Gå till innehåll

Var hittar jag karolineruniformer?


Recommended Posts

Karolineruniformer får du nog ta o göra själv, de som finns på olika museum är nog alldeles för få för att gfå låna va? sök på google efter olika mönster, eller så kontaktar du ngn sömmerska på din ort, kasnke ngn kvartersteater i din stad.

 

Vi själva syr våra kläder till olika event, kolal ngn medleltidsförening eller nåt sånt, dom har säkert mönster på 1700-talsuniformer. http://www.nordmark.org där har du en bra länk hör dig för där.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=adrianbanan]märk ord[/citat]

Vadå märk ord?

 

Det är inte så att du skrev typ unniform eller uneform... Det du skrev var så helt åt helvete fel att man var tvungen att rätta dig.

 

Och dessutom, om folk aldrig skulle märka ord och låtsas som ingenting så skulle det ju knappast hjälpa dem som inte stavar lika bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hör med museum, föreningar som sysslar med reankting eller lajv. Eller få tag på mönstret för att sy sina egna kläder. Eller skriv ett jävla bra manus och skicka in det och försöka få den antagen. Mycket lättare då att ha en budget, eller ordentliga kontakterna för filmen. För jag antar att det är rätt mycket "kostym" film. Massa i budget maybe men ifall du får det antaget borde det kanske gå. Lycka till :) Tror faktiskt att en sådan film skulle bli väldigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som av en tillfällighet kikade jag in på armemuseet i linköping och de hade massa uniformer. Jag gjorde iaktagelsen att tygerna på autentiska uniformer är ganska åldrade. De går inte att klä på sig utan att skada/nöta på dem. Man får nog skrädda själv. Men, så kommer jag plötsligt ihåg att tex kungahuset har ju nya uniformer för parader. De borde väl kunna dela med sig av mönster?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse;71849]Som av en tillfällighet kikade jag in på armemuseet i linköping och de hade massa uniformer. Jag gjorde iaktagelsen att tygerna på autentiska uniformer är ganska åldrade. De går inte att klä på sig utan att skada/nöta på dem.[/citat]

En annan orsak att de inte går att ta på sig är att de ofta är gjorda för människor som är ungefär 1.50 långa. :)

(Vilket leder till att du som medellång+ svensk får räkna med att använda nytillverkade kläder vid reenactment av så gott som allt som inträffat före andra världskriget)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...