Gå till innehåll

Går det att ha en 2 timmar-lång-film i datorn?


c4kristoffer

Recommended Posts

Det beror på vilket filsystem du har på hårddisken (partitionen). Använder du Windows 2000 eller Windows XP bör du ha NTFS och då finns det ingen övre gräns (iaf. inte praktisk) för hur stor en fil får vara.

Har du Windows 9x/Me kan du inte ha NTFS, utan är tvingad till FAT32 som har en gräns vid ca 2 GB.

 

Kontrollera vilket filsystem du har genom att högerklicka och välj 'Egenskaper' på den aktuella hårddisken (partitionen) i 'Den här datorn'.

 

Tänk även på att om du ska du kopiera tillbaka filmen på band direkt ifrån Premiere, dvs. utan att först exportera till en fil, är det ingen risk att du bryter 2 GB-gränsen. Premiere ser själv till att de temporära filerna (preview files) inte blir för stora.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns två typer av avi-filer; typ ett och (logiskt) typ två.

Typ ett har en maxgräns på 2gig.

Typ två begränsas bara av filsystemet (som i NTFS fall kan hantera upp till 4TerraBytes om jag minns rätt).

 

Vilken typ som Premiere använder sig av vet jag inte, men om du kör NTFS och det ändå bara går att exportera till 2gig så tyder det på Typ 1.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Jag kör NTFS och Windows XP Pro.

 

Dock vill jag erkänna att jag endast har 128 MB ramminne, med andra ord på tok för litet för att syssla med videoredigering.

Kan det skapa problem när jag redigerar den 26 GB stora filmen?

Då jag tidigare redigerat (med mindre filer) har det fungerat jättebra. Kan det hända att den strejkar?

 

Tack för all hjälp Ronnie och Ior!

Länk till kommentar
Share on other sites

Generellt skulle jag vilja säga att 128MB ram är för lite bara för att köra Windows XP. Lite mer minne hade nog inte kunnat skada annars kan du nog förvänta dig en hel del krascher och hängningar om du ska redigera så pass lång film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk också på att en två timmar lång videofilm inte är två timmar när du redigerar den. Kanske du tankar in fem timmar material som du ska klippa i, det vill säga 65 GB okomprimerat i det format du kör.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Ojojoj, vilket projekt, vad har du för budget för de? Måste vara nåt stort på gång här, själv har jag problem o få ihop 10 min på en spelfilm jag håller på med. Jag har aldrig haft problem med stora filer, eller långa filmklipp, fast jag kör ju mac så de kanske e lite anorlunda där. Men stor hårddisk måste du i alla fall ha som nämnts tidigare, så jag undrar om äns 65 Gb räcker, ska ju till plats för renderingar o helst ska ju disken inte fyllas mer än 80 % Sen ska ju filmen exporteras till en avi film, då blir de ännu mer plats. 120 Gb är nog att föredra. Men finns de värkligen begränsningar, har inte testat så stor filer, men stora filmfiler har jag i alla fall. Fast jag har mov filer. Har haft filmer kring 1 timme i alla fall utan problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Du kommer, som nämts tidigare, troligtvis att stöta på en del kraschar när du redigerar ditt projekt. Därför rekomenderar jag att du köper ett redigeringsprogram från pinnacle. Jag skulle rekomendera studio 8 eller studio 9. Det förstnämda är troligtvis lite billigare och kostar i runda slängar 1000:-. Finessen med pinnacles program är att om programmen hänger sig och du glömt spara kommer du nästa gång du startar programmet inte att ha förlorat nått. Konstigt men helt fantastiskt. Det är ingen idè att köpa dyrare program eftersom du verkar vara en nybörjare. Du har allt i pinnacle för att göra filmen relativt snygg.

 

Hoppas allt löser sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan vänner!

 

Jag fick bygga ihop en egen ny dator med 1024MB ramminne och 160GB hårddisk.

 

Den totala mängden oklippt film blev 4 timmar och än har det fungerat bra utan att Premiere hängt sig (har klippt hälften).

 

 

Pekivan: Tack för tipset. Jag använde Pinnacle Studio 7 tidigare, men jag uppfattade det som buggigt och alldeles för begränsat. Är det någon skillnad mellan 7:an och 8:an/9:an?

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Man får ju hoppas att de lyckats få bort alla buggarna de hade i Pinnacle Studio 8. Det var inte frågan om OM den kraschade, utan NÄR. Den gick inte att använda helt enkelt. Den sparade korrupta projektfiler stup i ett, så det var bara att börja om från ruta noll flera gånger. Korta projekt lyckades man redigera färdigt, bara för att upptäcka att övergångar renderades ryckigt. Plus ett otal andra småbuggar i redigeringen. Totalt oanvändbart piece of processerad föda.

Hade den fungerat utan krascher hade den ändå bara varit en begränsad leksak. Tvi, tvi, tvi... aldrig mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder Win 2000 / Premiere 6.5 och det fungerar utmärkt med långa filmer. Längsta jag gjort hittills är på drygt 3 timmar. Hårddiskarna är på 20 GB (system) + 80 + 80 GB. Minne i maskinen är 768 MB just nu. Det enda att tänka på är att starta om datorn innan export mot bandspelare. Trist om det börjar hacka i bilden efter 2 timmar. Vid omstartad maskin har jag aldrig haft problem att spela upp långa projekt. Jag har gjort flera filmer på 80-95 min, och de har aldrig varit några problem. Premiere 6.5 har fungerat perfekt i det avseendet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...