Gå till innehåll

Vilken/Vilka kameror används i "Grattis Världen"?


Fidde

Recommended Posts

är inte 100% säker här men jag tror det kan va panasonic (ag-dvx100). dock inte helt säker på modellen.

tycker också som att dom har använt sig av "dv rig pro". kanske e lrtv som ligger bakom deras utrustning!?

enklast e väl o höra med produktionsbolaget...

 

//johan

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jo, X2000 är ett varumärke (koncept) för ett snabbtåg med drivenheten X2 som byggdes av ABB mellan 1989 och 1998.

 

Fakta

X2000 är främst avsedd för att trafikera järnväg som normalt sett inte är avsedd för snabbtåg, men där det ändå finns ett behov av en högklassig, snabb resa. Tack vare sin korglutning kan tåg av typen X2 köra upp till 30 % fortare än vanliga tåg i kurvor.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/da/X2000_exteri%C3%B6r_vid_k%C3%B6rning_i_Tormestorp_SJ_AB.jpg/200px-X2000_exteri%C3%B6r_vid_k%C3%B6rning_i_Tormestorp_SJ_AB.jpg

 

Tågtypen är avsedd för att köras mellan större städer, och sällan göra uppehåll. Därför har tågen tagits ur regional trafik på t.ex. Svealandsbanan.

 

Sedan tågen introducerades i september 1990 har mer än 25 miljoner resor gjorts. Idag är X2000-tågen den vanligaste tågtypen på de stora linjerna i Sverige. År 2005 inleddes ett stort projekt med att totalrenovera alla gamla X2000-tåg och Linxtåg till modernare standard.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b4/X2000_f%C3%B6rsta_klass_%281kl%29_interi%C3%B6r_SJ_AB.jpg/200px-X2000_f%C3%B6rsta_klass_%281kl%29_interi%C3%B6r_SJ_AB.jpg

 

Om X2

Huvudartikel: X2

 

Tåget har en största tillåten hastighet på 200 km/h, men har vid provkörning kommit upp i 276 km/h vilket är svenskt rekord. Men körs avsevärt mycket långsammare pga att axlarna ej hållit för belastningen som uppstår i kurvorna. Korglutningen innebär att tåget har mjuka boggier och därför kan luta med, eller luta inåt, i en kurva.

 

X2000 får ibland stanna på plant spår för att nollställa datorn som hanterar kurvlutningsautomatiken.

 

Tågföraren, som kan köra tåget från två ändar eftersom det finns en förarhytt i varje ände, kan gå genom tåget för att köra åt andra hållet. Motor finns det bara i ena änden.

 

Kostnaden per person i energiförbrukning för sträckan Stockholm-Malmö är 1 krona och 17 öre.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=qwertyunion]Nej, det är en kamera.[/citat]

 

är det andra ord på ditt språk du behöver hjälp med?

Tolkar till allt möjligt!

Ditt tangentbord verkar konstigt.Byt till ett sånt som jag har.

Vilken av de 10000 dvärgarna var just du i filmen?

Länk till kommentar
Share on other sites

hoho... har aldrig sett en tråd braka iväg så offtopic så snabbt... rekordvarning...

 

och för att tillföra lite vettigt... kan det inte vara så att du syftar på V(!)X2000? från sony och ser ut så här? http://www.dvinfo.net/sony/index.php

 

men det är alltid roligt med ett gott skratt, den där hade jag inte väntat mig... nu ska jag utlåta en liten smiley också ^_^

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Åka tåg och åka tåg, det är bara dyrt, kan inte alla göra som jag.

 

Jag har en privat tunnel till Malmö sunnersta Tierp Uppsala och min kusin någonstans på Frösön.

Och till alla andra ställen där du behöver ha shärp tv avgiftskontroll i.

 

Och för att svara på den riktiga frågan så kan jag säja att det är nog en film kamera.

 

:~ :o :) :(

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=leranimatör]Åka tåg och åka tåg, det är bara dyrt, kan inte alla göra som jag.

 

Jag har en privat tunnel till Malmö sunnersta Tierp Uppsala och min kusin någonstans på Frösön.

Och till alla andra ställen där du behöver ha shärp tv avgiftskontroll i.

 

Och för att svara på den riktiga frågan så kan jag säja att det är nog en film kamera.

 

:~ :o :) :([/citat]

Filmkamera för att spela in x antal timmar tv-program? :/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...