Gå till innehåll

Nästa generations filmmedia (BlueDisk HD-DVD)


tomgrejs

Recommended Posts

Är det någon som är insatt i det hela som kan förklara lite vad som gäller?

Världen är återigen uppdelad i två format, BlueDisk och HdDVD, Blue ray skivorna har större lagringskapacitet, men är också kännsligare mot repor då den bränner så pass nära ytskicktet. nog om det.

 

med BlueDisk kan man få plats med upp mot 50gb material. men hur mycket kan man dra nytta av? kommer filmerna bli så stora? dagens skivor är på 9gb dual. och det är väl vad skivorna klarar av. kanske att man skulle kunna få ut bättre kvalit'e med större filmer. men hur stor skillnad gör det på en vanlig sd-tv?

 

sen till frågan om nästa generation. antar att man måste ha en hd-tv för att få ut något av det överhuvudtaget. och att en film so är gjord för 1080p ger bäst resultat. men sen då? kan storleken på disken avgöra hur pass bra kvaliten blir därefter? så att man med en 10gb större skiva får synabrt bättre kvalité?

 

för det verkar vara det hela den här diskussionen går ut på...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att medvetenheten är störren än att kolla till vilket media som lagrar mest, även bland icke film och hobby filmare. Personligen tror jag HD-DVD går ur det hela som vinnare för de har DVD med i namnet. Där blir inget.... "Blå, förlåt vad sa du?" bland de äldre. Men likväl kommer jag troligen sitta med blådisk efter ett tag då röken lagt sig lite. Apple ser ut att ta parti för de skivorna, men som vanligt är inget omöjligt när det gäller formatkrig.

 

Högst spekulativt inlägg, från min sida. Man borde blivit politiker :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte att lagringskapaciteten blir avgörande i utgången av formatkriget, båda formaten kan ju lagra en hel HD film utan problem. Nu har ju microsoft ställt sig bakom HD dvd efter ha stött båda formaten. Av orsakerna att det skyddande ytskicktet som läggs på blueray skivorna gör att fler behöver kasseras och därav dyrare produktionskostnader, samt att kopieringsskyddet som sony utveklar verkar bli för komplicerat och dragit ut på tiden, därav försenad PS3:a

 

Blir Playstation 3 en hit kan nog blueray stå som segrare, floppar den kan det nog betyda det motsatta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller så blir det så att det inte slår alls.

 

Visst det finns en marknad och intresse för HD. Men frågan är om den är tillräckligt stor.

 

SACD AudioDVD är två format som är överlägsna CD. Men har det slått ännu? Nej därför de flesta är nöjda med det ljud de redan har.

 

Så då kommer frågan hur många hushåll är missnöjda med den kvalite som DVD ger? Förmodligen de som köpt en plasma/lcd tv med dålig SD upconvertering eller de som köpt en plasma med enbart 480 linjers upplösning och tror att de får bättre bild med HD ;)

 

Det finns en del som talar för att HDDVD och BR kommer gå samma väg till möte som LaserDisc som ett mellanformat för entuasiaster. Fast å andra sidan kan det slå rejält nu när hemmabio har börjat bli ett fenomen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=MovieSwede]Eller så blir det så att det inte slår alls.

 

Visst det finns en marknad och intresse för HD. Men frågan är om den är tillräckligt stor.

 

SACD AudioDVD är två format som är överlägsna CD. Men har det slått ännu? Nej därför de flesta är nöjda med det ljud de redan har.

 

Så då kommer frågan hur många hushåll är missnöjda med den kvalite som DVD ger? Förmodligen de som köpt en plasma/lcd tv med dålig SD upconvertering eller de som köpt en plasma med enbart 480 linjers upplösning och tror att de får bättre bild med HD ;)

 

Det finns en del som talar för att HDDVD och BR kommer gå samma väg till möte som LaserDisc som ett mellanformat för entuasiaster. Fast å andra sidan kan det slå rejält nu när hemmabio har börjat bli ett fenomen.[/citat]

Enligt Digital Bits är problemet urvalet av själva filmerna. de som satsar på format så här tidigt är entusiaster, så just nu är det där pengarna finns för bolagen. Ju fler "effektfilmer" de släpper, desto mer har entusiasterna att gotta sig åt och visa upp för sina bekanta, vilket på sätt och vis funkar lite som gratisreklam åt de nya formaten.

