Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

[citat=tomgrejs][citat=Jawo]PS3 spelen ska ligga på Blueray skivor, inte DVD (något som utvecklaran lär vara väldigt tacksamma för).[/citat]

lol. det låter väldigt onödigt att släppa spelen som inte blir större än 7-8gb på blue-ray skivor.. när dvdn finns. jag är också rätt övertygad om att mer än 10 gb krävs inte för att göra riktigt snygga spel på dagens konsoler.

för det andra, många av dagens spel görs parallellt till både x360 och ps3. därför att man har inte råd att göra spearata verisioner. det gällde även förra generationen. och eftersom x360 är på dvd-skivor. varför då lägga ps3 spelen på bd när det räcker med dvd??

sen så har sony iallafall gått ut med att de kommer att släppa spelen på både dvd och bd. så det så!

DVD Disc media (read only):

PlayStation 2 DVD-ROM

PLAYSTATION 3 DVD-ROM

DVD-Video: DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW

Blu-ray Disc media (read only):

PLAYSTATION 3 BD-ROM

BD-Video: BD-ROM, BD-R, BD-RE

(http://playstation.about.com/od/ps3/a/PS3SpecsDetails_3.htm)[/citat]

Så sade man säkert om att PS2 spelen skulle släppas på dvd och inte cd.

Starbreeze har tex sagt i en intervju att dom kanske måste lägga in deras spel The Darkness på två dvd skivor, så dvd räcker egentligen inte alls.

Antagligen så kommer några PS3 spel att släppas på dvd i början, men om ett år eller så, så kommer förmodligen allt att släppas på BD.

http://www.ps3land.com/article-485.php

Postad

varför valde då microsoft att bara använda en dvd-spelare i sin x360? om de visste att kapaciteten skulle bli för liten?

dagens spel till xbox 360 är så pass snygga att det inte behövs mer utrymme för att göra spelen snyggare. det är hårdvaran som begränsar resultatet. och hu skickliga grafiker/programerare som teamen har. jag har inget behov av att ha bättre spel än de som finns och kommer finnas ute på marknaden till x360 iallafall.

Postad

[citat=tomgrejs]varför valde då microsoft att bara använda en dvd-spelare i sin x360? om de visste att kapaciteten skulle bli för liten?[/citat]

Antagligen för att hålla priset nere. Blueray verkar vara en stor orsak till att PS3:an blir så dyr. Det kommer ju en HD-DVD-tillsats till 360:an.

[citat=tomgrejs]dagens spel till xbox 360 är så pass snygga att det inte behövs mer utrymme för att göra spelen snyggare. det är hårdvaran som begränsar resultatet. och hu skickliga grafiker/programerare som teamen har. jag har inget behov av att ha bättre spel än de som finns och kommer finnas ute på marknaden till x360 iallafall.[/citat]

Ja, och 640 kB borde räcka för all framtid. ;-)

Postad

....och PS2 spelen tog ju ett tag att utveckla tills de hade nått full blomning. Tror ni att PS3:ans första spel kommer att visa maskinens fulla potential? För detta krävs i längden Blu-Ray skivor.

Postad

[citat=tomgrejs]varför valde då microsoft att bara använda en dvd-spelare i sin x360? om de visste att kapaciteten skulle bli för liten?

dagens spel till xbox 360 är så pass snygga att det inte behövs mer utrymme för att göra spelen snyggare. det är hårdvaran som begränsar resultatet. och hu skickliga grafiker/programerare som teamen har. [/citat]

För att Hd-dvd inte fanns när dom släppte 360, och för att det skulle dra upp priset 1-2k ytterliggare.

Så småningom kommer vi antagligen att se samma saker som vi såg i slutet av CDns storhets tid där man nästan tar för givet att spelen kommer att ligga på 2-6 olika dvd skivor. Något jag finner mycket irriterande.

Med ett större lagringsutrymme så slipper ju även utvecklarna hållla på att komprimera och kompromissa för att få plats med allt,

och hög komprimering är ju något som man verkligen inte vill ha nu i dessa Hemmabio tider med HD-tv och mäktiga ljudsystem.

[citat=tomgrejs]jag har inget behov av att ha bättre spel än de som finns och kommer finnas ute på marknaden till x360 iallafall.[/citat]

Det är tur att inte alla tycker som dig. I så fall hade Pong fortfarande varit det hetaste spelet just nu.

