Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi börjar med produkterna i fråga. Tre stycken filmer på DVD som kostar riktpris 229kr/st men som går att köpa för 199kr/st. Ca 600 kronors värde.

Låt säga att jag laddar ner dessa filmer på DC där det tydligt syns att jag laddat ner filmen. Jag kommer inte undan att åka fast, utan det är solklart att det var jag. Polisen tar mig och domstolen dömer mig.

Vad blir straffet?

Låt säga att jag istället hoppar på en tant i hissen och rånar henne på 600 kronor. För dessa pengar går jag och köper dessa tre DVD helt lagligt. Men polisen jobbar bra denna veckan så även här åker jag fast och får ett straff.

Vad blir straffet?

Posted

en annan sån där hårklyverigrej jag tänkt på... Med fildelare, menar dom då, (i fallet bittorrent) dom som leechar, dom som laddar upp orginalpiratkopian eller dom som seedar?

luktar het diskussion som i allt annat om fildelning...

Men mitt moraliska sinne vill nog att du åker dit mycket mer på att antasta tanten i hissen...

Posted

Nedladdning är straffbart sedan 1:a juli i år.

Och västeråskillen som gick fri gjorde det för att bevisningen underkändes i hovrätten, men i tingsrätten dömdes han väl till 80 dagsböter eller något i den stilen. Vad straffet är för rån har jag ingen aning om, men som alltid beror det förstås på omständigheter som gärningsmannens ålder, tidigare domar, och så förstås omständigheterna kring rånet. Hotades tanten, användes våld etc?

Det finns nog bättre ställen att ställa frågan på än voodoofilm, men om någon lyckas gräva fram lite mer information om saken så vore det intressant att höra.

/Jakob

Posted
Nedladdning är straffbart sedan 1:a juli i år.

Det hade jag helt glömt bort.

Och västeråskillen som gick fri gjorde det för att bevisningen underkändes i hovrätten, men i tingsrätten dömdes han väl till 80 dagsböter eller något i den stilen. Vad straffet är för rån har jag ingen aning om, men som alltid beror det förstås på omständigheter som gärningsmannens ålder, tidigare domar, och så förstås omständigheterna kring rånet. Hotades tanten, användes våld etc?

Han fick 16000 i böter av tingsrätten, hovrätten frikände honom. Att de klassade IP-addresser som bristande bevis är intressant (tillsammans med skärmdumpar). Det verkar som om det komplicerar saker. De får inte göra en husrannsakan om brottet inte kan ge fängelse, vilket tydligen piratkopiering på den nivån inte kan ge. Då kommer de alltså inte åt personens dator. Vad för andra bevis finns det? Vittnen? Fast det verkar ju oxå lite vagt.

Sen tycker jag att råna den stackars damen är värre, för det är nog rätt otäckt för henne. Kanske så otäckt att hon börjar oroa sig för att gå ut i fortsättningen.

Piratkopiering är så opersonligt och "ofysiskt", det är därför så många kan göra det med gott samvete.

Posted

Oj, nu höll jag på att dra igång värsta ramsan här om piratkopiering, men det skippar jag. Det är uttjatat och påfrestande, jag är stressad som det redan är.

Hursomhelst så tror jag inte att det blir många fler domar mot fildelning i Sverige. Antipiratbyrån har förlorat greppet helt och hållet efter den felaktiga beslagtagningen för ett tag sen och jag tror ingen kommer åka dit igen förrän laget setts över och ändrats.

Om lagen ändras skiter jag egentligen i, jag vill bara se en prisförändring på film och musik som lösning på problemet. Gärna också release samtidigt i hela världen. Varför ska vi i Sverige behöva vänta på Jackass 2 när den har haft premiär i USA redan?

Posted
Gärna också release samtidigt i hela världen. Varför ska vi i Sverige behöva vänta på Jackass 2 när den har haft premiär i USA redan?

Om du tänkte på bioreleaser så tror jag det är tänkt att digitalbio ska råda bot på det. Nu har jag inte så mycket koll på digitalbio heller, men distributionen av biofilm kommer ju iaf att bli billigare. Sen är bara frågan när de ska börja köra det digitalt på stor skala.

