jepser Posted December 20, 2006 Posted December 20, 2006 Hej, jag älskar harry potter filmernas effecter. Om någon har sett filmerna kannske ni känner till trollformlen wingardium Leviosa (Får saker att sväva) Jag tror att man andvänder sig av bild i bild och sen animerar typ en fjäder eller vad det kan va upp i luften. Ni kanske har något bättre tips.. Min fråga är, om jag fixar en bild på en fjäder kommer den ju att vara fyrkantig, och att animera en fyrkant är kannske inte så snyggt, därför undrar jag om ni vet hur/var man kan göra fjädern till en ända bild och ta bort allt det andra runt omkring. obs! Andvänder mig bara av elements 3.0 :( // Jesper 0 Quote
MovieMaker Posted December 20, 2006 Posted December 20, 2006 Ett bättre förslag är 3D-animering... Om du ska ta ett kort på en fjäder, gör det mot ett grönt papper eller nått och sen i redigeringsprogrammet använder "Chroma Key" för att ta bort det gröna och bara få fjädern kvar. Dock så har ju inte du det men vad du kan göra är att ladda ner redigeringsprogrammet Vegas från Sonys hemsida och göra det där. Det är gratis att ladda ner från hemsidan och man kan använda programmet i 30 dagar... 0 Quote
jepser Posted December 20, 2006 Author Posted December 20, 2006 tack så mycket för det, ska jag sen bara typ lägga en fjäder på ett grönt papper och ta en bild och sedan andvända mig av Chroma Key? // Jesper 0 Quote
MovieMaker Posted December 20, 2006 Posted December 20, 2006 Coolt... Är Elements så pass modernt :P I stort sett ja... Du får helt enkelt testa dig fram med hur mycket ljus du ska ha och så! 0 Quote
jepser Posted December 20, 2006 Author Posted December 20, 2006 Det ska jag göra, tack så mycket för hjälpen!! // Jesper 0 Quote
MovieMaker Posted December 20, 2006 Posted December 20, 2006 Mm, Vegas behövs inte, Nä, finns andra program som gör samma sak men jag trodde inte Elements var ett av dom :P 0 Quote
jepser Posted December 21, 2006 Author Posted December 21, 2006 en liten fråga, spelar det någon roll vilken nyans av grön man behöver för chroma key? 0 Quote
precision motion Posted December 21, 2006 Posted December 21, 2006 Desto grönare desto bättre, som jag brukar säga… 0 Quote
Eric_M Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Filma sekvensen statiskt med endast skådespelarna i bild... Filma sekvensen igen utan skådespelare och med endast fjädern i en nylonlina (tänk dockteater *s*). Maska ut fjädern i Aftereffects och lägg den sekvensen ovanpå sekvensen med skådespelarna... Violá en flygande fjäder som har samma belysning, vitbalans och rätt skala som skådespelarna... Billigt, enkelt och oslagbart bra om man är lite halvkass på färgkorrigering... Lycka till! /Eric 0 Quote
Mannemoviemaker Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Tänkte just skriva som Eric_m just skrev. Det blir bäst om du låter den sväva med snöre. sen också naturligast ut. När jag var liten lekte jag som sjutton med en gryta fast snurrad i fiskelina som hissades över gardinstången. Något liknande kanske är lösningen så slipper du använda green screen eller att filma flera gånger. Lycka till. 0 Quote
Nicke_92 Posted March 3, 2007 Posted March 3, 2007 desto grönare desto bättre, det är svårt att egentligen avgöra vad som är mest grönt eftersom inte grönt är en grundfärg, men 100 grön i rgbskala så är det rätt färg 1 Quote
lilla_farbrorn Posted March 3, 2007 Posted March 3, 2007 desto grönare desto bättre, det är svårt att egentligen avgöra vad som är mest grönt eftersom inte grönt är en grundfärg Fel. I additiv färgblandning är ju just grön en grundfärg. (RGB = Red Green Blue) men 100 grön i rgbskala så är det rätt färg Fel igen. Det ska vara 255 (som är max och inte 100). 100 blir antagligen för mörk. 0 Quote
carbe Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11810 //där fanns en liknande tråd... 0 Quote
Nicke_92 Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Fel. I additiv färgblandning är ju just grön en grundfärg. (RGB = Red Green Blue) Fel igen. Det ska vara 255 (som är max och inte 100). 100 blir antagligen för mörk. ok då 255, såg det också nu, jag var trött när jag skrev det grön är inte egentligen en grundfärg, inte utanför datorvärlden... står tillochmed påpekat i illustrerad vetenskap! det är i ich för sig ganska lätt att kolla hur färgen ser ut, eftersom mspaint har den som grundinställning ;) det hjälpte min farsa när han skulle köpa primärgrön färg till källaren 0 Quote
H.S Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 annars kan du ju använda nylontråd o nån kan dra upp i tråden medans nån filmar 0 Quote
Recommended Posts