Gå till innehåll

3d program ( The free ones)


ungfilm

Recommended Posts

  • 3 månader senare...

Oj, oj, oj! Jag har sett många såna här trådar på alla forum nu på sistone! :)

 

Jag skulle förslå Blender 2.33. Det är lite svårt att komma in i men när du väl har lärt dej det så är räknas Blender som det bästa 3D-programmet som är gratis. En del föredrar det istället för Lightwave och de mer kända programmen. Här är några fina länkar för att lära sej Blender:

 

http://www.blender3d.org/cms/Tutorials.243.0.html

http://www.blenderwars.com/tut-path.php?module=index

http://www.b5-blender.com/tutorials.php

http://www.elysiun.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag blir lite irriterad på min PC startar jag upp min Amiga 3000 med Real 3D och Imagine. Renderar bilder och för över till min MII maskin med perfekt bild. Ni skall tro att de fungerar perfekt....*ler*

 

Förlåt en nostalgiker för hans inlägg.....

 

 

____________________________

Riktiga pojkar gör det med Lightworks

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har testat detta program en del. Inget seriöst arbete i det tyvärr.

 

Jobbar helst med mitt favoritprogram 3D-studio rel 4 (Ja, det är dos-versionen). Nu kommer säkert frågan om jag lever på stenåldern. Jag föredrar att använda program som jag lärt mig ner till molekylnivå. Dels för att det går snabbt att jobba i det om jag får en idé. Tycker att man skall välja ett program man trivs med och sen lära sig det så bra som möjligt för att sedan kunna skapa bra 3D bilder och animationer.

 

Ser allt för många som ej tar sig tid och lär sig programmet. De verkar tro att har man bara senaste versionen av ett program blir det automatiskt Toy Story, Monsters Inc och liknande. Sen är det ju också så att god kunskap om ljus, rörelse, material m.m. ger bra grund till lyckade 3d bilder och animationer. Lär av de bästa på detta fält genom litteratur och deras filmer och bilder.

 

Prova du OpenFX för jag tror inte du blir besviken. Lycka till! Maila gärna om du känner för ytterliggare diskussion eller har frågor angående 3d.

 

________________________________________

Riktiga pojkar gör det med Lightworks.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

[citat=Magnuz]Är värkligen Blender 2.33 gratis? det står ingen stans på http://www.blender3d.org. Om det är gratis så borde också Blender 2.40 vara gratis eller?[/citat]

 

Alla versioner av Blender är gratis och kommer förmodligen alltid att vara gratis.

 

Blender 2.40 är förövrigt grymt cool, innehåller ju vätskesimulering och rigidbodys :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Magnuz]tror någon Blender 2.40 är svårt? är det någon som har det som kan hjälpa mig igång med det?[/citat]

 

Blenders interface är väldigt annorlunda, personligen förstår jag inget utav det. Men så har jag heller aldrig riktigt försökt heller.

 

Har för mig att det finns ganska så mycket videotutorials på deras hemsida.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=The Moviemaker]

Jobbar helst med mitt favoritprogram 3D-studio rel 4 (Ja, det är dos-versionen). Nu kommer säkert frågan om jag lever på stenåldern. Jag föredrar att använda program som jag lärt mig ner till molekylnivå. Dels för att det går snabbt att jobba i det om jag får en idé. Tycker att man skall välja ett program man trivs med och sen lära sig det så bra som möjligt för att sedan kunna skapa bra 3D bilder och animationer.

 

[/citat]

 

Nu är det ju inte så att varje ny version av programmet är helt annurlunda än det tidigare. Följer man med i versions "utvecklingen" så är det inte direkt så mycket att lära sig med varje ny version.

 

Verkar ju bara korkat att hänga kvar vid ett 10(?) år gammalt program. Men men..

 

För övrigt beror det på vad du skall göra med programmet som avgör om det är bra eller inte. Finns många program som är bra på enskilda saker. Men oftast är det dom "stora" programmen som kan sina saker bäst...

Länk till kommentar
Share on other sites

Och framför allt ska man tänka igenom vad det är man vill göra. Olika program är olika bra på olika saker. Vissa är orienterade mot karaktärsanimering medan andra styr åt visuella effekter.

 

Blender verkar vara kompetent men ha en extremt hög inlärningskurva. Bland dom brantaste jag sett.

 

Jag väntar fortfarande på att någon skall göra ett 3D program med Adobe-känsla som är riktigt bra. Bästa alternativet i den vägen är Carrara Pro. Nya version 5 verkar bra. Men är säkert ganska buggig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Och framför allt ska man tänka igenom vad det är man vill göra. Olika program är olika bra på olika saker. Vissa är orienterade mot karaktärsanimering medan andra styr åt visuella effekter.

 

Blender verkar vara kompetent men ha en extremt hög inlärningskurva. Bland dom brantaste jag sett.

 

Jag väntar fortfarande på att någon skall göra ett 3D program med Adobe-känsla som är riktigt bra. Bästa alternativet i den vägen är Carrara Pro. Nya version 5 verkar bra. Men är säkert ganska buggig.[/citat]

 

Hur menar du med Adobe känsla?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som Adobes interface i After Effects, Premiere Pro, Photoshop, Illustrator, Encore, GoLive osv...

 

Alla designade med idén att man bara ska behöva lära sig ett interface en gång. Inte ett nytt interface för varje nytt program. Kunde 3D-programmet dessutom ha bra Adobe-integration skulle det ju vara kul. Strata 3D var lite inne på det där (och det har Adobe-interface) men det är ett hopplöst gammaldags program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...