Jump to content

Vad är viktigast i kortfilm


deerel

Recommended Posts

Att filmen skall ha en början, mitten och ett slut kan man tycka är en självklarhet, men det verkar det inte vara alla gånger. Men, jag tror följdfrågan i så fall blir, hur man gör en bra film som har detta och som får plats i en kort film? Samma problem egentligen, som svåriheten att skriva nått vettigt som får plats på en a4sida hellre än 10 sidor.

 

Man måste vara tydlig i alla scener, träffsäker och inte vara rädd att använda sterotyper och schabloner, att till och med nyttja klicheer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Man börjar ju inte skriva på en kortfilm om man inte redan har en hook/idé, och är den tillräckligt stark så har man princip en kortfilm redan där.

 

Och börjar man utgå ifrån den standardiserade dramaturgiska modellen - början, mitt och slut - så är man redan ute i långfilmsträsket, och då är det bättre att göra en långfilm istället.

Link to comment
Share on other sites

tror du missuppfattar vad jag menar med hook. om du hade haft rätt, varför saknar minst hälften av alla gjorda kortfilmer en ordentlig hook (min åsikt alltså), vilket får en att misstänka att en ännu större andel manus gör det?

 

/mattias

 

Ja du, eller så menar vi bara olika saker med ordet. Frågan är var du ser alla dessa kortfilmer? De korfilmer som går på stora festivaler har ju oftast något vältigt speciellt med filmen, det är aldrig en vanlig berättelse där de blir lyckliga i slutet. Och att det är Något speciellt med filmen, som får en att hajja till, är ju det enda som krävs för en kortfilm. Och någonstans menar jag på att man börjar väl inte att skriva på en kortfilm bara för att skriva, det börjar väl med den där speciella idén man får.

Link to comment
Share on other sites

ofta finns det bra idéer, bra foto, bra skådisar och orginalitet, men det är väldigt få som lyckas berätta kortfilm på ett bra sätt. och det beror ofta på att de saknar hook.

 

Nu pratar du ju om raka motsatsen? Hook, och berättartekniken hör väl ofta inte alls ihop? Fast börjar bli förvirrad nu.

 

egentligen tror jag att jag håller med dig, för det första du skrev "själv tycker jag att det viktigaste med en kortfilm är att den har en hook. det är ungefär samma sak som en första vändpunkt men har mer att göra med publikens resa än hjältens. du måste ge folk en anledning att titta helt enkelt." håller jag med om helt, sen tappade vi väl bort oss i orden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Oftast har bra kortfilmer en poäng. Man vill att folk ska få den där "aha"-upplevelsen. Att filmen "fortsätter" efter att filmen slutat och alla är på väg hem. Att de som har sett filmen ska ligge sömnlösa på kvällen och tänka på kortfilmen. Då pratar vi om en kortfilm på hög nivå. Jag håller själv på med kortfilmer just nu och jag har lyckats skapa rätt bra och unika storyn. Oftast är det så att man har en idé eller poäng med hela filmen som man vill förmedla till publiken, och så är det meningen att man ska bygga upp en historia för att på bästa sätt kunna förmedla denna budskap. Det ska inte vara svårt att göra film. Du ska inte göra en film bara för att göra en film, utan du måste känna inom dig att det finns någonting som oerhört viktigt som du vill dela med dig till publiken att du bara måste skriva ner idén och göra en film utav den. Get me?

 

//arash

 

 

Vad tycker du är viktigast i ett kortfilmsmanus och vad ska man tänka på för att lyckas med det (som du anser är viktigast)?
Link to comment
Share on other sites

mattsand, när du raderar dina inlägg sådär blir ju hela tråden oläslig. Tråkigt.

 

arash, slut där tittaren får fundera på "vad som hände sen" får man passa sig för, enligt mig fungerar det sällan. En film ska ha ett slut så man kan lämna den bakom sig, en film ska inte gräma tittaren efteråt utan ska bara stanna kvar i minnet som en bra film - möjligen med några diskussionsämnen. (Personlig åsikt såklart). En film kan klara sig väldigt bra bara den har en hållbar story, sen om den har en "aha-upplevelse" eller avancerat dramaturgisk uppbyggnad behöver inte alltid spela så stor roll. Är man nybörjare kan det räcka med att "göra en film bara för att göra en film".

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker du är viktigast i ett kortfilmsmanus och vad ska man tänka på för att lyckas med det (som du anser är viktigast)?

Väldigt väldigt många kortfilmare vill göra "seriösa" och personliga projekt, ofta för att ta itu med sina egna demoner. Det kan handla om att göra 15 minuters kortfilmer om mobbing, incest, supande föräldrar, föräldrar i sekter, våldtäckt, sitt onda ex, eller nåt liknande.

 

Kolla igenom vilken kortfilmstävling som helst, eller om du går på en filmskola så vänta till dagen då alla visar upp sina slutprojekt.

 

Oftast blir den typen av kortfilmer alldeles för pinsamma för publiken att se för att det handlar mest om att kortfilmaren överanstränger sig till det yttersta för att skapa melodrama. Dessutom brukar 15 minuter inte räcka för den typen av berättelse, så allting blir för kompakt.

 

 

Det viktigaste när du gör kortfilm är att inte förlora publiken. Gör nåt de kan njuta av att se istället för något du vill tvinga dem att visa. Det är en bra övning om du vill göra längre saker sen som folk ska betala för att se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...