Hur i helvete kan du tacka nej till bättre spel?

Postad

Ganska mycket PS3 och 360 för att vara Nästa generations filmmedia som snackas i tråden.

Som någon sa tidigare, många är nog ganska nöjda med DVD. Industrin kommer troligen få det kämpigt i inledningsskedet med den nya tekniken då industrin i sig dels är delad i två läger och sen ska lyckas övertyga den breda massan att "vanlig" DVD inte duger som filmmedium.

Jag tror inte PS3 eller 360 kommer vinna kampen på något vis åt varken formatkriget eller filmindustrin som vill att vi ska köpa remastrade filmer i HD, som vi redan har på DVD.

Postad

[citat=barnholdt]Ganska mycket PS3 och 360 för att vara Nästa generations filmmedia som snackas i tråden.

Som någon sa tidigare, många är nog ganska nöjda med DVD. Industrin kommer troligen få det kämpigt i inledningsskedet med den nya tekniken då industrin i sig dels är delad i två läger och sen ska lyckas övertyga den breda massan att "vanlig" DVD inte duger som filmmedium.

Jag tror inte PS3 eller 360 kommer vinna kampen på något vis åt varken formatkriget eller filmindustrin som vill att vi ska köpa remastrade filmer i HD, som vi redan har på DVD.[/citat]

Just nu är vi nöjda med Dvd. Men sen när HD-formatet har spridit sig så kommer många vilja se på HD-kvalite. det är som att kolla på en DVD och sen gå tillbaks till VHS.

PS3 kommer garanterat ha en stor impakt på hur BD kommer bli. Det har redan spekulerats att BD är redan den stora vinnaren. Filmbolagen har ju valt stöd för BD före HD-DVD. PS2 hade en stor inverkan på hur stort DVD blev. Över 100 miljoner sålda ps:2er med DVD ökade försäljningen på DVD:en med en ganska så stor %.

Postad

[citat=Jawo][citat=tomgrejs]varför valde då microsoft att bara använda en dvd-spelare i sin x360? om de visste att kapaciteten skulle bli för liten?

dagens spel till xbox 360 är så pass snygga att det inte behövs mer utrymme för att göra spelen snyggare. det är hårdvaran som begränsar resultatet. och hu skickliga grafiker/programerare som teamen har. [/citat]

För att Hd-dvd inte fanns när dom släppte 360, och för att det skulle dra upp priset 1-2k ytterliggare.

Så småningom kommer vi antagligen att se samma saker som vi såg i slutet av CDns storhets tid där man nästan tar för givet att spelen kommer att ligga på 2-6 olika dvd skivor. Något jag finner mycket irriterande.

Med ett större lagringsutrymme så slipper ju även utvecklarna hållla på att komprimera och kompromissa för att få plats med allt,

och hög komprimering är ju något som man verkligen inte vill ha nu i dessa Hemmabio tider med HD-tv och mäktiga ljudsystem.

[citat=tomgrejs]jag har inget behov av att ha bättre spel än de som finns och kommer finnas ute på marknaden till x360 iallafall.[/citat]

Det är tur att inte alla tycker som dig. I så fall hade Pong fortfarande varit det hetaste spelet just nu.

Hur i helvete kan du tacka nej till bättre spel?[/citat]

ojoj. nu behöver vi inte hetsa upp oss. förstår inte ritigt hur du fullständigt kunde missa poängen i mitt inlägg men fortfarande svarar. jag kan ju fortfarande säga att jag vet hur snygga spelen är nu. spelen blir inte snyggare på min sdtv för att de får lägga in 10 gb till. det är hårdvaran som sätter begränsningarna. jag är nöjd med det som finns nu. och tror inte det kommer bli märkbar skillnad på ps3ans BD spel med 10gb mer än dess dvd skivor.

för att svara på det andra. om microsoft vill vinna konsol kriget med sony tror jag itne de sattsar kortsiktigt. varför skulle det behövas 5-6 dvd skivor för ett spel? då alla x360 spel idag klarar en dvdskiva. spel som är ybergrymma. du glömmer en sak i dina beräkningar. samtidigt som vi vill ha snyggare och snyggare saker så krävs det större och större media för att visa upp det. utvecklingen går frammåt. MEN det gör även tekniken innom komprimering...

