Gå till innehåll

lilla_farbrorn

Medlemmar
  • Inlägg

    2 302
  • Blev medlem

  • Dagar Vunna

    6

Allt postat av lilla_farbrorn

  1. [citat=Tsukino]Nu har jag precis fått Adobe After Effects. Men, det går inte att importera MPG-klipp. Min kamera kan bara spela in med MPG. Inte avi.[/citat] Vilket program använder du till capture? Vad får du för felmeddelande? Min gissning är att ditt captureprogram är ett billigt sådant som kodar med nån konstig codec som förmodligen bara är kompitabelt med redigeringsprogrammet du har. Men det var bara en gissning. Annars kanske du inte har valt "All compitable files" när du väljer Import. I värsta fall kan du programmet så dåligt att du väljer "Open Project" istället för Import. Därifrån går det inte att öppna annat än Aep-projekt. Hoppas det löser sig för dig, AE är grymt kul när man lär sig det. [citat=ymmit]Som sagt du måste ju starta en ny compostion först för att över huvud taget kunna importera filer ;)..[/citat] Nej, det behöver man inte göra. Bara ett aep-projekt. En composition behöver man inte förrän man ska börja klippa ihop alltihopa. Jag importerar alltid allt material och strukturerar upp det innan jag gör en composition.
  2. [citat=vetgirig]Tänk vad enkelt det låter: http://www-2.cs.cmu.edu/~johnny/steadycam/[/citat] Hade tänkt bygga en sån, men finns verkligen såna där rör man behöver i Sverige? Har frågat hos min välsorterade järnaffär och de hade inte såna rör. Har dock inte kollat hos nån rörmokare. Nån som vet var såna finns?
  3. kom på någonting eget och kombinera olika effekter, det imponerar mest.
  4. lilla_farbrorn

    Kvalité!?

    [citat=frehåk]Jag är inte så duktig på photoshop men vet att vissa filformat (jpeg tror jag) kan bli sämre (upplösning) för varje gång man sparar den (typ). Kan nåt liknande ske i premiere? Alltså att man jobbar med en film sparar den och sen redigerar igen sparar en gång till osv. Det är väl antagligen inte så men ibland har jag fått känslan av kvalitén på filmen blivit sämre efter hand men så är det kanske inte eller kan det vara så? /F.[/citat] Ja, självklart förlorar du kvalité om du rendrerar flera gånger. Det är därför man ska spara sitt projekt i sessionsfiler eller liknande istället. Vet inte riktigt vilket format i film som är helt lossless, men i PS är det ju psd-formatet, alternativt png, som gäller. Förövrigt så blir det ändå aldrig lossless när man rendrerar trots att det ska vara det enligt programmet, speciellt inte om man gör det flera gånger.
  5. [citat=ash][citat=lilla_farbrorn]Cube och Braindead är de bästa b-filmer jag kommer att tänka på. Men sen finns det enormt många fler.[/citat] jag tycker att cube är alldeles för välgjord för att kallas b-film även om den har låg budget[/citat] Ja, jag antar att du har rätt. Kom på det senare men samtidigt så beror det ju på hur man definierar begreppet b-film. Cube 2: Hypercube känns ju enormt mycket mer som B-film trots att den hade högre budget. Detta pga att den ser enormt mer amatörmessigt gjord tillskillnad från Cube 1 som förövrigt är riktigt bra. (Antar att det är 3d-effekterna som gör det) Jag har inte läst tråden, för att se vad ni tolkar som b-film men jag tänkte bara på lågbudget och det behöver ju inte betyda samma sak som b-film precis som du säger. För mig har alltid b-filmer varit filmer som fått mig att skrika "fy fan va B!!"
  6. lilla_farbrorn

    Gott nytt år!

    jag åt också pizza. i sängen klockan 4 på eftermiddagen.
  7. Cube och Braindead är de bästa b-filmer jag kommer att tänka på. Men sen finns det enormt många fler.
  8. sheit va snyggt. nästan lika snyggt som de grejer jag gör i ae.
  9. vill man göra det riktigt enkelt för sig kan man ju alltid lägga på ett grönt lager med 50 % opacitet och öka kontrasten en aning. det funkar.
  10. Tänkte bara säga nu once and for all att filmen jag tänkte göra blev aldrig av. Det blev helt enkelt för dyrt och att be om stipendium på flera tusen för enbart en scen kändes helt enkelt onödigt. Sedan spelade såklart andra faktorer in, men jag behöver inte rabbla dem.
  11. känns som om After Effects inte är det rätta programmet för det du gör. Använd ett klippprogram, alltså ett vanligt redigeringsprogram för detta. Ljud är ett helvete i AE tycker jag. Trycker du på 0 två gånger på en stillbild tror jag att den spelar upp hela klippet utan att behöva rendrera musiken eller bilden, sedan när musiken spelas kan du trycka * för att sätta ut markeringar på ljudspåret. Det kanske kan vara till hjälp.
  12. lilla_farbrorn

    Snygg King Kong box.

