Gå till innehåll

Titanic sjunker


friippe

Recommended Posts

jaja...nåmen budget styr ganska lång vad man kan/eller har råd med att göra..;)

 

Att filma Titanic är inte det lättaste eller billigaste, att göra en film om Titanic, samma sak. Men att sänka Titanic är nästan omöjligt, och du behöver mer än "ett" bidrag..:D

 

Det ända sättet jag kommer på är att "skapa" en del av båten i verklighet, och för öppna havs scener, en 3d model av allting...men det blir inte lätt..

 

Att sänka den är ju sen ett annat kapittel för sig..och jag vågar inte ens tänka på summorna som uppstår...

 

ja, du vad har du för erfarenhet, när det gäller film??

Om detta är en av dina första projekt, så tycker jag att du borde skjuta upp det och börja med nåt lättare..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har redan funderat på att filma mycket med bluescreen. Jag har ganska mycket kontakter , känner en som är en väldigt duktig Animerare som kan hjälpa mig. Då kan man ju göra skeppet av det. Jag har också en modell av Titanic som är ganska stor , man kan filma rörelserna mot den och sen blir det enklare för honom att animera då. Tänkte använda bluescreen till bla. rum som ej går att ha kulisser till såsom matsalen och andra exklusiva rum. Min pappa har ett eget hotell , som är lite gammeldags som man kan filma i. Såsom rummen och korridorerna. Sen så finns ju havet. Fast vissa av scenerna kan vara svåra att animera. Såsom däcket. Jag vet att det finns ett Titanic museum i Amerika som byggt upp stora delar av skeppet. Fler ideer `? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör en liten miniatyrmodell av titanic och filma den i vatten mot en greenscreen (Green screen i det fall att man troligen vill använda lite blåaktigt ljus för att få vattnet att se djupare ut).

Titanic är ju så känd så det blir nog inga problem att hitta en miniayr.

Kolla på antik-affärer så hittar du säkert en.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja omöjligt är det ju inte, vad resultatet blir är en annan sak..

 

Med Blue/Green Screen kan man göra mycket, men inte allt...kom ihåg det;)

 

Det känns som en massa nybörjare här på forumet ( säger inte att du är det ) tror att med hjälp av en massa ussla effects och key metoder skapar man den nästa Hollywood filmen. Lite samma sak är det med 3d animering, visst kan man skapa allt från himmel och jord, men att få det realistiskt..

 

Det är klart att vissa scener är lättare att göra i efterhand, men ha inte som utgångspunkt att "äh, vi fixar det sedan i datorn"...

 

Sen en annan sak till med Keying, om du har tänkt filma digitalt, glöm det!

Att keya DV är som att gå barfota på glöd..inte trevligt..! ( dock vet ja ej hur det är med HD, men kolla innan du börjar shoota )

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej , nej det hade jag inte trott , jag hade inte tänkt att göra en snyggare film än James Camerons "Titanic" precis. Men jag vill få det någurlunda snyggt , det är för dyrt att bygga upp allt i kulisser. Därför är green/blue screen bra :). Men sen kan man spel in vissa grejer på hotell osv. Sen fattade jag inte din ide som du skrev där över :P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=R.R Studio]jaja...nåmen budget styr ganska lång vad man kan/eller har råd med att göra..;)

 

Att filma Titanic är inte det lättaste eller billigaste, att göra en film om Titanic, samma sak. Men att sänka Titanic är nästan omöjligt, och du behöver mer än "ett" bidrag..:D

 

Det ända sättet jag kommer på är att "skapa" en del av båten i verklighet, och för öppna havs scener, en 3d model av allting...men det blir inte lätt..

 

Att sänka den är ju sen ett annat kapittel för sig..och jag vågar inte ens tänka på summorna som uppstår...

 

ja, du vad har du för erfarenhet, när det gäller film??

Om detta är en av dina första projekt, så tycker jag att du borde skjuta upp det och börja med nåt lättare..[/citat]

 

Hehe , jao, jag menar detta , menar du att bygga upp delar av båten , och sen trycka ner det under vatten :P. Jag tror inte man får göra det i havet , sen så är det nog dyrt att spilla ner allt i vattnet :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker du ska tänka om lite om du ska göra filmen själv. En sak är att skriva ett manus, men om du ska spela in filmen så blir det nog svårt. Varför inte bara låta dramat utspela sig på hotellet, eftersom du har tillgång till det. Så kan det vara en bomb eller något som håller på att explodera. Fanns säker något sånt som hände på den tiden.