Men istället släpper de en massa andra titlar som man egentligen lika gärna kan se på vanlig DVD.

 

Det kanske är för att bredda utbudet, men Digital Bits brukar ju veta vad de snackar om.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm.. läste att bland annat 20th Century Fox kommer att använda endast Blueray, och t.ex Universal kommer att bara använda HD-DVD. Så det blir kanske blir att skaffa sig en multispelare? =)

 

Kan hända att dem har backat på det där med att bara supporta ena sidan, har inte direkt hängt med så noga. Nåja, inte så mycket att göra mer än att se på.

Länk till kommentar
Share on other sites

De flesta hemmabioentusiaster verkar föredra Blu-Ray med tanke på dess kapacitet på sikt, men verkar vara ganska besvikna på att de har börjat med den sunkiga mpeg2-kodexen.

 

Jag tror dock att Blu-Ray ändå kommer att gå ut som vinnare, pga två stora faktorer:

 

1. Playstation 3

 

2. Att alla filmbolag/studios backar Blu-Ray med undantag för Universal. Fyra stora bolag stöttar INTE HD-DVD:

 

Twentieth Century Fox

Disney (Buena Vista, Touchstone, Miramax, Dimension Films, Pixar)

Sony Pictures (Colombia Tristar, MGM, United Artists)

Lions Gate Films

 

Alltså ett överväldigande stöd från filmindustrin för Blu-Ray.

 

HD-DVD:s fördelar är att filmerna verkar se bättre ut på detta medium i det begynnande stadiet pga valet av ny kodex VC1.

 

Observera dock att båda formaten stödjer mpeg2, VC1 och H.264/AVC och att filmbolagen själva väljer kodex. Synd bara att Blu-Ray släppen hittills har valt en sämre komprimering.

 

En annan fördel som HD-DVD har är att tillverkningskostnaden är billigare då skivorna har många likheter med det gamla DVD-systemet och behöver ringa modifiering i tillverkningsprocessen; Blu-Ray behöver helt nya maskiner.

 

Dessutom är HD-DVD-spelarna billigare (och mindre exlusiva; ingen 1080p!), t.o.m. billigare än PS3. Men personligen tror jag att suget efter HD-spel är betydligt större än HD-video, och därför kommer PS3 snabbt bli den mest spridda HD-spelaren i hemmen.

 

En annan fördel för HD-DVD är ju Microsofts stöd för formatet, fast man vet ju inte vad som händer på sikt om Blu-Ray säljer fler andelar. Dessutom kommer Blu-Ray vara kompatibelt (vad jag har förstått) med Microsofts produkter. Dessutom backar ju Apple upp Blu-Ray...

 

Kopieringsskyddet som skalar ner bilden till halva upplösningen på de analoga utgångarna kommer att finnas på BÅDA formaten, och i båda fallen är det upp till filmbolagen att använda sig av det. De flesta filmbolag har aviserat att de INTE kommer att använda sig av det.

 

Mer och samlad information kan ni hitta här: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=121415

 

Rent tekniskt är det hugget som stucket vilket format som vinner. Det är det formatet som lanseras mest effektivt som kommer att vinna och därför tror jag att det blir Blu-Ray som går segrande ur striden tack vare de två punkterna som jag refererade till ovan.

 

Sedan tror jag som vissa andra att "Svensson" kommer hålla fast vid DVD och att de flesta nöjer sig med detta systemet. Vanligt folk är ju inte direkt kvalitetsmedvetna om inte den dåliga kvaliteten kommer och nyper dem i arslet. Jag menar VHS vs. DVD är ju så astronomisk stor att man måste vara idiot om man inte väljer bort VHS. Bekvämlighet är också viktigt, nästan viktigare än kvalitet. Kolla bara i musikvärlden där folk väljer mp3 före CD...

