med mac-datorer är svindyrt... PC hårdvaran är billigare och därför vinner Linux hos dom som behöver mycket processorkraft. Ett företag i japan har lyckats med bedriften att få Inferno specialtillverkad för linux, så även Discreet verkar ha förstått att kunderna inte vill köra dedikerad hårdvara :-) Peace /Eric
  13. Eric_M

    Sår som dyker upp

    Toningar är ganska enkla och handlar om att ställa in hur genomskinligt ett klipp ska vara, och därigenom "avslöja" ett klipp som ligger under det i tidslinjen. Googla efter Linear wipe för att tona från sida till sida. För en enkel och "billig" effekt skulle jag gjort på följande sätt: *Gör (eller hitta en) bild av ett sår som du vill använda. *Maska bort allt utom såret från bilden *Applicera såret i Aftereffects med hjälp av effekten "corner pin" *Skapa en mask med mjuk toning (feather) och animera den så den succesivt täcker över såret och döljer det... *Lite color correction för att mixa allt och du är klar :-) För att inte göra svaret för långt så får du hitta de olika metoderna själv (det är så man lär sig *s*). Börja med att lära dig att skapa masker (masks) och animera dem... Utan den kunskapen är det svårt att göra nånting i AE... Fortsätt sedan med nästa steg så ska du se att du kommer på ett sätt :-) Hoppas det hjälpte! /Eric
  14. Ja, jag hoppas det ialla fall... Utbildade i utländska vapen och främmande krigsmakter i försvaret så nått borde jag kunna bidra med i filmvärlden :-) Tack detsamma! /Eric
  15. Ett hyffsat klipp på empire state building som du kan använda... det är ett klipp som jag fick med när jag köpte en training DVD serie från "Total training" angående after effects... Jag ska bara läsa specen först om jag kan hitta ett kryphål att ge den till dig... :-) Det är en panorering från gatunivå upp till spetsen på empire...
×
×
  • Skapa nytt...