Postad
ojoj. nu behöver vi inte hetsa upp oss. förstår inte ritigt hur du fullständigt kunde missa poängen i mitt inlägg men fortfarande svarar. jag kan ju fortfarande säga att jag vet hur snygga spelen är nu. spelen blir inte snyggare på min sdtv för att de får lägga in 10 gb till. det är hårdvaran som sätter begränsningarna. jag är nöjd med det som finns nu. och tror inte det kommer bli märkbar skillnad på ps3ans BD spel med 10gb mer än dess dvd skivor.

för att svara på det andra. om microsoft vill vinna konsol kriget med sony tror jag itne de sattsar kortsiktigt. varför skulle det behövas 5-6 dvd skivor för ett spel? då alla x360 spel idag klarar en dvdskiva. spel som är ybergrymma. du glömmer en sak i dina beräkningar. samtidigt som vi vill ha snyggare och snyggare saker så krävs det större och större media för att visa upp det. utvecklingen går frammåt. MEN det gör även tekniken innom komprimering...

Alla utvecklare till XBox360 måste ha support för HDTV. Det innebär att ett enkelt spel (hmm... ta t.ex Call of Duty 2) kräver 4-6 ggr så mycket minne för textures som ett gammal Xbox-spel gjorde.

Halo 2 tar just under 5GB och Bungie programmerarna är helt tokiga i komprimering (de håller t.ex kartona i spelet delvis komprimerade i minne och komprimerar upp dem on-the-fly på grund av Xbox'ens begränsade mängd minne). Jag tyckte att Halo 2 hade dålig upplösning på textures och det var på en vanlig TV.

The Darkness från svenska utvecklarna Starbreeze kommer att komma på två DVD-skivor till X360 (enligt dem själva).

När jag pratar om ett "enkelt spel" så menar jag ett spel som inte använder de senaste effekterna. Sneglar man på Gears of War till X360'n (det ryktas om att släppas på 4 st DVD9-skivor (dvs, 8,5GB på varje)) så använder spelet 2048x2048 texturerer till varje karaktär. Varje karaktär har i sin tur en normalmap, en colormap, en specularmap, möjligtvis en shinynessmap, och då drar det iväg minne. Ett citat från en av utvecklarna hos Epic (de som gör Gears of War):

"Unreal Tournament was 6GB compressed. Next Generation games are going to be 20GB plus, and how we're going to fit them on DVD9's I don't know, they'll probably be a few of them. On the PS3, we're going to be using the majority of the space on those Blu-ray disks." - Mark Rein

Spelutvecklare kan alltid förbruka minne och utrymme. Ju mer utrymme, desto mer saker kan man hitta på att göra och desto färre kompromisser. Däremot vet jag inte hur det påverkar filmbranschen. PS2:an var väl till stor hjälp för DVD-försäljningen vad jag har förstått?

Postad

[citat=Java ex Machina][citat=Mr.Man]Lättare produktion betyder lättare piratkopiering, kan finnas skäl till att försvåra.[/citat]

egentligen inte eftersom det släpps Blu-ray brännare till pc redan i år.[/citat]

Nu syftade jag på organiserad verksamhet med pressar. Sen ska ju kopieringsskyddet va något i hästväg på blueray

Postad

[citat=tomgrejs]

spelen blir inte snyggare på min sdtv för att de får lägga in 10 gb till. det är hårdvaran som sätter begränsningarna. jag är nöjd med det som finns nu. och tror inte det kommer bli märkbar skillnad på ps3ans BD spel med 10gb mer än dess dvd skivor. [/citat]

Dom kanske inte blir nödvändigtvis snyggare av några extra gb på skivan, men nu var det inte heller grafiken jag syftade på.

Syftade mest på ljud, musik, filmer osv. Utvecklarna kan ju även slänga in lite mer texturer osv, något som resulterar i mer varierande miljöer.

[citat=tomgrejs]för att svara på det andra. om microsoft vill vinna konsol kriget med sony tror jag itne de sattsar kortsiktigt.[/citat]

MS satsade antagligen på att komma ut före PS3, och sket såldeles i HD-Dvd.