 

HD kommer förvisso bli mer populärt än LaserDisc var på 90-talet, kanske t.o.m. mer populärt än DVD-Audio och SACD. Men den kommer definitivt inte komma förbi DVD i popularitet i många år framöver av den enkla anledningen att Svensson inte är intresserad att byta ut sin 900 kronors DVD-spelare mot en ny tingest som kostar bortemot 6000 kr eller mer. Dessutom kommer de rata HD formatens skivor som kommer att ligga på riktpriser runt 300 kr (kan jag tänka mig) och varför skulle "Svensson " köpa en titel för 300 kr, eller ens 250 kr om han kan köpa samma film i lokala ICA-butiken för 89 kr? En fördel med HD är ju att DVD kommer att gå ner i pris ;)

 

Nä...HD kommer bli ett mer exlusivt format för hemmabioälskaren och cineasterna, alltså sådana som mig :). Vet dock inte om jag skall köpa en PS3 eller vänta in en kombospelare. Någon ren HD-DVD-spelare är ej intressant i dagsläget, fast skulle formatet mot all förmodan gå segrande ur striden så...

 

Det kan faktiskt bli så att ingen kommer gå segrande, liksom mellan DVD-Audio och SACD, och att vi får leva med att båda formaten finns parallellt. Eftersom det idag finns DVD-A/SACD-kombospelare är det en tidsfråga innan det dyker upp en HD-DVD/Blu-Ray-spelare. Det finns ju några titlar på Universal som man vill ha, eller hur...?

Länk till kommentar
Share on other sites

en sak säger jag bara... PS3... för allt jag ändå håller spelstationen och dess spel kär så har sony skutit sig i foten med lösplugg... 7-8000 för en enhet med ordentlig HD-kapacitet skrämmer iväg de flesta...

 

annars röstar jag för Blueray just för högre kapacitet... den eller liknande kommer ändå att vinna i längden... dessutom, mer utrymme betyder ju också mindre kompression.

 

Sedan så har jag bara sett 3 filmer i hd...

 

Total Recall (wmv9hd 720p disc 3 i danska stora 3discutgåvan)

Hero (nedladdad HD-utgåva)

Jenna Jamesons Greaseparty (;))

 

+ en stor hög med HD-filmtrailers från apples hemsida... (the promise är fortfarande min favvotrailer.:D)

 

Jag har även sett Blade Runner i en HD-mastrad piratutgåva, som förresten inte borde finnas :S

 

min erfarenhet är då att bilden är förbannat fin... men man måste välja master med omsorg för att slippa högupplösta filmgryniga bilder... man ser en jävla skillnad mellan standard 35 scenerna och (troligtvis) vistavision-/70mm- scenerna i grynighet i Total Recall som användes för specialeffekterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är mycket negativt snack om PS3:an nu: att den är dyr och kommer sent, är svår att utveckla för m.m. Precis som Java säger så var X-box dyr när den kom. Och PS2:an ansågs vara för svår att programmera för. Båda dessa konsoler lyckades bra. PS2:an lyckades extremt bra. Därför ska man inte tro för mycket på hur snacket går. Framtiden kommer att utvisa om PS3:an blir succé eller flopp. En sak som är säker är att priset kommer att gå ner.

Länk till kommentar
Share on other sites

mycket handlar nog om hur pass intresserade folk är i hd. utan hd-tv, ingen ide med hd-spelare. när det börjar bli vanligare krävs nog många filmer som verkligen utnytjar det för att det ska bli intresant. jag tror inte att folk som vill se på film enbart köper en ps3 då. men frågan är ju i spelväg hur pass stor skillnad blue-ray har mot dvd. x360 har ju som vi redan vet minst lika snygg grafik som ps3an. och den bara på dvd-skivor.

 

en annan marknad som är rätt stor är den olagliga med nerladdningar piratkopior osv. där det billigaste och enklaste skivorna gäller.