Posted

Om lagen ändras skiter jag egentligen i, jag vill bara se en prisförändring på film och musik som lösning på problemet. Gärna också release samtidigt i hela världen. Varför ska vi i Sverige behöva vänta på Jackass 2 när den har haft premiär i USA redan?

Eller exempelvis så hade jag i över ett år en laglig region-1 utgåva av Spirited Away (Oscarvinnare FFS!) innan den dök upp i ytterst begränsad biorelease i sverige och sedan efter ett halvår till på dvd... -.- Howls moving castle kom lite bättre och jag hade bara r1-dvd'n ett halvår innan svensk bio-release... Dom väntar ju så länge att endast de intresserade (läs animenördar...-.-) vill se den, och dom har redan köpt den på dvd för länge sedan... Fasst jag har ju sett det gå åt andra hållet också... vi hyrde Keeping Mum med Rowan Atkinsson för ett par månader sedan, nu ser jag biotrailers på Apples hemsida... -.-

Får hoppas att digitalbion som sagt råder bot på detta...

Det är inte lätt att ha intresse för film utanför de etablerade bio/dvd-kretsarna och samtidigt inte frestas nått så fruktansvärt av piratkopiering bara för att snabba upp tillfredsställningen lite...

Posted

Angående regionskod och digitalbio så finns det en nystartad tråd om just detta:

[thread=10741]Regionskod, bara för att jävlas eller?[/thread]

Fortsätt helst diskutera där så vi kan samla alla bra inlägg ni skriver på samma ställe. :)

Posted

Idag dömdes två personer i tingsrätten för fildelning av upphovsrättsskyddat material. Den ene för att ha delat ut fyra låtar, och den andre för att ha laddat ned filmen Rånarna. Båda dömdes till 80 dagsböter (precis som i fallet med västeråsbon) vilket i deras fall svarade mot 20000 respektive 2400 kr (storleken hos en dagsbot är avhängig inkomsten, för den som inte vet).

/Jakob

Posted

Tja, är det olagligt så är det klart det ska ha ett straff som avskräcker.

Jämför man straffsatserna mellan våldsbrott (rån, misshandel, våldtäkt m.m.) och (i brist på annat ord) "intellektuella" (skattefusk, piratkopiering m.m.) så ser det alltid skevt ut. Men då ska man tänka på att straffsatserna för våldsbrott inte påverkar brottsligheten, d.v.s. folk avstår inte från våldsbrott för att straffet är hårt. Det där däremot gälla för "intellektuella" brott.

Posted
Angående regionskod och digitalbio så finns det en nystartad tråd om just detta:

[thread=10741]Regionskod, bara för att jävlas eller?[/thread]

Fortsätt helst diskutera där så vi kan samla alla bra inlägg ni skriver på samma ställe. :)

hehe, och tittar man efter lite noga så är det ju jag som startade den tråden, så jag vet nog om att den finns ;)

Jag tog bara upp det för att diskutera bio-/dvd-releasefördröjningar i olika regioner som anledning till piratkopiering. Just nu väntar jag på att höra något alls om A Scanner Darkly på svensk utgivningsfront exempelvis... det är inte för inte som denna fördröjning stör folk och får dom att ladda hem piratfilmer...

Men visst, jag fattar piken:D

Sen har vi ju animevärlden som vuxit i sverige nästan enbart med hjälp av fansubbare på nätet som gjort obskyra tv-serier och filmer tillgängliga i vårat avlånga land. Även fasst det är piratkopiering. Ska dessa människor straffas för att dom uppmuntrat en ny marknad? Är all piratkopiering av ondo och skall bestraffas hårdare än rån och misshandel av stackars gamla tanter i hissar?

Just för mig ligger det helt enkelt att jag ser helst filmer på bio, filmer jag är tveksam på väntar jag tills de finns att hyra. De filmer som jag är säker på eller redan har sett och är förbannat förtjust i skaffar jag på DVD. TV låter jag bli just nu eftersom jag inte får 5.1 ljud och alltför ofta är det fortfarande hemska pan-scannar som sänds (ryser)... When all that fails, då sneglar jag på piratkopior... för då har jag försökt iallafall att se dom lagligt.