[citat=tomgrejs]varför skulle det behövas 5-6 dvd skivor för ett spel? då alla x360 spel idag klarar en dvdskiva. spel som är ybergrymma. [/citat]

Varför skulle spelen inte kräva 2-6? Dom allra första PS2 spelen kördes ju på Cd, medans nu i slutet av PS2s livstid finns det knappast något spel som skulle kunna klämmas in på på en Cd. Vissa fåtal PS2 spel har ju till och med släppts på flera olika dvd-skivor.

[citat=tomgrejs]du glömmer en sak i dina beräkningar. samtidigt som vi vill ha snyggare och snyggare saker så krävs det större och större media för att visa upp det. utvecklingen går frammåt. MEN det gör även tekniken innom komprimering...[/citat]

Visst, komprimeringen blir bättre och bättre. Men om utvecklarna slipper hålla på att komprimera allt så kan dom ju använda all den cpu kraften till gameplay istället för grafik.

Postad

[citat=Jawo]

Dom kanske inte blir nödvändigtvis snyggare av några extra gb på skivan, men nu var det inte heller grafiken jag syftade på.

Syftade mest på ljud, musik, filmer osv. Utvecklarna kan ju även slänga in lite mer texturer osv, något som resulterar i mer varierande miljöer.

[/citat]

ja just det ja. ljudet tar ju stor plats, och musik kan koprimeras väldigt hårt idag med superb kvalité. och när vill man ha filmer i ett spel? nuförtiden är väl det mesta spelmotorn som ritar upp filmerna också. för att det ska bli verkligt relaterat till spelet. det su syftar på är film. där är det kul med superkvalité på bild och ljud. :)

Postad

[citat=tomgrejs][citat=Jawo]

[/citat]

ja just det ja. ljudet tar ju stor plats, och musik kan koprimeras väldigt hårt idag med superb kvalité. och när vill man ha filmer i ett spel? nuförtiden är väl det mesta spelmotorn som ritar upp filmerna också. för att det ska bli verkligt relaterat till spelet. det su syftar på är film. där är det kul med superkvalité på bild och ljud. :)[/citat]

Ljudet tar mer och mer plats, då det bara blir mer och mer ljud i dagens spel. Cod 3 skulle ha någon gb med bara ljud tex.

Det kommer nog fortfarande finnas förrenderade filmer även i denna generation tv-spel. Det börjar ju nu även bli mer och mer populärt med extramaterial osv, sådant i HD format kommer ju ta upp en hel del.

Postad

men som sagt, ljud kan komprimeras efter hur mycket utrymme man har att jobba med. och extra material har aldrig fått ta plats på en spelskiva då spelet alltid går i förstahand och erbjuder så mycket mer. då istället släpps extramaterial på dvd-skivor. och vem vill ha superbra kvalité på extramaterial ändå?? :)

det är en helt annan sak i filmer, där det mer är en konst att göra en film. och framförallt då, filmer bara varar i några timmar. så kan det vara kul att få ut lite mer valuta för pengarna.

Postad

[citat=tomgrejs]men som sagt, ljud kan komprimeras efter hur mycket utrymme man har att jobba med. och extra material har aldrig fått ta plats på en spelskiva då spelet alltid går i förstahand och erbjuder så mycket mer. då istället släpps extramaterial på dvd-skivor. och vem vill ha superbra kvalité på extramaterial ändå?? :)

det är en helt annan sak i filmer, där det mer är en konst att göra en film. och framförallt då, filmer bara varar i några timmar. så kan det vara kul att få ut lite mer valuta för pengarna.[/citat]

Ju mer saker komprimeras ju sämmre blir kvaliteten.

Visst, spelet går alltid i första hand, men om spelen börjar erbjuda extramaterial så ökar köpsuget mycket för min del.

Men om vi skiter i ljud och extramaterial, så är det ju ett faktum att texturer numera kan ta upp mycket minne vilket leder till att spelen måste ha flera olika skivor. BD är ett svar på det.

Postad

men extra materialet kommer aturligtvis på en extra dvd. vem vill komprimera saker mer för att få plats med det på en dvdskiva?

och sen när görs spel på flera skivor till konsoll? till psone fanns, för den använde sig av cd-skivor. men efter det? hur många spel ligger på två skivor igentligen?

orkar inte fortsätta denna diskussion med dig, när du bara upprepar dig hela tiden.