    men vad kostar de här då? och vad ska du med två till? dagboken finns ju på internet annars helt gratis.
  13. [citat=KurtCobain]fick jag en tanke: Alla skräckisar är ju i princip samma sak.[/citat] Vaknade du igår? Det är en genre helt enkelt. Om du vill göra en originell skräckfilm så gör det. Det finns sådana också. [citat=KurtCobain]Droger, gängvåld och liknande skulle man kunna göra en riktig spelfilm om och försöka berätta för allämenheten vad som egentligen pågår. [/citat] Men du måste fortfarande bygga upp en struktur som blir intressant, annars kan du göra en dokumentär. En film måste handla om någonting och ha konflikter, karaktärer och dyl, (regler som självklart går att bryta) så tittaren fångas. När du säger att man borde försöka "berätta för allmänheten vad som egentligen pågår" låter det som att du tror att ingen någonsin gjort det. Det är väl vanligt att man har ett budskap och en verklighetsskildring? Vi människor är dessutom ganska upplysta om vad som pågår ute i världen och utan en fängslande story berörs vi inte av gängbråk och knarklangning mer än när vi hör om det på nyheterna.
  14. ja, det ser grymt snyggt ut. först trodde jag de hade använt missbildade ungar, för det ser ju fan inte klokt ut. synd att låten är kass. de har förmodligen använt sig av maskning och tracking. massa massa efterarbete.
  15. lilla_farbrorn

    filmtips

    jag kommer först och främst att tänka på nyckeln till frihet / shawshank redemption. Bästa dramat jag sett. Sen är Amerikan History X också grym. Båda är "måste ha-filmer" om du inte redan har dem.
  16. asså argh. har provat båda men megaupload beräknar nedladdningstiden till 4 timmar och quickdump säger bara "Sorry, there are too many users downloading right now." Jag har ändå BBB.
  17. [citat=Lasse_laser]Men nu vet vi alla bättre än att be stålmannen rädda oss.[/citat] Vaddårå? Går inte det i verkligeheten?
  18. nu har jag nominerat. visar ni bara resultatet för de som fått flest röster eller tar ni alla som fått någon röst? vore kul att se om kanske någon röstade på en - alltså att ni publicerar samtliga nomineringar i nummerordning. Tror alla tål lite dokusåpastyle på voodoofilm.
  19. Precis som regissören till Armageddon säger så är det ju film som ska underhålla och vem har sagt att fysikens alla lagar måste följas? Kanske är det lite fånigt när någon får 40 käftsmällar i rad utan att blinka men annars är det framförallt snyggfaktorn man ska tänka på när det gäller specialeffekter. Jäkligt löjlig artikel och den får mig bara att ironiskt tänka "nähä!? är det sant!"
  20. Din beskrivning var faktiskt obegriplig innan du gav ett exempel. Jag kan men största säkerhet säga att du aldrig kan åstakomma det du vill. Helt omöjligt om du inte kan photoshop (paint shop pro vet jag inte ens vad det kan göra) och fortfarande väldigt svårt att göra om du ändå var någorlunda bra på det. Sen antar jag att det ska röra på sig och då blir det till att måla frame-by-frame 10 sekunder kanske = 250 bilder. Eftersom det är en avancerad effekt tar det lång tid för varje bild och det kommer ändå upplevas som ryckigt. Du får nog dra ned på kraven på dina specialeffekter för just den här går helt enkelt inte.
  21. Läste för några dagar i Metro under "tyck om tv" och reagerade över ett svar från sonet film. Frågan var hur mycket en film kostar att göra. Stämmer verkligen det här? Om man har gjort en grym film, kanske en dogma, som överhuvudtaget inte är tekniskt avancerad med ljussättning osv.. måste det vara film för att gå på bio? DV har ju ingen framkallningskostnad.. Vad är det egentligen som kostar en halv miljon kronor?
  22. lilla_farbrorn

    Platser!

    Det brukar gå bra att filma överallt nästan, vet bara att vi fick smisk när vi filmade en övervakningskamera i ett stort varuhus. Sånt som rör säkerheten är det nog ett måste att fråga innan man filmar..
  23. Verkar ju som en trevlig skola det där. Enda nackdelen för mig verkar ju vara priset. Får man inte studiebidrag under kursen? Men visst måste man kunna söka stipendium för terminsavgiften? När är det lämpligt att man tar kursen? Jag går på gymnasiet nu och om jag nu vill börja på filmskolan, ska jag ta den efter? Blir det för påfrestande att gå på universitetet samtidigt som filmskolan?
  24. Maxv, jag antar att du utsatts för någon traumatisk upplevelse runt jul. Personligen tycker jag att det är ljusningen i vintermörkret. Jesus skiter jag såklart fullständigt i, men gemenskapen i min familj och släkt blir alltid extra stark runt jul, sedan blir det ju ännu bättre när det blir julklappar, julmat och ledigt från skolan. Sen att det är någon jäkla blossom i tv istället för arne är ju illa, men kalle anka anser jag ändå inte vara någon tradition längre.. eller rättare sagt så var det arne som var traditionen.
  25. lilla_farbrorn

    Rök

    Man kan inte vara så jäkla lat hela tiden. Det där med att söka har många problem med. 68 800 träffar på google. Den första verkar bra. http://www.google.se/search?hl=sv&q=Smoke+Particle+Playground Annars finns ju lite rök på http://www.detonationfilms.com/free_stuff.htm som man kan använda sig av...
×
×
  • Skapa nytt...