 

Annars får du nog göra nån komedie av det hela. Det är bättre att göra det löjligt med flit än att försöka få det att se seriöst ut och att andra tycker det är löjligt.

 

Lite vänliga tips bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe , ja, jag håller med. Men jag brinner för min ide. Jag är medveten om att det är svårt att spela in det. Men jag har börjat på manuset och jag tänker i alla fall göra det klart , sen får jag se hur det ser ut. Men jag planerar ändå hur man kan filma det osv. Vad det finns för lösningar. Det jag söker är ideer om det. Jag själv är väldigt inne på blue screen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=friippe][citat=R.R Studio]jaja...nåmen budget styr ganska lång vad man kan/eller har råd med att göra..;)

 

Att filma Titanic är inte det lättaste eller billigaste, att göra en film om Titanic, samma sak. Men att sänka Titanic är nästan omöjligt, och du behöver mer än "ett" bidrag..:D

 

Det ända sättet jag kommer på är att "skapa" en del av båten i verklighet, och för öppna havs scener, en 3d model av allting...men det blir inte lätt..

 

Att sänka den är ju sen ett annat kapittel för sig..och jag vågar inte ens tänka på summorna som uppstår...

 

ja, du vad har du för erfarenhet, när det gäller film??

Om detta är en av dina första projekt, så tycker jag att du borde skjuta upp det och börja med nåt lättare..[/citat]

 

Hehe , jao, jag menar detta , menar du att bygga upp delar av båten , och sen trycka ner det under vatten :P. Jag tror inte man får göra det i havet , sen så är det nog dyrt att spilla ner allt i vattnet :P[/citat]

 

Ja jag skulle lösa detta med 3d amination, model av titanic (scener utifrån)..och interna verkliga scener som du sedan sänker under vatten, i studio..inte i havet..;)

men detta är beroende av budget. No money, No funny..

 

Men helt allvarligt, har du gjort några filmer tidigare??

är du insatt i ämnet?..jamenar Titanic, kan det bli svårare??

Ett lyxfartyg, 100 år sen, skall krascha...vatten scener,väldiga effecter, massvis med statister och en bra röd tråd..osv osv...Om din pappa inte äger ett filmbolag med så kan det uppstå problem. Jag vill inte vara negativ, eftersom du är i eld och lågor med ditt projekt, men är det inte lite för maffit projekt...??

 

som sagt jag vet inte vad du har för bidrag eller erfarenhet, så kan inte säga att det inte kommer att lyckas..kanske vill du brätta??:P

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, men det där med studio osv , låter för dyrt , mina erfarenheter är kanske inte så stora , har gjort ett 10 tal manus varav 2 av dom har jag o kompisar gjort film av , har läst mycket guider , såsom voodoofilm , går på dramakurs. Jag har en kontakt som jobbar på film i skåne , hon har hjälpt mig med tidigare projekt , så hon har lärt mig en del. Men alltså , jag ser detta projektet som inte dyrt , eftersom , jag känner många kontakter , bla. En animerare. Fick kontakten av hon som lärt mig mycket. Han värkar vara duktig. I så fall kommer mycket filmas med green/blue screen. Animera skeppet kan man göra på 2 sätt , jag har modell , som man kan filma o sedan lägga hav under o himmel mm. Eller så animeras allt. Sen så ska inga skådespelare arbeta med löner , såklart. Statister kan man nog hitta. Men jag vet inte ....

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag har kommit på en jätte bra ide nu. Det ska inte vara Titanic eller nått sånt, tänkte ändå att det ska vara på ett hotell. Det ska vara skräck , då 3 st tjejer jobbar kväll där och det händer lite kusliga saker , det visas sedan att alla gäster redan ligger döda i deras rum. Samtidigt som dom jagas av nått äckligt , typ en vampyr eller något i den stilen. De kan heller inte komma ut , då det är låst över allt. De upptäcker också lite döda männsikor här och var. Tyckte att på ett hotell är det perfekt , då det är bra ställen att gömma sig på , de kan jagas i korridorer o så vidare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såklart. Skrev faktiskt nyss klart manuset. Jag blev nöjd , rikigt nöjd. De här tre flickorna står och torkar disk, efter ett tag så hör de ljud , då går en efter för att kolla , då försvinner den ena , o sen går en annan efter , o sen så blir de jagade , de hittar döda kroppar när de ska gömma sig i rummen o så är allt låst. Så det går ej att komma ut. Sen så blir de överfallna när de står i hissen för att komma upp. Tycklte själv manuset blev spännande. Nu gäller det bara att filma det kusligt och sätta till kusliga effekter. Ja , kom på det nu efter , den påminner lite om the sunshine.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...