/tom

Postad

[citat=tomgrejs]men extra materialet kommer aturligtvis på en extra dvd. vem vill komprimera saker mer för att få plats med det på en dvdskiva?

och sen när görs spel på flera skivor till konsoll? till psone fanns, för den använde sig av cd-skivor. men efter det? hur många spel ligger på två skivor igentligen?

orkar inte fortsätta denna diskussion med dig, när du bara upprepar dig hela tiden.

/tom[/citat]

Metal Gear solid 3: Subsitence ligger på 3 dvd tex.

Vi kan ju fortsätta denna diskussion om ett halvår eller så, när 360 spelen börjar ligga på mer än en dvd.

Postad

återstår att se om och isåfall hur mycket bättre det blir av det extrautrymme som de får tillgång till. är det märkbart på en sd-tv? är det ens värt det?

Postad

[citat=tomgrejs]det är en helt annan sak i filmer, där det mer är en konst att göra en film.[/citat]

Menar du att det inte skulle vara nån konst att göra spel eller menar du att film är mer konstnärligt? Båda påståendena är inga självklarheter.

[citat=tomgrejs]återstår att se om och isåfall hur mycket bättre det blir av det extrautrymme som de får tillgång till. är det märkbart på en sd-tv? är det ens värt det?[/citat]

Det kanske inte syns någon skillnad på SDTV, men spelen är gjorda för att se bra ut på HDTV. Det finns t.o.m. folk som menar att det inte är nån mening med att ha en nextgen-konsoll om man inte har en HDTV.

Och jag tror nog att man kommer att lyckas fylla Blurayskivor. Texturerna för HD tar naturligtvis mer utrymme. Sen är det ju alltid kul om spel fyller på med mycket material (och då menar jag inte extramaterial). Och JA, det går att komprimera, men det finns ju gränser för vad algoritmerna klarar med bibehållen bra kvalité.

Postad

lol. läs mina tidigare inlägg. en film är gjord för att vara i någon timme. och vara underhållande att se på. vet nog alla i det här forumet. däremot spel ska ha så mycket mer. det ska hålla i ibland upp emot 20-30 timmar och fortfarande ha en handling. det är en helt anna upplevelse. spel är fortfarande konst. men på ett helt annat sätt. det har något som heter "spela" i sig.

och angående sd-tv och hd-tv. jag tänker fortfarande inte skaffa en hd-tv. och det är anledningen till att jag startade tråden. för att få reda på om det verkligen blir så extremt mycket bättre resultat med bd- sötrre lagringskapacitet om man ändå bara har sdtv.. läs tråden innan tack.

Postad

Har man inga planer på att byta upp sig till HDTV så är det helt meningslöst att ha Blueray- eller HDDV-spelare. Vad gäller spel så finns det som sagt folk som menar att det är meningslöst att ha en nextgen-konsoll utan att ha en HDTV. Det är jag mer skeptisk mot eftersom det finns annat intressant i nya spel än bara snyggare grafik. T.ex. mer avancerad fysik eller helt enkelt bättre speldesign.

Postad

[citat=vilcans]Har man inga planer på att byta upp sig till HDTV så är det helt meningslöst att ha Blueray- eller HDDV-spelare.[/citat]

Nja helt meningslöst är det inte. Både Blu-ray och HD-DVD kommer att använda de nya DD+ och DTS-HD formaten, vilka tydligen ska vara både lossless och nedsamplingsbara. Så även om man inte köper en ny förstärkare som kan utnyttja formaten till fullo så ska man med en BD eller HD spelare kunna köra med sin gamla ljudutrustning och få jävligt mycket schysstare ljud än med vanlig DD och de allra flesta DTS-skivorna.

ta till exempel Armageddon; den japanska DTS-utgåvan som släpptes i begränsad upplaga och har varit utgången ganska länge nu ska tydligen vara bland de bästa DVD-utgåvorna, ljudmässigt. Samma gäller den japanska Jurassic Park 1 Superbit-utgåvan. Nu kan man bara hitta dem på eBay och de kostar närmare tusenlappen begagnat att köpa. Med BD och HD-DVD slipper man tänka på sånt för ljudmässigt kommer det inte att bli lika stor skillnad mellan DD och DTS.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...