 

jag tror att hela grejjen med ps3an är så uppskruvad. bara för att den har blue-ray och massa potentiella köpare så betyder det inte att de är intresserade av att se film och att alla har hdtv-

 

det blir nog avgörande senare hurpass bra de båda formaten anpassar sig till marknaden. än så länge är det inte mer än fanatikerna som är intresserade ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen är väl iof även frågan om hur kul det är att se på film på en sån?

Jag & min sambo har en PS2:a hemma (bland annat), men att glo på film på den kan vara ganska smärtsamt!

Dålig kontroll utan tidsangivelse eller GoTo-funktion, hög (irriterande) brusnivå, & seg reaktionstid för kontrollern.

Tror säkert att många inbitna (& täta) gamers gärna ser inbyggd Blu-Ray som mycket välkommet, men då tror jag mest det är för nyhetens behag & att kunna se formatet alls än så länge. Precis som det blev med PS2.

Folk som huvudsakligen vill se på film & inte bryr sig så mycket om spel lär förmodligen inte lägga dom pengarna för en sån maskin.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag undrar om PS3:an hade blivit billigare om dem dumpat filmstödet. Tror dem grejar filmuppspelningen i mjukvara via cell-processorn (den är riktigt bra att dekomprimera saker på), så att dumpa uppspelningsstödet hade nog itne gjort någon skillnad i pris.

 

Just PS3:an känns som att den antingen är en överfläskad konsoll eller en nedskalad dator, får se vilket det blir.

Länk till kommentar
Share on other sites

PS3 spelen ska ligga på Blueray skivor, inte DVD (något som utvecklaran lär vara väldigt tacksamma för).

Blueray ska även ha ett nytt ytskikt som gör att man kan repa skivorna med stålull utan att dom går sönder.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]PS3 spelen ska ligga på Blueray skivor, inte DVD (något som utvecklaran lär vara väldigt tacksamma för).[/citat]

källa?

 

 

det jag inte fattar förresten angående det nya ytskiktet som HD-DVD och BD ska ha är varför man inte kan använda det på vanliga DVD- och CD-skivor också. Nån här som kommer ihåg när CD var nytt? då pratade man om att de var "oförstörbara" och inte gick att repa vilket var problemet med vinylskivorna...

 

hur är det förresten med själva plasten på undersidan av HD och BD? för även den är ju repkänslig, även om det inte är lika katastrofalt om den skadas lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]PS3 spelen ska ligga på Blueray skivor, inte DVD (något som utvecklaran lär vara väldigt tacksamma för).[/citat]

 

lol. det låter väldigt onödigt att släppa spelen som inte blir större än 7-8gb på blue-ray skivor.. när dvdn finns. jag är också rätt övertygad om att mer än 10 gb krävs inte för att göra riktigt snygga spel på dagens konsoler.

för det andra, många av dagens spel görs parallellt till både x360 och ps3. därför att man har inte råd att göra spearata verisioner. det gällde även förra generationen. och eftersom x360 är på dvd-skivor. varför då lägga ps3 spelen på bd när det räcker med dvd??

 

sen så har sony iallafall gått ut med att de kommer att släppa spelen på både dvd och bd. så det så!

 

DVD Disc media (read only):

PlayStation 2 DVD-ROM

PLAYSTATION 3 DVD-ROM

DVD-Video: DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW

 

Blu-ray Disc media (read only):

PLAYSTATION 3 BD-ROM

BD-Video: BD-ROM, BD-R, BD-RE

 

(http://playstation.about.com/od/ps3/a/PS3SpecsDetails_3.htm)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, tills Blu-Ray är mer spritt så kommer det vara pissdyrt att både mastra & trycka upp plattorna i det formatet.

Var samma sak när DVD släpptes, & ett bra tag efter det, fanns bara ett fåtal äkta tryckerier & dom som fanns tog betalt därefter åsså.

Hoppas inte det krävs för extrema uppgraderingar för att kunna få en vanlig DVD-press att trycka HD-DVD...eller att det går alls...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...